Gå til innhold

Hvorfor reiser folk alene til utlandet?


Citron

Anbefalte innlegg

Redd for voldtekt, havne på sykehus alvorlig syk, redd for å bli drept, kidnappet, bli frastjålet alt og ikke komme meg hjem igjen, bli bortført av røverbander, forlatt i jungelen, offer for menneskehandel, solgt og giftet bort mm... Er selv liten, blond og svak... Kan ikke forstå at folk ikke er mer redd jeg.

Mens jeg ikke skjønner at du 1. er så tullete at du anser deg selv som liten og svak og 2. begrenser livet ditt pga hypotetisk hvisomattedersomatte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig glad i mitt eget selskap, så jeg blir aldri ensom.

Jeg tror dette er en viktig detalj;

Vi som reiser mye alene er aldri ensomme i eget selskap.

Jeg har reist mye alene, og også mye med mitt barn (som fremdeles er under skolealder) og det går aldeles strålende.

Jeg forsøker å besøke minst 2 nye land hvert år. I fjor ble det 3 nye land, samt 1 jeg har vært i før.

I år blir det minst 5 nye, samt noen jeg også har vært i før.

Ja, jeg elsker å reise. Og ja, det er kun jeg og barnet som drar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre folkens, tror jeg kunne vokst masse på å reise alene og utfordre meg selv. Har jo alltid hatt lyst til å reise til India, mens har ingen venner eller kjæreste som har lyst. Så får kanskje ta meg turen ned dit alene engang, kanskje... kanskje. :sjenert:

TS

Endret av Citron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det kan være lurt å prøve å reise alene til et annet reisemål først, før jeg hadde reiste alene til India. Tror det kan være litt krevendes å reise alene rundt der, hvis man ikke har reist alene før. Ikke at jeg har vært i India selv, altså.. :sjenert: Bare hva jeg tenker iallefall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje øve litt med Goa? Der er det masse turister, mange kvinner som reiser alene og lett å bli kjent med folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg har alri reist alene, men jeg får mer lyst til det jo eldre jeg blir kjenner jeg. I sommer skal jeg på ferie med en venn av meg, og da det en stund så ut som om han ikke kunne bli med likevel så vurderte jeg å dra alene, men så kunne han bli med likevel, og jeg kjenner at jeg faktisk er bittelitt skuffet :gjeiper:

Neste gang jeg planlegger en reise så blir det nok alene. Selv om jeg er ung kvinne med spagettiarmer og dårlig retningssans, så tror jeg at det kommer til å gå bra :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre folkens, tror jeg kunne vokst masse på å reise alene og utfordre meg selv. Har jo alltid hatt lyst til å reise til India, mens har ingen venner eller kjæreste som har lyst. Så får kanskje ta meg turen ned dit alene engang, kanskje... kanskje. :sjenert:

TS

Forstår nå at du i utgangspunktet ønsker å reise sammen med noen og at du er skeptisk og kanskje litt engstelig for å reise alene. om du hadde skrevet det i starten av tråden hadde det vært enklere å forstå hvor du ville med spørsmålet ditt.

Det er jo ganske åpenbart at mange velger å reiser alene for å få litt fri fra dagens moderne samfunn som hele tiden forventer mye av oss.

Om du er litt skeptisk til å reise alene og føler du får mere ut av ferien i lag med andre så synes jeg ikke du skal reise alene.

Endret av baltazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Jeg har lyst å utfordre meg selv,og reise alene. Hvis det går fint så er det kjempeflott, da slipper jeg å være avhengig av andre ved senere anledninger når jeg har lyst å reise til utlandet. Den eneste skrekken jeg har, er at jeg vil føle meg helt lost. Dere som har reist mye alene, har dere kjent på lost-følelsen, og hva gjorde dere da den kom?

Anonymkode: bb7f8...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lyst å utfordre meg selv,og reise alene. Hvis det går fint så er det kjempeflott, da slipper jeg å være avhengig av andre ved senere anledninger når jeg har lyst å reise til utlandet. Den eneste skrekken jeg har, er at jeg vil føle meg helt lost. Dere som har reist mye alene, har dere kjent på lost-følelsen, og hva gjorde dere da den kom?

Anonymkode: bb7f8...33d

Jeg var skremt og følte meg lost den første uka. Alt var nytt og annerledes. Men så etter det var alt bare spennende og en utrolig frihetsfølelse. Har vokst masse på det som menneske. Det vil dukke opp spennende steder og mennesker. Lettere å komme i kontakt med andre når man reiser alene. Og om du skulle føle deg litt lost, så gjør det ingenting! :)  Bare føl deg litt lost da, og så finner du på noe spennende å gjøre. 

Anonymkode: c2b33...e97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var skremt og følte meg lost den første uka. Alt var nytt og annerledes. Men så etter det var alt bare spennende og en utrolig frihetsfølelse. Har vokst masse på det som menneske. Det vil dukke opp spennende steder og mennesker. Lettere å komme i kontakt med andre når man reiser alene. Og om du skulle føle deg litt lost, så gjør det ingenting! :)  Bare føl deg litt lost da, og så finner du på noe spennende å gjøre. 

Anonymkode: c2b33...e97

Når du følte deg lost, hva gjorde du da for å få det bedre? Ellers er det jo riktig det du skriver, man dør ikke av å føle seg lost, det er bare litt ubehagelig når det skjer :) .

Anonymkode: bb7f8...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som har reist mye alene, har dere kjent på lost-følelsen, og hva gjorde dere da den kom?

Anonymkode: bb7f8...33d

Kan ikke si jeg har det. Hvis du mener å bokstavlig talt ha gått seg vill så unngår jeg det ved å bruke GPS. Du kan også bruke street view i Google maps til å gjøre deg litt kjent i områdene du skal til på forhånd.

Anonymkode: 337da...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke si jeg har det. Hvis du mener å bokstavlig talt ha gått seg vill så unngår jeg det ved å bruke GPS. Du kan også bruke street view i Google maps til å gjøre deg litt kjent i områdene du skal til på forhånd.

Anonymkode: 337da...bf3

Nei mente ikke å miste retningssansen ;) , mer dette å føle seg veldig alene.

Anonymkode: bb7f8...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2012 den 10.41, Citron skrev:

Jeg leste "Tørr du å reise på ferie alene til utlandet?". Så tenkte jeg på HVORFOR folk reiser alene og hvor?

 

 

:sjenert:

For å være I FRED.

Ikke noe reisefølg betyr at jeg kan gjøre hva jeg vil, når jeg vil. Ingen blir såret, skuffet eller snurte, og jeg slipper dårlig samvittighet.  

Jeg drar dit jeg har lyst. Hvor jeg reiser kommer an på sesong og yrkesliv/jobb

Endret av Perle
Skrivefeil og tilleggelser
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Perle skrev:

For å dra på ferie og for å være I FRED. Fra, forventninger, og MAS. 

Jeg drar dit jeg har lyst.

Hva bedriver du tiden med når du reiser helt alene?

Anonymkode: bb7f8...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva bedriver du tiden med når du reiser helt alene?

Anonymkode: bb7f8...33d

Eeh, det som er adekvat for destinasjonen? Synes i grunnen hele problemstillingen er absurd

Er jeg i London shopper jeg, ser musikaler, går på nattklubber og treffer kansje noen jeg kjenner. 

Om jeg er på en gresk øy bader jeg og leser på standen. Jeg spiser på en tavernae på kveldrn, går ut om jeg gidder/orker på natten, og glor på ruiner/museér og andre severdigheter på dagtid.

Endret av Perle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg reist alene med barn i mange år, og i sommer reiste jeg for første gang alene til en storby, det var så deilig. Jeg storkoste meg, kunne bare gå rundt og kose meg, ikke tenke på noe, spise nøyaktig hva jeg ville, gå på så mange museer jeg ville. Ikke 2 barn som jeg skal ta hensyn til. Så deilig å bare sitte på utecafe, og se på alle menneskene. Som jeg koste meg, kunne jo ikke hatt bedre ferie.

Jeg har og vært på ferie med ei venninne, som ikke gjorde noe annet enn å syte og klage, og skulle ha alt på sin måte. Og ble så sur hvis jeg ville gjøre noe. Nei, da drar jeg mye heller alene.

Anonymkode: 85d0f...36b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har lyst å utfordre meg selv,og reise alene. Hvis det går fint så er det kjempeflott, da slipper jeg å være avhengig av andre ved senere anledninger når jeg har lyst å reise til utlandet. Den eneste skrekken jeg har, er at jeg vil føle meg helt lost. Dere som har reist mye alene, har dere kjent på lost-følelsen, og hva gjorde dere da den kom?

Anonymkode: bb7f8...33d

Har vel kjent litt på den i begynnelsen. Særlig da jeg satt på flyet og skulle reise noen mnd alene. Da følte jeg meg veldig alene og tenkte: Hva har jeg gjort?? Men så gikk det fint likevel, men vender seg fort til det, og man er mye friere til å gjøre som man selv vil når man reiser alene. Er du typen som liker å stå opp tidlig og legge deg tidlig, ja da gjør du det, uten å måtte høre på sutring fra andre som ønsker å sove lenger! Eller omvendt.

Det vil nok gjerne av og til oppstå situasjoner som det hadde vært greit å ha andre med, men du treffer ofte andre på turen som du kan reise sammen med, eller så løser du tingene på egenhånd og vokser på det.

Anonymkode: 9bf76...d5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du følte deg lost, hva gjorde du da for å få det bedre? Ellers er det jo riktig det du skriver, man dør ikke av å føle seg lost, det er bare litt ubehagelig når det skjer :) .

Anonymkode: bb7f8...33d

Ikke noe spesielt. Det var som sagt bare de første dagene, når alt var helt nytt og annerledes. Da tar man det for det det er og tenker at nå kan du oppleve mye nytt og spennende. Man er tross alt langt hjemmefra. Så ikke frykt denne lost-følelsen! 

Anonymkode: c2b33...e97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2012 den 10.41, Citron skrev:

Jeg leste "Tørr du å reise på ferie alene til utlandet?". Så tenkte jeg på HVORFOR folk reiser alene og hvor?

Vel, jeg antar at de single får lov å reise, de også. Jeg kan sikkert ta med en venn over, men må jeg tilpasse min reise etter når han/hun er ledig eller eventuell ha råd. Mange i min alder har samboer/kone og/eller barn - da er det kjedelig å tilpasse meg etter deres plan.

Jeg er nylig singel, så jeg har ikke reist alene enda. Men jeg kan tenke meg at det er koselig å reise alene. Da gjør jeg hva jeg vil på mine premisser. Det blir nok hovedsaklig byene i Europa. Eller eventuell backpack/sykkeltur :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...