Gå til innhold

Telle kalorier resten av livet.....


Gjest Nanne70

Anbefalte innlegg

Gjest Nanne70

Hvis det er noen trøst: jeg har stått bom stille i allfall i 4-5 uker nå, :kjefte: uavhengig av både kosthold og trening. Prøver å fokusere på at jeg i det minste ikke går opp, og at det er lettere å holde vekta stabil på sikt når kroppen saaaaaakte venner seg til ny vekt. har lest at kroppen gjerne vil tilbake til maksvekt når man går ned for fort - så tviholder på tanken om at jeg nå vil ha vanskeligere å legge på meg opp til der jeg var v. juletider fordi det tar så lang tid å gå ned. (muligens en illusjon, :fnise: men jeg må ha fokus på noe som gjør at jeg ikke gir opp hele prosjektet!)

Takk for trøstende ord :) Jeg har det ikke travelt, og jeg vet jo at det beste er å gå sakte ned i vekt! Jeg er bare utålmodig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanne70

Skjønner problemet ditt siden jeg har det sånn selv også. Det jeg nå gjør, som fungerer for meg er at når jeg kjenner vekten har gått opp 1-2 kg, da har jeg en "kontrollert" periode. Gjerne bare noen uker. Det viktigste er å ikke gi opp treningen helt når du har nådd målet, eller er lei. Tren 2 ganger pr uke, istedenfor 4. Da er du i bedre form, og legger ikke så fort på deg.

Ja, det er lett å si, og jeg har bommet MANGE ganger her jeg også. MEN, det jeg ser ihvertfall er at når jeg holder meg til "oppskriften" slipper jeg å være fanatisk på kaloriene hele tiden. Heller ta de skippertakene som trengs innimellom (og av kortere varighet), og være "litt" aktiv hele tiden.

Akkurat nå holder jeg jo på og skal ned i vekt, og da må jeg telle kalorier og trene litt oftere. Etter det er det jo snakk om vedlikehold, og da kan jeg nok spise litt mer og trene litt mindre, og holde vekta i sjakk. Forhåpentligvis klarer jeg det denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Men du Nanne, Dersom du aldri klarer å holde "idealvekta" di, så kan det kanskje være at idealvekta di er høyere enn du tror?

For meg var det sånn at enten fikk jeg finne meg i å se ut som jeg gjør, eller så måtte jeg legge om og ikke tenke at jeg har lagt om.

Jeg er som Tidssone, for 5 år siden tok jeg tak, og la om livet. Da gikk jeg ned. Jeg sluttet å ha det skrekkelige fokus på kg, gram, kalorier, trening, forbudt mat osv. Jeg bare skiftet livsstil uten å fjase mer med det.

Legger jeg av og til på meg? Ja, i perioder med mye stress og lite trening. Jeg veier meg ikke, men har klesstørrelsesmål jeg ikke skal over, og etter jeg la om har jeg aldri gått over disse.

Gikk vel fra str 46 til 40(38) og er 178 høy.

Det er selvsagt en mulighet, men 63-64 kg på 164 cm er jo ikke spesielt lavt? Jeg håper jo at det jeg holder på med nå, skal gjøre at jeg på sikt klarer å kontrollere matinntaket mitt uten å telle kalorier. Og jeg vil ikke ha et kosthold der enkelte matvarer er "forbudt", men jeg trenger ikke kake hver dag heller, for å si det sånn! Alt til sin tid. Og så tror jeg at det er viktig for meg med tilstrekkelig aktivitet, siden jeg har en stillesittende jobb. I vinter klarte jeg faktisk å få til to gode treningsøkter i uka, og jeg hadde ikke lagt på meg så mye i utgangspunktet, men så ble jeg syk og kunne ikke trene på noen mnd, og vips, så var kiloene tilbake. Men jeg spiste mer også i denne perioden, da, og kombinert med null trening så sier det jo seg selv hva resultatet ble. Men hadde det ikke vært for at jeg ble syk, så haddde jeg vel bare hatt 3 kg å kvitte meg med og ikke 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Poenget mitt er mer at jeg ikke helt forstår det med kg-fokus. Det er meg.

Dersom jeg absolutt skulle veid 71 kg eller et eller annet slikt, hadde jeg jo bare fokusert på det. Og jeg ønsker ikke være på slankekur hele livet. (min mor mener at alle som veier over 65 kg er tykke, høyde har ingenting å si, så hun har slanket seg hele livet, alltid, og aldri har vært under 65 kg siden hun var kanskje 22)

Jeg ønsker å leve et godt liv, det gjør jeg nå, og jeg har aldri telt en kalori, men funnet en livsstil som jeg kan leve med, og som jeg er fornøyd med.

Du finner selvsagt din måte, men det handler om hva du ønsker å leve med. Telle kalorier hele livet, og aldri være fornøyd fordi du aldri veier 63 kg. Eller finne et rausere mål for deg selv, som eksempelvis at du LIKER å trene, eller at du LIKER å nå mål...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Poenget mitt er mer at jeg ikke helt forstår det med kg-fokus. Det er meg.

Dersom jeg absolutt skulle veid 71 kg eller et eller annet slikt, hadde jeg jo bare fokusert på det. Og jeg ønsker ikke være på slankekur hele livet. (min mor mener at alle som veier over 65 kg er tykke, høyde har ingenting å si, så hun har slanket seg hele livet, alltid, og aldri har vært under 65 kg siden hun var kanskje 22)

Jeg ønsker å leve et godt liv, det gjør jeg nå, og jeg har aldri telt en kalori, men funnet en livsstil som jeg kan leve med, og som jeg er fornøyd med.

Du finner selvsagt din måte, men det handler om hva du ønsker å leve med. Telle kalorier hele livet, og aldri være fornøyd fordi du aldri veier 63 kg. Eller finne et rausere mål for deg selv, som eksempelvis at du LIKER å trene, eller at du LIKER å nå mål...?

Grunnen til at jeg bruker 63-64 kg som "mål", er fordi at det er på det vektnivået jeg pleier å være mest fornøyd med kroppen min, og det er enklere å veie seg enn å ta div. kroppsmål :) Men hvis jeg blir fornøyd med meg selv på en vekt på 65-66 kg så er det selvfølgelig bare fint! Selv om jeg liker å jogge, så kommer jeg nok aldri til å få det forholdet til trening at det er noe jeg gjør først og fremst fordi jeg liker det. Hvis jeg kunne ha sluppet unna med det helsemessig sett, så ville jeg heller ha sittet i sofakroken med en god bok, for å sette det litt på spissen.

Når det er sagt, så er det klart at det føles godt å være i god form, og det er faktisk også sånn at jeg fokuserer mindre på antall kilo når jeg føler meg veltrent og i god form, så du er inne på noe :)

Det jeg klaget over i startinnlegget var jo forøvrig nettopp at jeg IKKE ønsket å telle kalorier resten av livet, men at jeg sliter litt med å klare å finne en livsstil som gjør at jeg ikke varierer sånn i vekt, så en viss form for kontroll er nok nødvendig, men forhåpentligvis ikke kaloritelling eller veiing av maten resten av livet.

Avslutningsvis kan jeg jo nevne at jeg har begynt med løpeprogrammet Couch25K, og håper å kunne øke til både 8 og kanskje 10 km på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Jeg tenkte på det at dersom du går opp i vekt av å være sjuk ei uke, så er det noe feil et sted. Det er derfor jeg fokuserer på livsstils-endring, snarere enn "slankekur" og "tvangstrening".

Som jeg skrev, så hjalp det meg veldig å tenke sånn, og da holder jeg meg også der jeg ønsker å være stort sett uten stress, og uten å telle kalorier. Det var derfor jeg nevnte det, siden du selv ikek ønsker å telle kalorier.

Men virkelig, cudos til deg som har satt i gang med gode tiltak, ønsker å snu trenden og er i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, hadde sikkert fungert, det, men det blir for ekstremt for meg. Jeg vil bare ha et normalt, sunt kosthold med rom for litt utskeielser en gang i blant.

Ja, men jeg mener det er nettopp det du får med periodisk faste. Du slipper å telle kalorier, for du har kontrollen gjennom NÅR du spiser istede. F.eks et spisevindu på 9-10-timer. Hvis du f.eks drøyer frokosten litt, la oss si til kl. 10 og så spiser siste måltid kl. 19 så vil jeg ikke si at det er så ekstremt. Mye mer avslappa enn å hele tiden telle kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Jeg tenkte på det at dersom du går opp i vekt av å være sjuk ei uke, så er det noe feil et sted. Det er derfor jeg fokuserer på livsstils-endring, snarere enn "slankekur" og "tvangstrening".

Som jeg skrev, så hjalp det meg veldig å tenke sånn, og da holder jeg meg også der jeg ønsker å være stort sett uten stress, og uten å telle kalorier. Det var derfor jeg nevnte det, siden du selv ikek ønsker å telle kalorier.

Men virkelig, cudos til deg som har satt i gang med gode tiltak, ønsker å snu trenden og er i gang!

Nei nei, jeg var syk i to mnd, ikke i en uke! Og da satt jeg på baken og trøstespiste og la på meg 4 kg. Livsstilsendring er jo det jeg ønsker, men jeg vil/må ned i vekt, så en periode nå har jeg valgt å telle kalorier og trene litt ekstra. Jeg hater ikke å trene, altså, som sagt så liker jeg å jogge. Men jeg liker det ikke bedre enn å kose meg med en god bok :) Jeg sier helst ikke at jeg er på "slankekur", jeg sier at jeg holder på å legge om kostholdet fordi jeg skal ned i vekt, og selv om jeg teller kalorier så spiser jeg 4-5 måltider om dagen og går ikke sulten. Og jeg koser meg med litt pizza og sjokolade på lørdager :) Men jeg må på en måte lære kroppen min at det er nok med 2 små pizzastykker og litt sjokolade hvis du skjønner.

Kort sagt så er målet mitt å ha et kosthold og et aktivitetsnivå som gir rom for en utskeielse i ny og ne samtidig som jeg kan ha en noenlunde stabil vekt. Og det er dit jeg håper å komme en dag :) Og takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Ja, men jeg mener det er nettopp det du får med periodisk faste. Du slipper å telle kalorier, for du har kontrollen gjennom NÅR du spiser istede. F.eks et spisevindu på 9-10-timer. Hvis du f.eks drøyer frokosten litt, la oss si til kl. 10 og så spiser siste måltid kl. 19 så vil jeg ikke si at det er så ekstremt. Mye mer avslappa enn å hele tiden telle kalorier.

Jo, men det er fortsatt ikke det jeg kaller et "normalt" kosthold, og det er jo det jeg til syvende og sist vil ha. Etter å ha drevet på med jojoslanking i så mange år, så tror jeg nesten det er noe man må lære seg! Forhåpentligvis klarer jeg etterhvert å spise passelig uten å telle kalorier, og være nok i aktivitet til at det er plass til å skeie ut innimellom, og likevel kunne ha en noenlunde stabil vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger ikke på deg 10 kilo over natta heller. Spis som du vil, og så kutter du når du blir begynner bli feit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Nei nei, jeg var syk i to mnd, ikke i en uke! Og da satt jeg på baken og trøstespiste og la på meg 4 kg. Livsstilsendring er jo det jeg ønsker, men jeg vil/må ned i vekt, så en periode nå har jeg valgt å telle kalorier og trene litt ekstra. Jeg hater ikke å trene, altså, som sagt så liker jeg å jogge. Men jeg liker det ikke bedre enn å kose meg med en god bok :) Jeg sier helst ikke at jeg er på "slankekur", jeg sier at jeg holder på å legge om kostholdet fordi jeg skal ned i vekt, og selv om jeg teller kalorier så spiser jeg 4-5 måltider om dagen og går ikke sulten. Og jeg koser meg med litt pizza og sjokolade på lørdager :) Men jeg må på en måte lære kroppen min at det er nok med 2 små pizzastykker og litt sjokolade hvis du skjønner.

Kort sagt så er målet mitt å ha et kosthold og et aktivitetsnivå som gir rom for en utskeielse i ny og ne samtidig som jeg kan ha en noenlunde stabil vekt. Og det er dit jeg håper å komme en dag :) Og takk!

Aha (da leste jeg nok litt kjapt) Men seriøst, dersom du vil ha noen av tipsene som fungerte for meg, så si fra. Jeg har som sagt holdt vekta stort sett i 5 år, og teller ikke kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå holder jeg jo på og skal ned i vekt, og da må jeg telle kalorier og trene litt oftere. Etter det er det jo snakk om vedlikehold, og da kan jeg nok spise litt mer og trene litt mindre, og holde vekta i sjakk. Forhåpentligvis klarer jeg det denne gangen :)

Skjønner jeg formulerte meg litt dårlig ;) Det var dette jeg mente. Trene litt mer og være mer påpasselig når du skal ned i vekt, og så trene litt mindre i vedlikeholdsperioden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Aha (da leste jeg nok litt kjapt) Men seriøst, dersom du vil ha noen av tipsene som fungerte for meg, så si fra. Jeg har som sagt holdt vekta stort sett i 5 år, og teller ikke kalorier.

Ja, gjerne! Veldig snilt av deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KateW

Start med å syns du er fin som du er. Pynt deg, smink deg og lukt godt. Bruk smykker og se skikkelig ut.

Spis etter klokken, så lærer du deg når du er sulten, og når du ikke trenger mat. Spis hver tredje til fjerde time, og da spiser du litt, altså ikke gigaporsjoner.

Lag mat du liker.

Spis frokost, lunsj og middag, og mellommåltider de andre gangene.

Bytt ut alle kornprodukter med grove varianter, og kutt ned på korn generelt.

Drikk vann og grønn te som tørstedrikker.

Ikke tenk at du er på slankekur. Er det kake på jobben, så ta et stykke.

Gå i trapper.

Ta trikken/bussen et stopp kortere og gå siste biten hjem.

Gå kveldstur noen ganger i uka.

Finn en treningsform du liker, og sikt mot tre ganger i uka. Ros deg selv når du klarer flere, og ros deg selv når du klarer en.

Bytt fete produkter med magrere alternativer, men ikke spis MER av dem.

Er du vill av sjokoladesult, spis mørk sjokolade.

Er du vill av salt-sult, spis nøtter.

Ikke nekt deg noe, da tenker du på det hele tida. Snarere utsett ting du har lyst på, og se om du fortsatt har like lyst på det etter en time.

Ikke forsøk å slutte helt med ting du aldri kommer til å slutte med allikevel.

Endret av KateW
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Du legger ikke på deg 10 kilo over natta heller. Spis som du vil, og så kutter du når du blir begynner bli feit

Nei, det gjør jeg ikke. Heldigvis er det ikke snakk om 10 kg, men 7. Har mer lyst til å ha et kosthold som gjør at jeg slipper å legge på meg, hvis jeg klarer å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Start med å syns du er fin som du er. Pynt deg, smink deg og lukt godt. Bruk smykker og se skikkelig ut.

Spis etter klokken, så lærer du deg når du er sulten, og når du ikke trenger mat. Spis hver tredje til fjerde time, og da spiser du litt, altså ikke gigaporsjoner.

Lag mat du liker.

Spis frokost, lunsj og middag, og mellommåltider de andre gangene.

Bytt ut alle kornprodukter med grove varianter, og kutt ned på korn generelt.

Drikk vann og grønn te som tørstedrikker.

Ikke tenk at du er på slankekur. Er det kake på jobben, så ta et stykke.

Gå i trapper.

Ta trikken/bussen et stopp kortere og gå siste biten hjem.

Gå kveldstur noen ganger i uka.

Finn en treningsform du liker, og sikt mot tre ganger i uka. Ros deg selv når du klarer flere, og ros deg selv når du klarer en.

Bytt fete produkter med magrere alternativer, men ikke spis MER av dem.

Er du vill av sjokoladesult, spis mørk sjokolade.

Er du vill av salt-sult, spis nøtter.

Ikke nekt deg noe, da tenker du på det hele tida. Snarere utsett ting du har lyst på, og se om du fortsatt har like lyst på det etter en time.

Ikke forsøk å slutte helt med ting du aldri kommer til å slutte med allikevel.

Tusen takk, veldig mange bra råd her! Mye av dette gjør jeg faktisk allerede, men jeg prøver å holde meg unna kaker og søtt i hverdagen, fordi jeg opplever at sukker "trigger" meg litt sånn at jeg får veldig lyst på mer. Det er faktisk enklere å ikke spise det kakestykket :)

Jeg bor på et veldig lite sted, og går/sykler uansett hvor jeg skal, men 5 min til nærbutikken og 2 min til jobben gir jo ikke så mye trim at det gjør noe, så kveldsturer er absolutt et godt alternativ de dagene jeg ikke trener.

Når det gjelder mat teller jeg som sagt kalorier, og har gjennomført mange av de grepene du nevner allerede. Synes det fungerer rimelig bra, og opplever egentlig ikke at jeg er sulten.

Ellers er jeg kommet i gang med C25K og tror det skal gå helt fint å gjennomføre 3 økter i uka.

Tusen takk ennå en gang for mange bra tips og råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest KateW

Presiserer, mener ikke at du skal spise kaker og søtt hele tida. Men dersom det blir servert, sånn en gang i måneden eller noe, så "dør" du ikke av det.

Ellers kom jeg på spis mye fisk, mye kylling og mye rent kjøtt, snarere enn blandingsprodukter. Men det vet du jo sikkert.

En tur på ti minutter, er bedre enn en halvtime på sofa, osv. Er noe med å tenke positivt på det en får til i hverdagen.

Høres absolutt ut som om du er på rett vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Presiserer, mener ikke at du skal spise kaker og søtt hele tida. Men dersom det blir servert, sånn en gang i måneden eller noe, så "dør" du ikke av det.

Ellers kom jeg på spis mye fisk, mye kylling og mye rent kjøtt, snarere enn blandingsprodukter. Men det vet du jo sikkert.

En tur på ti minutter, er bedre enn en halvtime på sofa, osv. Er noe med å tenke positivt på det en får til i hverdagen.

Høres absolutt ut som om du er på rett vei!

Det er jo sant, og jeg koser meg jo som sagt litt ekstra i helgene :) Jobben er en fæl plass sånn sett - det står godteriskåler framme hele tida, er kake minst èn gang i uka pluss en kantine med et større utvalg av kaker, kjeks og boller enn sunn mat, så fristelsene er mange! Det er derfor jeg heller er litt strikt og takker nei, i alle fall foreløpig.

Positiv tenking er notert, jeg har en tendens til å bli misfornøyd når jeg synes at vekttapet og formkurven går for tregt, selv om jeg vet at det ikke hjelper. Jeg føler også at jeg er på rett vei, så hvis jeg nå klarer å være tålmodig og holde ut, så går det nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Har ikke lest hele tråden, men jeg foreslår at du lager ditt eget kalorileksikon!

Da kjøper fu en notatbok(eller oppretter et dokument i word) hvor du skriver ned kalorier på måltider fu ofte spiser, så du slipper å regne sammen hver dag:)

Det kan for eksempel se slik ut(dette er bare et eksempel og tallene er ikke til å stole på)

Wasa knekkebrød med 1 egg=110 kalorier

Biola yoghurt og 3 dl Tropicana appelsinjuice: 170 kalorier

Wok og nudler i sursøt saus (200 g wok, 50 g nudler, 50 g saus) = 450 kalorier

På den måten går det MYE raskere å regne sammen i hverdagen, spesielt på kompliserye middagsoppskrifter som du da bare regner på en gang! Og for at dette skal virke må du spise samme mengde mat som i oppskriften og dermed kan du heller ikke løsne på grepet etter et par mnd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en person som liker store porsjoner. Om man skal spise ørten måltider dagen betyr dette at enten går jeg hele tiden rundt og er småsulten og misfornøyd og grinete fordi jeg hele tiden må stoppe før jeg er fornøyd, eller så er jeg feit og grinete og misfornøyd ;)

Jeg har løst dette ved periodisk faste. Det er på ingen måte ekstremt - det er jo så enkelt som at man kutter ut frokosten, og gjerne legger lunsjen litt senere enn vanlig. Å ikke spise frokost er ikke akkurat ekstremt... Sultfølelsen er styrt av vane, ofte er vi sultne på et visst tidspunkt fordi kroppen er vant til å få mat da. Det tar ikke lang tid å venne kroppen av med å være sulten om morgenen. Jeg spiste frokost hver dag i 28 år, og var alltid skrubbsulten om morgenen. Men oppdaget allerede etter én dag at å ta en kaffe og så sette i gang med dagen ikke var noe problem. Sulten var mer psykisk, jeg glemte den helt når jeg ble opptattt med jobb.

Så nå spiser jeg en stor lunsj ca kl 12.30, stor middag etter jobb, og stor kvelds. Ingen mellommåltider. Bare måltider hvor jeg kan forsyne meg to ganger uten at jeg overskrider dagsrasjonen av kalorier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...