Gå til innhold

Hvorfor reiser folk alene til utlandet?


Citron

Anbefalte innlegg

Jeg leste "Tørr du å reise på ferie alene til utlandet?". Så tenkte jeg på HVORFOR folk reiser alene og hvor?

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste "Tørr du å reise på ferie alene til utlandet?". Så tenkte jeg på HVORFOR folk reiser alene og hvor?

:sjenert:

Jeg synes det er helt fantastisk å reise alene. Man kan gjøre akkurat det man vil når man vil. Drar man til en storby er det alltid masse å se og gjøre, ikke er det vanskelig å komme i snakk med noen heller.

Det gir en ubeskrivelig frihetsfølelse og jeg får mye energi av det. Etter at jeg klarte å gå meg vill i Brussel sine gater og møtte en drittsekk har jeg også lært at det er lurt å følge med på hvor man går.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er ikke alltid man får noen andre med seg. Og istedenfor å gå og vente på at andre skal få lyst til å gjøre det samme som en selv (noe som, for alt en vet, aldri skjer..), så gjør noen noe med det, og reiser alene.

Jeg gjorde det, og kan nok fint gjøre det igjen :jepp:

Jeg gjør heller det enn å gå glipp av de plassene jeg vil se! Det er vel fordeler og ulemper med begge deler, som med alt annet..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er fri til å reise akkurat hvor man vil, akkurat når man vil, gjøre akkurat hva man vil, når man vil. Man slipper stresse med å finne noen som har tid samtidig som en selv, og som har råd til samme type ferie som en selv. Man slipper krangle om hvor man skal. Man slipper være "støttekontakt" for vimsete folk som til tross for at de har passert 30 ikke klarer finne frem selv på flyplasser og ikke kan lese gatekart eller passe på seg selv. Man slipper folk som vil sove vekk hele formiddagen og feste hele natten. Man slipper drasse på folk som skal gjøre absolutt alt sammen hele tiden, selv om det resulteter i at de går i hælene på deg og syter om hvor kjeeedeliiig det er på museet, mens det å gå alene og shoppe mens jeg er på museum er heeelt uaktuellt. Man slipper folk som bare vil spise på McDonalds... osv osv. Frihet, enkelt og greit.

Jeg begynte å reise aleine som student, da jeg reise en del på konferanser, og da tok ferien samtidig på konferansestedet, når universitetet likevel dekket flybilletten. Med venner som først var fattige studenter og ikke hadde råd til noe som helst, og senere ble småbarnsfamilier som verken hadde tid eller råd, så var det utrolig greit å bare fortsette å reise aleine.

Jeg reiser hvor jeg nå enn har lyst. Jeg har vært i USA, Australia, New Zealand, og stort sett alle deler ar Europa, alene.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man kan reise når man ønsker (så man slipper å reise i fellesferier O.L)

2. Man kan gjøre det man vil og forandre planene underveis

3. Man kommer lettere i kontakt med andre/lokal befolkningen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nuppdupp

Fordi da kommer de i kontakt med lokalbefolkningen og er sin egen herre der de er. Sosiale mennesker som elsker å bli kjent med nye mennesker :) De drar overalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å høre, men går utifra at dere alle er single.

TS :gullengel:

må man alltid dra sammen hvis man er i et forhold altså?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

må man alltid dra sammen hvis man er i et forhold altså?

Jeg har aldri hørt om noen som er i et forhold som bare har reist alene til et sted i utlandet, jeg har kun hørt om folk som er i et forhold som bestemmer seg for å ikke ta med kjæresten/mannen er fordi det er en "venne-tur".

Men dere kan jo fortelle meg om det ikke er slik i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo strengt tatt et like dumt spørsmål som " hvorfor reiser du sammen med andre til utlandet?"

Mange mennesker liker å gjøre ting på egen hånd , da bestemmer man alt selv ; når , hvor og hvor lenge .

Og man kan trives alene fordi om man er i et forhold , man er fremdeles TO personer og ikke en ENHET :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er singel selv og reiser enten på tur med venniner eller alene. Jeg tror ikke det er så mange som reiser alene hvis de er i et forhold,dog så kan jeg bekrefte myten på at det har skjedd da jeg hadde planlagt en 2ukers tur alene på interrail god tid før jeg møtte min forrige ex,og da vi ble sammen prøvde jeg å få han med,men det passet ikke pga jobb,samt at han skulle på festival med noen venner,så da dro jeg alene.

Du kommer alltid i kontakt med folk hvis du ikke er supersjenert,men husk at utlandet gjør sjenerte personer til usjenerte,det har en annen "vibe"det er ikke galt å snakke til fremmede på lik måte som det er "galt"i Norge,og du kan gjøre hva du vil når du vil-uten å bry deg om hva reisefølget ditt vil gjøre,og du blir vant til å klare deg selv, og jeg følr jeg takler utfordringer bedre etter å ha støtt på diverse utfordringer i utlandet.

Jeg har reist alene til 4 land i Europa(+interrail gjennom 6 land),2 land i Afrika og 3 land i Sør amerika.

Endret av Fortuna Xania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen som er i et forhold som bare har reist alene til et sted i utlandet, jeg har kun hørt om folk som er i et forhold som bestemmer seg for å ikke ta med kjæresten/mannen er fordi det er en "venne-tur".

Men dere kan jo fortelle meg om det ikke er slik i det hele tatt.

Jeg vet om flere gifte/samboere som reiser på ferie helt alene. Det er av så enkle grunner som ar partneren ikke liker å reise/ikke liker å reise til de samme stedene. Mannen til min tante er f.eks. ikke glad i å fly, og liker ikke kjas og mas, eller varme, eller folk. Mens min tante elsker å reise til storbyer i middelhavslandene. Så da gjør hun det gjerne alene. Hun må da ikke dra med seg venner?

Hvorfor mener du gifte/samboere kun kan reise uten partner om de har med venner? Folk i parforhold kan da ha akkurat de samme grunnene for å ville reise alene som de single?

Jeg synes det er et litt rart spørsmål, jeg? Må man ha en spesiell grunn for å gjøre noe for seg selv? Er ikke det litt uselvstendig, da?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri dratt alene på ferie, og jeg er ganske selvstendig ellers. For meg handler reise om å oppleve noe SAMMEN med noen, og tror ikke det hadde gitt meg noe særlig å reise alene.

Men folk er forskjellig, vet om flere som elsker å reise alene, men må innrømme at jeg syns det ser litt stusselig ut med alle bildene som er tatt av samme person, ofte med sitt eget ansikt presset inn i hjørnet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke sier jeg!

Jeg har reist alene - både i forhold og når jeg har vært singel. Har kost meg veldig jeg :) Men jeg reiser rimelig mye mer enn den jevne nordmann, så jeg får tid til turene alene, med mannen min, med venner og med familie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sterkeste og beste opplevelsene har jeg hatt når jeg har reist alene. Når man reiser alene skjer det ofte mye mer rart og fantastisk enn når man reiser sammen med noen. Når man reiser sammen med noen er de gode opplevelsene ofte forbundet med fint hotell, god mat, gøyal aktivitet, deilig vær osv. Når man reiser alene opplever man ofte skumle og spennende og rare ting! Og treffer rare mennesker. Jeg liker å reise med kjæresten min, men savner litt tiden da jeg dro verden rundt på egen hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har truffet flere som har vært i forhold som har reist alene. Noen fordi partner gjerne ikke er like glad i å reise, som noen nevnte tidligere, og andre, som jeg traff på backpacking, fordi kjæresten ikke hadde mulighet til å dra på lang tur, og den som reiste da hadde en gylden mulighet til å reise en lenger periode, og gjorde dette. kjæresten kom da på besøk i sånn 4 uker. Så det høres ut som en god løsning, syntes jeg.

Men tror nok at det er vanligst at folk som er i forhold reiser med partner. Jeg vet iallefall at jeg ikke kan være sammen med noen som ikke liker å reise, fordi jeg jo aller helst vil dele opplevelsen med kjæresten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nenya82

Det er vel fordi man liker å reise alene,og hvis man ikke har muligheten til å reise med andre,men har kjempelyst og mulighet selv så ser ikke jeg hvorfor man skal la være å reise bare fordi man ikke har noen med seg.

Jeg planlegger en lengre tur uten samboer rett og slett fordi han ikke vil,og ikke har jeg andre som kan/vil reise så da blir det alene.For min del er det null problem,man treffer jo andre ute på tur også,og kan bestemme selv hvor sosial man ønsker å være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg trives godt alene og fordi jeg kan gjore alt i mitt eget tempo. Deilig og befriende. Spesielt naar jeg er i London, da er det ekstra deilig. Kan bare tenke paa meg selv og ingen andre.

For all del, det er ogsaa hyggelig aa reise sammen med noen, men noen ganger er det ogsaa herlig aa reise alene.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tenkte jeg på HVORFOR folk reiser alene?

I hovedsak fordi jeg trives med å reise alene. Jeg trenger ikke å avklare med noen andre om hvor turen går, når turen går, hvilke severdigheter man skal se, hvor man skal spise, om man skal opp om morningen eller feste hele natten, osv.

Rett og slett frihetsfølelsen. :-)

Jeg reiser til utlandet fordi det for det første gir nye inntrykk, og fordi det som oftest gir bedre valuta for pengene. Selve reisen (fly, bil, tog) koster som oftest litt mer, men så er hotell, mat, drikke, osv. billigere når man først er kommet frem,

og hvor?
Jeg reiser dit jeg føler for, men havner som oftest i en europeisk storby.

Årets tur går også alene til utlandet, til EUs nest største by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser alene til Firenze om noen uker. Samboeren min liker ikke utenlandsferier med "kjas og mas og varme" som han sier; jeg liker ikke teltturer. Så han drar på telttur med kameratene sine en uke, mens jeg drar til Firenze alene. Alle vennene mine er gifte/samboere og har barn, så det å få med seg dem er rett og slett for mye kjas og organisering til at jeg gidder. Når de fleste av dem foretrekker shopping framfor museer er det enda mindre fristende å dra med dem - jeg hater shopping, og hater å høre dem sutre og ødelegge museumsturen for meg. Jeg synes det er herlig å få tid til meg selv, rett og slett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...