Gå til innhold

Mafalda peiser på


Mafalda

Anbefalte innlegg

Gran Canaria?

Åh, det hørtes deilig ut. Tenk så herlig med sol og sand for både dere og Knerten. I dag silregner det her og er sånn passe iskaldt, og drømmen om en syden-øy virker desto mer forlokkende! Kos dere :)

(og pass på Knerten, i tilfelle han er en sand-spiser. Husker en fantastisk juleferie på Kanariøyene med liten SnillVims, han produserte en bleie som besto av 95% ren sand. Jeg ble så fascinert at jeg faktisk tok bilde av bleia, noe jeg aldri har gjort verken før eller siden (er ikke totalt mamma-pervers heller, men det var et helt vilt syn!). Rumpe-peeling for småtasser! :ler:)

Snikleser melder seg. :vinke: Jeg har ledd godt av mye som er beskrevet her.

Glemte rent å vinke tilbake, i søndagens veldig-kjapt-innpå-innlegg. Beklager! Alltid hyggelig med sniklesere, så velkommen skal du være- og så håper jeg det blir mer å flire av framover :ler:

Med alt av nye regler og så videre så står dere jo foran nærmere 100 000 kroner i sertifikater. Det er jo lov til å håpe at i hvert fall et par av dem er urbanister, bare vil bo i storby og dermed ikke ser poenget med å ha lappen?

Faktisk kan det hende vi er så heldige, ja :) Halve vennegjengen min nærmet seg 30 før de fikk soset seg til å ta lappen, meg selv inkludert. Noen fordeler skal det være med å bo i byen.

Og jeg tuller ikke, tanken på 18-årige guttehvalper med lappen fyller meg med skrekk... :sjokk: Hadde den tvilsomme gleden å gå opp i mørkekjøring og glattkjøring med to villbasser på den alderen, og det bekreftet alle mine fordommer, hehe. Så den planlagte dealen her i huset er at vi spanderer lappen mot at de venter lengst mulig- men som sagt, jeg har lagt av meg skråsikkerheten for lenge siden og avfunnet meg med at jeg må vente og se hva som skjer...

Her har 4 av 5 vært forkjølet i helgen! Jeg har heldigvis sluppet unna forkjølelsen, men jeg har betennelse i ryggen så jeg klarer nesten ikke å gå. En finfin helg mao :fnise:

Når jeg var liten så var bilsetene laget av kun isopor faktisk! Og jeg var ikke mer enn tre år når mamma og pappa sluttet med bilsete! Og tenk, jeg overlevde faktisk! Hvem skulle trodd det?! Jeg satt faktisk på fanget til pappa mens han kjørte til og fra butikken (oppvokst på bygda ja :ler:)!

Merker at ting har forandret seg en del når jeg ser at min samboers eks fortsatt bruker bilsete på sønnen deres og han blir 7år i sommer!

Høres ut som litt av en helg! Ingenting slår noen fridager der alle er passe reduserte og i dårlig form :fnise:

Håper rygg-betennelsen snart gir seg, det kan ikke være godt!

Og en del av førstegenerasjons bilseter fremstår jo som rene vitsen i dag. Men den gangen var det jo det beste på markedet... Selv er jeg jo så gammel at det var bilbelte som var tingen, hvordan mine foreldre fraktet meg som baby aner jeg faktisk ikke. Kanskje i en bag i baksetet? Flaks for meg at jeg var liten på et sted der trafikken var minimal og det gikk to mil mellom hver gang det kom en møtende bil :ler:

Når det gjelder Smule har jeg i grunnen bare ett eneste, stort håp: at den liker bilstolen. For den kommer til å måtte tilbringe ganske mye tid der...

Her skjer ting i rasende fart for tiden. Tidligere i uken lærte knerten seg å komme seg opp i knestående i senga si, og å henge over kanten på sprinkensenga og å kikke på oss. I dag så tok han det et steg videre, han tok like greit å reiste seg rett opp i sprinkelsenga og sto og kikka på meg når jeg kom inn på soverommet fordi jeg hørte at han ikke hadde sovna (slik som han egentlig skulle). Jeg trodde liksom at dette ikke var noe han skulle lære før om en måned, jeg... :bond:

Jaja... Den gutten skjønner ihvertfall at han har grunn til å være stolt av seg selv, for når jeg kom inn så strålte han som en sol, satte opp et digert glis og var helt tydelig veeeldig stolt over hva han hadde klart. Er det rart man blir glad i disse småtassene? :hjerter_rundt:

Åh, den er flott den selvfølelsen de små barna har! Er det ikke deilig å se?

Måtte de bare beholde den lenge, lenge... det er en tøff og krevende verden der ute, og småbarn som klarer å beholde den tryggheten og selvfølelsen oppover i alder får det så veldig mye lettere. Ja til masse klapp og ros! :)

Morsomt at han er så tidlig ute med ting, da. Det er vel ikke lenge før han knekker stabbe-koden heller, den unge mannen deres, og da blir det full fart for mor og far :ler:

Jeg er helt sikker på at Smule ligger og kalkulerer ankomsten sin, og har bestemt seg for å slå til på verst tenkelige, og minst passende, tidspunkt. Så, Mafalda, det er bare å smøre seg med tålmodighet, for jeg er helt sikker på at du kommer til å havne på sykehus på ettermiddagen 16. mai og føder natt til 17. mai. :plystre: (Og hvis jeg ikke husker helt feil så passer dette veldig dårlig inn i kalenderen deres... ;))

Uæææh!

Det hadde vært eksepsjonelt dårlig timing, rett og slett. Men mulig du har rett- magen inneholder en liten luring som bare funderer på hvordan den kan lage mest mulig ståhei og rabalder ut av sin ankomst...

En annen veldig uvelkommen periode er 4-5-6. mai. Akkurat de dagene blir veldig vanskelige hvis jeg ikke er oppegående på en eller annen måte. 6.mai er både foreldresamtale og 17.maimøte, OG dugnad i velforeningen i tillegg til det vanlige kjøret. Tror dere ikke jeg fikk mail fra ballettskolen med spørsmål om HK-jenta ville ha en ekstrarolle ved åpningen på søndagens forestilling? Hun gleder seg så hun nesten selvantenner av spenning, det blir Internasjonal Krise hvis ikke pappa og mamma kan komme og se på henne :tristbla:

Men i aller aller verste fall, så får hun kommet seg på forestilling likevel, selv om den holdes i Langtvekkistan. Jeg funderte lenge på hvem vi kunne kalle inn som reservesjåfører og publikum, og satt og diskuterte med Gubben, da Susain kom feiende inn fra trening og blåste høyt av hele problemstillingen. Hvilket problem, lizm? Jeg kommer jo tilbake fra København dagen før, bare å ta med seg HK-jenta på toget det! Kostyme og hår? Pffft, det er da ikke noe problem, bare gi meg litt penger til toget og ha tingene klare, så fikser jeg biffen. Daah. :klaske:

Gode fjortis-storesøster :hjerter: Det aner meg at det ikke er siste gang hun opptrer som reservemamma i årene framover. Og jeg kan jo bare takke og bukke og ta imot- og passe på at hun får nok tid og rom til å være selvsentrert tenåring også. Foreløpig ser ikke det ut til å bli noe problem, mesteparten av tiden er hun jo knapt hjemom- er bissi med masse andre viktige ting, må vite!

Men Smule er litt av en ertekrok, altså. Jeg blir snart gal av denne nesten-fødsel-modusen kroppen er inne i. På gårsdagens konsert var kynnerne til og med regelmessige hele kvelden, og det fortsatte i natt med masse nedpress og vondter og sammentrekninger... til ingen verdens nytte. Det er og blir harde kynnere, men ikke mer enn det. Kan ikke huske at det var slik sist, og har sendt en tanke eller to til legen som snakket om "sliten livmor". Kan det være at det rett og slett ikke kommer i gang?

Kunne jo tatt en telefon og hørt. Men det sitter litt langt inne det også. For det er jo egentlig meningsløst å ringe og mase så lenge det bare er kynnere det er snakk om. Rier er det i alle fall ikke, såpass vet jeg av erfaring. Mafaldas første bud: det er ikke rier før du angrer på hele det forbaskede babyprosjektet :ler: Og der er jeg definitivt ikke, så det blir vel en dag med enda mer venting. Og venting. Og venting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nikki09

Høres ut som litt av en helg! Ingenting slår noen fridager der alle er passe reduserte og i dårlig form :fnise:

Håper rygg-betennelsen snart gir seg, det kan ikke være godt!

Tror jeg kan se langt etter at det skal gi seg med det første. Min barnløse fysioterapaut mente at det beste jeg kunne gjøre var å ta det med ro... Ikke løfte, ikke bøye meg, ikke sitte for lenge i en stilling, og ihvertfall ikke sitte i en unaturlig stilling! Med en 12 kilo baby som både er forkjølet og får tenner så er jo dette piece of cake :fnise:

Som i helgen, naboens sauer har fått lam, til stor glede for de to største ungene! Og de hadde IKKE glemt at jeg hadde lovet de at vi skulle gå ned og titte! Problemet var bare at mannen hadde kjørt avgårde på øving med vogna i bilen. Forklarer med lettelse i stemmen at vi dessverre må ta det en annen dag fordi jeg ikke har vogna. Plutselig ser jeg at det går opp et lys for seksåringen og han kommer med bæreselen vår! Seksåring: "du kan jo bare ha baby i den! Væææærsåsnill" *legg til smiskestemme og tårefylte øyne* Hvem kan si nei da?!

Så da ble det tur da! Med 12kg baby i bæresele, toåring i ene hånda og seksåring i andre, og betennelse i ryggen. Men det var koselig, bonden på nabogården er en snill mann så vi fikk komme inn til lammene og kose med de så mye vi ville. Selv baby fikk ta litt på de. :)

Endret av nikki09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva de gjorde med babyer i bil før i tiden?

Jeg siterer min far:

"Hø hø, den gangen var det ikke bilseter. Riktignok synes jeg dagens foreldre er ganske sprø og overforsiktige, men det var faktisk galskap den gangen. Da du var baby lå du i en kurv i baksetet. Jeg husker en gang jeg måtte bråbremse, da veltet kurven ned mellom setene og jeg måtte plukke deg opp. Og en gang du var tre-fire reiste du deg opp i baksetet og tok tak i håret mitt og lugget og ristet mens jeg kjørte gjennom Sinsen-krysset. Da skaffet jeg det mest nymotens bilsetet jeg kunne finne, he he."

;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Når skal du på kontroll neste gang? Går jo an å forsiktig ymte frempå et spørsmål om det kan hende at livmoren din har litt startvansker? :kose:

Mamma og onkelen min kravlet mellom madrassene i bagasjerommet og baksetene, de, eventuelt også over i forsetet, fikk hjelpe til med å styre litt og hele pakka. Gjerne på Autobahn i Tyskland, siden morfar hadde mye businesskontakter nedover der :ler:

Nei, Smule og Vesla kan ha seg ut snart synes jeg! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til alle sammen! Håper jeg snart kan lese hyggelige nyheter fra både den ene og den andre :)

Faktisk er jeg nesten litt misunnelig. Selv om jeg altså verken liker graviditeter eller fødsler. For den følelsen når man får babyen på brystet er det ingenting som slår. Så vidunderlig sært!

Nå er min lille ikke så bitteliten lenger. Syv måneder og gjør huset utrygt ;) Her skal alt smakes på, og han raser avgårde i et høyt tempo, spesielt når han skjønner at han har mor i hælene. Og i dag dro han seg jammen opp så han stod og svaiet ved sofabordet, ivrig etter å grafse tak i avisen som stakk litt utenfor. De har så tunnelsyn i denne alderen!

Slik forestiller jeg meg lillebrors indre monolog:

"Avisen, jeg skal ha avisen! Kanskje hvis jeg strekker meg liiiiiittt så får jeg nok tak i den. Ooops... Der raste jeg ned fjernkontrollen i stedet. Jaja, jeg prøver igjen å få tak i avisen. Vent litt. Sa noen fjernkontroll? Den med knappene? Oi, jeg skynder meg og krabbe bort og putte den i munnen før mamm- Der var hun, ja, gledesdreperen. Men hey, kanskje jeg kan få melk da, hæ? Eller skal jeg gå tilbake til avisen?"

Dere skrev litt om mestring og selvfølelse, SmallTalk og Mafalda. Helt enig med dere. Det viktigste for meg som forelder er å få trygge barn. Jeg tror mye annet kommer av seg selv hvis man klarer det. Eller for å si det omvendt, mange problemer stammer fra utrygghet. Så jeg pøser på med oppmerksomhet og kjærlighet, jeg (men sier ikke at de er flinke hele tiden, jeg tror ikke man blir så mye tryggere av det, egentlig). Og det uttrykket du beskriver, SmallTalk, er helt herlig å se :)

Ble forresten helt varm om hjerterøttene i helga. Eldstemann har fått ny, stor seng. Han har faktisk sovet i sprinkelseng helt til nå. Vi har syntes det har vært så praktisk at han ikke er oppe og vandrer om natten (han har ikke skjønt at han kan klatre ut, he he) med ny baby, men nå var det på tide.

Overraskelse 1) Han går ikke ut av sengen når vi ikke er der. Når han våkner om morgenen roper han, og så går han ut når vi kommer inn på rommet ;)

Overraskelse 2) Han synes det er FANTASTISK at lillebror har overtatt sprinkelsengen. Jeg trodde det skulle bli noen episke sjalusiscener.

Overraskelse 3) Jeg har aldri sett gutten så stolt før noensinne. Senga slår ny sparkesykkel og nytt akebrett ned i støvlene. I dag løp han inn i barnehagen og bort til favoritten av de voksne: "JEG HAR FÅTT NY SENG!"

Overraskelse 4) Praten på sengekanten har faktisk endret seg litt. Han ligger tydeligvis i senga og tenker på stort og smått. I dag når jeg gikk inn til ham sa han: "Mamma. Det regnet i natt når jeg sover. Regnet det for deg og lillebror også?"

Barn :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smule er underveis! :)

Mafalda er på sykehuset med rier, men det kan visst ta lang tid ennå.

Vi får sende alle gode tanker i dag! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...også så lenge før 17. mai, da, og rett før en offisiell fridag! Dette er en baby som vet å innrette seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Masse lykke til Mafalda!

tenk...snart ligger du der med en fersk baby på magen, og tenker at alt strevet var værdt det :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennande! Då håper me på aprilbarn. :nigo:

Perfekt å få Smule heim i grei tid før danseoppvisninga til lille storesøster. :danser:

Edit: Og ikkje minst: Lykke til! *legg frå meg litt "dreia-fødestøv" for ein rask og fin fødsel* ;)

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hilst :)

Jeg får alltid en klump i halsen når jeg hører om fødsler som er i gang. Tenk, nå skal det skje! En baby skal komme til verden, et par skal bli foreldre igjen, barn får søsken. For en begivenhet! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikki09

Får du beskjed når alt er over og babyen har kommet, Ciara? Eller må vi smøre oss med tålmodighet til Mafalda oppdaterer oss? For da kommer jeg til å gå på veggen av nysgjerrighet nemlig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir litt våt i gluggene!

Det er sjelden jeg følger dagbøker, men her har jeg lest siden starten og har alltid vært et så hyggelig sted å være på KG, og nå skal det endelig skje. Det føles nesten som om det er begynnelsen på slutten! (og selvfølgelig starten på et annet eventyr...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mafalda sender SMS når fødselen er over, heldigvis! Jeg bebreider henne ikke hvis det ikke er det første hun kommer på, men vi må nok ikke vente i dagesvis :)

Håper så veldig at det går fort og greit og at ABC blir en bra opplevelse for henne :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...