Gå til innhold

Mafalda peiser på


Mafalda

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hallo! Måtte bare ut og være taxisjåfør og kokkeslave noen timer...

Men alt har gått veldig bra, vi har bare gode nyheter. Ikke fullt så gode som dine, dreia, for jeg har fått utsatt til 5. mai. Ikke at det har noen praktisk betydning, antageligvis (det er ingen av mine som har hatt det minste snev av respekt for termindatoen uansett :ler: ), men ville heller hatt andre veien...

Og hva er så konklusjonen etter dagens lille sniktitt? Jo, den som hadde riktig magefølelse var faktisk jeg:

Ciara, jeg har ikke egentlig noen magefølelse, annet enn at lille Smule er av den aktive typen (det er til gjengjeld en meget konkret magefølelse...)!

Aktiv. Veldig aktiv! Så aktiv at vi ikke har noe fint bilde (bare litt ryggrad og en klump- stor skuffelse for Hello Kitty-storesøster), og jordmor slet for å sjekke organer og ta målene som skulle tas. "Skavvisse, det var nyrene nå... ja, hvis den kunne ligge litt i ro... Der? Nei, der snudde den seg igjen gitt! Strake bein, harru sett på maken. Den turner fælt ja... Har jeg den venstre der? Nesten? Yess, DER hadde vi venstre nyre, ooops, ikke snu deg nå så skal vi ta høyre!" Sånn var det hele veien :ler: Men vi fikk notert riktig antall hjertekamre, bein og armer, fine organer, et usedvanlig vakkert lårbein og en flott todelt hjerne. Og som sagt et aktivitetsnivå som fikk min kjære til å svette litt i stolen ved siden av meg. Han aner vel hva dette vil si for tidlige morgener med ungehopping i senga de neste fem årene... ;)

Så vi kjønnet? Ikke søren :tristbla: Det var helt umulig å få noe klart bilde, og når den endelig snudde rumpa til var beina tett sammen. Jordmor kunne strekke seg til å gjette på jente, men presiserte at vi verken måtte kjøpe kjoler eller male rommet rosa. Ingen fare, ettersom NaniRonaldo- eier av de minst feminine fotballsokk-føttene noen sinne- gikk for å være jente helt til han kom ut av magen, og måtte leve sine første måneder i rosa og lilla tøy. Litt har jeg da lært. Pakker ikke bort jentetøyet etter storesøster, men eventuelle nyinnkjøp holdes nok i gult eller grønt.

Så tusen takk for alle gode tanker og vibber. Litt synd at vi ikke fikk se kjønnet, men strengt tatt er det jo bare peanuts. Vi har en frisk og veldig sprellende Smule der inne, og det er bra! Etter UL kjørte jeg mannen til jobb, der han gikk rett i avdelingsmøte og ba pent om at ingen viktige jobbreiser legges akkurat til mai, for da har han andre planer... :sjarmor:

Ha en god mandagskveld. Her er det fyr på peisen og gardinene igjen, brrrr så kaldt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da fikk du det som du ville, kjønnet forblir en overraskelse ;)

Gratulerer! UL er en opplevelse, og det er et mirakel at det finnes en levende liten der inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bond: Det kan bli travelt for CEO Mafalda frå mai og utover, med ein slik aktiv krabat! :daane:

Men så kjekt at alt såg bra ut - av det som var mulig å sjekka. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da fikk du det som du ville, kjønnet forblir en overraskelse ;)

Jammen, nå hadde jeg jo bestemt meg for å vite jooo... :sur::fnise:

Gratulerer! UL er en opplevelse, og det er et mirakel at det finnes en levende liten der inne :)

Men DETTE er helt sant. Skulle kanskje tro at det ikke var fullt så spennende den femte gangen, men det er helt utrolig å se det bittelille mennesket på skjermen- nesten ufattelig at det er mulig. For noen måneder siden eksisterte ikke lille Smule i det hele tatt, og nå... baby!? Jeg har nesten mer ærefrykt nå enn første gang (da min mor og jeg for øvrig feiret med et glass vin :dåne: Føler meg plutselig veldig gammel).

:bond: Det kan bli travelt for CEO Mafalda frå mai og utover, med ein slik aktiv krabat! :daane:

Men så kjekt at alt såg bra ut - av det som var mulig å sjekka. :fnise:

Ja, det var godt at alt så bra ut, av det vi klarte å se når den lå stille et halvt sekund eller to. Det skal bli... interessant å se om den fortsetter i samme modus på utsiden av magen, jeg kjenner nesten at jeg ikke håper det ;)

Ellers har jeg nynnet på en egenprodusert, poetisk omskrivelse av sangen "I feel pretty" i dag. Den går omtrent sånn:

I feel shitty

Oh so shitty

I feel whiney, and sickly, and faaaat!

Kan trygt si at jeg har et avmålt forhold til den fysiske siden av graviditeten :ler: Men ærlig talt, det hadde vært så mye lettere å nyte dette hvis i alle fall noe av ubehaget forsvant.

Det hjelper litt på humøret at Real Madrid ligger an til å knuse Ajax i Champions League- men selv det har begrenset effekt så lenge middagen min fremdeles ligger rett under drøvelen, fem timer etter at den er spist. Jaja, bare 150 dager igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har vært veldig aktive i magen. På utsiden er de forskjellige, eldste klart mer aktiv enn den yngste... Så frykt ikke! Eller kanskje det er en fotballspiller der inne?

Føler virkelig med deg. Selv har jeg hatt enkle svangerskap, men likevel ikke trivdes. Da jeg var åtte måneder på vei stod jeg naken foran badespeilet midt på natten, trøtt, søvnløs, feit og med halsbrann, og sa høyt "Fy fæn for noe dritt", velformulert som jeg er... Og på jobb dagen etter måtte jeg takle kommentarer som "Å, så lykkelig du må være!" og "Så heldig du er!". Følte det ikke sånn der og da, gitt...

Jeg og gutta har vært inne de to siste dagene. Jeg kan jo ikke ta med minsten ut, og da får jeg ikke fulgt eldstemann i barnehagen heller. Det har vært koselig, selv om jeg må innrømme at det skal bli fint å få ham i barnehagen i morgen. Først og fremst for hans egen del, i ettermiddag løp stakkaren rundt i stua som en propell for å få utløp for all energien (hvor tar de den fra?). Men også for lillebror sin del - storebror er fæl til å avbryte amminger og sovinger, så det var en overtrøtt baby som kollapset her i kveld.

Ha en så god natt som mulig, Mafalda! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ciara! Det ble nå sånn tålelig greit, selv om jeg lurer veldig på hvordan det ligger an om tre måneders tid. Jeg er jo fremdeles liten i forhold til hvordan det skal bli, og hval-følelsen er allerede godt etablert :overrasket: Antar at jeg en gang utpå senvinteren kommer til å stå foran speilet og omtrent ordrett gjengi hva du sa, hehe.

Håper storebror fikk kommet seg i barnehagen i dag, for alles beste. Og du har helt rett, det er aldeles merkelig hvor de tar energien fra, disse små. Hvis jeg visste det, ville jeg sørget for å oppsøke kilden og snike til meg litt! :Nikke: Deilig at det har blitt litt varmere nå, da er det vel enklere å komme seg ut også. Håper det holder seg omtrent sånn som nå- snø og pent, uten at vi fryser helt i hjel.

Og Lille Smu-hu-huu-le! Lille sussenussedusse-putletassen, kom til mamma! :grine:

Jeg er så uendelig glad for å ha en bitte liten tass som skal klenge på meg, suge livskraften ut av meg og bokstavelig talt spise meg opp det neste året. En baby! Enda en sjanse til å være den uunnværlige, beste mammaen i hele verden, for et bitte lite menneske som synes mamma er topp mens verden utenfor er stor og farlig. Bu-hu-hulk, hjertet sprenges av mammasentimentalitet! :grine:

(Jada, hormoner på høygir- i kombinasjon med at min nåværende "baby", Hello Kittyjenta, i dette øyeblikk sitter og skriver B-L-O-M-S-T og S-T-J-E-R-N-E i boka si, samtidig som Susain nettopp har informert meg om at hun planlegger å stikke en tur til Oxford neste sommer for å få riktig aksent på engelsken. De blir så store! Og det går så vanvittig fort! Og tilbake sitter en slunken, sliten og overflødig mamma, som rives mellom stolthet og bekymring og lurer på hva tilværelsen framover skal inneholde. Takk og igjen takk, lille Smule, for at du utsetter det uunngåelige og lar meg leve i mammaboblen min enda en stund. I owe you! :ler: )

Endret av Mafalda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg er nostalgisk i presens, jeg.. Ser på gutta og tenker "Å, det der kommer du snart til å slutte med...".

Men Mafalda, har du en favorittalder på barn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mødre er vel tilbøyelige til å være nostalgiske i absolutt alle verbets tider, tror du ikke? :fnise:

Hmm, favorittalder, ja... Jeg husker jeg himlet med øynene da min mor fortalte meg at "Den alderen du var i akkurat nå, det var alltid den beste!". Makan til tullprat! Men ikke overraskende skjønner jeg bedre hva hun mener nå... som med så mange andre ting.

Akkurat nå gleder jeg meg jo hemningsløst til å få en bitteliten baby igjen- men det er utrolig moro å se at de vokser til også! 3-4-årsalderen er også herlig, med så mange rare ting de finner på å si, og så mange gode klemmer som man år. Så blir de større, og midt i all morslykken kommer en følelse av økt avstand, økt beundring og økt respekt. Vanskelig å forklare, men når jeg ser på mine to eldste, så er det jo de små søte gullungene mine jeg ser- men av og til kan jeg distansere meg litt, se dem "utenfra", og tenke Wow, for et ålreit menneske du er i ferd med å bli! Så mye du kan! Har jeg laget deg??!

(og av og til går tankene mer i retning av Herregud, kan det være så forbanna vanskelig å rydde av bordet etter seg...! Just for the record, haha! Alt er definitivt ikke bare fryd og gammen her heller!)

Så jeg klarer ikke helt å plukke ut en favorittalder. Alle aldere har noe bra ved seg! Men vi er jo glade i småbarn begge to, så å lage lille Smule var absolutt motivert av at vi innså at Hello Kittyjenta er i ferd med å vokse seg ut av rollen som husets lille baby... :ler:

*****************

Alle er sendt ut av huset, trøtte i trynet etter fantastisk fløytekonsert i går. Sistemann i dag var Susain som begynner til andre time, og sjokket ut med skøyter (takk og lov hadde vi også str. 38 i garasjen. Det finnes knapt den størrelse vi ikke har, mulig vi bør vurdere utleie?), varm drikke, kalendergave, og ikke minst gave til Frelsesarmeens julegryte. Artig det der. Rundt juletider blir vi hvert år påminnet om at normen i samfunnet fremdeles er ett eller to barn- og både aktivitetsmessig og økonomisk er det lagt opp til stort engasjement hos foreldrene (og misforstå meg rett: jeg er veldig for stort engasjement!). Men for oss må liksom alt ganges med... fire. Fire adventsaksjoner og fire innsamlinger og fire julegryte-gaver. Fire påskeinnsamlinger og fire 17.maikomiteer og fire juleavslutninger med kake. I denne søte juletid må vi ikke bare kjøpe gave til fire barn, men fra fire barn til hverandre, og til besteforeldre, og de eldste skal ha til sine venner.

Utgiftene og tidsbruken ved å ha barn minner faretruende om slike grafer som viser verdens befolkningsvekst. Rolig i starten, og så går det fy tusan meg rett til himmels! :hoho:

Jaja, Susains ønskede Oxford-tur ligger på rundt 17000. Og vi har allerede blitt anbefalt på det sterkeste å sende NaniRonaldo på treningsleir utenlands til sommeren, det ligger vel i samme gate prismessig, og så har vi det vanlige da- Hudøy, sommerkurs. Og de to eldste må ha nye mobiltelefoner. SnillVimsen kan arve storebrors gamle. Jeg er dessuten stygt redd for at samtlige skisko (alle fikk nytt skiutstyr til jul i fjor) har blitt for små, det må vi sjekke ut.

Men som jeg sier til Gubben: Det er sikkert dritkjedelig på Aruba uansett. Strand og sol og greier, æsj altså. Mye mer stas å være hjemme og rigge til fløyteavslutning og planlegge FAU-møter! :skya:

Dagens mål: få sendt to pakker i posten, som helst skal nå mottakeren sånn ca rundt jul. Klarer jeg det, blir det faktisk første gang på flere år at ikke "julegaven" fra oss kommer dumpende ned godt ute i januar, så her er innsatsen liten og forbedringspotensialet enormt!

Ha en strålende dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med pakkeposting!

For et trivelig kaos familien din høres ut som. Jeg tror du må være en fantastisk mor å ha, virkelig! Levende interessert i barna, men heldigvis også interessert i mye annet. Ikke er du langt inne i cupcake-sfæren heller ;)

Det er nok riktig at hver alder er sjarmerende. Jeg synes det har vært sånn hittil, men jeg har ikke så lang erfaring som deg.

I går satt far og sønn ved kjøkkenbordet med kveldsmaten og tittet ut på vår nyinnkjøpte fuglemater, der det da og stort sett ellers er skuffende laber aktivitet. Jeg satt i stua og hørte på samtalen.

- Pappa.

- Ja.

- Fuglene er borte.

- Ja.

- Mørkt ute.

- Ja.

- Fuglene sover.

- Ja (humrer)

- Fuglene har på pysj?

- Nei... De har jo fjær.

- Jo! Pappa!

- Ja?

- Pysj UNDER fjærne!

Derfor digger jeg den alderen.

Mens lillebror er noe annet. De små tjukke hendene (med håndledd det ser ut som det er for stramme strikker rundt) som fekter, hvordan han skratter og skravler med flisene på badet, blikket hans som sier at han forguder meg. Han kan være med far og bror og se seg rastløse rundt helt til han får øye på meg, og da ser jeg hvordan den lille skrotten faller til ro.

Men nå er det nok nostalgi fra meg, nå er det Downton Abbey-maraton! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downton Abbey- er det så bra som alle sier? I så fall vurderer jeg å skaffe meg serien på boks. Å følge med på noe er et håpløst prosjekt er jeg redd, selv om det har blitt litt bedre etter at Getboksen kom i hus ;)

Er i en slags "litterær serieboble" for tiden, da. Begredelig nok. Etter å ha støvsugd alle bøkene om DCI Alan Banks fra Yorkshire (etterfølgeren etter Inspector Rebus fra Edinburgh, som igjen tok over tronen etter vår kjære Morse fra Oxford) , er jeg nå over på... DCI Resnick fra Nottingham. Herreminhatt, jeg må snart ha harvet over hver eneste politimann i hver eneste by i Storbritannia :sjokkert: Hva skjedde med the little grey cells, kanskje jeg må tilkalle Poirot?! Riktignok har kroppslig forfall hos mødre vært kraftig diskutert inne på Gravidforumet, men det er jo ikke halvparten så skummelt som det intellektuelle forfallet... *flau*

- Pappa.

- Ja.

- Fuglene er borte.

- Ja.

- Mørkt ute.

- Ja.

- Fuglene sover.

- Ja (humrer)

- Fuglene har på pysj?

- Nei... De har jo fjær.

- Jo! Pappa!

- Ja?

- Pysj UNDER fjærne!

Det der er virkelig den søteste samtalen jeg har lest på lenge. Nydelig!! :hjerte: Håper du og gutta (og fuglene, med eller uten pysj!) får en finfin helg sammen.

Fredagskveld, og sedvanlig trivelig kaos (godt uttrykk, Ciara!) i heimen. NaniRonaldo er hjemme fra trening, og SnillVimsen har klart seg gjennom lyskryssene i dag også. Susain skal danse på oppvisning i kveld, så jeg tar med meg alle barna (har hatt lang krangel med minstejenta, som helst vil gå i penkjole til tross for ti minusgrader) og setter kursen mot byen snart. Og hvor er far? Jo, han er på Tjuvholmen og drekker! :hoho: Nåh, han fortjener det så absolutt. Og så lenge han ikke ringer etter klokka tolv, er det greit for meg- før det er jeg gjerne taxiservice. Vet ikke hvordan det er hos andre, min i vårt småslitne hverdagsforhold er det den absolutt sikreste veien til hans udødelige og uendelige kjærlighet og beundring. Hehe.

Etter UL tidligere i uka har svangerskapspapirene mine på mystisk vis spredd seg rundt i huset. Før det hadde jeg alt i en og samme mappe oppe på kjøkkenhylla. Nå finner jeg blodtypepapirer på sofabordet og helsekort ved datapulten. Verst er det med papirene fra fødeavdelingen som dukker opp hist og pist. De gjør en grundig jobb med å minne meg på at jeg snart skal føde igjen. Ellers er jeg ganske god til å fortrenge akkurat den detaljen, nemlig! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, var det forresten noen som fikk med seg annonsen til Jon Almaas i forrige ukes Nytt på Nytt?

"Voksen mann m/familie ønsker å feire jul alene.

Betaler godt.

Bill.mrk 1673"

Fantastisk! Småbarnsforeldre over det ganske land må jo ha ledd seg skakke! :legrine:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intellektuelt og kulturelt forfall, der har du min store frykt! Nå går jeg jo bare hjemme, og jeg føler meg ganske dum. Minstemann sover ennå ganske korte lurer, så det er ikke så mye lesing jeg rekker. Så nå surfer jeg fra mobilen omtrent halve døgnet og lærer meg praktiske ting. Har blitt ganske god på forsikringer og elektro ;)

Det verste med babyfasen er vel at jeg sjelden rekker å lytte ordentlig. Samtaler avbrytes i ett kjør og trøtt som jeg er i blant er jeg i tillegg åndsfraværende. Ja ja...

God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Downton Abbey, jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å vente til neste sesong. Heldigvis kommer en Christmas special episode 25 Desember :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downton Abbey - ja, jeg kjøpte på DVD. Har sett sesong 1 og 2, og må nok kjøpe sesong 3 i førjulsgave til meg selv... :sjenert: Når vi møtes en gang må du gjerne låne dem på ubestemt tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har me fått med oss Downton Abbey på DVD frå biblioteket - genialt! :tommelsmil: Men sesong 3 har me ikkje orka å venta på - akkurat der var opptak på kabel-tv tingen. ;) Ein underholdande serie som er kjekk å få med seg, men eg må innrømma at eg synst historia ofte er noko forutsigbar og enkelte av rollefigurane er framstilt litt vel svart-kvitt. Men nå har du jo litt tid å slå ihjel, så... ;)

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stryk "intellektuelt og kulturelt forfall", jenter! :hoho:

Virkelig, det er ingenting å frykte, i alle fall ikke hva gjelder den musikalske delen. Det kan umulig være noen i hele landet som har hørt/sett så mye klassisk musikk og dans som det jeg har gjort den siste uken. Telemann, Haydn, Wagner, Händel, Anton Arensky (vi kjører ikke mainstream ass!) og Marcus O magnum mysteriuuuum Paus, og vi har enda tre avslutninger igjen. Pluss noen Luciagreier og fotballkamper og speiderfester og sånn :ler:

Men klart det er gøy! Og mamma er, selvsagt, like sprekkeferdig av stolthet hver gang.

http://www.youtube.com/watch?v=JUdodDKR2FY

I gamle dager (altså, da jeg var ung) var juleavslutning på musikkskolen omtrent sånn: de satte noen nisser og røde lys på bordene i nærmeste menighetshus, stensilerte opp noen flekkete lister over hvem som spilte hva, og så kom det tre mammaer, fire tanter og en bestefar satt pent i sofaen og klappet. Ikke noe stress, helt gratis, og kanskje en boks pepperkaker etterpå. Tops.

Nå på lørdag betalte jeg og SnillVimsen fem hundre kroner for å stå 40 iskalde minutter i kø og deretter havne bakerst i Oslo domkirke. Joda, det er et fantastisk stemningsfullt lokale, men det er rett og slett for dårlig plass for store arrangementer, ikke minst når de 15 første benkeradene er satt av til sponsorer :sur: (Sponsorer, liksom! Fantes ikke da jeg var ung!). Jeg så vel kanskje tre glimt av Susain i alt, og selv om det er stas med Thorvald Stoltenberg som leser juleevangeliet, er det vel først og fremst våre egne barn/barnebarn/tantebarn osv. vi er der for å se på...? Da var konserten i Grønland kirke på fredagen bittelitt bedre, der bidro familien Kaos A/S med klassisk ballett, og i kveld er det cello-ensemblekonsert i et mye mindre lokale. Gleder meg også veldig til skolens julesangaften, selv om jeg må få tak i noe gravidvalium før den tid, for å unngå snørr og tårer :ler:

Downtown Abbey-skryt er behørig notert, og jeg takker gjerne ja til lån (nå tør jeg endelig låne dvd'er igjen, etter en periode der alt ble ripet opp av små hender... og den perioden kommer snart igjen!)

Om den så er litt forutsigbar, dreia, så kan det umulig bli stort verre enn noen av krimbøkene jeg har lest i det siste, hehe. For øvrig har jeg gått til innkjøp av filmer i stor skala til jul, i håp om litt rolig familietid på kveldene. Den siste keiser, Evita, Danser med ulver- gode gamle filmer som de eldste også er store nok til å se. I fjor så vi Schindlers liste, ikke akkurat noen feelgood-julefilm, men den gjorde et sterkt inntrykk på dem.

Innimellom alle avslutningene går det i det vanlige: lekser, kjøring og masete slektninger. Lurer på hvordan vi skulle klart oss hvis jeg var i full jobb, for jeg har mye lavere tålegrense enn vanlig. Helgen var tøff, vi løp fra det ene til det andre, det eneste vi overhodet ikke fikk gjort var nødvendig rengjøring hjemme, og på slutten av familiemiddagen i går måtte jeg bite meg hardt i leppa for å ikke bare synke sammen i en hulkende haug. Jeg.... orker... ikke... ha en mening om alt, huske på alt, ordne alt, fikse alt, jeg blir hakke peise gal hvis mer havner på meg nå, og ja- det innbefatter beslutninger om dato og tidspunkt for gavelevering og burde vi ikke snart hatt et koselig juleverksted og tante Magnhild i Sverige har ikke hatt besøk på lenge? :bond:

I min fine graviditetsbok står det om uke 19: "Nå er det ikke for tidlig å sette av tid til dyp og regelmessig pusting."

In a pig's arse! :hoho: Stakkars lille Smule, det er ikke mye oppmerksomhet h*n får... Men det sparker jevnt og trutt der inne, så vi får tro at alt er som det skal! Er du klar for den siste shoppingen, Smule?

Ha en super uke, med mager og småttiser og Chris Rea i alle kanaler! :)

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...