Gå til innhold

Hvor stor aldersforskjell funker i et forhold?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er den største aldersforskjellen som funker mellom partnere? Vil gjerne høre eksempler fra de som her vært i et forhold med betydelig aldersforskjell(altså ikke bare 5-10 år), eller kjenner noen som har vært det. Spiller ingen rolle om det er mannen eller kvinnen som er yngst. (Her mener jeg forhold der den yngste er minst 18-20 år gammel, voksne som er sammen med 15-åringer er en helt annen sak, synes jeg)

Kan et forhold med 30 års(+-) aldersforskjell fungere, praktisk sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest foremma

Jeg var i et forhold med en som er 8 år eldre enn meg for et par år siden. Det funket en liten periode, men vi var på så forskjellige steder i livene våre, at vi måtte bare gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer alt an på hvordan den eldste er, kjenner et par der dama er 13 år eldre, han 40 hun 53, hun er veldig ungdommelig, pen dame, fin figur, de har mye felles. Han slet litt med dette i begynnelsen, men etterhvert som følelsene utviklet seg, "glemte" han aldersforskjellen og nå har de et veldig bra forhold. Så ja, det kan gå bra

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann30

Da jeg var 20 lå jeg å pulte på 30-40 år gamle damer. Sexen var helt utslåelig, men vi hadde ingen felles interesser, så det ble bare puling hele tiden. Nå er jeg 30 og sammen med ei på 20, vi har bra sex og har felles interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

30 årsaldersforskjell synes jeg er for mye, uansett. Da blir det så mye, at alder ikke lenger bare er et tall.

Ut over det, vil det være veldig individuelt og personavhengig, så det er ikke mulig å gi noen fasit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min søster er sammen med en på 55 år, selv er hun 33. De har barn og vært sammen i 11 år, gift i 9 år. Han er faktisk eldre enn vår far, men de har det helt fint sammen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Som behørig studert, forsket på, undersøkt, observert og til og med akseptert av enkelte også her på KåGe er det ikke spesielt vilt å hevde at kvinner og menn har en noe ulik plattform av preferanser i forhold til en partner.

I praksis betyr det at en aldersforskjell på minst 30 år funker som rakker'n og det er alltid mannen som er gammel og kvinnen som er ung.

I motsatt tilfelle der kvinnen er eldst er det sjelden eller aldri observert aldersforskjell større enn 15 år, så lenge vi snakker om noe mer enn en lucky dudes MILF-engangsaften eller elsker forhold som varer lenger enn et år eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

definer forhold. For evig og alltid eller for puling?

Livet ut er dessverre sjelden mulig selv med jevnaldrende. Men jeg tenkte på et forhold hvor man snakker godt sammen, og også kan gjøre mange andre ting sammen utover sex.

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet ut er dessverre sjelden mulig selv med jevnaldrende. Men jeg tenkte på et forhold hvor man snakker godt sammen, og også kan gjøre mange andre ting sammen utover sex.

TS.

Da er alder, så fremt begge kan defineres som voksne, irrelevant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Veldig individuelt tror jeg. Selv synes jeg menn som er mer enn fem år eldre enn meg fort kan bli litt "satt". Ofte har de også rukket å utvikle type gammelmannshumor som jeg ikke kan utstå. Er relativt barnslig selv og trives best med menn på min egen alder eller litt yngre.

For øvrig er musikk viktig i mitt liv, og det er greit å være sammen med noen som har opplevd samme tiår som en selv. Dette gjelder selvsagt ikke bare pga musikk, men andre ting også (politiske hendelser, skolegang osv).

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner er 20 og samboeren hennes er 47. Hun fikk mange reaksjoner på dette, også fra meg. Men de er lykkelige og har det kjempebra, ingen som setter noe spørsmålstegn ved det.

Det jeg reagerte på var at dette er en som SER ut som om han er 47, hvis dere forstår. Dette er ikke en mann som ser yngre ut enn han er. Han har skjegg, ølmage osv. IKKE at dette betyr noe i det lange løp, de falt for hverandre uansett.

Hos et annet par jeg vet om er det 20 års forskjell. Også disse virker lykkelige, har kjøpt seg gård og hund osv.

Nå kjenner ikke jeg disse to jentene så godt, men utifra det de sier til meg og hva andre sier, så fungerer dette for dem.

Jeg personlig kunne ikke tenkt meg så stor aldersforskjell, det holder med de 10 årene jeg og kjæresten har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i et forhold med en som er 30+ år eldre og for oss har alderen aldri vært et problem.

Men jeg vet og etter å ha vært i dette forholdet i mange år at slikt er veldig individuelt, men i det store og hele handler det ikke bare om forholdet kan fungere med så stor aldersforskjell, men også mye om i hvor stor grad man lar seg prege av samfunnets normer og andre mennesker sine holdninger til temaet. For det er ikke til å stikke under en stol at stygge blikk blir kastet på oss, både ukjente og kjente snakker hvisker og tisker. Om man har sterk nok rygg til å høre at kjæresten din er pedofil ( jeg, den yngste er 28, og vi har vært i lag siden jeg var 22) og du selv er en golddiger av en hore som i tillegg har daddy issues til langt opp etter ryggen så tror jeg og at et slikt forhold kan fungere.

Vi er et normalt par vil jeg tro når jeg sammenligner oss med venner eller ser hva andre skriver om sitt forhold her på kg, og vi gjør normale ting. Jeg har aldri tenkt på alder og har før vært i lag med både jevnaldrende og med 2-3 års forskjell, men så traff jeg altså han og ble stormende forelsket og er det ennda. Ja jeg vet at jeg aldri får tilbringe min alderdom med han, men bortsett fra det så er vi lykkelige og har det veldig bra sammen.

Det finnes alltid noen som konsekvent sier at et slikt forhold ikke vil fungere, og det finnes alltid noen som mener at slike forhold alltid vil fungere, jeg tror det kommer an på de to menneskene som er i lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sammen med en som var 19 år eldre enn meg selv. Aldersforskjellen var ikke noe problem, det var vell igrunn jeg som var mest voksen i forholdet. Tenkte ikke over det så mye da, bortsett fra at han var litt mer hjemmekjær enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foremma

Det finnes forresten en "formel" på det .. Hvis den eldstes alder delt på to , pluss åtte er lik mer enn/det samme som alderen til den yngste, så skal det visst nok være "lov". såfremt alle er over 18.

ikke noe jeg ville satt min lit til, men.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er i et forhold med en som er 30+ år eldre og for oss har alderen aldri vært et problem.

Men jeg vet og etter å ha vært i dette forholdet i mange år at slikt er veldig individuelt, men i det store og hele handler det ikke bare om forholdet kan fungere med så stor aldersforskjell, men også mye om i hvor stor grad man lar seg prege av samfunnets normer og andre mennesker sine holdninger til temaet. For det er ikke til å stikke under en stol at stygge blikk blir kastet på oss, både ukjente og kjente snakker hvisker og tisker. Om man har sterk nok rygg til å høre at kjæresten din er pedofil ( jeg, den yngste er 28, og vi har vært i lag siden jeg var 22) og du selv er en golddiger av en hore som i tillegg har daddy issues til langt opp etter ryggen så tror jeg og at et slikt forhold kan fungere.

Vi er et normalt par vil jeg tro når jeg sammenligner oss med venner eller ser hva andre skriver om sitt forhold her på kg, og vi gjør normale ting. Jeg har aldri tenkt på alder og har før vært i lag med både jevnaldrende og med 2-3 års forskjell, men så traff jeg altså han og ble stormende forelsket og er det ennda. Ja jeg vet at jeg aldri får tilbringe min alderdom med han, men bortsett fra det så er vi lykkelige og har det veldig bra sammen.

Det finnes alltid noen som konsekvent sier at et slikt forhold ikke vil fungere, og det finnes alltid noen som mener at slike forhold alltid vil fungere, jeg tror det kommer an på de to menneskene som er i lag.

Interessant. Er litt derfor vi ikke har vist hva vi føler foran andre. Rykter går fort på små steder, og jeg tenker at det hadde vært leit at han hadde fått stempel som pedo og gris (selv om jeg er voksen).

Og selv hadde jeg nok blitt tatt for å være golddigger, ja. Vi har ikke særlig mye penger noen av oss, og er åpne om det :fnise: Barna hans er også voksne, og faktisk litt eldre enn meg. Usikker på hva de hadde synes.

Jeg er realistisk nok til å se at det er ikke sikkert at det blir mer enn noen få år sammen. Kanskje det tar slutt av andre årsaker før det rekker å bli et år en gang. Men er ikke et par flotte år sammen verdt det? Ingen garanti for at det hadde vart lenger med en ung mann på min egen alder.

Takk til alle som har svart og svarer!

TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er gift med en kvinne på 42, selv er jeg 29. Vi har vært sammen siden jeg var 21.

To ting er sentralt i mine øyne:

1) Man må være villig til å gi og ta. En mann på 22 vil eksempelvis kanskje være mer glad i uteliv enn noen på 35. I såfall bør den ene parten akseptere mindre byliv, mens den andre må akseptere mer.

2) Det er en fordel om den yngste er modnere enn hva alderen skulle tilsi (avhengig av hvor ung den yngste er), mens den eldste bør være mer ungdommelig enn sine jevnaldrende. Da minimerer man gnisninger av den type som ble skissert under punkt 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det finnes forresten en "formel" på det .. Hvis den eldstes alder delt på to , pluss åtte er lik mer enn/det samme som alderen til den yngste, så skal det visst nok være "lov". såfremt alle er over 18.

ikke noe jeg ville satt min lit til, men.. :)

Hmmm, denne forsto jeg ikke helt.

Ta for eksempel en venninne som ble sammen med en 45-åring da hun var 25. Hans alder:2, pluss 8 er 30,5. Det er større enn 25, og ergo "lov".

Hadde han vært 68, ville hans alder:2, pluss 8 vært enda mer enn hennes alder, og derfor også "lov".

Burde det ikke vært enten:

mindre enn

eller

gjennomsnittet av aldrene minus 8

for at formelen skulle gitt mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...