AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Min datter og en av hennes venninder ble enige om å gi hverandre konfirmasjonsgaver... eller penger. De ble enige om en sum på 200,- Min datter ga venninden kort med penger i på konfirmasjonsdagen hennes. Dagen for min datters konfirmasjon kom, men ingen konvolutt fra denne venninden. Nå er jo ikke 200,- så mye, å vi går ikke konkurs av den grunn, men jeg kjenner at det provoserer meg at venninden tar imot gave fra datteren min å holder ikke deres avtale om å gi igjen. Må nevne at dette har skjedd tidligere når det har vært snakk om bursdagsgaver, så dette er ikke første gangen. Denne jenta har som sagt selv hatt konfirmasjon å fått endel penger. Jeg må si at jeg er fristet til å si at hvis hun ikke hadde til hensikt å gi noe tilbake, så kan hun levere tilbake pengene til min datter som hun ga. Det er jo ikke småjenter det er snakk om å en 50 lapp, men 15 åringer. Da mener jeg at de er store nok til å tåle å høre at avtale er avtale. Som sagt så er ikke 200,- så mye, men prinsippet provoserer meg. De andre som denne jenta lagde samme avtale med har fått penger av henne. Er det for mye forlangt at en 15 åring holder seg til avtaler? Jeg vet ihvertfall at hadde det vært min datter som ikke hadde overholdt denne avtalen å selv fått gaven, så hadde jeg reagert å sørget for å få levert gaven til den andre.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #2 Skrevet 1. juni 2012 Jeg tenker at sånn skjer, også trenger ikke din datter inngå noen flere avtaler ang. gaver. 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #3 Skrevet 1. juni 2012 Jeg har alltid lært at en gave er en gave og når man har gitt den fra seg, tilhører gaven den personen man gav den til. Jeg personlig ville derfor ikke ha krevd gaven tilbake, men jeg hadde ikke gitt henne noen gave ved en annen anledning. 16
Gjest Lea Skrevet 1. juni 2012 #4 Skrevet 1. juni 2012 What? Spørre om gave i retur? Man gir gaver fordi man ønsker, ikke grunnet avtaler! Å spørre om gave i retur er skikkelig lavmål 9
frøkna Skrevet 1. juni 2012 #5 Skrevet 1. juni 2012 Syns det er rart å bli enige å gi hverandre 200 kroner i gave. Da kan man vel like gjerne bli enige om å ikke gi noenting. Det går jo opp i opp. Jeg syns de er gamle nok til å ta denne diskusjonen selv seg i mellom. Ikke bland deg. 16
lulle Skrevet 1. juni 2012 #6 Skrevet 1. juni 2012 Jeg skjønner at du hadde blitt provosert, blir det selv når jeg leser innlegget ditt. Likevel etikk og moral får foreldrene hennes ta seg av, så tar du deg av din datter. Snakk med datteren din og ikke la henne gå inn på flere avtaler med denne venninnen. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #7 Skrevet 1. juni 2012 En gave er en gave, det er ikke noe man krever tilbake. Meningen med en gave er jo fordi man har lyst å gi noen en oppmerksomhet -ikke fordi man vil ha noe tilbake. En avtale er en avtale, og to 15 åringer er store nok til å ordne opp selv. Ser ikke hvorfor du som mor skal bli så veldig provosert over dette "prinsippet". Ikke legg deg opp i det annet enn å være enig med datteren din om at det er dårlig gjort å ikke holde avtalen.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #8 Skrevet 1. juni 2012 En gave er en gave, det er ikke noe man krever tilbake. Meningen med en gave er jo fordi man har lyst å gi noen en oppmerksomhet -ikke fordi man vil ha noe tilbake. En avtale er en avtale, og to 15 åringer er store nok til å ordne opp selv. Ser ikke hvorfor du som mor skal bli så veldig provosert over dette "prinsippet". Ikke legg deg opp i det annet enn å være enig med datteren din om at det er dårlig gjort å ikke holde avtalen. Som mor så er det min lommebok som har fått lide. Jeg har ikke tenkt å gå å kreve pengene tilbake - selv om lysten er til stede, men et lite rykte kan man jo sørge for å få satt ut. 1
frøkna Skrevet 1. juni 2012 #9 Skrevet 1. juni 2012 Som mor så er det min lommebok som har fått lide. Jeg har ikke tenkt å gå å kreve pengene tilbake - selv om lysten er til stede, men et lite rykte kan man jo sørge for å få satt ut. Hva? skal du ta hevn ved å sette ut et rykte om jenta? Hvor gammel er du egentlig? Og hvorfor har du betalt for en gave til venninnen til datteren din? Jeg syns hun er gammel nok til å stå for det selv. 21
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #10 Skrevet 1. juni 2012 Hva? skal du ta hevn ved å sette ut et rykte om jenta? Hvor gammel er du egentlig? Og hvorfor har du betalt for en gave til venninnen til datteren din? Jeg syns hun er gammel nok til å stå for det selv. Er jo greit at sånne drittunger som lurer andre får seg en lærepenge. Kanskje hun har lurt noen for siste gang da hvis hun må face at hun har lurt ei venninde. 1
Gjest imli Skrevet 1. juni 2012 #11 Skrevet 1. juni 2012 Kva er poenget med å avtale å gje kvarandre same sum pengar? Dårleg gjort av veninna, men det får dottera di ordne opp i. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #12 Skrevet 1. juni 2012 Jeg har alltid lært at en gave er en gave og når man har gitt den fra seg, tilhører gaven den personen man gav den til. Jeg personlig ville derfor ikke ha krevd gaven tilbake, men jeg hadde ikke gitt henne noen gave ved en annen anledning. I tillegg til det har jeg lært at en avtale er en avtale. 2
Gjest Solsmil Skrevet 1. juni 2012 #13 Skrevet 1. juni 2012 Syns det er rart å bli enige å gi hverandre 200 kroner i gave. Da kan man vel like gjerne bli enige om å ikke gi noenting. Det går jo opp i opp. Tanken var vel sikkert at det var foreldrene som skulle betale for vennene sine gaver. Slik at de i praksis fikk mer penger av sine egne foreldre. Grådigheten lenge leve...
frøkna Skrevet 1. juni 2012 #14 Skrevet 1. juni 2012 Er jo greit at sånne drittunger som lurer andre får seg en lærepenge. Kanskje hun har lurt noen for siste gang da hvis hun må face at hun har lurt ei venninde. Jeg håper i hvert fall at du har lært noe. Om du hadde gitt en gave til din venninne ville det vært lettere å ta det opp med henne, men nå er det snakk om en venninne til datteren din, og da har du ingenting du skulle ha sagt. Neste gang får datteren din stå for sine egne gaver. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #15 Skrevet 1. juni 2012 Som mor så er det min lommebok som har fått lide. Jeg har ikke tenkt å gå å kreve pengene tilbake - selv om lysten er til stede, men et lite rykte kan man jo sørge for å få satt ut. :omg: virkelig? du, en voksen dame, skal legge ut et rykte om en ung jente på 15 år? Skamme seg! 15
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #16 Skrevet 1. juni 2012 Synes egentlig ikke dette var så snilt og forstår at det provoserer, men man setter ikke ut rykter om noen. 1
Sophia Skrevet 1. juni 2012 #17 Skrevet 1. juni 2012 Som mor så er det min lommebok som har fått lide. Jeg har ikke tenkt å gå å kreve pengene tilbake - selv om lysten er til stede, men et lite rykte kan man jo sørge for å få satt ut. Er jo greit at sånne drittunger som lurer andre får seg en lærepenge. Kanskje hun har lurt noen for siste gang da hvis hun må face at hun har lurt ei venninde. Nei vet du hva!! Dette må du finne deg for god til. Det kan da like gjerne være at denne jenta har helt glemt av denne "gaveavtalen" (synes forøvrig at det er en litt merkelig måte å gjøre det på, da pengene går jo opp i opp uansett, og en lite hyggelig gave sånn egentlig). Du som mor til en tenåring burde da virkelig gå frem som et godt eksempel på hvordan man oppfører seg ovenfor andre mennesker. Sette ut rykter om en 15 år gammel jente? Synes du burde gå litt inn i deg selv og tenke over hvordan du fremstår. På tide å vokse opp. 9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #18 Skrevet 1. juni 2012 Nei vet du hva!! Dette må du finne deg for god til. Det kan da like gjerne være at denne jenta har helt glemt av denne "gaveavtalen" (synes forøvrig at det er en litt merkelig måte å gjøre det på, da pengene går jo opp i opp uansett, og en lite hyggelig gave sånn egentlig). Du som mor til en tenåring burde da virkelig gå frem som et godt eksempel på hvordan man oppfører seg ovenfor andre mennesker. Sette ut rykter om en 15 år gammel jente? Synes du burde gå litt inn i deg selv og tenke over hvordan du fremstår. På tide å vokse opp. Hadde vært rart om hun hadde "glemt" denne avtalen å ingen andre. Hun burde ihvertfall bli påminnet når hun fikk sin gave. Min datter har forresten spurt henne om de ikke hadde en avtale, å da har hun sagt at jo det hadde de å at min datter skal få av henne. Men jo lenger tid det går jo større er sjangsen for virkelig å glemme avtalen.
Tullepia Skrevet 1. juni 2012 #19 Skrevet 1. juni 2012 Min datter og en av hennes venninder ble enige om å gi hverandre konfirmasjonsgaver... eller penger. De ble enige om en sum på 200,- Min datter ga venninden kort med penger i på konfirmasjonsdagen hennes. Dagen for min datters konfirmasjon kom, men ingen konvolutt fra denne venninden. Nå er jo ikke 200,- så mye, å vi går ikke konkurs av den grunn, men jeg kjenner at det provoserer meg at venninden tar imot gave fra datteren min å holder ikke deres avtale om å gi igjen. Må nevne at dette har skjedd tidligere når det har vært snakk om bursdagsgaver, så dette er ikke første gangen. Denne jenta har som sagt selv hatt konfirmasjon å fått endel penger. Jeg må si at jeg er fristet til å si at hvis hun ikke hadde til hensikt å gi noe tilbake, så kan hun levere tilbake pengene til min datter som hun ga. Det er jo ikke småjenter det er snakk om å en 50 lapp, men 15 åringer. Da mener jeg at de er store nok til å tåle å høre at avtale er avtale. Som sagt så er ikke 200,- så mye, men prinsippet provoserer meg. De andre som denne jenta lagde samme avtale med har fått penger av henne. Er det for mye forlangt at en 15 åring holder seg til avtaler? Jeg vet ihvertfall at hadde det vært min datter som ikke hadde overholdt denne avtalen å selv fått gaven, så hadde jeg reagert å sørget for å få levert gaven til den andre. Dette er en del av barndommens lekser. Ikke alle holder avtaler. Støtt datteren din på at venninna oppførte seg dårlig sånn sett, men pek på at en gave er en gave uansett. Fra nå av trenger ikke datteren din gi flere gaver til henne - og om hun gjør det kan det gå av hennes egne penger, så lærer hun enda raskere. Du bør holde deg utenfor. Dette er din datters sak. Det eneste du for fremtiden kan gjøre er å la være å bidra med pengegavene. Støtt datteren din i at det var dårlig gjort av venninna, men ikke oppfør deg som en fjortis som setter ut rykter. Det er snakk om barn! Du er voksen og skal gå frem med et godt eksempel. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #20 Skrevet 1. juni 2012 Dette er en del av barndommens lekser. Ikke alle holder avtaler. Støtt datteren din på at venninna oppførte seg dårlig sånn sett, men pek på at en gave er en gave uansett. Fra nå av trenger ikke datteren din gi flere gaver til henne - og om hun gjør det kan det gå av hennes egne penger, så lærer hun enda raskere. Du bør holde deg utenfor. Dette er din datters sak. Det eneste du for fremtiden kan gjøre er å la være å bidra med pengegavene. Støtt datteren din i at det var dårlig gjort av venninna, men ikke oppfør deg som en fjortis som setter ut rykter. Det er snakk om barn! Du er voksen og skal gå frem med et godt eksempel. De er 15 år å faktisk gamle nok juridisk til å bli straffedømt om de har gjort noe ulovlig. Ikke at jeg mener at hun skal bli rettslig straffet, men de er ikke lenger barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå