Gå til innhold

Oppvokst i en sekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fint. Da er jeg uenig med deg.

:heks:

Du gidder ikke begrunne det? Man kan jo fint ta

"Sekt er et menings- eller trossamfunn som har skilt seg ut fra et herskende samfunn eller en større gruppe."

og bytte ut to fraser slik at man får

"Den norske kirke er et menings- eller trossamfunn som har skilt seg ut fra den katolske kirke."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gidder ikke begrunne det? Man kan jo fint ta

"Sekt er et menings- eller trossamfunn som har skilt seg ut fra et herskende samfunn eller en større gruppe."

og bytte ut to fraser slik at man får

"Den norske kirke er et menings- eller trossamfunn som har skilt seg ut fra den katolske kirke."

Hva bunner ditt behov for å kverulere i?

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bunner ditt behov for å kverulere i?

:heks:

Hva bunner ditt behov for å slenge dritt i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon på en sekt:

Wikipedia: "Sekt er et menings- eller trossamfunn som har skilt seg ut fra et herskende samfunn eller en større gruppe."

Store Norske Leksikon: "Religiøs gruppe eller samfunn som har brutt ut av et annet religiøst samfunn og opprettholder sitt særpreg gjennom bestemte betingelser for medlemskap. Sekter finnes innen de fleste religioner."

Caplex: "En religiøs gruppe som pga. avvikende meninger har skilt seg ut fra et større trossamfunn."

Altså blir det feil å si at f.eks. Jehovas Vitner er en sekt.

Smiths venner vet jeg lite om, men jeg tror heller ikke de, per definisjon, er en sekt.

Ingen av dem har brutt ut/skilt seg ut fra et større samfunn.

Jeg synes HI var interessant, og kunne godt tenke meg å høre noen av disse erfaringene jeg også.

Det jeg oppfattet som poenget i TS spørsmål var opplevelsene til de som har gått ut av totalitære religiøse samfunn. Det viktigste i den forbindelse er vel det de som har vokst opp og/eller brutt ut har erfart, ikke om samfunnet de har brutt ut fra definerer seg selv som, eller blir definert av andre som, sekt eller ikke.

Om et totalitært trossamfunn har sin opprinnelse i et utbrudd eller ikke heller ikke så viktig i denne sammenheng, da det er det man faktisk erfarer når man forlater menigheten det spørres etter her.

Om totalitarisme og sanksjoner skjer i organiserte former og omfatter flere mennesker eller land, så gjør det den ikke noe mindre farlig enn om den befinner seg i en liten sekt. Tvert imot så betyr det bare at den er satt i et mer vanntett system, at den har enda flere mennesker i ryggen, og flere ressurser til å utøve den.

Jeg har hørt på historiene til medlemmer av mange slike samfunn, og hører som sagt mer enn gjerne historiene også til de som har brutt ut. Enten det er Smiths Venner dere har erfart som totalitære, eller Jehovas Vitner eller samfunn og sekter av mindre størrelse.

Så derfor håper jeg diskusjonen får lov til å dreie seg om det, og ikke om argumentasjon rundt definisjonen av ordet "sekt".

Endret av Flair
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst i Smiths Venner. Definitivt en sekt, strengt, lukket religiøst samfunn.

Jeg har vokst opp blant jehovas vitner,er ganske likt i og med at det er strengt,lukket og kontrollert,men noen mennesker er ikke enig med meg.. :nei:

Fortell litt om dine opplevelser og hvordan det var å gå ut? vil se om det ligner på jehovas vitner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen er en religion. Den Norske Kirke er en sekt.

Fjas! :filer:

Aner du hvor stor andel av den norske befolkning som er medlem i den norske kirke? I såfall så mener du at nordmenn flest er i en og samme sekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har vokst opp blant jehovas vitner,er ganske likt i og med at det er strengt,lukket og kontrollert,men noen mennesker er ikke enig med meg.. :nei:

Fortell litt om dine opplevelser og hvordan det var å gå ut? vil se om det ligner på jehovas vitner..

Send meg en PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...