AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #41 Skrevet 1. juni 2012 hæhæhæhæhæ! Du er ett tragisk kvinne menneske Du å
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #43 Skrevet 1. juni 2012 Hvorfor tror dere at jeg troller? Jeg er bare en ærlig mor - som har lært min datter ærlighet. Å denne jenta det her er snakk om har tøyd vår ærlighet mer enn langt.
Sophia Skrevet 1. juni 2012 #44 Skrevet 1. juni 2012 Hvorfor tror dere at jeg troller? Jeg er bare en ærlig mor - som har lært min datter ærlighet. Å denne jenta det her er snakk om har tøyd vår ærlighet mer enn langt. Noen tror nok du tuller fordi du virker for håpløs til å være seriøs. 1
Gjest ms_kwang Skrevet 1. juni 2012 #45 Skrevet 1. juni 2012 Hvorfor tror dere at jeg troller? Jeg er bare en ærlig mor - som har lært min datter ærlighet. Å denne jenta det her er snakk om har tøyd vår ærlighet mer enn langt. Fordi en ordentlig forelder ville ALDRI lagt ut ett rykte om ei jente. Hva om en voksen hadde gjort det mot DIN datter, hva hadde du følt da? Hadde du kanskje tenkt "Jaja. Hun fortjente det vel" ? Da fortjener du ikke å være mor i det hele tatt. Dattera di skal se opp til deg ikke ned.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #46 Skrevet 1. juni 2012 jeg har en sånn veninne selv, og har bare lært at jeg ikke skal gi flere gaver til henne. Men vi ga konfirmasjonsgave til hverandre, men da ga vi smykke siden jeg skjønner ikke helt vits å gi penger. F.eks når det er jul så ''glemmer'' hun gaven hjemme, og senere når jeg spør om den sier hun at hun har rotet den bort men skal lete etter den.. Hun er også utakknemmlig over det jeg faktisk gir til hun. Så det eneste man kan gjøre er rett og slett å ikke gi gaver til hverandre, med mindre du gir dem samtidig.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2012 #47 Skrevet 1. juni 2012 Hvorfor tror dere at jeg troller? Jeg er bare en ærlig mor - som har lært min datter ærlighet. Å denne jenta det her er snakk om har tøyd vår ærlighet mer enn langt. Ærlighet sier du? ehhm...ville ikke du sette ut et rykte om denne jenta da? jojo, lenge leve dobbeltmoralen. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #48 Skrevet 1. juni 2012 Det er sånt som skjer.. Vet du i det hele tatt noe om hjemmesituasjonen til venninna? Dårlig økonomi, sparer komf.pengene til noe annet etc. Hun har ikke gift gave; get over it. Hvorfor er det så viktig uansett, datteren din lærer jo som nevnt over at ikke alle gjengjelder gaver og at man slutter å gi gaver til dem om man aldri får noe igjen uten noen spesiell grunn(tenker på økonomi ol.). Om familien hennes har økonomiske problemer, så burde hun vite bedre enn å ta i mot penger fra en som forventer å få like mye penger igjen. Og om hun sparer penger til noe, så burde hun i hvert fall ikke lovt å gi penger i gave, og ta i mot gaven uten å gi noe tilbake. Det er dårlig gjort mot datteren til TS. Men TS, ikke legg ut noen rykter. Jente er femten år og det er en sak mellom henne og din datter. Tenk på at datteren din har lært leksa si, at hun aldri skal gjøre noen avtale med denne jenta og i hvert fall ikke gi noe gave til henne.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #49 Skrevet 1. juni 2012 Kan ikke dere være så snille og slutte å rope "troll" med en gang dere får muligheten? It's getting old. 2
Calypso Skrevet 1. juni 2012 #50 Skrevet 1. juni 2012 Jeg har ikke tenkt å gå å kreve pengene tilbake - selv om lysten er til stede, men et lite rykte kan man jo sørge for å få satt ut. Ja, for da vil du jo være et godt forbilde for datteren din... Jeg skjønner frustrasjonen din, men prøv nå i det minste å oppføre deg som en voksen. 1
Gjest Sobril Skrevet 1. juni 2012 #51 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Kan ikke dere være så snille og slutte å rope "troll" med en gang dere får muligheten? It's getting old. Neida, men noen ganger er det så åpenbart. Endret 1. juni 2012 av Sobril
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #52 Skrevet 1. juni 2012 Om familien hennes har økonomiske problemer, så burde hun vite bedre enn å ta i mot penger fra en som forventer å få like mye penger igjen. Og om hun sparer penger til noe, så burde hun i hvert fall ikke lovt å gi penger i gave, og ta i mot gaven uten å gi noe tilbake. Det er dårlig gjort mot datteren til TS. Ja ikke sant. Hun lager bare ris til egen bak, å hun kan ikke gjøre samme dumheten mange gangene før det blir snakket om. Jentene er også såpass store at de vet at de ikke skal lage avtaler de ikke kan holde. Hadde den familien hatt økonomiske problemer (noe de ikke har) så burde hun også vært såpass at hun hadde sagt ifra til datteren min at de likevel ikke kunne gi til hverandre. Den hadde vært lettere å svelge enn at hun bare har tatt imot uten å gi noe tilbake.
Sulosi Skrevet 1. juni 2012 #53 Skrevet 1. juni 2012 Ja ikke sant. Hun lager bare ris til egen bak, å hun kan ikke gjøre samme dumheten mange gangene før det blir snakket om. Jentene er også såpass store at de vet at de ikke skal lage avtaler de ikke kan holde. Hadde den familien hatt økonomiske problemer (noe de ikke har) så burde hun også vært såpass at hun hadde sagt ifra til datteren min at de likevel ikke kunne gi til hverandre. Den hadde vært lettere å svelge enn at hun bare har tatt imot uten å gi noe tilbake. Er du sikker på at foreldrene til denne jenta vet om denne avtalen da? Ikke sikkert de vet om gaven engang. Og, mulig denne jenta har gjort så mange gaveavtaler at foreldrene har satt foten ned...og derfor setter man ut rykter om jenta 1
Gjest ms_kwang Skrevet 1. juni 2012 #54 Skrevet 1. juni 2012 Er du sikker på at foreldrene til denne jenta vet om denne avtalen da? Ikke sikkert de vet om gaven engang. Og, mulig denne jenta har gjort så mange gaveavtaler at foreldrene har satt foten ned...og derfor setter man ut rykter om jenta Da kan hun heller ta kontakt med foreldrene til jenta? Men man setter jo ikke ut rykter uansett. Og om jenta er så ille som TS skal ha det til så kommer hun garantert til å miste flere av sine venner når hun blir eldre. Istedet for å sette ut rykte kan man heller prate med enten foreldre eller den personen det gjelder. Og heller forklare at man ikke skal bryte avtaler og at om hun fortsetter med det så kommer hun til å få konsenkvenser av det i hennes framtid. Rykter klarer ungdommen selv å koke opp, trenger absolutt ikke noe hjelp ifra skravlhøns på bygda
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #55 Skrevet 1. juni 2012 Er du sikker på at foreldrene til denne jenta vet om denne avtalen da? Ikke sikkert de vet om gaven engang. Og, mulig denne jenta har gjort så mange gaveavtaler at foreldrene har satt foten ned...og derfor setter man ut rykter om jenta Som jeg har sagt tidligere, at hadde jenta gjort for mange avtaler og foreldrene hadde satt ned foten, så skulle hun heller ha sagt ifra at de ikke kunne gi gaver til hverandre. Da skulle hun ikke ha tatt imot gave fra min datter.
Gjest gjest Skrevet 2. juni 2012 #57 Skrevet 2. juni 2012 Orket ikke lese alle svarene her. Pga dårlig rettskrivning og barnslig språk (og ikke minst argumentene), regner jeg med de fleste er skrevet av andre 15-åringer eller mindre ressurssterke mennesker, men jeg mister litt troen på menneskeheten her. Det handler ikke om at 200 kr er så mye penger. Men en 15-åring er ikke myndig, og har (tydeligvis) fortsatt mye å lære, blant annet om moral og etikk, som vi kan se her, for å kunne fungere under vanlige samfunnsnormer. Det er prinsippet som er det viktige. Hvis ingen lærer henne nå at det er galt å bedra folk, bryte avtaler, kanskje til og med inngå dem i den hensikt å stjele/lure til seg penger, så ser jeg litt mørkt på hvordan hun skal bli når hun blir voksen og selvstendig. Hun har gjort det flere ganger, og hva lærer hun av det? At hun slipper unna med det. Og det verste er at folk her ser ut til å ha holdningen at det er greit, shit happens, bare ikke gi henne gave mer og vær for all del ikke slemme og "sette ut rykte" om henne. Når man gjør slikt, har man faktisk ikke vondt av å oppleve at det kan komme andre for øre. Rykter forbindes imidlertid med usannhet og løgn i den hensikt å skade et annet menneske, så jeg ville ikke brukt det ordet, all den tid det faktisk er en sann hendelse. Det er faktisk en "big deal" og utnytte andre menneskers godtroenhet slik. Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort selv. Jeg lurer litt på hvor foreldrene er oppe i dette. Mine foreldre hadde stålkontroll på gaver da jeg var yngre, iallfall fram til og med konfirmasjonen. Jeg måtte skrive opp alt, hva jeg hadde fått og av hvem, så jeg husket og kunne takke skikkelig, og det kunne ikke forekommet at de ikke hadde fått det med seg om noen ikke fikk noe tilbake. Tross alt kom det jo fra deres lomme. Jeg vet ikke om jeg hadde vært tøff nok til å gjøre det selv, men jeg mener egentlig at det moralsk riktige er å snakke med foreldrene. Ikke i den hensikt å kreve noe tilbake, men bare si at du syns de kan være klar over det, at dette har skjedd flere ganger, og at du syns det er ugreit ovenfor dattera di. Kanskje er de ikke klar over det engang, kanskje tror de at dattera har gitt bort penger hun beholder selv, og vil sette pris på å få vite det så de kan ta tak i det. Så lenge 15-åringene ikke tar pengene de gir fra egen lomme, har de egentlig ikke noe de skulle sagt om foreldrene blander seg. Det er faktisk foreldres jobb å blande seg fram til de er myndige. Eller så kan foreldrene hennes bli sinte på deg, hvis de har like slapp moral som avkommet. Det er en sjanse å ta som du får vurdere om er verdt det eller ikke. En muligens enklere, og kanskje ok løsning, er også å snakke med henne, neste gang du treffer på henne på tomannshånd. Folk, altså...jeg gremmes. Er søren meg ikke rart at samfunnet er som det er. 1
Lilac Skrevet 2. juni 2012 #58 Skrevet 2. juni 2012 For så si det sånn så gir de fleste 15 åringer ganske faen i sånne type avtaler.
Gjest gjest Skrevet 2. juni 2012 #59 Skrevet 2. juni 2012 For så si det sånn så gir de fleste 15 åringer ganske faen i sånne type avtaler. ooo, kul du'a. 15 selv, eller? Jeg hadde heldigvis ingen sånne venner da jeg var 15, vi hadde mer respekt for hverandre enn som så. 2
Lilac Skrevet 2. juni 2012 #60 Skrevet 2. juni 2012 ooo, kul du'a. 15 selv, eller? Jeg hadde heldigvis ingen sånne venner da jeg var 15, vi hadde mer respekt for hverandre enn som så. Prøvde ikke å være kul, selvom jeg vet jeg er. Når jeg var 15 ga jeg og vennene mine hverandre smykker til en spesiell sum vi hadde avtalt var greit. Men hvis noen ikke ga så var ikke det så viktig. Ingen av oss brydde oss sånn egentlig. Og jeg vet det er sånn fortsatt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå