Gå til innhold

Er det ikke kjedelig å være 100 % arbeidsledig?


Gjest milla

Anbefalte innlegg

Jo, det må være kjedelig. Jeg har vært syk og er endelig på vei inn i arbeidslivet igjen, så jeg har litt erfaring med å gå hjemme. For meg var det ikke så kjedelig, siden jeg var for syk til å klare å jobbe, og tilbrakte det meste av tida med å hvile, så tida gikk på et vis likevel. Det var så klart deprimerende, men ikke kjedelig i den forstand. Nå som jeg er friskere ville det vært kjedelig, og jeg syns det er gøy å gå på jobb og gjøre noe annet enn fritidsaktiviteter.

Jeg har sagt før på dette forumet at jeg ikke kunne skjønne om noen faktisk gadd å gå hjemme uten ordentlig grunn for det, fordi det er forferdelig å ikke kunne delta i samfunnet på lik linje med andre. Å tjene egne penger, å kunne svare på spørsmålet "hva driver du med da?" som kommer opp i alle sosiale settinger, å kunne bruke hodet litt, utvikle egne ferdigheter, lære noe nytt og slippe å råtne på sofaen. Det er i tillegg veldig stigmatiserende å gå på nav, man får høre at man snylter, driver dank, er lat, og noen har alltid hørt om noen som vet om noen med samme lidelse som en selv, og de ble friske så lett som en plett. Det er vel fordi det er så stigmatiserende å gå på Nav at folk så lett havner i forsvarsposisjon i sånne tråder, og begynner å liste opp alle måter å være usynlig syk på. For det er så vondt å være usynlig syk. Det er så mye greiere med noe som syns (ikke at ikke det også er forferdelig). Ingen ville sagt til en i rullestol, "du, kan ikke du bare ta ned den blomstervasen fra øverste hylle der...nei? Er du lat eller??". Sånn føltes det å være "så ung og sprek" men likevel usynlig syk. Det syns ikke, ergo er man frisk. Men det er man jo ikke. Og det er selvfølgelig vanskelig for folk å forstå, med mindre de har vært der selv.

Men uansett. Kanskje er det sånn at noen faktisk gidder å gå hjemme uten ordentlig grunn for det, sånn som jeg har fått høre på forumet her når jeg har sagt at jeg ikke kan skjønne at det kan skje. For man blir vel vant til det etter hvert, og så går tida. Nå snakker jeg bare om friske folk, altså. De som er syke kan jo ikke noe for at de må være hjemme, og, som jeg gjorde, ønsker vel de fleste mest av alt å kunne bli så friske at de kan komme seg litt ut og få en jobb å gå til. Det er ikke gøy å være syk, og det er ikke gøy å være uten jobb.

Og du som nevnte at mange flere er syke her enn i Asia, ergo er mange her snyltere - grensa for å være syk er umenneskelig høy mange andre steder i verden, og mange steder i Asia. Der går folk på jobb med prolaps og migrene, men det slipper vi heldigvis her, og det er bra. I Japan har de til og med et eget ord for å jobbe seg ihjel, karoshi. Uten velferdssystemet vårt kunne vi sikkert fått til mye lavere sykefravær i Norge også, kanskje kunne vi også fått et eget ord for å jobbe til man dør av det, men vi vil ikke ha det sånn at unge folk dør av å jobbe.

Bra sagt. Det er spesielt vondt når man møter kjente som forteller om studiene og jobbene sine også spør de deg hva du driver med, og du må svare med at " Nei, jeg går på NAV jeg. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, det må være kjedelig.

Nei, det MÅ faktisk ikke være kjedelig. Man trenger ikke råtne på sofaen som du skriver, selv om man er ledig. Det finnes tusen ting man kan fylle hverdagen med. At folk spør hva man gjør, så kan man fortelle det selv om det ikke er en jobb. Om folk ser på en som snylter er litt på siden av problemstillingen her, det er selvsagt irriterende. Men man MÅ som sagt ikke kjede seg fordi om man er arbeidsledig. Jeg hører stadig den der at folk ville gått på veggen. Hvorfor ikke åpne døra, gå ut og finne på noe da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hikken

Nei, det MÅ faktisk ikke være kjedelig. Man trenger ikke råtne på sofaen som du skriver, selv om man er ledig. Det finnes tusen ting man kan fylle hverdagen med. At folk spør hva man gjør, så kan man fortelle det selv om det ikke er en jobb. Om folk ser på en som snylter er litt på siden av problemstillingen her, det er selvsagt irriterende. Men man MÅ som sagt ikke kjede seg fordi om man er arbeidsledig. Jeg hører stadig den der at folk ville gått på veggen. Hvorfor ikke åpne døra, gå ut og finne på noe da?

Fordi hvis du forteller folk at du har tatt deg en joggetur, en shoppingrunde eller vært på kino så får du til svar " men når du greier det så greier du jo å jobbe også da! " Også må man begynne forklare i evigheter om hvorfor man ikke kan jobbe til tross for at man kanskje trener noen ganger i uken. Det er ekkelt å møte på folk som gir deg skeptiske blikk og sier kritisk " men nå er du jo ute, og du kunne jo brukt disse timene du går her på å jobbe istedet. " Disse menneskene klarer jo ikke forstå at man ikke selv velger når man har en god dag ( som hender utrolig sjeldent )

Endret av Hikken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milla

Har friår.. Kjedelig.. Jobber det jeg får, men er ikke mye. Varier hvor mye jeg jobber. Går ikke på NAV. Kjeder meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da gjøre nyttige ting selv om man er arbeidsledig!! Hjelpe til som frivillig på dyreklinikk, besøke eldre etc :opplyser:

OnT: Jeg ville ikke kjedet meg om jeg var arbeidsledig. Det er jo tonnevis av ting å finne på i livet! Storkoste meg faktisk da jeg en gang gikk ledig mellom to jobber i tre måneder..og nei, prøvde ikke å få noe fra nav.

Burde vel egentlig bli god gammeldags husmor :sjenert:

Hvem vil vel jobbe frivillig når man blir trukket av dagpengene når man gjør det ? Nope...

Jeg vet det finns noen som har altoppslukende hobbyer så for dem går det helt fint å være ledig uten å kjede seg , men de aller fleste syns nok det er kjedelig og kjipt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem som vet å utnytte systemet tjener like bra som om dem skulle vært i jobb ved hjelp av løgn og bedrageri. Trist men sant. Ene kompisen min har gjort dette bevist i 25 år. Utrolig hva han klarer å få penger og støtte til. Siste jeg hørte nå var at han skulle på rekreasjonsferie til syden om kort tid - dekket av NAV. Crazy.

"Rekreasjonsreise til syden" får man ikke dekket om man ikke har bestemte diagnoser som f.eks revmatisme eller Bechterevs. Det holder ikke at fastlegen gir diagnosen heller, man skal ha vært til utredning hos spesialist, og fått diagnose hos denne.

Så kanskje kompisen din faktisk ER syk, men ikke vil at folk skal vite det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Synes dere det virker kjedelig å ikke jobbe i det hele tatt?

Nå tenker jeg på de som ikke har en grunn til å ikke jobbe og de som ikke er syke.

For meg virker det ganske kjedelig, tenk dere, hver dag når man står opp - hele dagen fri. Mange er opptatt med jobb, skole så det er ikke så mange man kan avtale med på dagene. Bare det å jobbe 20 % er jo mye bedre enn ingenting.

Unge, voksne mennesker uten familie må bli ganske ensomt når man ikke har jobb.. Hva skal man gjøre om dagene? blir ganske kjedelig å bare sove, spise, tv, data og kanskje noen turer til matbutikken og rundt.. ?

På jobben er det jo sosialt samvær, utfordringer, tiden går fortere, nye impulser og inntykk osv samme med skole.. Men når man ikke har noen av delene og det ikke er noe som har skjedd eller at man ikke er syk så..

Takk for at du gnir det inn, da! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdlig kjedelig! Jeg skjønner meg ikke på friske, oppegående mennesker som velger å gå på nav istedet for å jobbe.

Dette kan ikke repeteres ofte nok for dere som har jobb:

Ikke alle som er arbeidsledige får trygd eller stønad via NAV. For å få dette må man ha vært fast ansatt i så og så lang tid i en jobb tidligere. OG desverre kan man være i en slik situasjon samtidig som at man febrilsk prøver å få seg jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har friår.. Kjedelig.. Jobber det jeg får, men er ikke mye. Varier hvor mye jeg jobber. Går ikke på NAV. Kjeder meg :(

Samme her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann29

"Rekreasjonsreise til syden" får man ikke dekket om man ikke har bestemte diagnoser som f.eks revmatisme eller Bechterevs. Det holder ikke at fastlegen gir diagnosen heller, man skal ha vært til utredning hos spesialist, og fått diagnose hos denne.

Så kanskje kompisen din faktisk ER syk, men ikke vil at folk skal vite det?

Han har en veldig sjelden sykdom som han har hatt siden han var 18 år. Men, dette bruker han for alt det er verdt. Så jo, han har en diagnose og har sine problemer i forbindelse med den, men saken er at han drar strikken opp til månen og gjør dette til mye mye verre enn det er og kommer stadig med selvmotsigelser o.l. Med andre ord, en du gjennomskuer fort. Men problemet er ikke at han ikke kan jobbe, han VIL ikke jobbe for dette har han ikke gjort på sånn 12 år nå. Hadde ikke vært problemer i det hele tatt for han å jobbe, for nå etter han ble ufør flyr han rundt i nabolaget og klipper plener og gjør tungt fysisk arbeid fra tidlig morgen til sen kveld om sommeren. Ganske aktiv på det svarte arbeidsmarkedet, når han ikke bruker tiden på å svindle NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann29

Dette kan ikke repeteres ofte nok for dere som har jobb:

Ikke alle som er arbeidsledige får trygd eller stønad via NAV. For å få dette må man ha vært fast ansatt i så og så lang tid i en jobb tidligere. OG desverre kan man være i en slik situasjon samtidig som at man febrilsk prøver å få seg jobb.

Jo, men sosialstønad får alle som går inn for å få det. Og det er litt av problemet i det norske velferdssystemet. Lurer på hvor mange milliarder vi betaler ut i sosialstønad i året egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hvis du forteller folk at du har tatt deg en joggetur, en shoppingrunde eller vært på kino så får du til svar " men når du greier det så greier du jo å jobbe også da! " Også må man begynne forklare i evigheter om hvorfor man ikke kan jobbe til tross for at man kanskje trener noen ganger i uken. Det er ekkelt å møte på folk som gir deg skeptiske blikk og sier kritisk " men nå er du jo ute, og du kunne jo brukt disse timene du går her på å jobbe istedet. " Disse menneskene klarer jo ikke forstå at man ikke selv velger når man har en god dag ( som hender utrolig sjeldent )

Vi snakker vel om arbeidsledige her, ikke de som er syke og ikke kan jobbe. Selv om jeg ikke tviler på at mange folk tror alle arbeidsledige og syke er latsabber som ikke gidder. Spørsmålet til TS var om man ikke er dømt til å kjede seg som arbeidsledig, og det er man ikke. Om man får sure kommentarer fordi man ikke sitter og stirrer i veggen mens man er ledig blir en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, han kunne gjerne ha byttet med meg for mange år siden. Heller det enn fagfolk som preiket om at "Snøvott, du har jo blitt seksuelt misbrukt som barn. Bare det at du lever nå er jo kjempe, kjempebra! Det med utdannelse og sånn.. vel det, det ser vi litt bortifra, hva?"

hva er det du egentlig vil?

dette er ikke relevant i det hele tatt, er du her bare for å få medfølelse? Isåfall kan du vel heller lage din egen tråd som handler om DE SOM IKKE ER SYKE men likevel er for gode til å jobbe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 100 % ufør av sosial angst og depresjon, nå skal jeg straks male et helt hus for noen kjente. Det kan liksom ikke sammenlignes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig kjedelig. Jo før jeg kommer meg ut av nav systemet, jo heller. Hater det.

Anonym poster: 5db09fb66e9a36bcd78cb62a9d3e9ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Blomsten_

Jeg hadde trivdes godt uten jobb hvis jeg hadde hatt muligheten til det. Hadde stått opp tidlig, fått mye ut av dagene, brukt tid på hobbyer, besøkt folk som er hjemmeværende av ulike grunner. Nå er det ikke sånn at jeg vil bli arbeidsledig da. Er glad jeg har jobb, men jobben min et ikke så spennende at jeg føler den tilfører meg noe, det sosiale kunne jeg dekket på andre måter. Jobber for pengene og fordi jeg håper på bedre karrieremuligheter i fremtiden.

Husker jeg var arbeidsledig en kort periode for noen år siden. Dagene gikk med til jobbsøking, litt intervjuer, handling og matlaging. Dagene gikk så utrolig fort. Følte de var over før jeg fikk snudd meg :ler:

Endret av _Blomsten_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...