Gå til innhold

Samsoving- avenning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som synes synd på de stakkars mennene som blir kastet ut av sengen sin? :sukk:

Jeg har syntes synd på mannen min, men det var kun de første 3-4mnd han sov på egen madrass..og til tider gjør han det ennå, om han føler at ungen sparker han for mye:P

Synes mer synd i meg, for han blir så fort varm, og synes det er helt a-okay å sove alene, mens jeg hater det.

Videoannonse
Annonse
Gjest HunterLady
Skrevet

Er det bare jeg som synes synd på de stakkars mennene som blir kastet ut av sengen sin? :sukk:

Ja!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det håper jeg! Jeg syns nemlig mer synd på meg selv, som i perioder drømmer om å få sove to timer i strekk en gang i løpet av natta (inkl. nå om dagen), mens mannen min sover uavbrutt på gjesterommet. Det er ikke akkurat av hensyn til meg at han ikke har sovet i senga vår, men det faktum at han ikke har pupper og sånn sett ikke kan gjøre noe med sulten baby nattestid. Samtidig skal han på jobb og trenger ikke å våkne når han ikke kan gjøre noe uansett. I tillegg kommer det at babyen vår i starten lå i vår seng og at det ble trangt (det var også den eneste måten å få babyen til å sove på i starten).

Hvorfor trodde du at en del nybakte fedre sover på eget rom? Fordi damene plutselig ikke liker dem lenger?

Endret av Vera Vinge
  • Liker 2
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg har ikke syntes synd på mannen om han har valgt å sove et annet sted. Vi har alltid hatt plass i senga da. Om han har "evakuert" så har det vært fordi han ville sove mer/lenger og jeg har tatt hele tatt alene. Jeg hadde lett lagt meg på en madrass på et annet rom om jeg hadde kunnet ;)

• Liker 1
Skrevet

Det håper jeg! Jeg syns nemlig mer synd på meg selv, som i perioder drømmer om å få sove to timer i strekk en gang i løpet av natta (inkl. nå om dagen), mens mannen min sover uavbrutt på gjesterommet. Det er ikke akkurat av hensyn til meg at han ikke har sovet i senga vår, men det faktum at han ikke har pupper og sånn sett ikke kan gjøre noe med sulten baby nattestid. Samtidig skal han på jobb og trenger ikke å våkne når han ikke kan gjøre noe uansett. I tillegg kommer det at babyen vår i starten lå i vår seng og at det ble trangt (det var også den eneste måten å få babyen til å sove på i starten).

Hvorfor trodde du at en del nybakte fedre sover på eget rom? Fordi damene plutselig ikke liker dem lenger?

Heilt einig.

I ammeperioden er det jo ein naturleg grunn til at det er mor som må sova med ungen. Eg amma gjerne annakvar time, kvar natt i fleire mnd på rad. Var vel heller meg det var "synd på" enn faren, som fekk sova heile natta. No vart ikkje han kasta ut av senga då, men sov like herleg på andre sida. Når ein held fram med samsoving etter endt ammeperiode, er det jo opp til kvart par om dei vil sova alle i ei seng, eller om ein av foreldra vil evakuere til eit evt gjesterom. Om ein gjer det, er det ikkje fordi ein av foreldra vert kasta ut, men fordi ein unge gjerne tek veldig stor plass til å vera så liten :)

AnonymBruker
Skrevet

Han har sovet i egen seng fra dag 1. Når han var 1år la vi han på eget rom. Litt grining den første uka. Fungerer som en drøm nå. Nå er han 2 år

Skrevet

Han har sovet i egen seng fra dag 1. Når han var 1år la vi han på eget rom. Litt grining den første uka. Fungerer som en drøm nå. Nå er han 2 år

Hva har det med samsoving å gjøre?

• Liker 1
Gjest førstegangs mor
Skrevet

Har dere samsovet i forhold til "reglene" om trygg samsovig?

Har en liten på 3 mnd nå som helst skal sove inntil puppen hele natten, så da deler vi også dyne. Jeg har aldri rullet over henne, og våkner ofte for å skjenne om hun er varm.

Noen som har rullet over barnet sitt? Andre negative opplevelser med samsoving?

Skrevet

Har dere samsovet i forhold til "reglene" om trygg samsovig?

Har en liten på 3 mnd nå som helst skal sove inntil puppen hele natten, så da deler vi også dyne. Jeg har aldri rullet over henne, og våkner ofte for å skjenne om hun er varm.

Noen som har rullet over barnet sitt? Andre negative opplevelser med samsoving?

Jeg var opptatt av å praktisere trygg samsoving, og hadde derfor alltid egen dyne til babyen. En voksendyne kan lettere legge seg over babyhodet og det blir også fortere for varmt for babyen. Jeg har ikke hatt noe problem med å amme med separat dyne, selv i søvne eller halvsøvne.

Gjest pysepusen
Skrevet

Vi har alltid vært opptatt av trygg samsoving. Her sov han også inntil puppen de første månedene, men under egen dyne. Ble litt rart for meg, men det var om sommeren så jeg trengte ikke alltid dyne. Han ligger fremdeles med egen dyne her, men noen ganger tar han den av seg og kryper under min eller mannens dyne. Han er veldig glad i å ligge heeeeelt tett i tett inntil mammaen sin :hjerte:

• Liker 1
Gjest førstegangs mor
Skrevet

Noen av dere som samsover som har, eller har hatt problemer med dagsovingen? At de ikke vil sove alene, eller bare sover for korte lurer? Har de sovnet av seg selv, eller puppes eller bysses i søvn lenge?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge samsov dere, og hvordan gikk avenningen?

HVorfor avvenne? La barna være i foreldresengen så lenge de har behov for det!

Skrevet (endret)

Noen av dere som samsover som har, eller har hatt problemer med dagsovingen? At de ikke vil sove alene, eller bare sover for korte lurer? Har de sovnet av seg selv, eller puppes eller bysses i søvn lenge?

Med far sovner hun fint både alene, tett inntil, eller i vogn. Samme med mor, bare at jeg også slenger henne på ryggen:)

Med andre ord: Noen ganger liker hun det ene, andre ganger det andre.

Endret av Binta Ba
Skrevet

Her sovner hun nå i egen seng, men om/når hun våkner utpå kvelden, så ender det som oftest med at hun ligger sammen med en av oss/evt begge. Selv synes jeg det blir for varmt å ligge alle tre sammen, siden det som oftest er jeg som ligger i midten, så da stikker jeg og legger meg i en annen seng.

Men som oftest er det jeg som ender opp med å sove sammen med henne, mannen er på jobb og jeg er fortsatt hjemmeværende, samt at innimellom så er det fortsatt nattamming.

Synes overhodet ikke synd på mannen om han må ligge i en annen seng og få seg en natts søvn uten avbrudd.

Og jeg blir utrolig sur på han når han klager på at han ikke får sove en og annen natt... :sur:

Jeg synes samsoving er koselig, ingenting er koseligere enn å våkne til ei frøken som er blid som ei sol og klar for dagen klokka 6.. Skulle gjerne sett at hun sov til 7, men det er små bagateller.

Plutselig er de voksne og flytter ut....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vi samsover ennå, og har gjort det fra de ble født. ser ikke poenget med å legge dem på eget rom. sålenge de vil ligge med mammaen sin så skal de absolutt få lov til det! menneskelig kontakt er uhyre viktig for små barn også er det så kos <3

sambo (nei han er ikke barnefar!!!) ligger på sofaen. småprinsene mine er 4 og 5.5 år gamle.

Gjest Anonym
Skrevet

I noen tilfeller kan barnet ende opp med psykisk skader i ettertid av samsoving. Og hva med overnatting senere hos venner om det dras ut for lenge? Barn burde ikke bli for avhengig av foreldrene, og mødre som kaster far ut kan skape bristninger i samlivet som igjen kan få konsekvenser for barnet.

• Liker 1
Gjest HunterLady
Skrevet

I noen tilfeller kan barnet ende opp med psykisk skader i ettertid av samsoving. Og hva med overnatting senere hos venner om det dras ut for lenge? Barn burde ikke bli for avhengig av foreldrene, og mødre som kaster far ut kan skape bristninger i samlivet som igjen kan få konsekvenser for barnet.

Kan du vennligst komme med litt dokumentasjon på at barnet kan ende opp med psykiske skader?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke dette er noe reellt problem, såfremt man er passe oppmerksom som forelder. Om man skal tenke på alle om-at-enn-hvis, så kan man like gjerne slutte å leve.. Jeg vil tro de fleste som velger samsoving gjør det med grunn i at de finner ut at det er det beste for familien totalt sett?

Uansett, vi kommer til å la frøkna dra på sine første overnattinger før hun er fylt to.

Og samlivet mellom meg og gubben? Helt riktig som du sier, det er viktig for foreldrene å ha et god samliv, det er den beste gaven man kan gi sine barn. Men, man er to om å være foreldre og jeg regner faktisk med at mannen, som er voksen, har forståelse for at det i en kort periode muilgens er bedre for barnet sitt at det samsover sammen med mor eller far eller begge to.

En sånn furtemann som syter for at han ikke får sove sammen med kjerringa, vel, det synes nå jeg mitt om.

AnonymBruker
Skrevet

vi samsover ennå, og har gjort det fra de ble født. ser ikke poenget med å legge dem på eget rom. sålenge de vil ligge med mammaen sin så skal de absolutt få lov til det! menneskelig kontakt er uhyre viktig for små barn også er det så kos <3

sambo (nei han er ikke barnefar!!!) ligger på sofaen. småprinsene mine er 4 og 5.5 år gamle.

meg igjen. sambo syter litt over at han ikke får ligge i senga (og vil ha sex for er noen måneder siden sist). men jeg har gjort ham klar over at barna mine sine behov kommer før ham! det burde alle barnefedre og stefedre innfinne seg med.

Skrevet

Hvorfor samsover dere i det hele tatt?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...