Ciara Skrevet 14. april 2013 #461 Del Skrevet 14. april 2013 Jo takk, det gjorde min også! Merkelig følelse, jeg rakk å tenke "Å, så søtt det er når småbarn synger" i et kvart sekund før det innvendige raseriet nådde nye høyder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 15. april 2013 #462 Del Skrevet 15. april 2013 Å, eg ser eg kan takka den gode barnehagen vår for Hiv o'hoi. Ingen Bieber-rocking hos oss. Og budsjettbaby, ja. Var det noko pjokken ikkje var, så var det budsjettbaby. Kan tru selgaren i babyutstyrsbutikken hadde ein fin dag på jobb den dagen eg plutselig blei sett igang og mannen, ansvarlig for innkjøp og særdeles stressa, kom inn og skulle ha "det og det og det - nå". Berre hentesettet kosta sikkert tusenlappen, nøye utvalgt av betjeningen. Jammen godt me allerede hadde klart dei store tinga - sånn akkurat. Heldigvis er krabaten noko billigare i drift, sjølv om det har blitt nokre ekspressinnkjøp på mannen dei siste dagane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 15. april 2013 Forfatter #463 Del Skrevet 15. april 2013 Det har det med å bli hakket dyrere når ting må kjøpes inn i ekspressfart, ja... Da blir det jo om å gjøre å få ting på plass, det er førsteprioritet, og så får prisen bli det den blir. Godt at nummer to har mye på plass allerede, da- og så kan man unne seg litt etter hvert som det faller seg sånn! Apropos Bieber: Min snart treåring satt rundt middagsbordet i dag: "baby baby baby ooooooooo". Er det grunn for klage til styrer? Han kan ikke ha lært det andre steder enn i barnehagen Haha, Biebermania. Det går litt i Justin i vår barnehage også, er jeg redd. Men det er egentlig helt greit, fem- og seksåringene synes jo det er mer stas enn Kaptein Sabeltann, og vår femåring er uansett så tanket opp på populærmusikk fra sine eldre søsken at det hadde ikke gjort store forskjellen. Eneste gangen jeg ble mildt irritert på barnehagen var da SnillVimsen fremdeles gikk der. Vi har en absolutt super barnehage, og det jobber en veldig hyggelig, ung mann der som ungene elsker og ser opp til på alle måter. Topp fyr! Men den gangen var han fremdeles ganske fersk i barnehagesammenheng, og siden Raske Menn var på toppen av popularitetsskalaen, hadde han lastet ned Danglebærsangen som ringetone på mobilen. For å si det sånn: det var ikke et sjakktrekk, og han byttet ganske raskt! De fleste tre-fire-femåringer er mer enn opptatt nok av bæsj og promp som det er, de trenger ikke akkurat oppmuntres til mer... (Har du bæsja, har du prompa, har du danglebææær i rompa? Har du drete, oppi dassen, har du dinglebær i rassen? Søte minner fra min yngste sønn, det der...) Ciara: du skal ikke være for sikker... nå er det riktignok jentene som går helt amok når det gjelder unge herr Bieber, men det er ganske mange gutter som liker ham også. Jeg er også stygt redd for at Pysepusen har helt rett når hun sier at hysteriet kommer til å vare lenge etter at Telenor Arena blir tømt. "Den lille rotta", faktisk... var det flere enn meg som humret over Kjetil Rolness' kommentar i Dagbladet? "Lesbe fanget i en guttekropp"? Det er jo påfallende hvor lite mandige de fleste tenåringsidoler er. Her snakker vi hårløs og vakker, ingen truende maskulinitet eller muskler å oppdrive, nei! Forresten, Ciara, er du mer klar for type Samantha Fox-puppebilder på gutterommene en vakker dag, eller fyller tanken deg med skrekk? Susain tar jo dette med knusende ro, og ser frem til One Direction 7. mai. Men hun ble med en venninne på Bieber-billettjakt på fredag. Stakkars venninnen var en av de mange som ikke fikk billetter til Justin, så av ren sympati tilbrakte Susain ettermiddagen med å løpe rundt etter hint fra Radio 1 i et forsøk på å skaffe venninnen billetter. De lyktes nesten, og kom til stedet akkurat da jentene foran fikk utdelt sine gratisbilletter... Men de gjorde i alle fall et forsøk! Hører forresten at arrangøren ikke tillater fans å komme til Telenor Arena før klokka ti på konsertdagen, og tenker at det var et veldig smart trekk... Håper du har hatt en bedre helg enn oss! Her har vi hatt en seksåring, en toåring og en baby, og jeg fatter ikke at du orker våknet i morges av at det var mistenkelig stille i huset. Avtalen med de to eldste er at de kan få leke på rommet, men hvis de vil ned i stua så skal de vekke meg eller pappa så blir vi med. For vi har lært! Plutselig hører jeg høyt "åh neeei, nå kommer nikki09 til å bli sint!!" FOR en historie! Syntes du løste det hele på en utmerket måte. La nå ungene vaske opp etter seg, så blir det neppe like moro å gjøre det (eller lure andre til å gjøre det...) neste gang. Og fordelen med bleiebarn er definitivt tydelig i slike situasjoner Og du, det er bare å skravle i vei! Synes det er så morsomt å lese andres historier fra Familie- og Kaostilværelse A/S. Så kan vi alle føle oss litt mindre alene i alle de absurde situasjonene vi kommer opp i... Ha en strålende uke dere også! Vår helg var temmelig kjedelig i forhold- bare det vanlige kamp- og øvelsesstyret, med litt husvask innimellom. Og en rask takeaway-service til Susain, som hadde vært flink nok til å huske alle tidspunkter og kostymer og instrumenter, men glemte en bitteliten detalj: at det er greit å ha noe å spise på når du skal tilbringe åtte timer på søndagen i en dansesal. Jaja, man kan ikke forvente at de fikser alt heller. Og bilen vår er til for å brukes... Ellers så er det sikkert og visst at tiden flyr fort for tiden... Knerten har rundet 8 mnd og var på kontroll hos helsesøster i dag hvor han ble mer enn godkjent. Det er ingenting som varmer mer enn å få en telefon fra en tydelig stolt samboer som kunne fortelle at kontrollen gikk bra og at knerten hadde stukket hodet over kanten på sprinkelsengen i dag morgen for å sjekke om pappa'n hans fortsatt lå i senga. Han var nemlig kosesyk, og ble veldig fornøyd når samboeren fortsatt var der, men ikke hadde stått opp enda. Åh, så herlig... Men altså, åtte måneder!? Var ikke Knerten nettopp liten baby, da? Det er det jeg sier, tiden går skummelt fort, jeg forstår ikke hvor den blir av...! Heldigvis er det mye moro etter hvert som de blir større også. Det er jo gøy å følge alle fremskrittene, og særlig de første årene er det nye utviklingssprang og seiere hele veien. Så søtt med en liten gutt som sjekker at pappa er på plass, ikke rart samboeren din smelter! Og ellers så har den "bissi" karrierekvinnen fått seg nye utfordringer på jobb. Ikke nok med at jeg skal ha SW-ansvaret for årets største utviklingsprosjekt, nå skal jeg bli produktansvarlig for et produkt vi har for min divisjon av konsernet på verdensbasis. Jeg tror det er noen som virkelig er glade for at jeg er tilbake på jobb igjen... Mon tro om de har glemt at jeg ikke engang har passert midten av 20-åra enda, kan særdeles lite om det jeg skal bli produktansvarlig for og allerede er booket opp 100% på andre ting? Dette kan bli et interessant år, gitt! Ta det til deg Det betyr jo bare at du er drivende dyktig i det du gjør! Sjefene ville neppe gitt et slikt ansvar til noen de var usikre på, så det er jo virkelig et kjempekompliment. Men (nå skal kjipe tante Mafalda ta fram den strenge stemmen, hehe)- pass på deg selv litt også. Det er kjempegøy når jobben går så det suser og det skjer mye spennende og utfordrende, absolutt. Bare pass på at du ikke brenner lyset i begge ender og midt på samtidig. Knerten krever jo også sitt, og snart er det barnehage og samboer i jobb og tidsklemme, så bare ha det i bakhodet at du må kjenne litt etter hvor mye stress og utfordringer som faktisk er greit å leve med... Jeg merker det jo selv, etter tre måneder hjemme. Jeg er skummelt mye mer i balanse (selv MED svangerskapshormoner!) og blid og avslappet enn det jeg var på slutten i jobb. Og det er ikke noe galt med jobben min, ikke i det hele tatt. Men her i huset er nok totalen større enn hva godt er... 100% jobb og 150% unger + hus + aktiviteter, det er et regnestykke som egentlig ikke går opp, og hadde det ikke vært for at vi kan se frem til et "rolig" år med baby hjemme (mange mødre hadde antagelig drept meg for den uttalelsen, men det får så være), så hadde jeg antagelig gått på trynet så det sang. Det er noe med det at livet til slutt kun består av en rekke gjøremål som helst burde vært gjort i går, og du løper og løper og løper og biter tenna sammen- litt til, og litt til, og enda litt til... Og vips er tilværelsen blitt bare plikt, og ikke noe lyst og moro i det hele tatt. Skummelt, er det! Tidlig kveld + siste pubrunde med gutta før Smule kommer + oppmøte 09.15 i morgen tidlig = dårlig kombo! (Det høres ihvertfall sånn ut... ) Hehe. Tror du ikke det ble et par check-ins til? Siste tur gikk treffende nok (og i ekte the Doors-ånd) til the Whisky bar, og han innrømmet glatt dagen etterpå at de to siste Whisky soda'ene med fordel kunne vært droppet... Men sånn er det jo. Diskusjonen inne på Gravid går jo for ørtende gang ut på om det går an å kjøpe en liter melk dersom babyen sover i bilen, og det perspektivet har man jo med småbarn i hus. Men veldig mange- for ikke å si de fleste- foreldrene som har noen års fartstid og er ute av babybobla, har vel på ett eller annet tidspunkt slept seg opp av senga for å være med på en morgenaktivitet, og konstatert at man ikke var fullt så, eh, morgenfrisk som man burde ha vært Husker da Susain og NaniRonaldo gikk på musikkgruppe på lørdager, der en far beskjemmet måtte innrømme at det var litt vanskelig å holde takten, han hadde nemlig vært på julebord dagen før... Så sånt skjer. Men det er jo i høyeste grad selvforskyldt, så her er det ingen nåde- det er to doble espresso, en varm dusj, og så ut på eventyr om formen er sånn eller slik. Så Gubben kom seg på kamp, han. Det skal mer enn en bar-runde til for å knekke en gammal pappa-ringrev! Og nå går det nok rolig for seg til Smule kommer. Han har på ingen måte husarrest (har aldri skjønt den greia med at "siden jeg er gravid og sur og har det kjedelig, skal han også sitte hjemme og ha det kjedelig!"), men noen hurramegrundt-turer blir det neppe før Smule er ute og vel så det. Tar seg så dårlig ut å brisen på fødestua Kontroll i dag, og alt er fremdeles supert. Sterk og fin hjertelyd og bra kurve. Og- Smule er nok smartere enn HK-jenta var på samme alder (ikke at jeg skal nedsnakke HK-jenta, altså, som kan telle til 20 på engelsk og skrev sin egen pakkeliste til påsketuren... og det er ikke lenge siden hun fylte fem!), for den ligger med hodet ganske langt nede. I teorien kan den snu seg fremdeles, men risikoen er ganske liten siden det begynner å bli dårlig plass. HK-jenta lå jo på tvers på denne tiden, så det er en bekymring mindre. Dessverre setter det også fart i fantasiene mine om at det ikke er så lenge til den har tenkt seg ut, selv om jeg desperat forsøker å ikke være for optimistisk. Som jordmor sa: Ja, vi sees vel til neste kontroll 2. mai- så da får jeg prøve å smøre meg med tålmodighet, selv om det er vanskelig... Ha en strålende mandag, hjemme eller i kø utenfor Telenor Arena! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 15. april 2013 #464 Del Skrevet 15. april 2013 Jeg er så lei av Bieber at jeg holder på å dø Men så er ei av kusinene mine sjef for fanklubben i sitt område og lillesøstra like hekta, så... De ble skjult fra FB for å si det sånn Jeg har nesten kontroll hos jordmor 29. april og legen så ikke noe poeng i å sette opp noe etter det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susa Skrevet 15. april 2013 #465 Del Skrevet 15. april 2013 Jeg er også lei av Bieber, før han i det hele tatt har kommi til landet! Noen som så på God Morgen Norge i dag? Fikk hakeslepp jeg altså! 3 ungjenter som skulle på konserter (jada, de skulle jo på flere av dem!). Hu ene hadde brukt 5000 av konfirmasjonspengene sine på biletter, og det var jo helt greit for foreldrene hennes, for de visste jo hvor mye Bieber betydde for henne! 5000 kr?!? Ei ana ei hadde tatt en shoppingtur til London for å kjøpe klærne hun skulle ha på seg under konserten! Og ho siste jenta, ho skulka flere tentamener, fordi konsertene var jo mye mer viktig! Hadde søkt om fri fra skolen, men fikk ikke lov, så da skulker vi....Det hadde IKKE vært mine unger nei! (hmm...hørtes jeg litt over middels irritert ut, eller hva?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 16. april 2013 Forfatter #466 Del Skrevet 16. april 2013 Hehe, jeg er litt ambivalent til hele Bieber-styret, merker jeg. Kanskje jeg har litt høyere toleransegrense siden jeg har en tenåringsberte i hus og ser den siden av saken også (selv om det ikke er Bieber, altså. Må nesten få med det i tilfelle hun er inne og sniker, hun kunne nemlig blitt veldig fornærmet dersom jeg fremstilte henne som en Belieber når hun egentlig er Directioner.... ach, de Store og Viktige tingene i livet ). Men jeg er helt enig med deg, Susa, i at noen jenter drar den altfor langt. Og jeg fatter heller ikke at foreldre tolererer oppførsel og pengebruk som er helt vanvittig. Ved den Operakonserten var det vel også en bil som ble totalramponert? Det hadde blitt månelyst her i huset, for å si det sånn! Susain fortalte også om ei jente som hadde bestilt hotellrom ved alle fire hotellene den godeste Justin kunne tenkes å dukke opp. Det er jo galskap! Heldigvis balanserer husets Directioner godt på linjen mellom å være stor fan, og å fremdeles beholde fornuften. Håper det holder seg slik, også når det nærmer seg 7.mai! *krysse fingre* Og selv om jeg personlig ikke kunne brydd meg mindre om Bieber og er temmelig lei fyren, så holder jeg ut alt mediesnakket og oppstyret rundt det akkurat nå. Enhver ungdomsgenerasjon har sine greier, så la nå jentene få holde på... innen normalitetens grenser, i alle fall. Så skal jeg scrolle raskt nedover nettavisene og stappe fingrene i ørene hver gang "Never say never" spilles på radioen for n'te gang! For øvrig tror jeg jeg er i ferd med å utvikle e-post-angst. Er det en kvalifisert psykiatrisk lidelse, mon tro? Å åpne innboksen min fyller meg med skrekk for tiden, det er altfor altfor altfor mye å forholde seg til! Dette er noen av beskjedene som dumpet inn i går og dagen før: - vi trenger løypevakter og medaljeutdelere til Sentrumsløpet 27. april. Mangler 70 stykker, hvem kan stille? - vi er påmeldt cup 21. april, fra klokka 11-17, si fra om dere kommer (hadde cup forrige helg også ) - husk konserten 17. april, alle må ha med notestativ! - Dugnad i vel'et! 25. april skal vi ruske og koste sammen grus, male undergang, og fuge fartshumper. Vel møtt! - dugnad i barnehagen 9. mai. Hold av datoen allerede nå! - Nyhetsbrev fra NaniRonaldos lærer. Det blir foreldresamtale 6. mai, og 22. april er det kulturaften. Vel møtt! - Reiseoppsett og pakkeliste til Susains kortur, og betalingsinfo til NaniRonaldos Danmarkscup helgen etter. - Påminnelse: ny dato for 17.maigruppemøte er satt til 7. mai. - Celloensembleavslutning! 27. mai er datoen, hvem kan ha med kake, og de som skal spille må gi tilbakemelding om dette innen 15. - har alle fått solgt fem billetter til storbandkonserten 23. april? - påmelding til mai-junikursene for barneballett 4-6 år er nå åpnet! Først til mølla! ... og sånn for å avrunde det hele, en hyggelig mail fra en ettbarnspappa på speed engasjert forelder som mener at det ikke holder med en avslutning for barna i barneorkesteret (de har hvert år hatt en konsert uten foreldre og hatt et eget opplegg etterpå- og det har alle vært fornøyde med), hadde det ikke vært koselig å finne en kveld hvor vi kan ha avslutning med foreldre også? NEI FOR DET HADDE IKKE DET! Jeg var faktisk fristet til å svare akkurat det, men i høflighetens navn lot jeg være- og håper inderlig at ikke folk hopper på ideen og begynner å etterlyse kaker og instrumentkjøring. Tross alt kommer alle slike hyggelige (og "hyggelige") greier på toppen av det vanlige programmet. Det er nå kampsesong i tillegg, så hver eneste ukedag er i utgangspunktet fullbooket allerede. For ikke å forglemme selve jokeren: HK-jentas aller første sceneopptreden 5. mai, som vi bare MÅ få kommet oss på, ellers blir det ett stykk fryktelig trist ballerina. Gubben og jeg har i flere år hatt en moralsk kamp gående, både hver for oss og sammen, om dette med vaskehjelp. Foreløpig har vi falt ned på at vi ikke ønsker det hver gang det har vært oppe til diskusjon. Og når jeg leser lista mi her, ser jeg jo at vi like gjerne kan holde på det standpunktet. Det er nemlig ikke gulvene som er problemet her i familien, og vi trenger verken vaskehjelp eller au pair. Det denne familien trenger- ikke minst når jeg starter i jobb igjen- er en sekretær. På fulltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 16. april 2013 Forfatter #467 Del Skrevet 16. april 2013 Åja, Smule-nytt! Glemmer jo rent den stakkars mageboeren min som er opphavet til denne dagboka. Det hender jeg får litt dårlig samvittighet, den får jo ikke så mye oppmerksomhet at det gjør noe. Men pytt, det tar den nok igjen når den er ute. Er det en ting babyer er gode på, så er det å gi tydelige beskjeder om at den er til stede og ønsker oppmerksomhet! Men alt er bra, Smule sparker og bokser mesteparten av tiden, og har tydeligvis ikke det helt store sovehjertet. Har mye kynnere for tiden, og i går og i dag har jeg gått rundt med konstant murring i nedre del av magen. Det betyr vel ikke annet enn at jeg er i siste del av svangerskapet, og at Smule er en luring, men jeg tror det er på tide å få kjøpt de siste tingene til sykehusbagen, mens jeg fremdeles har noen kroner på konto. Mangler det siste til meg selv, og det er like greit å få det på plass nå- i tilfelle jeg har dårligere tid enn jeg jeg tror. Kjedelig å måtte forberede sykehusturen med panikkvasking av mannens gamle treningsbukser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 16. april 2013 #468 Del Skrevet 16. april 2013 (endret) Mafalda, jeg bøyer meg i støvet. Den timeplanen der er ikke noe å kimse av, altså! Jeg trodde at det var litt hektisk å være masterstudent i innspurten, men i forhold til din timeplan er min ganske avslappa. Når sover dere, egentlig? Endret 16. april 2013 av Surriball Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 16. april 2013 #469 Del Skrevet 16. april 2013 Hehe, det må være fristende å sove litt på tribunene i ny og ne Eller gjøre som min mann, han sovner hver gang Fantorangen kommer på tv og eldstemann sitter rolig! Her har vi merkelige dager. Jeg var på jobbintervju i går og skal på andregangs på torsdag. Spennende, men jeg har et særdeles avslappet forhold til det. Intervjuet druknet imidlertid helt i nyheten om at eldstemann ikke får barnehageplass i bydelen til høsten heller med mindre de skulle sitte igjen med plasser til overs. Han er sistepri overalt, og jeg ble så deppa at jeg begynte å gråte da jeg la på røret. Jeg har liksom holdt det gående nå fordi jeg er i permisjon og fordi jeg har tenkt det er midlertidig, å tenke på at det skal være sånn til høsten når jeg begynner å jobbe igjen er fryktelig. Enten sitter vi på den helvetes stappfulle bussen grytidlig, eller vi gjør det i rushtiden på vei hjem, når tassen allerede har slitt seg ut i barnehagen. Og når minstemann begynner, så er det her i bydelen. Fy fader. Jeg vet ikke hvordan de skulle gjort det annerledes og jeg forstår at barnehageplasser ikke vokser på trær, men det burde jo være lov å flytte uten å ha et helvete de fire neste årene? Vel, vel. Nå skal jeg hive meg over telefonen og ringe to sv barnehagene på søkerlista. De er private, og jeg har et lite håp om at det kan finnes en vei rundt dette her. Og så må jeg ringe referanser. Du snakker om at du ikke har tid til smule... Jeg føler mange ganger nattsvart samvittighet for at jeg ikke har tid til babyen, jeg. For all del, han får mat og kos og lek, men hodet til mor er ofte fullt opp av jobb, eldstebarnet, oppussing og andre plikter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 16. april 2013 #470 Del Skrevet 16. april 2013 1+1=2! Altså... Jeg vil ha ny jobb, du trenger sekretær... I rest my case! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 16. april 2013 #471 Del Skrevet 16. april 2013 Når jeg tenker meg om så tror jeg kanskje at vi skal flytte lengst mulig fra folk sånn at ungene bare må være kreative og leke med hverandre, og holde dem langt unna alle former for organiserte aktiviteter! Sekretær høres ut som en bedre idé enn vaskehjelp, ja! Moren min fikk seg faktisk vaskehjelp nå, etter at jeg har flyttet hjemmefra og lillebror er på vei ut av huset. Hun fatter ikke at hun ikke har gjort det tidligere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesterday Skrevet 16. april 2013 #472 Del Skrevet 16. april 2013 Jobber i en barnehage og null Bieber der heldigvis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 16. april 2013 #473 Del Skrevet 16. april 2013 Gubben og jeg har i flere år hatt en moralsk kamp gående, både hver for oss og sammen, om dette med vaskehjelp. Foreløpig har vi falt ned på at vi ikke ønsker det hver gang det har vært oppe til diskusjon. Og når jeg leser lista mi her, ser jeg jo at vi like gjerne kan holde på det standpunktet. Det er nemlig ikke gulvene som er problemet her i familien, og vi trenger verken vaskehjelp eller au pair. Det denne familien trenger- ikke minst når jeg starter i jobb igjen- er en sekretær. På fulltid. Jeg foreslår en assistent (eller to) som stiller på alle arrangement Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 17. april 2013 Forfatter #474 Del Skrevet 17. april 2013 Smilo: min fastlege (som selv er far til fire) påstår at han har noen bekjente som alltid og uten unntak betalte to polakker til å stille opp på dugnader! Kjenner at den løsningen sitter litt for langt inne for en sosialdemokratisk plikt-etiker, så det blir neppe noen tilsvarende løsning her i gården. Men jeg kan jo skjønne hvor tanken kommer fra.... alle, fra barnehagen til velforeningen til de enkelte skoleklassene og aktivitetene, ser jo på sitt arrangement som en "det er jo bare en/to/tre ganger i året"-ting, men hvis man samler opp nok av dem blir det jammen en god del som skal presses inn i den vanlige timeplanen... *sukk* Visse perioder av året (typisk rett før og etter sommeren, pluss før jul) hadde det vært utrolig praktisk å kunne klone seg selv i et par ekstra eksemplarer! Mafalda, jeg bøyer meg i støvet. Den timeplanen der er ikke noe å kimse av, altså! Jeg trodde at det var litt hektisk å være masterstudent i innspurten, men i forhold til din timeplan er min ganske avslappa. Når sover dere, egentlig? Hehe, det er vel ikke barebare å være masterstudent i innspurten heller, tenker jeg! Jeg kom meg jo aldri til master (og er fremdeles småbitter på det ), men har skjønt på venner og venninner at det ikke er noen studentlivets glade dans på roser...! Stå på! Og sove? Var det ikke salig Odd Børretzen som mente at å sove kan man gjøre i graven? Eventuelt kan man ta dette tipset fra Ciara: Hehe, det må være fristende å sove litt på tribunene i ny og ne Eller gjøre som min mann, han sovner hver gang Fantorangen kommer på tv og eldstemann sitter rolig! Haha, det gjør Gubben også. Finner ham titt og ofte med HK-jenta på fanget, lett snorkende i sofaen. Og jeg tror ikke NRK trenger å ta det som et tegn på at Fantorangen ikke holder mål, det er nok andre momenter i sving her... Du snakker om at du ikke har tid til smule... Jeg føler mange ganger nattsvart samvittighet for at jeg ikke har tid til babyen, jeg. For all del, han får mat og kos og lek, men hodet til mor er ofte fullt opp av jobb, eldstebarnet, oppussing og andre plikter. Nå tror jeg riktignok at du kanskje er litt i overkant streng med deg selv her- men jeg skjønner hva du mener. Dere har jo hatt et skikkelig kaos-år på toppen av det hele. Men du kan trøste deg med at du ikke blir alene, i alle fall... Når jeg ser på familiekalenderen for april og mai, er det tydelig at vi også er på vei et sted der Smule har en eneste jobb: å henge med på lasset, stakkar. Jeg lukter mye bilstol og soving på sidelinja for husets yngste. Jaja, vi kan trøste oss med at småsøsken ofte blir av den robuste og tøffe sorten. HK-jenta var seks dager da hun overvar sin første fotballtrening, og har kjørt løpet siden. Og hun er jo en veldig enkel og grei unge- det kan selvsagt være tilfeldig, men vi har fått høre på helsestasjonen at det er ganske typisk. Så kanskje det fører noe godt med seg også, tross alt? 1+1=2! Altså... Jeg vil ha ny jobb, du trenger sekretær... I rest my case! Det hadde vært noe! Men jeg advarer: arbeidsoppgavene er både stressende og kjedelige, og i tillegg er lønna langt under pari. Jeg krysser virkelig fingrene for at andregangsintervjuet ditt gikk strålende (har tenkt på hvordan det gikk med den saken, men glemt å spørre). Heia heia! Og den barnehage-miseren er jo bare til å grine av. Det er helt horribelt at det skal være så vanskelig! Den litt slitte klisjeen som tidsklemma får en ny betydning når man skal sjonglere pendling og to barnehager i tillegg til full jobb, blir jo sliten bare ved tanken... Nå kan vel eldstemann etter hvert få søskenprioritet hvis yngstemann begynner i en barnehage nær dere, men det skjer vel ikke med det første? Og det skal jo uansett være en ledig plass... Mot bedre vitende håper jeg at det daler ned et slags kommunalt vedtaks-mirakel og redder dere fra denne knipa. Jeg hadde selv på et tidspunkt barn i tre barnehager, og brukte to timer på å hente og levere. Heldigvis var jeg student på den tiden, men fy søren så mye unødvendig tid som gikk med! Moren min fikk seg faktisk vaskehjelp nå, etter at jeg har flyttet hjemmefra og lillebror er på vei ut av huset. Hun fatter ikke at hun ikke har gjort det tidligere Er det ikke ofte sånn da, at når barna er små og man er supersliten, så har man ikke råd- og dermed utgår luksusen fram til man egentlig hadde kunnet fikse det selv, men endelig har muligheten til å sette det ut til noen andre. Moren min har jo også fått vaskehjelp nå... ikke at jeg skjønner hva de skal med det, de er to voksne mennesker som aldri er hjemme likevel, men hun er i alle fall veldig fornøyd hun også Vi ender jo alltid opp på "nei" i den diskusjonen. Litt fordi at det ville koste ganske mye å ha ukentlig husvask i et ganske romslig hus, men også fordi at jeg oppriktig mener at vi bør klare å fikse dette sjøl. Tross alt er vi ikke to, men fire mennesker (nesten fem) til å dele på oppgavene, selv om mye selvsagt faller på oss voksne. Og selve vaskingen er jo kjapt unnagjort egentlig, det er den evinnelige ryddingen først som tar tid. Og den blir vi neppe kvitt uansett... Forresten har jeg også i mine svake øyeblikk vurdert muligheten for å selge hele skiten og flytte til Bora Bora eller et eller annet varmt sted med lave levekostnader og ingen aktiviteter. Pussig nok blir det med tanken! Jobber i en barnehage og null Bieber der heldigvis! Hyggelig at du stakk innom! Ingen Bieber i barnehagen? Nei, ungene klarer seg vel strengt tatt godt uten (og de voksne slipper å bli sprø av Baby, Baby-gnålet, hehe!). Hos oss kjører de mye forskjellig musikk. Selvsagt mest barnesanger, og for tiden er det visst en sang om "Do-vett" som er fryktelig populær Men de største barna får slå seg løs med egen CD-spiller inne på et rom med disko-kuler og speil. Da jeg hentet HK-jenta i går, sto hun og en annen jente der inne alene og sang "Some die young" av full hals (og da mener jeg full hals! Det var på grensen til pinlig, med mange andre foreldre i gangen og skikkelig Hjalmar-engelsk på jentene) og vrikket foran speilet. Et kostelig syn! Ligger an til å bli en nydelig vår-dag i dag. Kanskje isen endelig smelter? Velforeningens dugnad er flyttet (til 6. mai, faktisk. Det er ikke tilfeldigvis noe mer som kan legges akkurat i dagene rundt termin? Noen som trenger en kake, kanskje, eller litt vaffelsteking på cup? Rop ut!) pga den trege smeltingen, det sier litt om hvordan denne vinteren har bitt seg fast her oppe i Bratte-Svingeveien. Ser så inderlig fram til å kunne shine litt opp foran huset og sette ut noen vårblomster. Og så ønsker jeg meg isfrie, feiede veier når Smule kommer, slik at vi kan gå masse turer! Lurer fælt på når den har tenkt seg ut Våknet i natt med skikkelig vondt nederst i magen og i korsryggen, samme smerter som har kommet og gått de siste dagene. Men disse smertene er konstante, ikke antydning til verken smerte-tak eller pauser, så det er nok bare en reaksjon på at Smula begynner å bli tung der inne og støtteapparatet rundt blir slitent av å drasse rundt på den. Vi får se, det er jo en stund igjen til termin. Eller kanskje det er Smule som for alvor begynner å skjønne alvoret i en tilværelse kontinuerlig fylt av bilstol, konserter og dugnader, og foretrekker å bli der inne så lenge som mulig? Hvem vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 17. april 2013 #475 Del Skrevet 17. april 2013 Synes det høres ut som om Smule jobber med å gro fast inni der, jeg! Jeg er innmari spent på om du kommer til å få en ekte dugnadsbaby, altså, fødsel som setter i gang midt i vaffelsteking eller lignende! Og så tror jeg at jeg skal holde litt tett om at vi er så godt som garantert barnehageplass i en av de tre barnehagene som ligger innen et kvarters gangavstand Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 17. april 2013 #476 Del Skrevet 17. april 2013 Gubben også. Finner ham titt og ofte med HK-jenta på fanget, lett snorkende i sofaen. Og jeg tror ikke NRK trenger å ta det som et tegn på at Fantorangen ikke holder mål, det er nok andre momenter i sving her... Haha, det minner meg om et bilde vi har i et gammelt fotoalbum fra da vi var små! Det er av pappa som ligger på gulvet med ei sofapute under hodet og munnen halvveis åpen i et snork. Oppå sitter 1,5 år gamle meg med plastikkstetoskop og storesøster med en lekesprøyte inn i øret til pappa... Tror han syntes det var greit å bruke kvalitetstiden med barna til en ettermiddagslur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 17. april 2013 Forfatter #477 Del Skrevet 17. april 2013 Surriball: Sannheten kommer for en dag! Det barna har gått rundt og innbilt seg var kvalitetstid på fanget til far, viser seg å være et godt skjult påskudd for å ta seg en ettermiddagslur... Synes det høres ut som om Smule jobber med å gro fast inni der, jeg! Neeeiiiiii! "Medisinsk sensasjon: legene ved Ullevål fjernet tidligere denne uken en treåring fra sin mors mage, der den hadde grodd fast og kapslet seg inn. Treåringen var ved god helse, og spurte straks om å få se Fantorangen på TV." Og så tror jeg at jeg skal holde litt tett om at vi er så godt som garantert barnehageplass i en av de tre barnehagene som ligger innen et kvarters gangavstand Hmmmh.... jeg får også litt dårlig samvittighet når jeg tenker på Ciaras situasjon, men Smule er faktisk allerede "bestilt" av den barnehagen vi har nå. På den annen side er jeg straks på vei bort for å gjøre min FAU-styrelederplikt og undertegne papirer til innkjøp av nye lekeapparater, og legge opp slagplan for dugnad, så en viss ekstraservice er kanskje på sin plass? ********************* Egentlig slang jeg bare innom for å stønne litt over formen. Helt ufattelig at man kan bli så pumpa av en kjapp runde med støvsugeren. Peser som jeg har løpt maraton, og ganglaget minner mistenkelig om min bestemor på mangeogåtti år. Jeg er et vrak! Får samle sammen bitene av den miserable kroppen min og dra HK-frøkna til og fra balletten, før jeg gir meg over i horisontalen igjen. Den gode nyheten er jo at om bare et par uker kommer alt- ALT- til å føles bokstavelig talt lettere. Hvis da ikke Smula har grodd fast og nekter å komme ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 17. april 2013 #478 Del Skrevet 17. april 2013 Haha, det minner meg om et bilde vi har i et gammelt fotoalbum fra da vi var små! Det er av pappa som ligger på gulvet med ei sofapute under hodet og munnen halvveis åpen i et snork. Oppå sitter 1,5 år gamle meg med plastikkstetoskop og storesøster med en lekesprøyte inn i øret til pappa... Tror han syntes det var greit å bruke kvalitetstiden med barna til en ettermiddagslur! Åh, noen sånne bilder har vi også! Men det var med min morfar. Han var veldig flink til å... "Hvile øynene" etter middag. En dag våknet han med begge beina bandasjert sammen Godt du ikke kan gå mer enn to uker på overtid, var det ikke så...? (Det er min store frykt for tiden, jeg er utålmodig nå, tør ikke tenke på hvordan det blir om jeg må gå over! ) Halvtime på kjøpesenter gjorde sitt for meg i dag. Hva skjedde med jenta som kunne gå seks timer i høye hæler på senteret og fortsatt ha igjen energi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 18. april 2013 #479 Del Skrevet 18. april 2013 Å dere, jeg er bare glad for at barnehagesituasjonen løser seg for dere andre! Nå er jeg optimistisk igjen, og tenker at dette tross alt MÅ løse seg en gang for oss også I går hadde vi en veldig idyllisk dag. Eldstemann var hjemme med oss (jeg legger inn noen fridager for ham. Han er inne i en trassefase og har mange opp- og nedturer i løpet av en dag, og er generelt sliten på grunn av det). Vi tok dagen helt på hans premisser. Rolig morgen, lenge ute på lekeplassen (tross barnehageproblematikk angrer jeg ikke en dag på at vi flyttet. Stor, inngjerdet lekeplass ti meter fra utgangsdøra!) der lillebror sov fornøyd i vogna si i 2,5 time. Storebror fant fram leker fra i høst som hadde dukket opp igjen etter isen har smeltet, moret seg i 30 minutter med å helle vann fra en pappkopp til en annen. Mor fikk sneket til seg noen rolige minutter med ansiktet i sola. Så gikk vi inn igjen og spiste lunsj, storebror sov litt, v lagde middag sammen og koste oss. I det hele tatt en stressfri dag i nydelig vær og med god stemning hos store og små. Og minstemann gliser og ler med de små tennene nede. I dag tidlig våknet jeg av noen små bablelyder fra senga hans, og da jeg skottet bort så jeg bare to nakne føtter og to hender som fektet i vei. Og verdens største glis da jeg lente meg over senga. Så heldigvis, familieliv er en stor dose kos og kjærlighet Jeg tror ikke du skal frykte at han gror fast der inne Synes fortsatt det er imponerende at du holder ut! Følte meg som et vrak sist selv, og jeg har enkle svangerskap og hadde bare fått et barn fra før. Snart er det over og verdens søteste Smule er her! Har du, blant alle andre viktige planer, fått på plass et varslingssystem for oss her? For du vet, 17. mai-komite og krevende oppgaver til tross, vi krever også vårt og vil gjeeeerne få vite det når smule har meldt sin ankomst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 18. april 2013 #480 Del Skrevet 18. april 2013 Fantorangen og soving: Nå har eldstemann begynt å få med seg at pappa (som han ligger i armkroken til) faktisk sover. "Du kan ikke sove, pappa!" sier han. Men så kommer det pussige: Hver gang sier mannen min "Jeg sov ikke, jeg" selv om vi tydelig hørte han snorket. Sånn er jeg selv også. Hvis noen ringer så tidlig at de vekker meg (det skjer forsåvidt aldri lenger...) nekter jeg alltid for at jeg sov hvis de spør. Hva er det med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå