Gå til innhold

Hvor stor aldersforskjell funker i et forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg er i et forhold med en som er 30+ år eldre og for oss har alderen aldri vært et problem.

Men jeg vet og etter å ha vært i dette forholdet i mange år at slikt er veldig individuelt, men i det store og hele handler det ikke bare om forholdet kan fungere med så stor aldersforskjell, men også mye om i hvor stor grad man lar seg prege av samfunnets normer og andre mennesker sine holdninger til temaet. For det er ikke til å stikke under en stol at stygge blikk blir kastet på oss, både ukjente og kjente snakker hvisker og tisker. Om man har sterk nok rygg til å høre at kjæresten din er pedofil ( jeg, den yngste er 28, og vi har vært i lag siden jeg var 22) og du selv er en golddiger av en hore som i tillegg har daddy issues til langt opp etter ryggen så tror jeg og at et slikt forhold kan fungere.

Vi er et normalt par vil jeg tro når jeg sammenligner oss med venner eller ser hva andre skriver om sitt forhold her på kg, og vi gjør normale ting. Jeg har aldri tenkt på alder og har før vært i lag med både jevnaldrende og med 2-3 års forskjell, men så traff jeg altså han og ble stormende forelsket og er det ennda. Ja jeg vet at jeg aldri får tilbringe min alderdom med han, men bortsett fra det så er vi lykkelige og har det veldig bra sammen.

Det finnes alltid noen som konsekvent sier at et slikt forhold ikke vil fungere, og det finnes alltid noen som mener at slike forhold alltid vil fungere, jeg tror det kommer an på de to menneskene som er i lag.

Du får no oppleve HANS alderdom :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er sammen med en som er 18 år eldre. Full klaff på alle områder, og ikke i nærheten av mine tidligere forhold.

Både når det gjelder personlig/mentalt, sex, følelser og interesser er vi helt på nett. Vil også nevne av vi har "jevn" maktbalanse.

Vi har et solid forhold med familieplaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Er litt derfor vi ikke har vist hva vi føler foran andre. Rykter går fort på små steder, og jeg tenker at det hadde vært leit at han hadde fått stempel som pedo og gris (selv om jeg er voksen).

Og selv hadde jeg nok blitt tatt for å være golddigger, ja. Vi har ikke særlig mye penger noen av oss, og er åpne om det :fnise: Barna hans er også voksne, og faktisk litt eldre enn meg. Usikker på hva de hadde synes.

Jeg er realistisk nok til å se at det er ikke sikkert at det blir mer enn noen få år sammen. Kanskje det tar slutt av andre årsaker før det rekker å bli et år en gang. Men er ikke et par flotte år sammen verdt det? Ingen garanti for at det hadde vart lenger med en ung mann på min egen alder.

Takk til alle som har svart og svarer!

TS.

Litt det samme som oss da både angående økonomi og barn. Vi har vel omtrent lik økonomi og deler broderlig på det vi har som egentlig ikke er så veldig mye men folk liker å tro så mye rart.

Barna hans er også voksne og den yngste like gammel som meg, de har tatt det veldig bra alle sammen og har et kjempe godt forhold til sin far. Jeg har helst på de og vi har vært sammen et par ganger men ikke noe ut over det, noe som passer oss alle sammen like godt.

Jeg er også realistisk til det meg og min samboer har sammen, men det er verdt det for min del. Jeg er lykkelig med han, nå. Og jeg ville aldri vært for uten disse fantastiske årene vi har hat sammen.

Det er vanskelig å råde deg til noe ts, men det går fint an å ha et godt forhold med den du elsker selv med stor aldersforskjell. Du får kanskje et par bør på skuldrene og et par fordommer dyttet opp i ansiktet, men om du får det så pass godt som mine erfaringer er så er ikke det en dråpe i forhold til hvor godt kjærlighets livet er. Er synd om folke pratet og fordommer skulle hindre deg i å ha gode dager.

Hilsen meg du siterte..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Gammel tråd ser jeg men jeg prøver meg.

Jeg tror jeg begynner å bli forelsket i en som er 25 år eldre enn meg. Han er 55, jeg er 29 (han ser yngre ut). Jeg er ikke så interessert i å få barn og han vil ikke ha flere. Han er 3 år yngre enn faren min. Jeg har ikke noe i mot dette på en måte men jeg merker at jeg gruer meg til å fortelle det til famillie hvis vi blir et par. 

Noen der ute som har erfaringer med så stor aldersforskjell? Og hva er det liksom man bør "passe seg for"? Fordeler, ulemper.

Altså den kjemien jeg har med han her opplever jeg svært sjeldent med noen andre og vi er helt på nett. Det har vi vært fra dagen vi møttes. 

Anonymkode: 97506...2f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gammel tråd ser jeg men jeg prøver meg.

Jeg tror jeg begynner å bli forelsket i en som er 25 år eldre enn meg. Han er 55, jeg er 29 (han ser yngre ut). Jeg er ikke så interessert i å få barn og han vil ikke ha flere. Han er 3 år yngre enn faren min. Jeg har ikke noe i mot dette på en måte men jeg merker at jeg gruer meg til å fortelle det til famillie hvis vi blir et par. 

Noen der ute som har erfaringer med så stor aldersforskjell? Og hva er det liksom man bør "passe seg for"? Fordeler, ulemper.

Altså den kjemien jeg har med han her opplever jeg svært sjeldent med noen andre og vi er helt på nett. Det har vi vært fra dagen vi møttes. 

Anonymkode: 97506...2f3

Hei. Jeg har masse erfaring her. Fortell meg mer om hvordan dere møttes, hva dere gjør sammen. Hva han sier om fremtiden, osv, så skal jeg råde deg

Anonymkode: a3e57...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gammel tråd ser jeg men jeg prøver meg.

Jeg tror jeg begynner å bli forelsket i en som er 25 år eldre enn meg. Han er 55, jeg er 29 (han ser yngre ut). Jeg er ikke så interessert i å få barn og han vil ikke ha flere. Han er 3 år yngre enn faren min. Jeg har ikke noe i mot dette på en måte men jeg merker at jeg gruer meg til å fortelle det til famillie hvis vi blir et par. 

Noen der ute som har erfaringer med så stor aldersforskjell? Og hva er det liksom man bør "passe seg for"? Fordeler, ulemper.

Altså den kjemien jeg har med han her opplever jeg svært sjeldent med noen andre og vi er helt på nett. Det har vi vært fra dagen vi møttes. 

Anonymkode: 97506...2f3

Moren og faren til en venninne av meg har ca. samme aldersforskjell, men her er mannen et par år eldre enn faren og moren til moren til venninna min. Det funket bra til venninna mi ble voksen, så skilte dem seg (av andre grunner enn alder).

Anonymkode: 48c89...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Om 15 år, når du er 45, så er han 70. 70 er gammelt.

HELLAold!

Anonymkode: 8c500...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg var 19 da hun giftet seg med en 25 år eldre mann. Nå er hun 37, de er fremdeles gift, og de har tre nydelige døtre sammen. Den yngste er under ett år. Jeg hadde ikke noen tro på at det kom til å vare, men det gjorde det altså. 

Anonymkode: ee1e2...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er relativt nytt. Vi har hatt vennskapelig kontakt den siste måneden. Tilbragt noe tid sammen. Mest bare et par øl på byen (aldri fylla), der han har fulgt meg hjem og ikke blitt med inn. Vi har vært på kafe, vi har jobbet litt sammen under konserter (rigging). Han bor litt i samme by hos meg og litt i en annen by pga jobb. Travelt kan man si. Vi har ringtes ofte og møttes når vi har hatt tid. 

Vi har enda ikke vært intime. Men vi har snakket om at det ligger mye i luften og at vi liker hverandre veldig godt. Vi har prata om aldersforskjellen og han er tydelig på at det ikke plager han. 

Men ja det er jo en liten tankevekker at når jeg er 45 så er han 70 år. Det er litt spesielt men likevel så kan det jo bli mange gode år da.. 

Anonymkode: 97506...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er altså flere år siden vi møttes men vi var lenge bare bekjente og prata hver gang vi møtte på hverandre tilfeldig. Er liksom nå siste måneden at det har blitt mye mer kontakt og flere treff. Og følelser har begynt å komme..  

Anonymkode: 97506...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det find milliarder av deilige menn I min aldersgruppe,  ikke før helvete fryser til is vil jeg kaste bort livet mitt en en umoden ekkel gamling! HVORFOR skulle jeg det,  er jeg så stygg at ingen jevnaldrende vil ha meg? Nei. Er jeg så satt eller har så dårlig selvtillit at kun en på pappas alder duger?  NEI!  Hadde faren min kommet med ei på min alder hadde jeg mistet all respekt og kjærlighet til faren min

Anonymkode: fc0df...aef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det find milliarder av deilige menn I min aldersgruppe,  ikke før helvete fryser til is vil jeg kaste bort livet mitt en en umoden ekkel gamling! HVORFOR skulle jeg det,  er jeg så stygg at ingen jevnaldrende vil ha meg? Nei. Er jeg så satt eller har så dårlig selvtillit at kun en på pappas alder duger?  NEI!  Hadde faren min kommet med ei på min alder hadde jeg mistet all respekt og kjærlighet til faren min

Anonymkode: fc0df...aef

Det er helt greit at du kun ønsker en kjæreste i din egen aldersgruppe, men det som blir feil, er at du dømmer andre fordi de tenker annerledes. For dem handler det ikke om at de ikke kan få noen i egen aldersgruppe, at de er stygge, eller lignende. Det handler om at de har møtt et menneske de har blitt forelsket i, til tross for aldersforskjellen.

Aksepter at ikke alle er som deg, og la være å dømme andre for å ta sine egne valg.

Anonymkode: ddae4...662

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det find milliarder av deilige menn I min aldersgruppe,  ikke før helvete fryser til is vil jeg kaste bort livet mitt en en umoden ekkel gamling! HVORFOR skulle jeg det,  er jeg så stygg at ingen jevnaldrende vil ha meg? Nei. Er jeg så satt eller har så dårlig selvtillit at kun en på pappas alder duger?  NEI!  Hadde faren min kommet med ei på min alder hadde jeg mistet all respekt og kjærlighet til faren min

Anonymkode: fc0df...aef

Dine holdninger er skremmende. For det som ikke passer i din firkant, skal ingen kunne gjøre, da er det noe galt med de? Vet du, du mangler ekte kjærlighet. Kjærligheten kommer innenfra, ikke på alder, utsende, klasse, inntekt, status osv.

Du ønsker nettopp å nekte noen dette på bakgrunn av i dette tilfellet alder, osv.

Trist måte å være på og slike fordommer skaper psykiske problemer hos de som er annerledes en deg.

Homofile og lesbiske har levd under slike fordommer lenge, samfunnet har dessverre lett for å dømme annerledes tenkende.

Men så lenge de ikke skader andre, skal de gjøre det de vil! De velger sitt liv, du velger ditt.Ikke døm andre som tenker og gjør annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det find milliarder av deilige menn I min aldersgruppe,  ikke før helvete fryser til is vil jeg kaste bort livet mitt en en umoden ekkel gamling! HVORFOR skulle jeg det,  er jeg så stygg at ingen jevnaldrende vil ha meg? Nei. Er jeg så satt eller har så dårlig selvtillit at kun en på pappas alder duger?  NEI!  Hadde faren min kommet med ei på min alder hadde jeg mistet all respekt og kjærlighet til faren min

Anonymkode: fc0df...aef

Det burde innføres en lov som setter grense for hvor stor aldersforskjell som kan tillates i et forhold. Dette først og fremst for å hindre at gamle, ekle menn skal få utnytte yngre kvinner. En lovlig grense på 5 års maksimal aldersforskjell kunne være passe, men alt over 2-3 års aldersforskjell er betenkelig.

Anonymkode: 0f51d...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, MannosloN skrev:

Dine holdninger er skremmende. For det som ikke passer i din firkant, skal ingen kunne gjøre, da er det noe galt med de? Vet du, du mangler ekte kjærlighet. Kjærligheten kommer innenfra, ikke på alder, utsende, klasse, inntekt, status osv.

Du ønsker nettopp å nekte noen dette på bakgrunn av i dette tilfellet alder, osv.

Trist måte å være på og slike fordommer skaper psykiske problemer hos de som er annerledes en deg.

Homofile og lesbiske har levd under slike fordommer lenge, samfunnet har dessverre lett for å dømme annerledes tenkende.

Men så lenge de ikke skader andre, skal de gjøre det de vil! De velger sitt liv, du velger ditt.Ikke døm andre som tenker og gjør annerledes.

Haha!

Er jaggu det mest elendige argumentasjonen jeg har lest på en stund. Er nivået homofile etc du legger deg på? Patetisk og stusslig. J

Javisst!  Er det DRITEKKELT med gamliser når man er ung selv!  De ytterst få forholdene der ene parten er en gris har da også ræva vilkår for et sunt og langt samliv.

Syns synd på de som kaster bort tid på noe destruktivt og ødeleggende.   Og du, hva er det man får med en gammel mann:

1. Et utrolig umodent sinn ettersom vedkommende går for ekstremt yngre 

2.en kropp I full forfall. 

Altså en RÆVA  deal.

Anonymkode: fc0df...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min tante og onkel har vært sammen i snart 30 år, han er 14 år eldre enn henne. Hun sier at alt var fryd og gammen helt til han bikket 60 år, og han begynte å få dårligere helse. Nå er han snart 70 og går inn og ut av sykehus, eneste grunnen til at hun ikke har gått fra han er at han er syk og ikke klarer seg alene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på alder, og hvor man er i livet og. Da jeg var 31 år, hadde jeg et forhold til en på 20 år. Jeg hadde rukket og få 2 barn, gifte meg, skille meg, ta en utdannelse, jobbe, eide rekkehus og bil. Han bodde hos mamma og pappa, og hadde startet på første året på studier, men visste egentlig ikke hva han ville bli. Dette gikk jo ikke bra. Han ønsket seg og egne barn, men de ville han ha om 10 år.

Men hadde jeg vært 51 år, og han 40 år, så hadde det nok gått mye bedre. Nå er jeg 38 år, og jeg ønsker ikke en eldre mann, eller 2-3 år går jo helt fint, men ikke en som er betraktelig eldre. Og dette fordi jeg er veldig aktiv, sånn som denne helgen, så var jeg hos en venninne i en annen by fra fredag til lørdag. Middag, show og pub, så en lang tur på morgningen, så cafe i sola. Så dro jeg hjem, møtte en venninne for middag og kino. I morgen blir det lang tur med venninne og cafe. Og sånn liker jeg at mine helger er. Jeg går mye, og holder på med yoga. Så reiser jeg, leser mye, lærer språk. Og jeg elsker sex, vil ha sex dagen lang. Og jeg vil ha en mann som kan være med på alt dette. Eller noe klarer jeg fint selv. Men ser jo allerede nå, at flere av de mennene jeg dater på min alder. De er slitne i helgen, etter en arbeidsuke, så de vil bare ligge i sofaen, se på tv og slappe av. Og sex lysten har allerede startet å dale. 

Anonymkode: f14b3...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha!

Er jaggu det mest elendige argumentasjonen jeg har lest på en stund. Er nivået homofile etc du legger deg på? Patetisk og stusslig. J

Javisst!  Er det DRITEKKELT med gamliser når man er ung selv!  De ytterst få forholdene der ene parten er en gris har da også ræva vilkår for et sunt og langt samliv.

Syns synd på de som kaster bort tid på noe destruktivt og ødeleggende.   Og du, hva er det man får med en gammel mann:

1. Et utrolig umodent sinn ettersom vedkommende går for ekstremt yngre 

2.en kropp I full forfall. 

Altså en RÆVA  deal.

Anonymkode: fc0df...aef

Takk for svar :-) Og bekreftelse på mitt innlegg. Og det svaret sier mye mer om dine holdninger, en de som velger å leve sammen til tross for de holdningene blant andre. Og at du velger å være anonym. Unn andre lykke, selv om den lykken de har ikke er noe du ønsker deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg utviklet et forhold til en som jeg trodde var ca. 45 maks. Dvs. 25 år eldre enn meg. Han var skikkelig gentleman, slank, mørkt hår, blå øyne, velutdannet, god jobb, masse venner,... ingen barn..

Vi hadde så mye til felles både hobbyer og jobb; jeg elsker foto, musikk og kunst og han spiller flere instrument og kan så mye utrolig mye innen disse feltene. Ikke minst innenfor sin jobb. Han brenner for så mye og elsker å prate om det som interesserer han (som og interesserer meg), han er nyskjerrig, full av godt humør, ivrig.  Det er så smittende!!! Utover det har vi begge samme studiebakgrunn innen realfag hvor han alltid utfordrer meg og kommer med innspill. Jeg følte vi to bare klikket helt perfekt sammen... Vi kunne prate i timesvis hver gang vi møttes. 

Tidligere var jeg i forhold med en som var noen år yngre enn meg, det var og en fantastisk tid, men vi følte begge etterhvert vi ikke passet sammen dvs. han var usikker på seg selv, prioriterte dataspilling over det meste visste ikke hva han ville var usikker på oss og fremtiden, ville ha pause etterhvert osv. jeg følte meg innestengt og som en mamma for han. Han ombestemte seg og ville prøve på nytt men jeg sa slutt er slutt og han sendte meg meldinger flere år etter det var slutt...var en vanskelig tid men føler nå jeg gjorde det riktige. 

Uansett..

...over til den neste, sjokket kom jo dagen jeg fant ut at han jeg nå var så helt oppslukt av var 31 år eldre enn meg!!!  :P Jeg var helt satt ut og tenkte jeg måtte droppe dette her...han er jo på alder med faren min!!! Men igjen, tanken på å leve uten han var uutholdelig. Det er morsomt for han trodde hele veien jeg visste hvor gammel han var og jeg vet ikke hvor jeg hadde det fra at han var så mye yngre enn det han var, men alle tror jo det og han ser jo mye yngre ut. Uansett. Innså da at ALDER ER BARE ET TALL og at jeg hadde lett et helt liv etter en sånn fantastisk mann på samme alder som meg. Jeg tenke etterpå hvorfor skal jeg la et tall stoppe meg fra å være lykkelig med et menneske som jeg elsker og som jeg deler så mye glede og fellesinteresser med den korte tiden jeg -vi- lever her på jorden?? Så nå er vi sammen og har vært det i snart 10 år. Får kommentarer her og der av folk som ikke kjenner han....Jeg prøver å ikke bry meg. Her er en prima mann som har humor, tar ansvar, som brenner for noe, som er sulten på livet, som er god, høflig, omsorgsfull og bryr seg om mennesker, som er intelligent, bereist, kulturell, som har bidratt til arbeidsplasser for mange og som virkelig elsker meg for den jeg er....IBurde jeg ikke følt meg heldig som har møtt en sånn fantastisk person i livet mitt? Eller burde jeg følt at han var x år over grensen for gammel og jeg må finne en yngre og ofre disse kvalitetene som han her har?

Ingenting i livet er "perfekt" men... har du det bra med din partner, er dere lykkelige sammen? Kan du stole på h*n? Er h*n et godt menneske? Ja, da er man ganske nær ...

Dessverre er ikke alle like begeistret for meg, men det bryr meg minimalt. Noen ganger virker det som om det hadde vært mer akseptert at jeg hadde valgt en voldelig, arbeidsledig NAVer ...enn en som er hele 31 år eldre meg. "For DEN aldersforskjellen..Det går jo ikke..."

Etter mitt skjønn bør ikke alder spille så stor rolle som den gjør i vårt samfunn så lenge det er snakk om to voksne mennesker som oppriktig elsker hverandre, tar vare på hverandre og respekterer hverandre. Slike forhold bør alle sette pris på da de bidrar positivt for hele samfunnet og sprer glede og positiv energi til alle. 

Anonymkode: f198b...a51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...