Gå til innhold

Er det ikke kjedelig å være 100 % arbeidsledig?


Gjest milla

Anbefalte innlegg

Burde ikke være noen selvfølge at norges skattebetalere skal sponse alle dem som ikke gidder å jobbe, eller som gjør seg mye sykere enn dem egentlig er. Jeg kjenner faktisk opptil flere som "naver". En stor skam rett og slett. Når det for enkelte lønner seg å sitte hjemme å sture fremfor å jobbe, så skjønner man at noe er galt et sted.

Først av alt: Jeg har bodd i andre land en Norge jeg og, og vet hvor gode velferdsordninger vi har. Når det lønner seg for folk å ikke jobbe er vi faktisk på ville veier, for å si det litt forsiktig. Jeg selv som 20åring "med tragisk historie" opplevde stadig at de jeg sto nærmest i hjelpeapparatet himlet med øynene når jeg litt irritert begynte på den gode gamle "men om alle skulle fått dekket lappen, så.." eller, enda bedre: "Hva? Hva mener du med at jeg bør snakke med NAV før jeg søker studier til høsten, de skal jo ikke betale uansett?" Neheinei. Gjett hvem som ble sett rart på og fikk lekset opp igjen og igjen at "det er vanskelig å gjøre ting helt alene. Og dyrt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mann29

Først av alt: Jeg har bodd i andre land en Norge jeg og, og vet hvor gode velferdsordninger vi har. Når det lønner seg for folk å ikke jobbe er vi faktisk på ville veier, for å si det litt forsiktig. Jeg selv som 20åring "med tragisk historie" opplevde stadig at de jeg sto nærmest i hjelpeapparatet himlet med øynene når jeg litt irritert begynte på den gode gamle "men om alle skulle fått dekket lappen, så.." eller, enda bedre: "Hva? Hva mener du med at jeg bør snakke med NAV før jeg søker studier til høsten, de skal jo ikke betale uansett?" Neheinei. Gjett hvem som ble sett rart på og fikk lekset opp igjen og igjen at "det er vanskelig å gjøre ting helt alene. Og dyrt."

Ja, vi har et helt spinnvilt velferdssystem der ingen MÅ jobbe. Sosialkontoret sørger for at vi slipper å gå blakk. Helt vilt men sant. Folk i utlandet som er vant til å ta mye mer ansvar for både seg selv og familien sin bare himler med øya og tror ikke på meg. Og her går jeg i Norge og trenger bare ta en liten tur innom sosialkontoret dersom man har fått en litt høy telefonregning. Pengene man får der er sponset av hardtarbeidende arbeidstakere som jobber hardt for å sponse en hel haug med snyltere. For er jo bare å innse først som sist at vi har ikke så dårlig helse her i landet at 10% er uføre av reelle helsemessige årsaker som lever på trygd sponsa av norske skattebetalere.

En kompis av meg har snyltet på NAV i 25 år. Han har fått det meste i livet dekket. Sosialhjelp, uføretrygd (basert på løgn og bedrag, han kunne fint jobbet 100% til og med), bil sponset av NAV, leilighet sponset av NAV, sertifikater til tunge kjøretøy sponset av NAV (her snakker vi en del tusenlapper altså) osv osv. Denne fyren har kostet norske skattebetalere flere millioner. Helt spinnvilt hvordan det går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man søker jobber og får avslag på avslag er det ikke så enkelt. Ikke vil man ta en jobb som er langt under ens kompetase heller.

Takk, der satte du fingeren på hva som er galt med det norske samfunnet og velferdssystemet.

Nei man skal for all del ikke brødfø seg selv mens man venter på Drømmejobben, det får værsågod staten gjøre. Mener "man", som den naturligste ting i verden. Er det mulig?! :klaske:

Har ikke for vane å kalle folk LOSERS i tide og utide, men her er det jammen meg på sin plass. For noen tapere. Og disse skal arve kloden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har et helt spinnvilt velferdssystem der ingen MÅ jobbe. Sosialkontoret sørger for at vi slipper å gå blakk. Helt vilt men sant. Folk i utlandet som er vant til å ta mye mer ansvar for både seg selv og familien sin bare himler med øya og tror ikke på meg. Og her går jeg i Norge og trenger bare ta en liten tur innom sosialkontoret dersom man har fått en litt høy telefonregning. Pengene man får der er sponset av hardtarbeidende arbeidstakere som jobber hardt for å sponse en hel haug med snyltere. For er jo bare å innse først som sist at vi har ikke så dårlig helse her i landet at 10% er uføre av reelle helsemessige årsaker som lever på trygd sponsa av norske skattebetalere.

En kompis av meg har snyltet på NAV i 25 år. Han har fått det meste i livet dekket. Sosialhjelp, uføretrygd (basert på løgn og bedrag, han kunne fint jobbet 100% til og med), bil sponset av NAV, leilighet sponset av NAV, sertifikater til tunge kjøretøy sponset av NAV (her snakker vi en del tusenlapper altså) osv osv. Denne fyren har kostet norske skattebetalere flere millioner. Helt spinnvilt hvordan det går an.

Hva med oss som faktisk er for syke psykisk til å jobbe? Skal ikke vi ha sjansen på et ok liv? Skulle vi sittet på gata mener du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har snyltet på NAV i 25 år. Han har fått det meste i livet dekket.

Vel, han kunne gjerne ha byttet med meg for mange år siden. Heller det enn fagfolk som preiket om at "Snøvott, du har jo blitt seksuelt misbrukt som barn. Bare det at du lever nå er jo kjempe, kjempebra! Det med utdannelse og sånn.. vel det, det ser vi litt bortifra, hva?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 % av Norges befolkning ER ikke så syke at de ikke kan jobbe. Dere som leker naive - get over it.

Hvis 10 % av Norges befolkning er invalidisert - hvorfor er ikke alle verdens medisinske forskere her og forsker da? Det er jo en like stor medisinsk gåte som AIDS. Når 2 % i Aisa er syke.

For sanneheten er at en stor del her i landet lider av latskap...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hikken

Men hvordan skal vi kunne skille de som er på NAV av latskap, og de som har usynlige sykdommer? Ingen kan se på meg at jeg faktisk sliter hardt psykisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at tråden har sporet av og blitt enda en tråd om nav og trygdesnyltere. Det TS spør om er om det er kjedelig å være arbeidsløs. Det kan det sikkert være, men det er jo hva man selv gjør det til. Arbeidsplassen er ikke det eneste stedet man kan være sosial. Jeg tror de som ville kjedet seg mest, er de samme menneskene som aldri kunne drømme om å dra på teater eller ferie alene. Jeg gjør begge deler med glede. Og det som folk har vanskeligst for å forstå, er at jeg faktisk foretrekker det slik. Dvs at jeg ikke gjør ting på egenhånd som en nødløsning.

For meg er det de andre tingene ved arbeidsledighet som ville vært problematiske, dvs at jeg ikke ville hatt penger til å gjennomføre mine planer, eller ikke lov til å reise fordi jeg måtte være klar til å ta jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror ikke det finnes en eneste pensjonist som ikke kjeder livet av seg? Jeg ville hatet å være arbeidsledig, men da pga det økonomiske, usikkerheten, og at jeg måtte ha forholdt meg til nav. Selve lediggangen skulle jeg ikke hatt noen som helst problemer med å takle.

Jeg vil si det er en reltaivt stor forskjell på unge og spreke kontra pensjonister som har levd mye av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann29

Hva med oss som faktisk er for syke psykisk til å jobbe? Skal ikke vi ha sjansen på et ok liv? Skulle vi sittet på gata mener du?

Det har jeg ikke sagt. Jeg snakker om dem som snylter, ikke dem som virkelig ER syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann29

Men hvordan skal vi kunne skille de som er på NAV av latskap, og de som har usynlige sykdommer? Ingen kan se på meg at jeg faktisk sliter hardt psykisk.

Det er selvfølgelig en utfordring, men saken er nemlig at veldig mange lyver seg mye sykere enn hva de er. Systemet burde innskrenkes etter min mening, sånn at det faktisk lønner seg å jobbe fremfor å nave. Dermed får man flere ut i jobb og man sparer norske skattebetaleres penger til mer fornuftige og viktigere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde råtna om jeg skulle gått hjemme uten en jobb eller et studie. Er hjemme i barselpermisjon nå på tredje uka uten baby og jeg går snart på veggen. Jeg fatter ikke at folk kan velge en slik tilværelse frivillig bare fordi de er arbeidssky. Så trist det hadde vært om man omtrent aldri skulle gjøre noe nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann29

Men hvordan skal vi kunne skille de som er på NAV av latskap, og de som har usynlige sykdommer? Ingen kan se på meg at jeg faktisk sliter hardt psykisk.

Og bare for å nevne det så viser faktisk forskning at folk som sliter psykisk nyter godt av å komme seg ut i jobb. Mange av disse blir ikke friskere av å sitte hjemme å glo i veggen. Så er fin terapi å komme seg ut i samfunnet igjen i form av jobb og så ta det videre derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde råtna om jeg skulle gått hjemme uten en jobb eller et studie. Er hjemme i barselpermisjon nå på tredje uka uten baby og jeg går snart på veggen. Jeg fatter ikke at folk kan velge en slik tilværelse frivillig bare fordi de er arbeidssky. Så trist det hadde vært om man omtrent aldri skulle gjøre noe nyttig.

Man kan da gjøre nyttige ting selv om man er arbeidsledig!! Hjelpe til som frivillig på dyreklinikk, besøke eldre etc :opplyser:

OnT: Jeg ville ikke kjedet meg om jeg var arbeidsledig. Det er jo tonnevis av ting å finne på i livet! Storkoste meg faktisk da jeg en gang gikk ledig mellom to jobber i tre måneder..og nei, prøvde ikke å få noe fra nav.

Burde vel egentlig bli god gammeldags husmor :sjenert:

Endret av encore
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann29

Ja, de som naver.. Det er jo ikke noe særlig mye de får i måneden.. og med dårlig råd er det mye man ikke kan gjøre, blir ganske begrenset..

Dem som vet å utnytte systemet tjener like bra som om dem skulle vært i jobb ved hjelp av løgn og bedrageri. Trist men sant. Ene kompisen min har gjort dette bevist i 25 år. Utrolig hva han klarer å få penger og støtte til. Siste jeg hørte nå var at han skulle på rekreasjonsferie til syden om kort tid - dekket av NAV. Crazy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hikken

Og bare for å nevne det så viser faktisk forskning at folk som sliter psykisk nyter godt av å komme seg ut i jobb. Mange av disse blir ikke friskere av å sitte hjemme å glo i veggen. Så er fin terapi å komme seg ut i samfunnet igjen i form av jobb og så ta det videre derfra.

Selvsagt, men jeg fikk sparken fra min forrige jobb fordi jeg slet psykisk. Jeg greide ikke være serviceinnstilt nok, smile nok eller jobbe godt nok. Jeg håper virkelig at jeg en dag kommer meg ut i jobb igjen, men når jeg er så dårlig at jeg ikke orker å stå opp for å gå på butikken engang eller snakke med min egne foreldre så er det ytterst få arbeidsplasser så er ikke det noe alternativ for øyeblikket. At noen kan velge å sitte hjemme frivillig er for meg uforståeig, for det korte halvåret jeg var frisk nok til å jobbe var det beste halvåret i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mann29

Man kan da gjøre nyttige ting selv om man er arbeidsledig!! Hjelpe til som frivillig på dyreklinikk, besøke eldre etc :opplyser:

For DET er det mange som gjør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at tråden har sporet av og blitt enda en tråd om nav og trygdesnyltere. Det TS spør om er om det er kjedelig å være arbeidsløs.

Kommer vel helt an på hvilke venner/bekjente du har. Hvis du som meg mens jeg faktisk prøvde, ja og nei. Ja, fordi man var en taper som ikke hadde en ordinær jobb. Nei, fordi man klikket med den snilleste eks-narken noensinne. Spurt på en anne måte; føler en seg som en taper uten en jobb? Ja. Uten tvil. Og ingen ekstrautbetalinger fra NAV kan bøte på den skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For DET er det mange som gjør ;)

Poenget var ikke hvor mange som gjør det :eeeh: Poenget var at man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det må være kjedelig. Jeg har vært syk og er endelig på vei inn i arbeidslivet igjen, så jeg har litt erfaring med å gå hjemme. For meg var det ikke så kjedelig, siden jeg var for syk til å klare å jobbe, og tilbrakte det meste av tida med å hvile, så tida gikk på et vis likevel. Det var så klart deprimerende, men ikke kjedelig i den forstand. Nå som jeg er friskere ville det vært kjedelig, og jeg syns det er gøy å gå på jobb og gjøre noe annet enn fritidsaktiviteter.

Jeg har sagt før på dette forumet at jeg ikke kunne skjønne om noen faktisk gadd å gå hjemme uten ordentlig grunn for det, fordi det er forferdelig å ikke kunne delta i samfunnet på lik linje med andre. Å tjene egne penger, å kunne svare på spørsmålet "hva driver du med da?" som kommer opp i alle sosiale settinger, å kunne bruke hodet litt, utvikle egne ferdigheter, lære noe nytt og slippe å råtne på sofaen. Det er i tillegg veldig stigmatiserende å gå på nav, man får høre at man snylter, driver dank, er lat, og noen har alltid hørt om noen som vet om noen med samme lidelse som en selv, og de ble friske så lett som en plett. Det er vel fordi det er så stigmatiserende å gå på Nav at folk så lett havner i forsvarsposisjon i sånne tråder, og begynner å liste opp alle måter å være usynlig syk på. For det er så vondt å være usynlig syk. Det er så mye greiere med noe som syns (ikke at ikke det også er forferdelig). Ingen ville sagt til en i rullestol, "du, kan ikke du bare ta ned den blomstervasen fra øverste hylle der...nei? Er du lat eller??". Sånn føltes det å være "så ung og sprek" men likevel usynlig syk. Det syns ikke, ergo er man frisk. Men det er man jo ikke. Og det er selvfølgelig vanskelig for folk å forstå, med mindre de har vært der selv.

Men uansett. Kanskje er det sånn at noen faktisk gidder å gå hjemme uten ordentlig grunn for det, sånn som jeg har fått høre på forumet her når jeg har sagt at jeg ikke kan skjønne at det kan skje. For man blir vel vant til det etter hvert, og så går tida. Nå snakker jeg bare om friske folk, altså. De som er syke kan jo ikke noe for at de må være hjemme, og, som jeg gjorde, ønsker vel de fleste mest av alt å kunne bli så friske at de kan komme seg litt ut og få en jobb å gå til. Det er ikke gøy å være syk, og det er ikke gøy å være uten jobb.

Og du som nevnte at mange flere er syke her enn i Asia, ergo er mange her snyltere - grensa for å være syk er umenneskelig høy mange andre steder i verden, og mange steder i Asia. Der går folk på jobb med prolaps og migrene, men det slipper vi heldigvis her, og det er bra. I Japan har de til og med et eget ord for å jobbe seg ihjel, karoshi. Uten velferdssystemet vårt kunne vi sikkert fått til mye lavere sykefravær i Norge også, kanskje kunne vi også fått et eget ord for å jobbe til man dør av det, men vi vil ikke ha det sånn at unge folk dør av å jobbe.

Endret av Dragonfly84
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...