Gå til innhold

Unødig og irriterende bruk av engelske ord


Gjest mari kontrari

Anbefalte innlegg

Språk, språkhistorie og språkutvikling er kjempespennende. Å irritere seg over eller forsøke å motarbeide nye elementer i språket er som å irritere seg over været = bortkastet energi. Språk status quo har aldri eksisert og kommer heller aldri til å gjøre det. Du snakker vel ikke slik som dine foreldre og besteforeldre, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:fnise:

Jeg sier bare ve-ve-ve-dått jeg :P

Men istede for å si "alfakrøll" som denne "@" heter, så sier jeg bare "at" ("Ætt") xD

Hvorfor ikke gå for den mye morsommere danske varianten? snabel a! :fnise:

Er ikke noe glad i at alle rundt meg bruker engelske ord i setninger hel unødvendig. Kan forstå at noen av mine venner gjør det på grunn av at de har kjæreste som kommer fra et engelsktalende land, og i tillegg studerer fag hvor omtrent alt av pensumlitteratur er på engelsk. De må jo bli helt språkforvirret.

Men når jeg snakket med moren min tidligere i dag og hun konkluderte med at "nå er det i box" syns jeg det blir for dumt. Kommenterer stadig vekk at hun kommer med engelske ord som gjerne bare har en litt annen skrivemåte på engelsk og norsk.

Jeg bruker innimellom engelske uttrykk selv, ofte fordi det er en så enkel måte å formidle det jeg prøver å si at jeg rett og slett har glemt den norske måten å si det på.

Irriterer meg grønn over middelaldrene ( og ofte litt fisefine) damer som meddeler skriftlig at nå er det lunch.

Og ungdommene som "kødder". Tror ikke de vet at ordet "kødd" betyr testikkel. "Jeg bare testikler" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier vi ikke "det er i boks" på norsk? Hvordan vet du at hun sa box med x fremfor ks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier vi ikke "det er i boks" på norsk? Hvordan vet du at hun sa box med x fremfor ks?

Vi skrev til hverandre på ANSIKTSBOKA :P

Glemte bare å skrive den lille opplysningen.

Endret av Solbærsaft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld stavemåtar, har det vorte vanlegare med fornorska staving ettersom orda vert meir innarbeida i språket. Før var det jo vanleg å skrive ord med -sjon-ending som -tion, t.d nation, og ein brukte c oftare, og skreiv gjerne lånord slik dei skrivast på engelsk/andre framandspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

/digresjon

Det aller verste er faktisk at man nå kan skrive sjampanje....!!!!! :nei:

Champagne er et STED og en drikkevare. Får heelt hetta.

/digresjon

Kleint betyr lite, men blir brukt som pinlig/flaut eller syk/fyllesyk. Bruker det ofte, men det kommer veldig an på hvem jeg snakker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ms_kwang

Og ungdommene som "kødder". Tror ikke de vet at ordet "kødd" betyr testikkel. "Jeg bare testikler" :fnise:

Ja og nei.

"Din Jæ*** kødd" betyr: "Din jæ*** Penis"

men

Å kødde betyr: Å tulle/fleipe.

(Oppslagsord Ordbokartikkel

kødde

kødde v1 slang: lage spillopper, tulle nå må du slutte å k-!)

kødd el. kodd m1 (opph sm o s kodde, eg 'pung') testikkel; som skjellsord: din fordømte k-!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skrev til hverandre på ANSIKTSBOKA :P

Glemte bare å skrive den lille opplysningen.

Ah. Siden du skrev snakket, så antok jeg det var muntlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fasting Drue

/digresjon

Det aller verste er faktisk at man nå kan skrive sjampanje....!!!!! :nei:

Champagne er et STED og en drikkevare. Får heelt hetta.

/digresjon

Går ut i fra at du heller ikke liker at folk skriver konjakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Går ut i fra at du heller ikke liker at folk skriver konjakk?

Det gjør VAFFAL ikke jeg! I hvert fall ikke frem til at det blir tillatt med 'armanjakk', 'kalvadåss', og 'bårdåvin'. Så det så. (Og kåttdyrån.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hater ordet fresht. Det er IKKE et ord. Åh du ser så fresh ut! Æsj

Fresh er da et ord, men det er fornorsket i skrivemåten. Det heter på svensk fräsch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Fresh er da et ord, men det er fornorsket i skrivemåten. Det heter på svensk fräsch.

Hvis det hadde vært fornorsket i skrivemåten, ville det jo blitt skrevet "fresj". Som det er, blir det jo stavet som på engelsk (fresh), så jeg begriper virkelig ikke hvorfor du sier at det har blitt fornorsket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Sier vi ikke "det er i boks" på norsk? Hvordan vet du at hun sa box med x fremfor ks?

Jeg våger meg til å spørre litt off topic. Jeg har aldri funnet ut av hvor uttrykket "det er i boks" kommer fra. Jeg vet selvfølgelig hva man mener, bruker det selv innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvis det hadde vært fornorsket i skrivemåten, ville det jo blitt skrevet "fresj". Som det er, blir det jo stavet som på engelsk (fresh), så jeg begriper virkelig ikke hvorfor du sier at det har blitt fornorsket.

Jeg tenkte på at på svensk skrives det med "ä". Jeg tenkte ikke på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier man vel fordi de uttaler det slik i sin egen reklame? Du kan ikke forvente at alle skal kunne spansk, dermed vil man basere seg på bedriftens egen uttale, når man hører ukjente firmanavn,

Det er i reklamen jeg får mark av å høre dem si det. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klein(t) har jeg måttet slutte å si, etter at jeg oppdaget at masse meget unge mennesker hadde appropriert det og begynt å uttale det med TYNN L. GRØSS.

Hjernen min er veldig selektiv på hva den hisser seg opp over. Massevis av lånord og importord går helt fint, men "wedges" i stedet for "kilehæl" driver meg fra vettet. :kjempesinna:

Vi ungdommer sier mange engelske ord og uttrykk, tror det egentlig er mest fordi vi ser mest på engelske filmer og tv-serier, da får vi på en måte mange av deres uttrykk inn i snakkinga vår. Vi sier oh my god, what the fuck, fuck you osv.

Det er ikke fordi dere får inn mest engelsk, det er fordi dere tøffer dere litt, og det er helt greit. Det var sånn da jeg var tenåring for femogtjueår siden, og det var vel sånn fra da amerikansk kultur kom anstigende i etterkrigstida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er unnskyldningen for oss som er altfor gamle til å tøffe oss litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Og hva er unnskyldningen for oss som er altfor gamle til å tøffe oss litt?

Tøffer du deg aldri, altså?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...