Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tror det henger sammen sånn:

La oss si at "Stay" ikke er helt i toppsjiktet, at folk rundt i Europa ikke tenker at den bør vinne men at den er sånn midt på treet++.

Folk i disse "nye" landene har en tendens til å stemme veldig forutsigbart. Dersom det er en sang som er en klar vinnerkandidat, sånn som Fairytale var, DA stemmer de på den. Hvis ikke, stemmer de på nabolandene sine, av sympati.

Siden de nordiske landene ligger sånn for seg selv oppi nord, har de ikke så mange naboer som stemmer på dem. De gir litt sympatistemmer til hverandre noen ganger.

Så de skandinaviske landene, og også de britiske øyer, de ender langt ned på lista, med mindre de har en sang som fenger "alle".

Toppen av lista blir da de sangene som "alle" liker, midten består av de landene som har mange naboer, og bunnen blir de landene som ikke har mange naboer.

Det er nå min teori... :sjenert:

Endret av Meaty
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min teori: Copy/paste Meaty.

Med mindre det er en helt spesiell vinnersang (ala Euphoria og Fairytale) så bryr de seg ikke, de har nok med å stemme på sine egne. Sånn sett spiller det vel egentlig heller ikke noen rolle hvilken plass man kommer på hvis man ikke vinner. Om man blir nr 3 eller nr 23 sier lite om sangens kvalitet slik jeg tolker dette.

• Liker 2
Skrevet

Såg sendingen idag, og synes ikke Norge fortjente sisteplassen.

Andre ting som går inn på meg, er når jeg går inn på youtube for å høre sangen skikkelig (Ja, ooups, har ikke følgt altfor mye med i det siste), og oppdager kommentarer som er forbi alt jeg kunne tenke meg at folk uttaler seg om! Sjokkert og forferdet over spesielt èn kommentar :tristbla: (Kanskje flere enn meg som har sett den?!)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det har noe med at Norge fremstår som et veldig sært og rart land. Ikke med i EU, utrolig nasjonalistisk befolkning osv. Dessuten sender nesten alle land sanger som på en måte respresenterer sin egen kultur eller folkeslag. Vi sender en innvandrer som representerer Persia, på en måte. Det er ikke noe "norskt" over det. Jeg tror at hvis Tyrkia hadde sendt Tooji med den sangen ville de fått mye mer poeng, og ikke bare fordi flere land liker Tyrkia og sympatiserer med dem, men fordi det er mer likt Tyrkia og sende en slikt sang.

• Liker 5
Skrevet

Hele dritten er så korrupt, alle de gamle sovjet statene stemmer på russland.

Tooji fortjente mye bedre enn dette.

Men, men ... Jeg er fortsatt bitter over at NRK solgte rettighetene til VM og EM når rybakk vant.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Såg sendingen idag, og synes ikke Norge fortjente sisteplassen.

Andre ting som går inn på meg, er når jeg går inn på youtube for å høre sangen skikkelig (Ja, ooups, har ikke følgt altfor mye med i det siste), og oppdager kommentarer som er forbi alt jeg kunne tenke meg at folk uttaler seg om! Sjokkert og forferdet over spesielt èn kommentar :tristbla: (Kanskje flere enn meg som har sett den?!)

Hvis du søker opp sangen, er det veldig mange vesjoner. Jeg syns de aller fleste kommentarene er positive jeg, og syns det virker som om folk er uforstående til at han ble sist.

Gjest Jytte
Skrevet

Jeg tror det henger sammen sånn:

La oss si at "Stay" ikke er helt i toppsjiktet, at folk rundt i Europa ikke tenker at den bør vinne men at den er sånn midt på treet++.

Folk i disse "nye" landene har en tendens til å stemme veldig forutsigbart. Dersom det er en sang som er en klar vinnerkandidat, sånn som Fairytale var, DA stemmer de på den. Hvis ikke, stemmer de på nabolandene sine, av sympati.

Siden de nordiske landene ligger sånn for seg selv oppi nord, har de ikke så mange naboer som stemmer på dem. De gir litt sympatistemmer til hverandre noen ganger.

Så de skandinaviske landene, og også de britiske øyer, de ender langt ned på lista, med mindre de har en sang som fenger "alle".

Toppen av lista blir da de sangene som "alle" liker, midten består av de landene som har mange naboer, og bunnen blir de landene som ikke har mange naboer.

Det er nå min teori... :sjenert:

Vel, når ikke engang våre skandinaviske og nordiske naboer likte sangen så må vi vel kanskje snart innse at den faktisk ikke var bedre?

Det er SÅ typisk norge å legge skylden på andre når det går dårlig - det er vel et av de mest negative trekkene ved dette landet.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Synes Norge fortjente plassen sin jeg. Synes ikke sangen eller presantasjonen var noe bra! :)

Skjønner ikke greia med att en utlending skal representere landet eller jeg da, hvor er landets stolthet? ;)

Endret av Blondyp
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er så utrolig typisk norsk. Fortsatt skjønner vi altså ikke hva dette dreier seg om. ESC har ALDRI handlet om sangkvalitet. Dette er først og fremst politikk. Deretter er det show. Så er det timing, og en stor posjon flaks. Det handler om at man har rett låt til rett tid.

Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at Tooji er så nært et plagiat at Eric Saade som man kan finne. Forskjellen er at Saade er 100 ganger bedre.

Dette evner ikke Norge å se. Og vi skylder heller på alle andre faktorer for at det ble fiasko. At vi har rekord i antall sisteplasseringer er selvsagt ikke tilfeldig. Det handler om at vi ikke har peiling på hva dette dreier seg om.

At Rybak dukket opp i 2009 blendet oss fullstendig. Plutselig så vi på oss selv som den store ESC-nasjonen. Hjelpe meg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke tooji er så lik Eric saade jeg. Sangene ligner ikke, det eneste er at begge hadde danseshow med mørke klær og brunt hår. :klo:

Jeg trodde ikke Norge skulle vinne, men jeg trodde på en topp 10 plassering, for jeg synes oppriktig at sangen er kul. Og at han fremførte den bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke tooji er så lik Eric saade jeg. Sangene ligner ikke, det eneste er at begge hadde danseshow med mørke klær og brunt hår. :klo:

Jeg trodde ikke Norge skulle vinne, men jeg trodde på en topp 10 plassering, for jeg synes oppriktig at sangen er kul. Og at han fremførte den bra.

jeg er enig. Likte sangen, synes Tooji er kul og skjønner ikke at Norge kom på siste plass. Uforkjent.

Politisk, kanskje, men nå er det sånn at norge fikk ingen poeng fra danmark, island og sverige heller, så hva det betyr.. :(

AnonymBruker
Skrevet

Synes Norge fortjente plassen sin jeg. Synes ikke sangen eller presantasjonen var noe bra! :)

Skjønner ikke greia med att en utlending skal representere landet eller jeg da, hvor er landets stolthet? ;)

Loreen fra Sverige er jo marokansk, og dansk sangerina er halv sveitisk - halv tysk, osv. Ikke akkurat noe spesielt med Norge egentlig?

• Liker 2
Skrevet

Loreen fra Sverige er jo marokansk, og dansk sangerina er halv sveitisk - halv tysk, osv. Ikke akkurat noe spesielt med Norge egentlig?

Ja og selv om det ikke var i år, så er jo Rynak russisk.

Tooji kom vel til norge som 1-åring så jeg ser ikke noen grunn til at han ikke kan representere Norge

• Liker 4
Skrevet

Har ikke fulgt med på denne tråden, så mye av det jeg sier er sikkert sagt før, men jeg må bare få ut litt frustrasjon!

Jeg er tror jeg slutter å se på dette programmet. Få ut Østblokklandene, det er de som ødelegger alt, de stemmer bare på hverandre og ikke de landene de synes er best. Er det ikke litt merkelig at nesten hele vest Europa havner nederst og på høyre side? Jeg trodde ting skulle forbedre seg etter at man innførte den juryen, men nei! De som sitter i den juryen tror jeg ikke er musikkeksperter, derimot tror jeg de er politikkeksperter.

Nei, ting var bedre før de møkkalandene entret ESC. Kan ikke alle landene fra vest trekke seg ut og lage sin egen form for ESC og slutte å støtte riving av stakkars menneskers boligblokker bare for å bygge en arena? Så kan øst Europa sitte der alene og holde finalene sine på et lokalt grendehus, som de faktisk har råd til.

Og jeg synes det bare er merkelig at Tooji havner på siste plass. Sangen hans burde definitivt vært med og knivet om andre/ tredjeplassen. Sånn ærlig talt så tror jeg grunnen er at han oppfører seg ganske feminint og at jeg tror han er homse (uten at det forandrer faktum at han har en av de beste sangene i år). Resten av Europa er kanskje ikke modne for det. I tillegg tror jeg Azerbaijan har fikset det sånn at stemmene på Tooji ikke nådde fram.

Men igjen, det er ikke noe han burde ta seg nær av. Russland kom jo på andre plass. De hører hjemme på bingobanden, ikke på ESC. Dessuten kommer ingen av de til å huske at de har deltatt om et års tid, tror halvparten av gruppa kommer til å dø før året er omme.

Esc har blitt til et slags freakshow der politikken bestemmer hvilke freaker som vinner. Iaf er jeg fornøyd med vinneren, hun hadde jo klart den beste sangen.

• Liker 12
Skrevet

Fashionistaen, du er sikkert ganske frustrert, fordi det du skriver gir ikke noe mening. Men fint for deg at du fikk det ut likevel. "Møkkalandene" stemmer for hverandre, sånn gjør også de skandinaviske landene. Men sannheten er at Tooji hadde ikke noe å imponere med. Det er på høy tide å innse at Norge havnet sist fordi sangen var ikke noe spesielt i det hele tatt.

• Liker 2
Skrevet

Naboland får da gjerne stemme på hverandre om de vil det.

Fakta er jo at Irland tror jeg har vunnet flest ganger, Sverige ligger rett bak på andre eller tredje plass, Danmark har vunnet og andre land enn disse såkalte "møkkalandene" som noen kaller dem.

Ja til og med Finland har vunnet en gang

Skrevet

Naboland får da gjerne stemme på hverandre om de vil det.

Fakta er jo at Irland tror jeg har vunnet flest ganger, Sverige ligger rett bak på andre eller tredje plass, Danmark har vunnet og andre land enn disse såkalte "møkkalandene" som noen kaller dem.

Ja til og med Finland har vunnet en gang

Ja, det er jo ikke så rart til heller, det tok faktisk en stund før "Møkkalandene" som jeg liker å kalle dem entret ESC, ergo det skulle bare mangle. Støtter forøvrig meaty sin teori. Jeg kan helt klart se at de skandinaviske landene har noen av de samme "solidaritetsstemmene", men tendensen er helt klart større i de Øst Europeiske landene. Vinneren hvert år er som regel den som fortjener det, men på plassene bak og på midtplassene synes nå jeg iaf at det er en gjentagene tendens at land fra Øst og land med mange naboer kommer på.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hele greia er kun politisk. Naboland stemmer på hverandre. Husker i 2009 eller 2008 da politiet i Aserbajan oppsøkte 42 - 43 personer som hadde stemt på "erkefienden" Armenia. De ble sett på som forædere. Helt sykt.

Tooji sin sang var ikke bra nok til å havne på venstre side av tabellen, men litt surt å havne helt nederst. Men som noen sa over her, om vi hadde sendt en mer norsk sang hadde den nok blitt lagt mer merke til. Om et annet land hadde sendt Tooji hadde den nok også fått mer stemmer. Didrik Solli Tangen tok en 20 plass for eksempel og sangen hans utmerket seg ikke i MGP. Men alikevell, Didrik har et nordisk utseende og jeg tror det påvirker folk litt. Lurer på om utfallet hadde blitt annerledenes om vi sendte Plumbo eller Nora for å representere Norge?

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig med meaty :)

Hvert år kommer storbritannia frem og klager over at de havner blant bunnen, og selv om sangene ofte er forferdelige, kan nok nabo-politikken ha stor innvirkning på plasseringene blant midten og bak.

Men hvert år jeg ser på konkurransen blir jeg alltid like sjokkert på hva europa virkelig ønsker. Den svenske seieren var fortjent, men at Albania klarer å komme så høyt og vertslandet er blant topp 5. Den sangen var jo helt forferdelig kjedelig..

Jeg synes vertslandet Aserbajdsjan ikke burde få lov til å være med i ESC. Siden de ble tillatt har de brukt mye penger på å skreddersy låter og artister med den eneste hensikt av å vinne konkurransen. Nå har de gjort det, og jeg synes ikke de holdt finalen med stil.

De andre landene er nå hvertfall med på å skape musikkglede i Europa, og så får Norge bare være landet som stadig vekk driter seg ut ;)

Og den norske sangen var jo mye bedre enn mye annet, vi kom jo til finalen! Vil nå ikke si vi kom på sisteplass.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hvis ikke, stemmer de på nabolandene sine, av sympati.

Tviler sterkt på at særlig mange stemmer av sympati, fordi de liker nabolandene eller fordi de prøve å styrke/opprettholde en god tone mellom landene.

Faktum er heller at det bor mange tyrkere i Tyskland, mange med greske aner på Kypros, mange russere i gamle Sovjet-land osv.

Satt og så på ESC med flere som ikke ante noe om disse sammenhengene, og aldri visste hvem som ville stemme på hvem. De skjønte mye da jeg stadig visste hvem som fikk 12..

Endret av PRT

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...