Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en artikkel i Aftenposten om at så mange sykepleierstudenter stryker i medikamentregning.

Det var endel eksempeloppgaver.

Eks:

Oppgave 3: Din pasient skal ha mikstur av legemidlet Teovent®. Styrken på legemidlet er 6,5 mg/ml. Pasienten skal ha 13 mg/kg/døgn. Dette skal fordeles på tre doser. Pasienten veier 24 kg. Hvor mange ml mikstur skal pasienten ha pr. dose?

Dette er jo ikke annet enn enkel hoderegning, og ut fra hva jeg så fra de andre eksemplene så snakker vi basis gange og deling samt å holde styr på timer og minutter.

Hvorfor stryker norske høyskolestudenter i det som er ungdomsskolepensum?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest _La Femme
Skrevet

Fordi det som du her kaller for "enkel hoderegning", er langt fra enkel for mange. Glad jeg ikke går sykepleie.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg sier ikke at det ikke kan oppleves som noe annet, men det er helt elementær ungdomsskolematte.

Ergo har sykepleierstudentene hatt dette før og også hatt matematikk på videregående i større eller mindre grad.

Jeg sier ikke at det er noe i veien med studentene, men lurer rett og slett bare på hvor "problemet" ligger. Er det mangelfull undervisning? Er det for lavt snitt på inntak? Er sensuren for streng?

La oss ta eksempelet:

Oppgave 3: Din pasient skal ha mikstur av legemidlet Teovent®. Styrken på legemidlet er 6,5 mg/ml. Pasienten skal ha 13 mg/kg/døgn. Dette skal fordeles på tre doser. Pasienten veier 24 kg. Hvor mange ml mikstur skal pasienten ha pr. dose?

13 mg/kg/døgn, pasienten veier 24 kilo.

Altså 13*24=312 mg per døgn -> vanlig gange

Hver ml er 6,5 mg, så 312 mg/6,5 mg/ml= 48 ml ->vanlig deling

Og dette skal gis i 3 doser, 48 ml/3 doser = 16 ml per dose -> vanlig deling

Endret av Løvetanten
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest er skikkelig dårlige i matte. I tillegg må man jo ha alt riktig på medikamentregningen, og dersom man er stresset fordi man vet at alt må være rett og mange stryker så kan man jo gjøre en slurvefeil som feks å sette kommaet feil sted etc.

Jeg synes det er rart at så mange som stryker, stryker.

Anonym poster: 9893cae4279b4c08e3d5fe4de0e1e47f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg så en artikkel i Aftenposten om at så mange sykepleierstudenter stryker i medikamentregning.

Det var endel eksempeloppgaver.

Eks:

Dette er jo ikke annet enn enkel hoderegning, og ut fra hva jeg så fra de andre eksemplene så snakker vi basis gange og deling samt å holde styr på timer og minutter.

Har det slått deg at avisen gjerne velger de aller enkleste oppgavene å vise publikum slik at saken blir mest mulig sensasjon?

Overskriften kunne likegreit vært: "Nordmenn blir dummere og dummere. Høgskolestudenter vet ikke hva 1+1 er, viser forskning."

Medikamentregning er ikke veldig vanskelig. Nå har jeg ikke gått på det selv, men jeg har hjulpet andre med regningen. Hovedårsaken til stryk er at en ikke kan ha noen feil. Altså en må altså ha 100% riktig. Har man en liten slurvefeil, eller glemmer en strek her eller der så er det stryk.

Anonym poster: f19ce01c52452796c06640b0bd7fbce7

Skrevet

Har det slått deg at avisen gjerne velger de aller enkleste oppgavene å vise publikum slik at saken blir mest mulig sensasjon?

Derfor jeg spør vettu ;)

Har ikke peiling på hva som er pensum på medikamentreging, og for alt jeg vet er utvalget i avisa representativt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er en kombinasjon av at de er stresset og ikke klarer å lese og tolke oppgaven skikkelig, og at mange som heller mot denne type yrke ikke er spesielt interessert eller flinke i realfag. Det er litt samme grunn til at flertallet av sykepleiere tror på alternative ting.

Anonym poster: d2c7904bc8cd705cc7e59af6c2de251f

• Liker 4
Skrevet

Det er en kombinasjon av at de er stresset og ikke klarer å lese og tolke oppgaven skikkelig, og at mange som heller mot denne type yrke ikke er spesielt interessert eller flinke i realfag. Det er litt samme grunn til at flertallet av sykepleiere tror på alternative ting.

Og derfor antar de at dette er vanskelig og oppgaven blir uforståelig i deres hode - som medfører ytterligere stress i eksamenssituasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Folk flest er skikkelig dårlige i matte. I tillegg må man jo ha alt riktig på medikamentregningen, og dersom man er stresset fordi man vet at alt må være rett og mange stryker så kan man jo gjøre en slurvefeil som feks å sette kommaet feil sted etc.

Jeg synes det er rart at så mange som stryker, stryker.

Anonym poster: 9893cae4279b4c08e3d5fe4de0e1e47f

Dette er har ingenting med matte å gjøre, dette krever logisk tenkning.

Anonym poster: 9df217ef49e79f9532bef46120c10d60

Skrevet

Dette er har ingenting med matte å gjøre, dette krever logisk tenkning.

Anonym poster: 9df217ef49e79f9532bef46120c10d60

Jo, dette ER matte. MedikamentREGNING, ikke sant?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jo, dette ER matte. MedikamentREGNING, ikke sant?

Personen tror sikkert matte kun handler om rene utregninger. Hvis tallene hadde vært satt opp i et pent regnestykke, ville nok de fleste ha klart å løse det.

Skrevet

Jeg kan jo ikke svare på hvorfor alle som stryker gjør det, men tror det har mye med press og stress å gjøre. Du må ha alt riktig for å stå, og når man blir sittende og regne et visst antall oppgaver over tid, så er det mange som blir surrete. Her trenger det ikke nødvendigvis å være at man ikke forstår hvordan oppgaven skal løses, eller har tenkt feil når man regner ut, men rett og slett at f. eks. et komma blir plassert feil i farten.

Gjest notetur nomen
Skrevet

Fordi det som du her kaller for "enkel hoderegning", er langt fra enkel for mange. Glad jeg ikke går sykepleie.

Altså, hvis du syns den matten de har der er vanskelig å ta, så er JEG glad du ikke går på sykepleie.

Klarer du ikke den matematikken der, så har du ingenting med å gi personer medisin, for da er du helt lost på området. Da vil jeg ha meg frabedt at du dukker opp og vil gi meg noe som helst hverken i infusjon, sprøyte eller tablettform. For da stoler jeg rett og slett ikke på at du vet hva det du gir meg kommer til å gjøre med meg, eller hvor mye jeg får av det.

Unnskyld, men det er ikke avansert matematikk vi snakker om. Det er enkel, basic gange, dele, legge sammen, trekke fra og få rett resultat. Samt å vite forskjellen på størrelser og klare å plassere et komma og selv kunne reagere om svaret du får ser uhorvelig feil ut.

Skjønner du ikke at ti er større enn én, bør du ikke prøve å gi meg hverken saltvann fra infusjonspose, atrovent og ventolin eller for den delen morfin på noe tidspunkt.

• Liker 7
Gjest notetur nomen
Skrevet

Jeg kan jo ikke svare på hvorfor alle som stryker gjør det,

Fordi den norske grunnskolen ikke makter å gi nordmenn grunnleggende ferdigheter i enkel matematikk.

Derfor stryker de, fordi de ikke har lært å regne på barneskolen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi den norske grunnskolen ikke makter å gi nordmenn grunnleggende ferdigheter i enkel matematikk.

Derfor stryker de, fordi de ikke har lært å regne på barneskolen.

Som flere i tråden her sluker du sensasjonsjournalistikk rått. Grunnen til at folk stryker er fordi man må ha 100% rett, og selv en slurvefeil gjør at man kan stryke. Dessuten er det jo ikke bare EN oppgave man skal løse, men mange under press.

Men for all del. Dette filteret er nødvendig for å få folk til å kunne lære å regne ut under press som sykepleiere må. Når man jobber med helse så kan utregningsfeil ikke lenger bare føre til at man feiler en eksamen/prøve, men det kan da handle om liv.

Men at folk blir så sjokkert over sensasjonelt rettet journalistikk er meg en gåt.

Anonym poster: 5005fe0896ff9c4289437d4227de5be8

• Liker 2
Gjest notetur nomen
Skrevet

Altså en må altså ha 100% riktig. Har man en liten slurvefeil, eller glemmer en strek her eller der så er det stryk.

Anonym poster: f19ce01c52452796c06640b0bd7fbce7

Altså, om "en strek her eller der" medfører at du vil gi pasienten din fem gram av ketogan i stedet for fem milligram, uten å reagere, da MÅ du selvsagt stryke på den prøven. Noe annet er livsfarlig.

• Liker 5
Gjest notetur nomen
Skrevet

Som flere i tråden her sluker du sensasjonsjournalistikk rått. Grunnen til at folk stryker er fordi man må ha 100% rett, og selv en slurvefeil gjør at man kan stryke.

100% rett på så enkle regneoppgaver som det de får der, MÅ man ha rett på, ellers MÅ man stryke for å ikke drepe noen i framtiden. Mangler studenten innsikt i den enkle matten der, er de ikke klare for å komme ut i felt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

100% rett på så enkle regneoppgaver som det de får der, MÅ man ha rett på, ellers MÅ man stryke for å ikke drepe noen i framtiden. Mangler studenten innsikt i den enkle matten der, er de ikke klare for å komme ut i felt.

Og jeg er da helt enig i at et så strengt filter er nødvendig når det handler om liv. Men jeg skjønner ikke aggresjonen din rundt dette og at du er så jævlig opptatt av å rakke ned på de studentene som ikke takler det. Det er rimelig patetisk.

Anonym poster: 5005fe0896ff9c4289437d4227de5be8

• Liker 2
Skrevet

jeg går sykepleie og bestod medikamentregning med engang og syntes det var ganske enkelt selv, men jeg kan si at akkurat det regnestykket som ble nevnt her oppe ikke var det vanskeligste vi må kunne. de fleste som stryker har feil på kommeplassering eller fordi de ikke leste oppgaven bra nok. De er ikke dårlig i matte av den grunn. Og en liten del er bare utrolig dårlig i matte og logisk tenkning og strykker pga det.

• Liker 3
Gjest notetur nomen
Skrevet

Dessuten er det jo ikke bare EN oppgave man skal løse, men mange under press.

Mange svært enkle regnestykker, ja.

Når man har skjønt prinsippet er det ikke vanskelig.

Så at elevene ikke fortsår prisipper de bør kunne fra 6.klasse i barneskolen.. Dette dreier seg om at norsk skole svikter i å formidle kunnskap til elevene fra grunnskolen av.

Har selv sittet med en sykepleierstudent som hadde to i matte fra videregående og gruet seg så hun gråt. Vi regnet oppgaver sammen og hun forstod og bestod den prøven på første forsøk.

Men det hun manglet fra før var kunnskaper i vanlig brøkregning.

Etter at hun fikk med seg det, gikk det helt greit og hun tok prøven. Uten å stresse, for hun syns ikke det er mystisk at ett gram er vesentlig støtte enn ett milligram, og at en persons kroppsvekt kan deles på ti...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...