Gå til innhold

Oppvokst i en sekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte bare på noen her har erfaringer med å vokse opp i en religiøs sekt, og eventuelt å bryte ut?

Blir takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå syns jeg du må definere sekt bedre.

Islam/kristendom, er det en sekt? Kanskje ikke. Men likevel kan det være vanskelig for en kristen eller muslim å vokse opp hvis foreldrene er strenge angående religonen og deltar på møter/tjeneser som er strenge og kontrollert( finnes jo det og) må jo være praktisk talt umulig å forlate noe sånt....

Men tenker du bare på sekter?

Eks: amish, jehovas vitner(?) smiths venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lot jeg bevisst dette være litt åpent, så alle som føler at de har tilhørt en sekt kan svare.

Men jeg tenkte vel mest på lukkede menigheter, i likhet de du nevnte. Men har man hatt en veldig streng oppvekst i en av verdensreligionene, nesten uten kontakt med omverdenen, gjerne svar da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brøt ut av JV for 3 år siden etter 35 år.

jeg var oppvokst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Islam/kristendom, er det en sekt?

Kristendommen er en religion. Den Norske Kirke er en sekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristendommen er en religion. Den Norske Kirke er en sekt.

:skratte:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppvokst i smiths venner, og deltatt på møtene deres fram til jeg var ca 17-18 år. Nå vil jeg finne ut hva jeg virkelig vil her i livet, og har "brutt ut" av menigheten. Ikke noe problem det. Foreldrene mine er fortsatt like glad i meg, og det er ikke så mye som er forandret. Eneste er at jeg ikke er så mye sammen med de jeg var sammen med da jeg var med i smiths venner. Men det er ikke så rart, da vi ikke lenger deler de samme interessene(altså menigheten osv).

De som er med i smiths venner hilser gjerne på meg/snakker med meg om vi møtes :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elyssa

Definisjon på en sekt:

Wikipedia: "Sekt er et menings- eller trossamfunn som har skilt seg ut fra et herskende samfunn eller en større gruppe."

Store Norske Leksikon: "Religiøs gruppe eller samfunn som har brutt ut av et annet religiøst samfunn og opprettholder sitt særpreg gjennom bestemte betingelser for medlemskap. Sekter finnes innen de fleste religioner."

Caplex: "En religiøs gruppe som pga. avvikende meninger har skilt seg ut fra et større trossamfunn."

Altså blir det feil å si at f.eks. Jehovas Vitner er en sekt.

Smiths venner vet jeg lite om, men jeg tror heller ikke de, per definisjon, er en sekt.

Ingen av dem har brutt ut/skilt seg ut fra et større samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definisjon på en sekt:

Wikipedia: "Sekt er et menings- eller trossamfunn som har skilt seg ut fra et herskende samfunn eller en større gruppe."

Store Norske Leksikon: "Religiøs gruppe eller samfunn som har brutt ut av et annet religiøst samfunn og opprettholder sitt særpreg gjennom bestemte betingelser for medlemskap. Sekter finnes innen de fleste religioner."

Caplex: "En religiøs gruppe som pga. avvikende meninger har skilt seg ut fra et større trossamfunn."

Altså blir det feil å si at f.eks. Jehovas Vitner er en sekt.

Smiths venner vet jeg lite om, men jeg tror heller ikke de, per definisjon, er en sekt.

Ingen av dem har brutt ut/skilt seg ut fra et større samfunn.

Sekt er når en religiøs gruppe prøver å kontrollere medlemmene ved hjelp av frykt, ut frysning, ignorering, trusler og "fjerner" de fra resten av verden. Jehovas vitner i en nøtteskall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekt er når en religiøs gruppe prøver å kontrollere medlemmene ved hjelp av frykt, ut frysning, ignorering, trusler og "fjerner" de fra resten av verden. Jehovas vitner i en nøtteskall.

Nei, det er feil. En sekt behøver ikke gjøre noe av dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er feil. En sekt behøver ikke gjøre noe av dette.

Hva er det jeg beskrev da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det jeg beskrev da?

Du beskrev en sekt som driver med frykt, utfrysning, ignorering, trusler og "fjerning" fra resten av verden. Noen sekter er sånn, andre er ikke. Det er litt som med biler. Noen av dem er røde, men det betyr ikke at rødfarge er et kriterium biler må møte for å kunne kalles biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du beskrev en sekt som driver med frykt, utfrysning, ignorering, trusler og "fjerning" fra resten av verden. Noen sekter er sånn, andre er ikke. Det er litt som med biler. Noen av dem er røde, men det betyr ikke at rødfarge er et kriterium biler må møte for å kunne kalles biler.

Da vet jeg det nå!

så for meg at sekt alltid var negativt jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså blir det feil å si at f.eks. Jehovas Vitner er en sekt.

Nei, det gjør det jo ikke. Det er jo ikke som om grunnleggeren fant opp hele greia helt av seg selv, han tok utgangspunkt i sitt eget protestantiske trossamfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "sekt" er et svært negativt ladet, og definisjonen av det vil alltid være svært subjektivt. Ingen vil innrømme at de tilhører en sekt. Man operer derfor heller med begreper som "Lukket trossamfunn".

Min mann er oppvokst i et lukket trossamfunn, og har brutt ut i voksen alder. Jeg har skrevet om hans oppvokst i en blogg http://livetmedjonnyjehova.blogg.no/ Kategoriene er litt tilfeldige og ikke brukt konsekvens, men du kan jo klikke på "barndom" eller "barnemishandling" eller "jehovas vitner", så dukker det oppe en del fortellinger fra hvordan oppveksten var. Ca annenhvert innlegg handler om oppveksten, resten handler om de psykiske problemene han har fått som følge av oppveksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Definisjon på en sekt:

Wikipedia: "Sekt er et menings- eller trossamfunn som har skilt seg ut fra et herskende samfunn eller en større gruppe."

Store Norske Leksikon: "Religiøs gruppe eller samfunn som har brutt ut av et annet religiøst samfunn og opprettholder sitt særpreg gjennom bestemte betingelser for medlemskap. Sekter finnes innen de fleste religioner."

Caplex: "En religiøs gruppe som pga. avvikende meninger har skilt seg ut fra et større trossamfunn."

Altså blir det feil å si at f.eks. Jehovas Vitner er en sekt.

Smiths venner vet jeg lite om, men jeg tror heller ikke de, per definisjon, er en sekt.

Ingen av dem har brutt ut/skilt seg ut fra et større samfunn.

Nei, selv om du er medlem av JV, så blir det IKKE feil å si at det er en sekt. En av de verste, faktisk!

Den Norske Kirke er derimot ikke en sekt basert på de sitatene du kommer med over her.

:heks:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den norske kirke var i utgangspunktet en del av den katolske, men brøt med den under reformasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, den norske kirke var i utgangspunktet en del av den katolske, men brøt med den under reformasjonen.

Og dette var et svar på? :klo:

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Norske Kirke er derimot ikke en sekt basert på de sitatene du kommer med over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...