Gå til innhold

Dohs dager med lillemann


Gjest Doh

Anbefalte innlegg

Jeg skal jo bli tante igjen, og i går fikk jeg vite at det blir på bursdagen min 😃 Planlagt keisersnitt så er ganske sikker på at det blir da. Synes det er kjempestas selv om svigerinna mi nok var litt redd for at jeg skulle synes det er kjipt å dele bursdag. Men jeg sa faktisk da vi fikk vite at hun er gravid at jeg håpa det blir på bursdagen min. Så om under tre uker er jeg tante til fire 😃(blir lett å huske bursdagen hvertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn, nå har jeg tid til å skrive litt mer om Tanzania :)

Kom på at den dagen jeg skrev om tidligere fant vi en løvinne som tydeligvis var lei av turister. Hun så oss, snudde seg og ble liggende uten å vie oss et lite øyeblikks oppmerksomhet :fnise: På kvelden var det sang og dans i restauranten på lodgen. De ansatte som plutselig kom ut (jeg trodde noen hadde bursdag eller noe jeg da). Var gøy det altså, men etter ti minutter begynte det å bli nok. Meeeen da skulle de dra med seg folk til å danse. Gjett hvem som ble dratt med opp a! Men det ble heldigvis mannen også. Haha! Han er ennå verre enn meg når det gjelder dans (om du leser dette vennen; sorry men du er jo heller ingen danseløve).

Dagen etter ble jeg vekket av elefanter som bråkte utenfor lodgen. I begynnelsen var jeg litt usikker på hva det var, men så et par elefanter rundt 50-100 meter fra rommet. Møtte de igjen da vi kjørte fra lodgen, de var sikkert over 30 stk :) Dette var dagen vi skulle til Ngorogoro, men på veien skulle vi ta en drive (eller safari). Guidene prater med hverandre hele tiden, og plutselig fikk guiden vår det kjempetravelt etter å ha snakka med en annen guide. Jeg sa til mannen min at nå er det noe som skjer, og ganske riktig. Etter to minutter kom vi frem til masse biler, to løvinner og en gnu. 15 sekunder etter at vi kom frem lå bøffelen på bakken med en løvinne som kvalte den ved å gape over munnen og mulen dens. Hun må ha holdt den stillingen i 15 minutter, lenge etter at det så ut som om den var død. Etter et minutt eller to kom en tredje løvinne, antakelig en yngre en som skulle se og lære. Etter 15 minutter eller noe ser jeg at en del av de andre i bilene rundt står og ser andre veien, og jaggu ligger det ikke seks løveunger bak bilene :rodmer: Glemte å spørre hvor gamle guiden vår trodde de var, men jeg tipper rundt 6 mnd +/- Løvinnene gikk og hentet de etter hvert, og de koooste seg med bøffel. Hannløven kom etter hvert også, men han turte ikke komme bort. Løvinner er visst ganske så beskyttende når det gjelder barna sine (men de er ganske redde for hannløven også da. Skikkelig familielykke :fnise: )

På vei bort derfra begynte det å høljeregne. Glad vi hadde Land Rover med firehjulstrekk da ja. Når det regner der tar det nemlig litt tid før vannet trekker ned i bakken. Deilig når det slutta å regne, alt ble liksom litt lettere da. Men på vei ut av Serengeti kom vi over siste rest av migrasjonen. Det må ha vært over ti tusen sebraer :) Sinnsykt gøy for en AnimalPlanet-elsker som har drømt om dette lenge. Vi så en liten løveflokk også. Og masse Thompson-gaseller. Og masse annet. Bl.a ennå flere giraffer (jeg ønsker meg en giraff til bursdagen min). Og solnedgangen over Ngorogoro var fantastisk!

Her er litt bilder. Tar for meg Ngorogoro-krateret i neste post :)

554341_10151434281616140_1313813828_n.jpg

Elefantflokken som vekte meg

73374_10151434281641140_1646636250_n.jpg

Den bare stod sånn :fnise:

148367_10151435969021140_2112160896_n.jpg

Stillstand. De hadde antakelig fulgt etter den hele natta. Var gammel da, ellers hadde de ikke klart det

397467_10151434289051140_79564349_n.jpg

Kveler bøffelen

734841_10151435974361140_1092652605_n.jpg

Her har den tredje løvinnen kommet

19221_10151435987746140_350527550_n.jpg

Løvebarna spiser mens mammaene passer på. De spiste nesten ikke i det hele tatt, bare løveungene og den unge løvinna.

539888_10151434289266140_1753024705_n.jpg

Pene pappaløven

734243_10151434289306140_475296722_n.jpg

Se der går en seeeeeeeeebra! Sang litt på den ja :fnise:

62947_10151434296291140_367418574_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skryter jo av middagstipsene jeg liksom har her i dagboka, så her er dagens middag:

Ett kokt blomkålhode

Noen kokte poteter

Et par pakker bacon

Hvit saus laget av smør, mel, melk, muskat, salt og pepper

Skikkelig snaddermat :spise:

Og i gåt lagde jeg matmuffins. Har prøvd det før også men synes ikke de ble så gode. Disse derimot, nam :)

9 dl mel

1,5 dl havregryn

1 ts salt

4 ts bakepulver

100 g smør

4 dl melk

2 egg

1 pk strimlet skinke

250 g revet ost (noen never)

Bland det tørre i en bolle

Visp sammen egg og melk

Smelt smøret og visp det sammen med egg- og melkeblandingen. Bland det sammen med det tørre

Vend inn skinke og ost. Jeg brukte også en halv paprika og en halv purre.

Stekes på 225 grader i ca 15 min.

Neste gang skal jeg bytte ut litt mer av melet med havregryn tror jeg. Eller kanskje litt grovt mel (forrige gang hadde jeg for mye grovt mel tror jeg, ble litt tunge). Hadde disse til lunsj i dag og var kjempegode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare innom og klage litt. Har fått sti på det ene øyet så nå er det vondt å blunke, bevege på øynene og røre på hodet :( Pluss at jeg tror det presser på et eller annet for har konstant hodepine (ikke ille da så skal egentlig ikke klage). Skal jobbe litt overtid i dag også, for skal prøve å makulere noe som ikke har blitt makulert godt nok før. Ganske strengt, men det må det være :) Sånn, da fikk jeg sutra litt så slipper jeg å plage andre på jobb.. Da kan jeg gjøre noe fornuftig igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens middag, kylling med ostesaus (funnet på VGNett):

3 kyllingfileter

Saften av en sitron

Olivenolje

Rosmarin eller timian

4 poteter i båter

6 sjalottløk i båter

10 reddiker i biter

1 pk aspargesbønner (jeg tar alltid av tuppen og deler de i to)

ca 3 dl fløte (jeg bruker alltid kremfløte, synes den er best)

1 pk kremost med urter

Legg kyllingen i en ildfast form. Hell over sitronsaft og olivenolje, og str øver rosmarin/timian, salt og pepper. Stek på 200 grader i 25 min (hvis de er like tykke som mine da). Jeg skrudde opp varmen litt på slutten for å få litt farge på de.

Skjær potetene i båter og kok til de er møre. Sett til side.

Stek sjalottløken i olje til den er blank. Hell over fløten og ha i reddikker og aspargesbønner. La koke i to minutter før du legger i kremosten og lar den smelte. Smak til meg salt og pepper og vend potetene inn i sausen.

Server! :spise:

Dette ble nok til to voksne pluss at jeg har nok igjen til lunsj i morgen

Vet ikke om jeg har skrevet det før, men jeg kutter alltid opp alt før jeg begynner å lage noe, er såååå mye lettere å lage mat da. Ikke noe stress :)

Endret av Doh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quasimodo her igjen :fnise: Ok, det er ikke like ille lenger, men i går ar jeg ganske hoven på øyet. Det fine er at nå har det kommer på ned nedre øyelokket også da, så har fått fordelt det litt...

Var en tur i Sverige i dag. Handla myyyyyyye, havna vel på 4000 svenske kr. Aldri brukt så mye før tror jeg. Kjøpte fire brett halvlitere på Systembolaget, bare det kom jo på 1100 svenske (men hadde kostet mer enn dobbelt så mye om vi hadde kjøpt i Norge da). Og så kjøpte vi hel indrefilet til 149,- per kg. Billig :danse: Handle fornuftig da, kjøper ikke noe vi ikke trenger. Kjøpte bl.a to sånn 2,1 kg runde oster (59 kr/kg). Den ene delte vi i fire og la i fryseren, den andre rev vi opp. Og så kjøper vi kylling, bacon og karbonadedeig. Ganske fonøyd med hvor fornuftige vi er innimellom altså :) Prøver å handle en gang i uka bare selv om det bare fungerer i perioder.

Kom på at jeg glemte å legge ut gårsdagens middag (er inne i en periode med utprøving av nye oppskrifter nå):

Paideig:

3 dl mel

125 g smør

2,5 ss kaldt vann

La smøret være litt mykt. Bland mel og smør med fingrene til det er godt blandet. Ha i vannet og press det inn.

Kjøttsaus (eller hva jeg nå skal kalle det):

1 pk kjøttdeig

1 løk

1 chili

2 ts malt koriander

1 ts kummin

1 ts sukker

Salt og pepper

1 boks hakkede tomater

1 fedd hvitløk

Ost

Stek hakket løk og chili til løken er blank. Ha i kjøttdeigen og stek til den er brun. Ha i tomatene, hakket/knust hvitløk og alt krydderet. La koke noen minutter.

Kjevle ut paideigen (jeg måtte bruke ganske mye mel for at den ikke skulle sette seg fast hele tiden). Stikk ut passe store rundinger, jeg brukte bare en dyp tallerken/bolle. Legg kjøttsausen på den ene halvdelen av rundingen og brett den andre over (tips: gjør dette i den ildfaste formen eller på stekebrettet du skal bruke. Jeg fant nemlig ut at deigen går i oppløsning så var veldig vanskelig å flytte de). Dryss over ost og stek i ovnen på 200 grader. Vi stekte de sikkert i 15-20 minutter men jeg synes ikke deigen ble gjennomstekt. Neste gang skal jeg nok steke de i 25-30 minutter på 225-250 grader som jeg har sett andre steder nå.

Men de ble uansett kjempefode. Hadde bare rømme til, hadde nok vært godt med hjemmelaget guacomole og kanskje en salat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemt meg for å lage pai jeg kan ha til lunsj på jobb :) Men da jeg våkna i dag kom jeg på at jeg skal jo lage fastelavensboller og vårruller også. Jaja, blir stående mye på kjøkkenet i dag da. Er tydeligvis flere enn meg som ska lage fastelavensboller, for da vi var på butikken i går (glemte å kjøpe et par ting i Sverige) hadde de en eneste pakke med laktosefri kremfløte igjen. Ikke en eneste pakke med vanlig (heldigvis har jo jeg en svigerinne som ikke tåler laktose så jeg vet at den smaker akkurat det samme). Og det var tomt for søtgjær så måtte kjøpe vanlig. Skjønner ikke at butikkene ikke klarer å planlegge sånt jeg, det er nok ikke første gang. Og er jo morsdag i dag også, så da burde de hvertfall klare å planlegge litt bedre. Gratulerer til alle mødre forresten! (jeg er jo bare kattemamma så får ikke noe av mannen....) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha middagstips - så her må jeg følge litt med :)

Jeg har to spørsmål om jeg får lov(nå er du fanga i spørsmålsrekker for alltid :fnise: ):

1: Lagde du sånne innbakte greier med den paideigen? Sånne halvmåner(er litt treg i hjernen husker ikke navnet.....)

2: Cumin; vil du si det er litt sterkt, eller er det mest aromatisk? Jeg kan nemlig ikke spise sterke tin(et par allergier og noen intoleranser) - så jeg skyr alt som er sterkt. Så derfor lurer jeg litt på cumin, da jeg har lyst til å lage indisike ting uten chili.......om du har noen meninger om garam masala må du gjerne komme med de og :P

Det eneste jeg er god til å lage om dagen er knekkebrød(de speltknekkebrødene fra trines matblogg), ikke akkurat så komplisert ;)

Jo....så lurte jeg på: balsamicokyllingfilet; smaker det tydelig av balsamico?

Begynner å bli litt lei av den "løk/hvitløk/sitron" eller "kanel/italiensk krydder/hvitløk" variantene jeg har gjentatt aaaaaaalt for mange ganger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, glemte jo helt å skrive det. Var empanadas ja. Men lukket de ikke igjen så de ble innbakt, det skal jeg definitivt gjøre neste gang. Blir så mye søl ellers :fnise:

2. Cummin er aromatisk. Måtte smake på det i stad for å være sikker, og det finnes ikke sterkt :) Garam masala har jeg ikke noe erfaring med, men nå fikk jeg jammen meg lyst på indisk en dag. Så kanskje jeg finner det ut i løpet av uka. Mamma har en kjempegod oppskrift på nanbrød, så om jeg får tak i den en dag skal det nok bli indisk :)

Synes ikke det smaker så mye balsamico nei (eh, tror jeg. Nå er det lenge siden vi har lagd det). Er vel en god blanding, og om man synes det smaker litt mye av det ene er det bare å ta i mer av det andre :)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nå er bollene akkurat ferdig (bedre sent enn aldri). Bruker oppskrifta fra "Fra boller til buritos" som jeg fikk på ungdomsskolen :) Så får vel straks sette i gang med paien jeg skal ha som lunsj til uka og vårrullene vi skal ha til middag i dag. Måtte på butikken to ganger i dag da. Takk gud for søndagsåpne butikker! Manglet jo både smør, melk og mel. Hehe, planlegging er ikke alltid min sterke side (men til mitt forsvar var det mannen som sa at vi hadde mer enn nok mel).

Og så må jeg lage middagsliste for neste uke. Tror det blir et par oppskrifter fra Bent Stiansens "Alene hjemme" som mannen fikk da han spiste på Statholdergaarden med jobben. Mye god og enkel mat ser det ut som, og mye nytt tilbehør. Gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi kjøpt oss Macbook Air :danse: Så nå sitter mannen og fikler på den mens jeg sitter med den gamle haugen (som egentlig ikke er gammel, men den har alltid vært litt dårlig). Ellers har jeg hatt en rolig dag på jobb. Litt pjusk i dag så orka ikke sette i gang med noe særlig. Men har meldt meg inn i en fagforening i dag for første gang da. Yaaaay :) Masse fordeler så er bare dumt å la være. Sparer på forsikringer og får masse andre gode tilbud. Og så er jeg jo medlem av statens pensjonskasse nå, så når jeg får første lønnsslippen skal jeg søke om boliglån der. Hehe, skal mye til for at jeg skal begynne i det private kjenner jeg. Selv om jeg bare har jobba i en måned er jeg trolig fornøyd med å jobbe i staten :)

Dagens middag var:

Stekt torsk (rullet i en blanding av mel, salt og pepper)

Ertestuing/pure

Bacon

Kokte poteter

Hollandaisesaus

Enkelt og godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du er fornøyd med jobben, både på den ene og andre måten! :)

Masse å spare på forsikringer gjennom fagforening... jeg også har det, og siden jeg har samlet alt på ett sted får jeg ganske heftige rabatter på rabatten også! Ringte en kar fra et konkurrerende selskap for en stund siden, og lurte på hvor mye jeg betalte og om de kunne matche det... og halvveis i oppsummeringen min la han bare på! :hoho:

Igjen: superspennende ferie du har vært på! Så gøy å se bilder, og lese hva dere opplevde. En vakker dag, når min sønn blir fotballproff, da skal vi også gjøre noe sånt! :ler:

Og så tror jeg jammen jeg må lage matmuffins snart. Det hørtes snasent ut (og moro å ha i matpakka, uten at det blir sånn design-matpakkedill, hehe!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skryter jo av middagstipsene jeg liksom har her i dagboka, så her er dagens middag:

Ett kokt blomkålhode

Noen kokte poteter

Et par pakker bacon

Hvit saus laget av smør, mel, melk, muskat, salt og pepper

Skikkelig snaddermat :spise:

Og i gåt lagde jeg matmuffins. Har prøvd det før også men synes ikke de ble så gode. Disse derimot, nam :)

9 dl mel

1,5 dl havregryn

1 ts salt

4 ts bakepulver

100 g smør

4 dl melk

2 egg

1 pk strimlet skinke

250 g revet ost (noen never)

Bland det tørre i en bolle

Visp sammen egg og melk

Smelt smøret og visp det sammen med egg- og melkeblandingen. Bland det sammen med det tørre

Vend inn skinke og ost. Jeg brukte også en halv paprika og en halv purre.

Stekes på 225 grader i ca 15 min.

Neste gang skal jeg bytte ut litt mer av melet med havregryn tror jeg. Eller kanskje litt grovt mel (forrige gang hadde jeg for mye grovt mel tror jeg, ble litt tunge). Hadde disse til lunsj i dag og var kjempegode :)

Matmuffins er så godt!! Pleier å fylle mine med spinat og pepperoni. Namnamnam :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du er fornøyd med jobben, både på den ene og andre måten! :)

Masse å spare på forsikringer gjennom fagforening... jeg også har det, og siden jeg har samlet alt på ett sted får jeg ganske heftige rabatter på rabatten også! Ringte en kar fra et konkurrerende selskap for en stund siden, og lurte på hvor mye jeg betalte og om de kunne matche det... og halvveis i oppsummeringen min la han bare på! :hoho:

Igjen: superspennende ferie du har vært på! Så gøy å se bilder, og lese hva dere opplevde. En vakker dag, når min sønn blir fotballproff, da skal vi også gjøre noe sånt! :ler:

Og så tror jeg jammen jeg må lage matmuffins snart. Det hørtes snasent ut (og moro å ha i matpakka, uten at det blir sånn design-matpakkedill, hehe!).

Hehe, tror ikke det blir noen ny sånn tur på oss på en stund heller. Var jo svigerfar som betalte for oss da, ellers hadde vi ikke tatt oss råd (eller hatt råd for den saks skyld). Vi har jo vært heldige og hatt råd til å dra på noen fine tur de siste årene da. Er jo bare ett år siden vi var på Maldivene, og halvannet år siden vi var i USA. Hehe, bare for å gni det inn liksom :fnise: Men nå blir det lenge til neste gang da, planlegger jo barn etter hvert og da blir det noen år til ferie blir aktuelt (og da blir det vel et sted med bamseklubb og sånt).

Ja, godt å variere matpakka litt. Er litt lei av brødskive om dagen kjenner jeg. Er så fryktelig uoppfinnsom når det gjelder pålegg. Heldigvis hadde vi snitter på jobb i dag, og tar restene i morgen. Namnam :)

Matmuffins er så godt!! Pleier å fylle mine med spinat og pepperoni. Namnamnam :fnise:

Det må jeg prøve en gang. Hørtes veldig godt ut :)

-------------------------------------------------------------------------------------

I går hadde vi kylling med aspargesbønner til middag:

2 kyllingfileter

Noen soltørkede tomater

Et par timiankvister (eller andre urter)

Salt og pepper

Serranoskinke (eller annen skinke)

Balsamicoeddik

Lag en lomme i kyllingfiletene. Ha i soltørkede tomater og et par timiankvister (vi pleier å ha mozzarella også, men det hadde jeg glemt å skrive på handlelista). Sa over salt og pepper. Rull serranoskinke rundt filetene. Brun i stekepanne og ha de over i en ildfast form. Hell over litt balsamicoeddik (et par spiseskjeer ca) og stek på 180 grader (varmluft) i omtrent 20 min.

Poteter:

Amadinepoteter

Timian, noen kvister

Olivenolje

Salt og pepper

10-12 hele hvitløksfedd med skall

Del potetene i to og ha de i en ildfast form. Ha over det andre og bland. Stekes på 180 grader (varmluft) i 25-30 min. Neste gang skal jeg ta på grillfunksjonen for å få litt farge på de.

Aspargesbønner:

1 pk aspargesbønner (husk å kutte av stilken)

2-3 sjalottløk

1 hvitløksfedd

1/2 ss smør

Kok aspargesbønnene i fosskokende vann i 3 minutter. Hell av vannet. Fres sammen med smør, hakket sjalottløk og finhakket hvitløk i ett minutt.

Dette var siiiiiiiinsykt godt! Oppskriftene på poteter og aspargesbønner er tatt fra boka til Bent Stiansen. Gleder meg til å prøve flere av oppskriftene hans. i dag hadde vi blomkålsuppe. Tror jeg har lagt ut oppskrift her før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble så langt innlegg, så tar det over to jeg :)

Ellers var det jo spennende å komme seg på jobb i dag. Måtte gå noen omveier siden de hadde stengt alle gatene rundt Stortinget. Jaja, var fortsatt på jobb litt før kvart på åtte da. Hvem hadde trodd det om meg, er jo maks b-menneske :fnise: Men man venner seg tli å stå opp tidlig da. Vi legger oss jo klokka ti også. Jadda, vi er et skikkelig ungt, hipt og spennende par :hoho:

I morgen er det Valentines og vi skal markere det med, tja ikke noe. Ingen av oss er opptatt av sånt heldigvis. Men i går bestemte vi oss for å pusse opp det andre badet. Vi pussa jo opp det som er bad/vaskerom og som bruker minst. Eller, vi bruker det jo hver dag. Vi bare dusjer ikke der siden det ligger i 1. etg og vi har soverom i 3. etg. Gleder meg til å finne fliser og innredning. Vi skal hverfall ha innbygget badekar og toalett, og så skal vi ha vask med skap under. Det er det ikke der nå så vi har nesten ikke oppbevaringsplass på badet. Vurderte å ha et høyskap også, men det blir det nok ikke plass til. Da blir det veldig trangt å komme seg oppi badekaret. Er ikke så stort bad, bare rundt 1,70 ganger 1,90, og vi må ha badekaret, toalettet og vasken der de er nå. Men gleder meg til å sette igang igjen (eller, vi gjør jo ikke noe da men er gøy å velge ut ting). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, ser jeg ikke har lagt ut noen bilder fra Ngorogoro ennå. Det må gjøres noe med. Men ikke i dag... Nå står mannen og steker vafler så blir et kort innlegg dette.

I dag fikk jeg roser og undertøy gitt. Og vi som ikke skulle feire valentines. Vi spiste en ganske god middag også, men det var bare tilfeldig (bestemte oss å spise det som stod på ukesmenyen i den rekkefølgen det stod, altså ble det god mat i dag). Ble burger fylt med kremost, med hjemmelaget tomatpesto på toppen og med de potetene vi hadde sammen med kyllingen her om dagen. Oppskrift på burger og tomatpesto er tatt fra Trines matblogg. Trodde det skulle være vanskelig å lage pesto jeg, men det er jo kjempeenkelt :) Elsker mat som smaker så godt men som er sååå lett å lage :)

I morgen tar vi en tur på hytta sammen med søstra mi og mannen hennes. Blir deilig å gå litt på langrenn igjen, men de er i mye bedre form enn oss da :sjenert: Men det blir nok koselig likevel, og det er jo kjempefint på hytta nå (og så koselig med hytte uten innlagt vann. Satser på at det ikke blir altfor kaldt, er så kaldt å gå på utedoen da :fnise: ). Vi reiser rett etter jobb i morgen, så katten må klare seg uten oss i over to dager. A mor har jo dårlig samvittighet allerede, men om vi setter maten hans litt rundt omkring så han ikke spiser opp alt på en gang pleier det å gå bra. Han sover jo bare ellers likevel...... Nå f.eks ligger han på teppet sitt (som egentlig er teppet mitt, men han er ikke så god på å dele) og sover. Men vi bråker visst så fælt, ser litt surt på oss litt innimellom.

Nei, nå sporer jeg av så det er jammen godt mannen kom med vaflene nå. Ha en flott helg alle sammen(hvor mange det nå er som følger med her)! :)

PS. Vet ikke om jeg tør å dra på jobb i morgen. Godt mulig jeg kommer først og må slå av alarmen for første gang. Skummelt..... Wish me luck! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, her er endelig litt bilder fra Ngorogoro-krateret. Fikk dessverre bare vært der nede i fire timer, det var utrolig kjipt. Men sånn var det bare, og vi koste oss veldig de timene vi var der. Så mye dyr, masse sebraer, gnuer og bøfler. Og gaseller og flodhester. Oooooog fem nesehorn på lang avstand, men vi så nå hvertfall at det var nesehorn :)

778704_10151434295246140_2089900003_o.jpg

Ngorogoro-krateret sett fra kanten.

841131_10151434296291140_367418574_o.jpg

Solnedgangen sett fra hotellet.

820773_10151434299951140_1027169088_o.jpg

Elefant på vei til sumpen i krateret. Var visst samlingsplass for elefantene der.

775655_10151434303096140_372291755_o.jpg

Flamingoer som bodde i det store vannet i Ngorogoro-krateret

841242_10151434307276140_857212579_o.jpg

Nyfødt gnugalv, tipper den var rundt to timer gammel.

842996_10151434310456140_439667632_o.jpg

Flodhester som krangler (selv om det ser ut som om den ene smiler)

819342_10151434312581140_1793502475_o.jpg

Ung hannløve som kom gående langs veien. Var vel en meter fra bilen. En av de andre bilene gikk den faktisk helt inntil.

843849_10151434317206140_533817642_o.jpg

Hyene som kjøler seg ned i søla. Eneste stedet vi så hyener var i Ngorogoro, men her så vi sikkert fem-seks stykker.

820642_10151434320406140_833789219_o.jpg

Afrikansk trafikkork :fnise:

Endret av Doh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var utrolig deilig å være en tur på hytta. Gikk en to timers lang skitur med søstra mi i går, mannen hennes har no vondt i beina som slo ut da vi gikk og mannen min hadde dårlig glid (og så er han jo ikke så glad i langrenn, jeg sa til søstra mi et halv minutt før han snudde at nå kommer han til å snu :fnise: ). Men da fikk vi gått en skikkelig tur da. Deilig å bevege seg litt :) Men i dag var jeg ganske tett så droppa det og dro tidlig hjem i stedet. Katten har jo vært alene hjemme hele helgen (dårlig samvittighet). Var forresten ikke noe sjakktrekk å dra på fredag ettermiddag, hele Oslo og Akershus skulle jo på fjellet. Brukte tre timer fra Oslo, når det ikke er kø bruker vi en time hjemmefra (så ca en time og 20 minutter fra Oslo). Jaja, kanskje vi husker det neste gang....

Nå har jeg skrevet middagsliste for neste uke. Det blir wok med kylling og paprika, laks- og karripanne, nachos, pizza med mozarella og sitronmarinert kylling, og biff og spagetti. Helgen får vi finne ut på lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh, fine bilder! :jepp:

Jeg blir så sulten av å lese dagboka di! :fnise:

Takk :) For begge deler egentlig, koselig at du blir sulten av å lese dagboka (håper jo jeg klarer å spre litt matglede)

I dag skal vi ha biff med spagetti:

• 500 g biffkjøtt i strimler

• 1 stk rød paprika

• 5 stk frisk sjampinjong

• 1 beger crème fraiche original, 35 %

• 3 dl matfløte

• 2 ss frisk basilikum

• 2 ss dijonsennep

• 1 ss hvitløksmør

• ¼ pk tagliatelle

1. Kok pastaen etter anvisning på pakken.

2. Strimle paprika og sopp.

3. Fres biffkjøttet i stekepannen.

4. Rør inn sennepen og ha i sopp og paprika. Fres raskt på sterk varme.

5. Rør inn crème fraiche og fløte. Krydre med frisk basilikum og smak til med salt og pepper. La det hele surre i 5- 10 minutter. Rør inn hvitløkssmøret mot slutten.

Server i dype tallerkener med båndspagetti i bunnen og sausen over. Pynt gjerne med en basilikumkvast.

En liten stund siden vi har hatt dette, så gleder meg litt :) I går hadde vi laks- og karripanne igjen. Brukte karripasta fra Meny, og den var helt annerledes enn den jeg har kjøt hos Asiamat (tror jeg det heter, er en innvandrerbutikk i Sandvika). Synes den smakte mindre, men den var jo sterk. Den andre har ikke vært sterk i det hele tatt, så ble littegranne overraska da jeg tok første biten :fnise: Skal definitivt gå tilbake til den fra Asiamat, også fordi jeg tipper den er mye billigere. Det glasset var stort og holdt til tre-fire middager mens det lile fra Meny bare holder til to. Men får vel lage Gai Gaeng Par igjen en dag så jeg får brukt opp reseten. Tipper den passer bedre i den retten.

Ellers skjer det ikke så mye om dagen. Stort sett jobb, og der er det like koselig som vanlig. Jeg vant dart-turneringa i dag da :danse: Spiller i lunsjen om vi har tid, og det er første gang jeg har vunnet når det er mer enn tre med. Haha, skikkelig fornøyd med meg selv i dag med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ææææsj, har vondt i ene visdomstanna mi. Men har bestilt meg tannlegetime da, skal dit på torsdag. Har ikke vært hos tannlegen på seks år, er ganske redd. Var litt på gråten da jeg skulle ringe til og med :fnise: Men de virker veldig hyggelige og mannen var der i dag så jeg er ikke så nervøs. Og så tilbyr de narkose og sånn nesten-narkose så jeg skal nok komme meg gjennom tanntrekking (tror jeg må ta alle tre visdomstennene ejg fortsatt har) uten altfor store traumer. Man husker visst ikke noe etterpå etter sedasjon og det passer meg utmerket :)

Ellers har det vært litt å gjøre på jobb de siste dagene da. Åh, kjenner at det hadde vært så mye lettere å forklare uten å avsløre hvor jeg jobber men det er vanskelig :fnise: Jaja, dagen har hvertfall gått fort. Var på jobb kvart over sju da så var hjemme rett over fire. Det var deilig det, skulle ønsker det var vinterferie hele året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...