Gå til innhold

Barnevernet tok 17-åring og truet min familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går så hørte jeg og mannen min noe høylytt snakking rett utenfor huset vårt som utviklet seg til skriking. Vi gikk for å se og der stod nabodama og hennes 16 år gamle datter som blir 17 i august vet jeg og snakket med ei dame og to menn. Vi stod der med åpent vindu og hørte på ei stund før mannen min løp ut og spurte hva dette dreide seg om. Damen presenterte seg og sa de var fra barnevernet for å hente nabojenta. Nabojenta gråter og ber oss om å hjelpe henne og sa at de skal ta henne bort. Barnevernsdamen sier at de har tausetsplikt så de kan ikke si noe, men da sier nabojenta at de er der på grunn av hennes alternative stil og hun sier at det også er fordi at foreldrene mishandler henne, noe som ikke er sant sa hun. Mannen min spør da dem om det ikke er noen annen måte dette kan løses på og han sier også at hun tross alt er snart 17 og legger til at mange 17-åringer bor på hybel og klarer nok seg selv.

Da ser barnevernsdamen stygt på han og spør om vi har barn, noe vi har og han sa de var 7 og 11 da hun spurte. Da sier barnevernsdamen at hvis ikke vi går inn innen 10 sekunder og passer vår egen nese så vil barnevernet ta fra oss barna i kveld (i går kveld altså). Vi ble redde og gikk inn. Vi har har aldri hatt problemer med dem før heller. Så ser vi at to menn bærer nabojenta inn i en bil, mens hun hylskriker og roper kidnapping og greier så kjører de bort.

Jeg og mannen min er helt sjokkert over hva vi så. Kan barnevernet ta og hente en snart 17 år gammel jente mot hennes vilje? Vi hørte de sa at hun skulle i fosterhjem før vi gikk ut. Hva er poenget med at en nesten 17-åring skal i fosterhjem når mange flytter hjemmefra når de er 16 til og med? Om et år er hun jo myndig.

Jeg nekter selv å tro at hun blir mishandlet, hvorfor skulle hun da nekte når barnevernet står der? De hadde jo beskyttet henne vil jeg tro og de tok jo henne uansett? Har aldri sett noen tegn til mishandling før heller og alltid sett på de som en normal familie uten hverken bråk eller tull. Men jeg vet at hun kler seg ikke akkurat som andre og at hun er mye alene, men det skulle jo ikke være noen grunn? En 17-åring er da stor nok til å bestemme sånt selv?

Jeg pratet med mora hennes i dag og hun fortalte meg at det er mange i nærmiljøet som ikke liker dem og som vil ha bort datteren henns, hovedsaklig på grunn av utseende, klesstil og slikt sa hun. Datteren hennes har aldri vært i noe bråk sa henne og hun tror at noen har tilkalt barnevernet for å ødelegge for dem. Hun sa at datteren er blitt mye mobbet.

Men jeg trodde ikke at barnevernet bare kunne ta ungene bare noen ringte. Blir ikke det undersøkt først? Jeg er hjemmeværende nå og jeg har aldri sett at naboen har fått noe besøk av fremmede før heller. Så det virker jo troverdig når hun sier at barnevernet aldri har vært der før eller at de har vært i kontakt med dem.

Og kan barnevernet ta fra meg og mannen min ungene bare fordi vi stiller spørsmål om det som skjedde i går? Eller hva om vi hadde forhindret at de tok nabojenta da vi mener hun er voksen nok til å bestemme selv hvor hun vil bo. Er det grunn nok for at vi kan miste ungene også bare på grunn av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnevernet henter ikke unger på måfå, nei. De har nok sine grunner

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet kommer ikke bare plutselig for å ta ungene til noen.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt barnevernstjenesten og spurt på hvilket grunnlag de truet deg, for det var over streken. Men hva gjelder moren og hennes datter så er det en forhistorie der du ikke kjenner,

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at hun truer dine unger ville jeg gått videre med. Det har hun ingen grunner til. Med mindre det er noe du ikke forteller.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting her stemmer ikke. Enten er det fordi du lyver ( det tror jeg ikke ) eller så er det barnevernet som har driti seg ut ( igjen ).

17åringer blir sjelden tatt hand om av barnevernet, med mindre det er større saker til grunne. Som 17åring ble det splid i hjemmet vårt, og barnevernet ble blandet inn pga jeg var under 18 år. Jeg flyttet på hybel og barnevernet var ute av bildet. Jeg snakket selv med barnevernsdamen og hun sa at det ikke var noe å gjøre for dem her, jeg var en voksen 17åring som bare var 4 måneder unna 18årsdagen, og jeg klarte meg tydeligvis selv.

Barnevernet kan ikke true med å ta deres barn når de ikke en gang kjenner dere eller har dere i barnevernssystemet eller noe, det er helt jævla uaktuellt, og jeg hadde anmeldt barnevernet til fylkesmannen om jeg var deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting her stemmer ikke. Enten er det fordi du lyver ( det tror jeg ikke ) eller så er det barnevernet som har driti seg ut ( igjen ).

17åringer blir sjelden tatt hand om av barnevernet, med mindre det er større saker til grunne. Som 17åring ble det splid i hjemmet vårt, og barnevernet ble blandet inn pga jeg var under 18 år. Jeg flyttet på hybel og barnevernet var ute av bildet. Jeg snakket selv med barnevernsdamen og hun sa at det ikke var noe å gjøre for dem her, jeg var en voksen 17åring som bare var 4 måneder unna 18årsdagen, og jeg klarte meg tydeligvis selv.

Barnevernet kan ikke true med å ta deres barn når de ikke en gang kjenner dere eller har dere i barnevernssystemet eller noe, det er helt jævla uaktuellt, og jeg hadde anmeldt barnevernet til fylkesmannen om jeg var deg!

jeg må bare undre meg. Hvorfor tror du ikke at noen har funnet på denne historien på et forum, men er overbevist om at barnevernet har gjort noe feil?

Etter å ha lest en lang rekke tråder her inne på forumet, så vil det ikke overraske meg om noen av barnevernhaterne her inne hadde funnet på en slik historie gitt. Det ville forundre meg mer om barnevernet truet med å ta fra noen barna sine, fordi de gikk bort for å spørre om hva som skjedde.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg må bare undre meg. Hvorfor tror du ikke at noen har funnet på denne historien på et forum, men er overbevist om at barnevernet har gjort noe feil?

Etter å ha lest en lang rekke tråder her inne på forumet, så vil det ikke overraske meg om noen av barnevernhaterne her inne hadde funnet på en slik historie gitt. Det ville forundre meg mer om barnevernet truet med å ta fra noen barna sine, fordi de gikk bort for å spørre om hva som skjedde.

Jeg bare går utfra at dette er sant. Men det kan være omvendt selvsagt, jeg kan si at trådstarter lyver, og at historien ikke stemmer. Eller barnevernet har driti på leggen. Eller ts holder tilbake informasjon.. Men en ting er sikkert, historien stemmer ikke, på flere måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke oppdiket og jeg har forklart alt slik vi opplevde det.

Men jeg trodde virkelig ikke at barnevernet kunne ta en nesten 17-år gammel jente mot hennes vilje. Da er man jo nesten voksen vil jeg si.

Og jeg ble redd, veldig redd da hun truet med å ta ungene mine så jeg skal ta og ringe barnevernstjenesten.

Men de sa faktisk at hun skulle i fosterhjem og det synes jeg hørte veldig rart ut. Putter man 17 åring i fosterhjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke oppdiket og jeg har forklart alt slik vi opplevde det.

Men jeg trodde virkelig ikke at barnevernet kunne ta en nesten 17-år gammel jente mot hennes vilje. Da er man jo nesten voksen vil jeg si.

Og jeg ble redd, veldig redd da hun truet med å ta ungene mine så jeg skal ta og ringe barnevernstjenesten.

Men de sa faktisk at hun skulle i fosterhjem og det synes jeg hørte veldig rart ut. Putter man 17 åring i fosterhjem?

Jeg, som har svart tidligere, fikk forklart at jeg trengte ikke fosterhjem fordi jeg var "normal" da, eller hva jeg skal si. Men ungdommer som trenger ekstra oppfølging, ekstra hjelp og støtte i noen år, kan bo i fosterhjem til de er 18 og enda lenger også for den del. Jeg fikk som sagt barnevernet innblandet i livet da jeg var 17 år og noen månder, men jeg flyttet på hybel, og de brydde seg ikke mer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de sa faktisk at hun skulle i fosterhjem og det synes jeg hørte veldig rart ut. Putter man 17 åring i fosterhjem?

Kanskje hun ikke kan ta vare på seg selv?

Det er litt meningsløst å diskutere når du åpenbart ikke sitter med de samme opplysningene som barnevernet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke oppdiket og jeg har forklart alt slik vi opplevde det.

Men jeg trodde virkelig ikke at barnevernet kunne ta en nesten 17-år gammel jente mot hennes vilje. Da er man jo nesten voksen vil jeg si.

Og jeg ble redd, veldig redd da hun truet med å ta ungene mine så jeg skal ta og ringe barnevernstjenesten.

Men de sa faktisk at hun skulle i fosterhjem og det synes jeg hørte veldig rart ut. Putter man 17 åring i fosterhjem?

Ja, en "nesten 17-åring" er bare 16 år, etter lovens bokstav et barn, og må derfror tas hånd om av barnevernet dersom det er snakk om at foreldrene ikke kan dekke ungdommens basale behov.

Hun vil mest sannsynlig havne i fosterhjem (beredskapshjem) i første omgang, der hennes videre behov blir kartlagt, og så blir det vurdert videre tiltak.

Sannsynligheten for at etterhvert vil flytte til "hybel under tilsyn" er rimelig stor dersom hun viser seg moden og samarbeidsvillig, og det ikke er snakk om rus eller adferdsproblemer.

Men da må hun vise at hun er moden for det med tanke på å følge opp dagtilbud (skole/jobb), følge opp økonomi osv.

Og du behøver ikke være redd for at barnevernet skal hente dine barn! Til det behøves et vedtak om omsorgsovertakelse fra fylkesmann/domstol, og det får barnevernet ikke uten grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er altså ikke 17, men snart 17.

Med andre ord er jenta 16 of barnevernet har garantert vært involvert en stund.

Å ta barnet bort fra hjemmet er siste utvei, og før det skal det ha vært prøvd ut hjelpetiltak. Disse skal igjen evalueres. Her snakker vi mer enn et par uker og en "misforståelse".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kan barnevernet ta fra meg og mannen min ungene bare fordi vi stiller spørsmål om det som skjedde i går? Eller hva om vi hadde forhindret at de tok nabojenta da vi mener hun er voksen nok til å bestemme selv hvor hun vil bo. Er det grunn nok for at vi kan miste ungene også bare på grunn av det?

Hadde dere stoppet barnevernet fra å hente nabojenta, kunne dere blitt tiltalt for kidnapping, og da kunne dere ha mistet barna (naturlig nok)!

Hvordan kan dere vurdere om hun er voksen nok til å ta vare på seg selv sosialt og økonomisk?

Du snakker kun om alder, og at hun er i et alternativt miljø, men alder er ingen indikator på modenhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst må jeg påpeke at det lukter mose av hele denne historien din Ts. Men om det stemmer det du sier hadde jeg ikke nølt et sekund med å ringe både politi pga trusler, fylkesmannen pga trusler og en advokat som kan komme å hjelpe denne jenten.

Det som er viktig å få fram her er at ingen bryr seg i det hele tatt om hvordan du oppfatter denne familien. Det er ikke din jobb som hjemmeværende å sitte å syns om nabo jentas ve og vel. Det er der barnevernet kommer inn. Man er nemlig ikke myndig før man er 18 år.

Å bare la oss se litt på det hårreisende idiotiske spørsmålet du stiller:

Nei, det er ikke oppdiket og jeg har forklart alt slik vi opplevde det.

Men jeg trodde virkelig ikke at barnevernet kunne ta en nesten 17-år gammel jente mot hennes vilje. Da er man jo nesten voksen vil jeg si.

Og jeg ble redd, veldig redd da hun truet med å ta ungene mine så jeg skal ta og ringe barnevernstjenesten.

Men de sa faktisk at hun skulle i fosterhjem og det synes jeg hørte veldig rart ut. Putter man 17 åring i fosterhjem?

Svaret er JA, man kan putte 17 åringer i fosterhjem. Du sier det jo selv: "hun er nesten voksen" = hun er IKKE voksen.

Tenk deg litt om, hva om denne jenten opplever vold, overgrep eller grove former for omsorgssvikt hva da? Skal vi, som samfunn, bare la henne bli boende der, det er jo tross alt bare 1 år?

Jeg blir utrolig provosert av folk som deg!

Dere sitter der og synser og mener utelukkende fra ditt eget stå sted. Kan det tenkes at moren valgte å si alt hun trodde du som nabo "ville" høre, eller nevnte hun også at kveldsmat som regel bød både på havregryn og en omgang med belte?

Men for alt i verden, ta kontakt med riktig instans barnevernet har ingen grunnlag for å true deg og dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Dere burde vel ærlig talt ikke blandet dere inn i saken.

Dog, hadde hun barnevernsdama truet meg hadde jeg sagt at bare kom, men saken kommer til å bli tatt opp med overornede.

Eventuelt gått til lokalavisen.

Endret av .-L-.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dere har såpass små barn at jeg hadde lagt lavt. Kontakt jenta (dette må kanskje vente til hun fyller 18), og si at dere gjerne vitner om det blir sak av det, men om hun ikke orker ta tak i det så blir det ikke rett at dere skal risikere barna deres pga henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest .-L-.

Men, kan barnevernet bare komme å ta barna uten grunn? Hvis jeg ikke tar helt feil, må det faktisk være en rekke hendelser som skjer før barnevernet har noe de skulle sagt. Så lenge man ikke har noe på seg har man ikke noe å frykte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men, kan barnevernet bare komme å ta barna uten grunn? Hvis jeg ikke tar helt feil, må det faktisk være en rekke hendelser som skjer før barnevernet har noe de skulle sagt. Så lenge man ikke har noe på seg har man ikke noe å frykte.

Akuttvedtak, og/eller feil i saksbehandlingen (med eller uten vilje)

De aller, aller fleste innenfor BV er ok folk. Noen av de gjør feil. Og så har du den lille promillen av psykopater som ofte kommer seg høyt opp i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde anmeldt kjerringa til politiet for trussler og sørget for at hun mistet jobben for å true med å ta barna mine hvis jeg ikke hold kjeft. Jeg hadde også gått til media med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Akuttvedtak, og/eller feil i saksbehandlingen (med eller uten vilje)

De aller, aller fleste innenfor BV er ok folk. Noen av de gjør feil. Og så har du den lille promillen av psykopater som ofte kommer seg høyt opp i systemet.

Hm, er jo teit å latt barna få gjennomgå fordi egoet blir såret.

Kanskje best å bare ikke si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...