Gå til innhold

Hvordan kan tildekkede damer avlegge eksamen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest notetur nomen

Forøvrig, så lurer jeg på en ting ang dette.. hvorfor blir muslimske menn så kåte av hår at kvinner må dekke seg til?

Dette er en misforståelse at det er håret som skal dekkes til. At folk tror dette er grunnen kommer av at de mangler kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det annerledes hvis man 'drev og skræva med hufsa si'? Er ikke nakenhet og seksualitet også normalt? Alle har det lizzom...

Det er ikke bare muslimer som dekker seg til heller. Kristne, jøder, hinduer også bland annet. Jeg tror det har med at skjønnheten ligger i håret. Man skal ikke tiltrekke seg menn eller oppmerksomhet når man f.eks ber.

Men det er jo forskjell på å vise fram kjønnsorganer og HÅR! Det er ingen kultur for å vandre rundt naken så derfor blir det for meg helt sykt.. jeg skjønner ikke at menn blir kåt av hår? De som blir det trenger psykolog. Rett og slette. Jeg blir ikke kåt av håret til menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Men det er jo forskjell på å vise fram kjønnsorganer og HÅR! Det er ingen kultur for å vandre rundt naken så derfor blir det for meg helt sykt.. jeg skjønner ikke at menn blir kåt av hår? De som blir det trenger psykolog. Rett og slette. Jeg blir ikke kåt av håret til menn.

Men så er det altså ikke håret som skal dekkes til, heller.

Har du noen gang sett en muslimsk konservativ kvinne trekke i bikini? Ikke det, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det altså ikke håret som skal dekkes til, heller.

Har du noen gang sett en muslimsk konservativ kvinne trekke i bikini? Ikke det, nei...

Jo, det er jo håret som er problemet. Men kvinnen skal ikke vise fram kroppen sin, det vet jeg jo. Men det med at muslimer tenner på hår, det forstår jeg bare ikke. Nok om det, mitt syn på saken er at de som skal delta i undervisning og yrker her i Norge ikke får være heldekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kulturer har krav til at deler av kroppen skal dekkes til, og ikke vises til andre enn kjæresten.

For noen gjelder det hodehåret, for noen gjelder ansiktet, for andre gjelder det leggene, for noen lårene, for noen puppene og for andre rumpen og kjønnsorganet.

Begrunnelsen er helt den samme, forskjellen er bare hvilke deler av kroppen det omfatter.

Likevel synes vi at det er fremmed og rart når noen kvinner dekker til ansiktet, mens vi synes at det er helt naturlig at andre kvinner dekker pupper og kjønnsorgan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er jo håret som er problemet. Men kvinnen skal ikke vise fram kroppen sin, det vet jeg jo. Men det med at muslimer tenner på hår, det forstår jeg bare ikke. Nok om det, mitt syn på saken er at de som skal delta i undervisning og yrker her i Norge ikke får være heldekket.

De dekker seg ikke til på hodet for at menn ikke skal bli kåte av håret deres, hvor har du det fra? Selvfølgelig, dekker kvinner til alt de er så blir det under forbudt og opphissende, men det er liksom en annen sak.

For oss som er født og oppvokst i Norge høres det teit ut, for vi er så vandt til å se det. Du er sikkert oppdratt til å skjule dine private deler. I noen kulturer sprader damene rundt toppløse, og synes sikkert det ser teit ut at vi dekker til brystene våre.

Velkommen til verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O___o

Nei, det er det faktisk ikke.

I land der disse plaggene er vanlige er disse tingene reelle spørsmål. Blant annet fordi en kvinne i teorien kan gå ut på toalettet og bytte plass med en annen etter visning av legitimasjon og kontroll...

Dersom samtlige av kvinnene i en stor sal av eksamenskandidater har niqab, da blir det et problem å holde styr på at kandidaten er den hun utgir seg for å være. Derfor bør man ikke kunne få avlegge eksamen kledd i slike plagg. Eventuelt får man dele opp kjønnene ved eksamen, ha egen inngang, kontroll, eksamensvakter og toaletter for kvinner og kjøre prøver og eksamener adskilt fra menn.

At kvinner er tildekket i det offentlige rom er med til å legge forholdene til rette for at folk kan skjule sin egentlige identitet under slike klesplagg.

Og for min del er vel dette et argument for at kvinner ikke skal behøve å trekke i heldekkende drakter som skjuler alt unntatt øynene.

Det finnes dem som sier det er en frihet å ikke skulle bli sett som det utseendet de har, men bli tatt på alvor for den de er i tildekket utgave. Men dette blir å undervurdere andre mennesker kraftig, og påstå mennesker omkring dem ikke kan vurdere deg ut fra den du er MED ditt utseende. :filer:

Dessuten er vårt kroppspråk en viktig del av all kommunikasjon med andre.

Heldekkende ørkendrakter som skal holde kvinner adskilt fra menn og være en støttekrykke for å hjelpe menn i sin fromhet til å ikke begjære en kvinne, vel..Menn bør klare å leve med at de ikke er overmennesker, selv om de ønsker å underkaste seg sin gud, og ikke legge begrensninger på kvinnene i forsøket på å være ydmyke, verdige, rettroende og rettfølende menn.

Det finnes nok av belegg i Koranen selv, for å legge til rette for empowerment og frigjøring av kvinnen. Hun kan være from og unngå utfordrende påkledsel og adferd UTEN samtidig å skulle kle seg som en gjensnørt ørkenfarer i sandstorm eller gå i antrekket til Hufsa fra Tove Jansons bøker om Mummitrollet.

Skyt meg, men dette er min oppfatning.

Det vil ikke si jeg er mot at kvinnen kan bruke sjal. Jeg snakker om bruken av heldekkende drakter fra hode til fot, og masker der alt er skjult bortsett fra øynene.

Edit: Det er et velkjent fenomen at man kan være svært så forførerisk og spennende med en maske eller et slør for ansiktet...

Du kommer med en del påstander det er vanskelig å si noe om, ettersom du ikke er særlig konkret om hvilke land du sikter til.

Jeg har hittil tilgode å høre at bruk av niqab utgjør et stort sikkerhetsproblem.

Jemen har nok en bedre tilrettelegging for kontroll enn i Norge.

Men jeg mener Norge har større bekymringer og flere forbedringspotensialer

enn bruk / misbruk av niqab.

Samme med fusk på eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...