Gå til innhold

Hvordan kan tildekkede damer avlegge eksamen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan damer, som bærer niqab, i det hele tatt kan avlegge eksamen?

Jeg har hatt mange eksamen nå, og de kontrollerer nøye bildet mitt på visakortet/førerkortet, og ser at det er meg.

Hva med de med hijab, burka og niqab? :skratte:

Beklager at jeg ler, men et moderne samfunn har ikke plass til tildekkede kvinner. Det er bare noe for at mennene skal kontrollere damene sine, fordi mennene liksom skal forsørge kvinnenen sine.

Nå til dags må kvinnene forsørge seg selv!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe. Moren min snakket akkurat om det samme her om dagen :gjeiper: Hvem som helst kan jo ta eksamen for de hvis de dekker alt bortsett fra øynene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Jeg lurer på hvordan damer, som bærer niqab, i det hele tatt kan avlegge eksamen?

Jeg har hatt mange eksamen nå, og de kontrollerer nøye bildet mitt på visakortet/førerkortet, og ser at det er meg.

Hva med de med hijab, burka og niqab? :skratte:

Beklager at jeg ler, men et moderne samfunn har ikke plass til tildekkede kvinner. Det er bare noe for at mennene skal kontrollere damene sine, fordi mennene liksom skal forsørge kvinnenen sine.

Nå til dags må kvinnene forsørge seg selv!

Ta på deg en pologenser og lue.

Se deg selv i speilet.

- er det sånn at du ikke klarer å kjenne deg igjen?

Det er vel én kvinne i Norge som bruker niqab.

Jeg tror vi ikke trenger å gjøre det til et problem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan damer, som bærer niqab, i det hele tatt kan avlegge eksamen?

Jeg har hatt mange eksamen nå, og de kontrollerer nøye bildet mitt på visakortet/førerkortet, og ser at det er meg.

Hva med de med hijab, burka og niqab? :skratte:

Beklager at jeg ler, men et moderne samfunn har ikke plass til tildekkede kvinner. Det er bare noe for at mennene skal kontrollere damene sine, fordi mennene liksom skal forsørge kvinnenen sine.

Nå til dags må kvinnene forsørge seg selv!

Jeg har aldri sett noe med niqap hverken på uio eller på hio. Tror egentlig mange av de som er så religiøse som det de er, eller hva de nå enn er gifter seg tidlig og blir husmødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gang beskjed av å ta av meg lua en gang jeg skulle ha muntlig eksamen, fordi de ikke helt så om det var meg på bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på hvordan damer, som bærer niqab, i det hele tatt kan avlegge eksamen?

Jeg har hatt mange eksamen nå, og de kontrollerer nøye bildet mitt på visakortet/førerkortet, og ser at det er meg.

Hva med de med hijab, burka og niqab? :skratte:

Beklager at jeg ler, men et moderne samfunn har ikke plass til tildekkede kvinner. Det er bare noe for at mennene skal kontrollere damene sine, fordi mennene liksom skal forsørge kvinnenen sine.

Nå til dags må kvinnene forsørge seg selv!

Vet du egentlig hva hijab er i det hele tatt? :balltre:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på deg en pologenser og lue.

Se deg selv i speilet.

- er det sånn at du ikke klarer å kjenne deg igjen?

Det er vel én kvinne i Norge som bruker niqab.

Jeg tror vi ikke trenger å gjøre det til et problem

Hva med pass og sånt da? Kan de i det hele tatt ha pass og visakort? Eller er det bilde av en niqab? :skratte:

Haha, beklager at jeg ler av dette, men er overtrøtt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du egentlig hva hijab er i det hele tatt? :balltre:

Ja, jeg vet veldig godt hva en hijab er. :ninja:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Hva med pass og sånt da? Kan de i det hele tatt ha pass og visakort? Eller er det bilde av en niqab? :skratte:

Haha, beklager at jeg ler av dette, men er overtrøtt!

De får vanlige passbilder men får gå inn på eget rom med en kvinnelig sikkerhetsvakt.

Dagsrevyen lagde et innslag med den éne kvinnen i Norge som bruker niqab.

Det er vel bare du og Siv Jensen som opplever det som et problem ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet veldig godt hva en hijab er. :ninja:

Det gjør du tydeligvis ikke siden du har brukt den smiley ikonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør du tydeligvis ikke siden du har brukt den smiley ikonen.

Jeg bare tuller med deg. Jeg vet at når man bruker hijab syns hele ansiktet. :gjeiper: Svært så hårsår du er da? :ler:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får vanlige passbilder men får gå inn på eget rom med en kvinnelig sikkerhetsvakt.

Dagsrevyen lagde et innslag med den éne kvinnen i Norge som bruker niqab.

Det er vel bare du og Siv Jensen som opplever det som et problem ;)

Hahaha! Er det virkelig bare EN kvinne som bruker niqab??? Hun må jaggu være godt gift! :gjeiper:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bare tuller med deg. Jeg vet at når man bruker hijab syns hele ansiktet. :gjeiper: Svært så hårsår du er da? :ler:

Haha bra :tommelsmil: Nei, jeg er ikke hårsår, tenkte bare "hva faen" :) Sånn ellers så har jeg lurt på det samme lenge, at hvordan de håndterer pass sjekk osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Hahaha! Er det virkelig bare EN kvinne som bruker niqab??? Hun må jaggu være godt gift! :gjeiper:

Hvis en rekke nordmenn gjør det til et problem, og anser det som sin fulle rett å trakassere

kvinner som velger å bruke hijab, hvordan tror du det er å bruke niqab?

Flere av kvinnene med opprinnelse fra Somalia svarte i innslaget

at de skulle ønske de kunne bruke niqab,

men lot være på grunn av nordmenns negative holdninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en rekke nordmenn gjør det til et problem, og anser det som sin fulle rett å trakassere

kvinner som velger å bruke hijab, hvordan tror du det er å bruke niqab?

Flere av kvinnene med opprinnelse fra Somalia svarte i innslaget

at de skulle ønske de kunne bruke niqab,

men lot være på grunn av nordmenns negative holdninger

Haha, jeg trakasserer da ikke? Jeg bare så den humoristiske siden av saken! :fnise:

Man må da ha litt selvironi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest notetur nomen

De får vanlige passbilder men får gå inn på eget rom med en kvinnelig sikkerhetsvakt.

Dagsrevyen lagde et innslag med den éne kvinnen i Norge som bruker niqab.

Det er vel bare du og Siv Jensen som opplever det som et problem ;)

Nei, det er det faktisk ikke.

I land der disse plaggene er vanlige er disse tingene reelle spørsmål. Blant annet fordi en kvinne i teorien kan gå ut på toalettet og bytte plass med en annen etter visning av legitimasjon og kontroll...

Dersom samtlige av kvinnene i en stor sal av eksamenskandidater har niqab, da blir det et problem å holde styr på at kandidaten er den hun utgir seg for å være. Derfor bør man ikke kunne få avlegge eksamen kledd i slike plagg. Eventuelt får man dele opp kjønnene ved eksamen, ha egen inngang, kontroll, eksamensvakter og toaletter for kvinner og kjøre prøver og eksamener adskilt fra menn.

At kvinner er tildekket i det offentlige rom er med til å legge forholdene til rette for at folk kan skjule sin egentlige identitet under slike klesplagg.

Og for min del er vel dette et argument for at kvinner ikke skal behøve å trekke i heldekkende drakter som skjuler alt unntatt øynene.

Det finnes dem som sier det er en frihet å ikke skulle bli sett som det utseendet de har, men bli tatt på alvor for den de er i tildekket utgave. Men dette blir å undervurdere andre mennesker kraftig, og påstå mennesker omkring dem ikke kan vurdere deg ut fra den du er MED ditt utseende. :filer:

Dessuten er vårt kroppspråk en viktig del av all kommunikasjon med andre.

Heldekkende ørkendrakter som skal holde kvinner adskilt fra menn og være en støttekrykke for å hjelpe menn i sin fromhet til å ikke begjære en kvinne, vel..Menn bør klare å leve med at de ikke er overmennesker, selv om de ønsker å underkaste seg sin gud, og ikke legge begrensninger på kvinnene i forsøket på å være ydmyke, verdige, rettroende og rettfølende menn.

Det finnes nok av belegg i Koranen selv, for å legge til rette for empowerment og frigjøring av kvinnen. Hun kan være from og unngå utfordrende påkledsel og adferd UTEN samtidig å skulle kle seg som en gjensnørt ørkenfarer i sandstorm eller gå i antrekket til Hufsa fra Tove Jansons bøker om Mummitrollet.

Skyt meg, men dette er min oppfatning.

Det vil ikke si jeg er mot at kvinnen kan bruke sjal. Jeg snakker om bruken av heldekkende drakter fra hode til fot, og masker der alt er skjult bortsett fra øynene.

Edit: Det er et velkjent fenomen at man kan være svært så forførerisk og spennende med en maske eller et slør for ansiktet...

Endret av notetur nomen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Hva med de med hijab, burka og niqab? :skratte:

Beklager at jeg ler, men et moderne samfunn har ikke plass til tildekkede kvinner. Det er bare noe for at mennene skal kontrollere damene sine, fordi mennene liksom skal forsørge kvinnenen sine.

Nå til dags må kvinnene forsørge seg selv!

Les om Khadija i Koranen, Profetens kone som var en selvstendig, suksessfull forretningskvinne, og Profetens arbeidsgiver.

Les også historien om døtrene til Laban i Bibelen, og Jakob som ville giftes med Rakel, men ble gift med Leah mot sin vilje. Dette skjedde fordi kvinnene var tildekket.

Edit: Ført inn navnet til han som ble gift med Rakels søster.

Endret av notetur nomen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det burde være lov å være helt tildekket jeg. Hvordan kan de som skal sjekke leg vite at det er rette person som sitter der? Er ikke like lett å gjenkjenne folk når de er tildekket. Og ikke bare i skolesammenheng, men også i arbeidslivet syns jeg ikke noe om at folk er helt tildekket. Vil de gå med et tørkle eller slør på hodet så er det greit nok, men ansiktet bør vises.

Forøvrig, så lurer jeg på en ting ang dette.. hvorfor blir muslimske menn så kåte av hår at kvinner må dekke seg til? Alle har jo hår, det er naturlig lissom.. hvis alle drev og skræva med hufsa si så hadde det vært noe anna. Jeg bare forstår det ikke.. Jeg blir ikke helt yr fordi jeg ser en mann med fint hår. Kan noen forklare meg for jeg skjønner ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, så lurer jeg på en ting ang dette.. hvorfor blir muslimske menn så kåte av hår at kvinner må dekke seg til? Alle har jo hår, det er naturlig lissom.. hvis alle drev og skræva med hufsa si så hadde det vært noe anna. Jeg bare forstår det ikke.. Jeg blir ikke helt yr fordi jeg ser en mann med fint hår. Kan noen forklare meg for jeg skjønner ikke?

Hvorfor er det annerledes hvis man 'drev og skræva med hufsa si'? Er ikke nakenhet og seksualitet også normalt? Alle har det lizzom...

Det er ikke bare muslimer som dekker seg til heller. Kristne, jøder, hinduer også bland annet. Jeg tror det har med at skjønnheten ligger i håret. Man skal ikke tiltrekke seg menn eller oppmerksomhet når man f.eks ber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...