Gå til innhold

Telle kalorier resten av livet.....


Gjest Nanne70

Anbefalte innlegg

Gjest Nanne70

Har ikke lest hele tråden, men jeg foreslår at du lager ditt eget kalorileksikon!

Da kjøper fu en notatbok(eller oppretter et dokument i word) hvor du skriver ned kalorier på måltider fu ofte spiser, så du slipper å regne sammen hver dag:)

Det kan for eksempel se slik ut(dette er bare et eksempel og tallene er ikke til å stole på)

Wasa knekkebrød med 1 egg=110 kalorier

Biola yoghurt og 3 dl Tropicana appelsinjuice: 170 kalorier

Wok og nudler i sursøt saus (200 g wok, 50 g nudler, 50 g saus) = 450 kalorier

På den måten går det MYE raskere å regne sammen i hverdagen, spesielt på kompliserye middagsoppskrifter som du da bare regner på en gang! Og for at dette skal virke må du spise samme mengde mat som i oppskriften og dermed kan du heller ikke løsne på grepet etter et par mnd:)

Takk for tips :) For tiden registrerer jeg mat og oppskrifter på vektklubb.no, og synes det fungerer veldig greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanne70

Jeg er en person som liker store porsjoner. Om man skal spise ørten måltider dagen betyr dette at enten går jeg hele tiden rundt og er småsulten og misfornøyd og grinete fordi jeg hele tiden må stoppe før jeg er fornøyd, eller så er jeg feit og grinete og misfornøyd ;)

Jeg har løst dette ved periodisk faste. Det er på ingen måte ekstremt - det er jo så enkelt som at man kutter ut frokosten, og gjerne legger lunsjen litt senere enn vanlig. Å ikke spise frokost er ikke akkurat ekstremt... Sultfølelsen er styrt av vane, ofte er vi sultne på et visst tidspunkt fordi kroppen er vant til å få mat da. Det tar ikke lang tid å venne kroppen av med å være sulten om morgenen. Jeg spiste frokost hver dag i 28 år, og var alltid skrubbsulten om morgenen. Men oppdaget allerede etter én dag at å ta en kaffe og så sette i gang med dagen ikke var noe problem. Sulten var mer psykisk, jeg glemte den helt når jeg ble opptattt med jobb.

Så nå spiser jeg en stor lunsj ca kl 12.30, stor middag etter jobb, og stor kvelds. Ingen mellommåltider. Bare måltider hvor jeg kan forsyne meg to ganger uten at jeg overskrider dagsrasjonen av kalorier.

Det er flott at du har funnet noe som fungerer for deg :) For min del blir jeg fryktelig grinete og ukonsentrert hvis jeg ikke spiser en god frokost, men da har jeg til gjengjeld ikke noen problemer med å holde meg mett til lunsj. Jeg tror egentlig at selve måltidsmønsteret mitt er greit nok, det er mer det at jeg er skikkelig glad i mat og har litt problemer med å begrense mengdene pga det, ikke fordi jeg er sulten. Jeg er sånn at jeg gjerne tar en halv porsjon ekstra til middag "bare fordi det er godt", selv om jeg egentlig er mett. Men vet du hva? Hvis jeg fortsetter å gå ned i vekt like sakte som jeg har gjort så langt, så kan det hende jeg gir det et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott at du har funnet noe som fungerer for deg :) For min del blir jeg fryktelig grinete og ukonsentrert hvis jeg ikke spiser en god frokost, men da har jeg til gjengjeld ikke noen problemer med å holde meg mett til lunsj. Jeg tror egentlig at selve måltidsmønsteret mitt er greit nok, det er mer det at jeg er skikkelig glad i mat og har litt problemer med å begrense mengdene pga det, ikke fordi jeg er sulten. Jeg er sånn at jeg gjerne tar en halv porsjon ekstra til middag "bare fordi det er godt", selv om jeg egentlig er mett. Men vet du hva? Hvis jeg fortsetter å gå ned i vekt like sakte som jeg har gjort så langt, så kan det hende jeg gir det et forsøk :)

Fordelen med å spise få måltider er nettopp det at man kan ta den halve ekstra porsjonen man har lyst på fordi det er godt, og likevel holde kalorigrensen. Jeg spiser meg ofte stappmett om jeg har noe ekstra godt til middag, og forsyner meg etter jeg egentlig er mett. Men siden det bare er 3 måltider dagen, og disse inntas ila ti timer, så blir kan jeg "overspise" litt til hvert måltid uten at det gjør noe.

Har du prøvd over en periode å gå uten frokost? Det tar gjerne et par uker å venne kroppen til det. Men det er jo ikke alle det passer for, så om du har prøvd dette en måneds tid og likevel glir grinete er det kanskje ikke greien for deg.

Et annet tips er jo å lage mat med lav kaloritetthet, slik at en halv ekstra porsjon faktisk ikke utgjør så veldig mange kalorier. Magert kjøtt, mye grøntfor, osv.

Jeg kjører forsåvidt på med 24-timers faster i forkant av perioder jeg vet det blir mye mat, som jul, påske, konfirmasjon-og-bryllup-sesongen, jordbær-og-is-sesongen, osv. Jeg synes det er lettere å holde meg helt unna noe en periode og så kose meg med en skikkelig porsjon, enn det er å måtte "småspise". Har jeg først smakt noe godt er det veldig vanskelig å slutte å spise, da er smaksløkene "ertet opp". Jeg er sånn som ikke kan ta to biter sjokolade her dag og være fornøyd, jeg har mye lettere for å holde meg helt unna sjokolade i hverdagene og så ete hele platen lørdagskvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at du ikke trenger spise likt antall kalorier hver dag. Det går fint å "spare" kalorier til dagen etter, så trenger du ikke begrense deg så mye hver dag. Jeg føler det hjelper. Jeg lager kalorifattig mat, med masse grønnsaker og magert kjøtt, som er god og mettende, de fleste dagene, så kan jeg forsyne meg tre ganger av lasagnen på lørdagskvelden uten at det er krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Fordelen med å spise få måltider er nettopp det at man kan ta den halve ekstra porsjonen man har lyst på fordi det er godt, og likevel holde kalorigrensen. Jeg spiser meg ofte stappmett om jeg har noe ekstra godt til middag, og forsyner meg etter jeg egentlig er mett. Men siden det bare er 3 måltider dagen, og disse inntas ila ti timer, så blir kan jeg "overspise" litt til hvert måltid uten at det gjør noe.

Har du prøvd over en periode å gå uten frokost? Det tar gjerne et par uker å venne kroppen til det. Men det er jo ikke alle det passer for, så om du har prøvd dette en måneds tid og likevel glir grinete er det kanskje ikke greien for deg.

Et annet tips er jo å lage mat med lav kaloritetthet, slik at en halv ekstra porsjon faktisk ikke utgjør så veldig mange kalorier. Magert kjøtt, mye grøntfor, osv.

Jeg kjører forsåvidt på med 24-timers faster i forkant av perioder jeg vet det blir mye mat, som jul, påske, konfirmasjon-og-bryllup-sesongen, jordbær-og-is-sesongen, osv. Jeg synes det er lettere å holde meg helt unna noe en periode og så kose meg med en skikkelig porsjon, enn det er å måtte "småspise". Har jeg først smakt noe godt er det veldig vanskelig å slutte å spise, da er smaksløkene "ertet opp". Jeg er sånn som ikke kan ta to biter sjokolade her dag og være fornøyd, jeg har mye lettere for å holde meg helt unna sjokolade i hverdagene og så ete hele platen lørdagskvelden.

Jeg spiser rundt 1400 kcal/dag nå, det er jo ganske lite så vet ikke om det er så mye å spare inn, lager allerede ganske magre middager ofte, men man må jo ha litt variasjon også:)

Kjenner meg igjen forøvrig - jeg foretrekker å spise hele sjokoladen på lørdag, og synes det er greiere enn å spise en bit eller to hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...