Gå til innhold

Hersketeknikk på KG

Fremhevede innlegg

Gjest Vodka
Skrevet

Hersketeknikker suger! Jeg inorerer de brukerne som bruker hersketeknikker i tråder, jeg gidder ikke å lese hva de skriver.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hard Ride
Skrevet (endret)

Hersketeknikker suger! Jeg inorerer de brukerne som bruker hersketeknikker i tråder, jeg gidder ikke å lese hva de skriver.

Skal vedde på at du også har brukt en eller annen hersketeknikk.

Hvis man skal ta det som Corto Maltese skrev i betraktning, så er det å ignorere folk en hersketeknikk, så da er du godt i gang. Mener ikke å anklage deg her, men det viser kanskje at alle bruker hersketeknikker av og til, enten de tenker over det eller ei.

Endret av Hard Ride
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne har også seilet opp som en god kandidat: :jepp:

Brukes flittig av en del av "herskerne".

Jeg bruker den når jeg er enig med noen, altså, ikke en hersketeknikk fra min side.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

:fnise: <-- er den nedlatende? trodde det betydde at man fniste. altså akkurat som det står.

Det spørs hvilken kontekst den blir brukt i.

AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, ikke synk ned på det nivået at dere skal nevne folk på dette forumet som visstnok bruker «hersketeknikker». Hvem skal bedømme det, egentlig? Blir jo bare trakassering av andre.

En hersketeknikk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Verste hersketeknikken jeg vet er de som later som de er sjefer på forumet bare fordi mange vet hvem de er... Så de skriver ting som "nå må vi prate om dette en gang for alle", "slik at alle får vite at sånn er det ikke", "jeg har sett mange her på forumet som tror at...", "nå må alle endelig forstå at". Akkurat som om de kan bestemme rett og galt. De oppfører seg som lærerne som skal fortelle elevene hva som er rett oppførsel.

At noen skriver "men kjære vakre lille søte deg da, har du ennå ikke forstått dette?" er lett gjennomskuelig som hersketeknikk, og dermed ikke like effektivt. Å gi inntrykk av at en styrer massene og er på toppen er verre.

• Liker 4
Skrevet

En hersketeknikk.

Regner du 'ærlig talt' og 'helt seriøst' som hersketeknikker? I såfall bruker jeg dem mye, men det er da på langt nær en hersketeknikk i seg selv. Det betyr jo rett og slett at man er helt alvorlig med det man sier etter å ha åpnet setningen med det orda.

'Ærlig talt, hvor dum er du egentlig?.' ser jeg på som en hersketeknikk, men da er det 'hvor dum er du egentlig' som er den latterligjørende delen.

'Ærlig talt, eksamensoppgaver er forferdelige.' ser jeg ikke på som en herske teknikk, for ingenting i setningen tilsier at jeg angriper folk usaklig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Regner du 'ærlig talt' og 'helt seriøst' som hersketeknikker? I såfall bruker jeg dem mye, men det er da på langt nær en hersketeknikk i seg selv. Det betyr jo rett og slett at man er helt alvorlig med det man sier etter å ha åpnet setningen med det orda.

'Ærlig talt, hvor dum er du egentlig?.' ser jeg på som en hersketeknikk, men da er det 'hvor dum er du egentlig' som er den latterligjørende delen.

'Ærlig talt, eksamensoppgaver er forferdelige.' ser jeg ikke på som en herske teknikk, for ingenting i setningen tilsier at jeg angriper folk usaklig.

Ja, det har jo noe å si hvilken sammenheng den blir brukt i. Når en bruker poster noe og får respons som "ærlig talt! nå må du gi deg", ser jeg på det som hersketeknikk. Den brukes ofte i negative sammenhenger og for å sette noen på plass her på KG, sikkert derfor jeg forbinder det med hersketeknikk.

Skrevet

Her er det jo åpenbart at definisjonene på hersketeknikker er ganske mange og ulike. Jeg personlig syns f.eks "lille venn" kan være en hersketeknikk når det brukes til å få den andre til å høres uvitende ut. Men at f.eks ;):jepp: og "ærlig talt" skal være hersketeknikker har ikke engang falt meg inn.... Den verste er å overse enkelte brukere, det kan ikke være morsomt å bli utsatt for.

Gjest Koala Lompa
Skrevet (endret)

Vet ikke om det er hersketeknikk akkurat, men noen av brukerne her inne ignorerer andre brukere. De har "sine" de samtaler med og da noen andre kommer med innspill bare fortsetter de, som om de "eier" tråden. De er liksom med i en "kg-klikk" hvor de ikke "ser" andre brukere, virker dt som....

Legger også merke til at på tråden hvor man kan legge ut bilder av seg selv så er det de samme folkene som legger ut bilder av seg selv og kommenterer visse andre brukere hele tiden. Kommer det bilde av noen som ikke er med i denne klikken så kommenterer de ikke de nye. Kun de i klikken som er pene, søte og vakre.....

Deler av innlegget er slettet, se egen ryddemelding lengre nede i tråden.

Mvh Sulosi.

Jeg er ikke helt enig her, og jeg vet ikke om jeg vil kalle det hersketeknikk.

Nå beveger jeg meg kanskje litt off topic her.

Denne "klikkingen" som det refereres til her (veldig negativt ladet ord forøvrig) vil vel være like naturlig her som IRL. Altså,se for deg om vi alle på kg hadde vært på fest. Jeg kan garantere deg at man i det ene hjørnet hadde sett de som har funnet tonen her inne og i det andre hjørnet sitter resten av oss som ikke har noen spesiell tilhørighet til noen her inne. Helt naturlig vil jeg si. Og alle har vi vel kanskje opplevd å prøve å si noe som faller for døve ører nettopp fordi man ikke har tilhørighet i den gruppen. Kanskje har man ikke samme humoren, kanskje må de andre lære deg å kjenne bedre før man blir,brutalt sagt, akseptert.

Jeg foreksempel, jeg kan ikke fordra denne kosemosingen her inne så mine eventuelle bidrag i f.eks tråden fortell noe uinteressant vil nok alltid falle for døve ører da jeg ikke har noen tilhørighet til de som pleier å være der.

Om det er hersketeknikk? nei,det vil jeg ikke si. Det er slik det fungerer her i livet og jeg vil si det er helt normalt.

Edit; Beklager at det ble litt off topic dette nå,ikke meningen å skli ut med min respons til innlegget jeg siterte.

Endret av Koala Lompa
  • Liker 1
Gjest Armule
Skrevet (endret)

Folk formulerer seg akkurat sånn de vil. Du får bare leve med det! Dette betyr ikke at det er hersketeknikk for det.

Jeg tror du har et behov for å "bestemme" hvordan andre skal formulere seg.

Kan banne på at det var du som spurte en moderator pent om å sende noe til meg for over en måned siden. Det funket ikke.

Sende noe til deg? Jeg har knapt diskutert med deg før nå, som jeg kan huske. Jeg kan ikke helt se hva akkurat dét har med denne saken å gjøre, heller? Å dra frem slike ting kan lett oppfattes som hersketeknikk.

Folk skal få formulere seg akkurat slik de vil, det er jeg enig i. Men da må de også være obs på hvordan formuleringene oppfattes av andre, da jeg har sett hersketeknikker brukes uten at avsender var bevisst på det.

Jeg har ikke noe behov for å bestemme her, men jeg har behov for å forklare hvordan formuleringer oppfattes når det er tydelig at hersketeknikker brukes (om enn ubevisst).

Endret av Cervix
Skrevet (endret)

KG er jo hersketeknikkens hjemland. Er så mye hersketeknikker her at de nesten blir komisk.

Og det med at folk bruker ting brukere har sagt før mot dem har jeg også fått kjenne - mange ganger. Begynner å bli ganske lei egentlig, for folk drar ting en har sagt ut av kontekst og lager sin egen tolkning, som de dermed projiserer over i andre tråder.

Tror aktive brukere generelt er ganske utsatt for å få denne hersketeknikken "slengt opp i trynet".

Hva smileyer angår kan jo alle smileyer brukes for hersking. Personlig syns jeg denne :) kan bli ganske stygg også, om den brukes bevisst til hersking.

f.eks: Du som "blablabla" har helt sikkert peiling på det :)

Endret av Envy
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes denne er en av de verste: :filer:

• Liker 2
Gjest Anuket
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg bruker selv noen av disse setningene som regnes som hersketeknikk, men jeg legger ikke hersketeknikk i det - det er slik jeg formulerer meg både muntlig og skriftlig. Men muntlig har man i alle fall sjansen til å komme med et kroppsspråk som viser at det ikke er ment nedlatende på noen som helst måte :sjenert:

Likevel, den som irriterer meg mest er: Jeg er eldre enn deg og har mer livserfaring

Gjest NozMonster
Skrevet

KG er jo hersketeknikkens hjemland. Er så mye hersketeknikker her at de nesten blir komisk.

Og det med at folk bruker ting brukere har sagt før mot dem har jeg også fått kjenne - mange ganger. Begynner å bli ganske lei egentlig, for folk drar ting en har sagt ut av kontekst og lager sin egen tolkning, som de dermed projiserer over i andre tråder.

Tror aktive brukere generelt er ganske utsatt for å få denne hersketeknikken "slengt opp i trynet".

Hva smileyer angår kan jo alle smileyer brukes for hersking. Personlig syns jeg denne :) kan bli ganske stygg også, om den brukes bevisst til hersking.

f.eks: Du som "blablabla" har helt sikkert peiling på det :)

akkuratt det smilefjeset kan jeg ikke helt forstå at kan forbindes med en hersketeknikk.... Siden man ikke hører tonefallet til hverandre igjennom datan, så oppstår det mange misforståelser stadigvekk. Jeg har opplevd så mange ganger å skrive noe, og få slengt dritt tilbake om at jeg ikke har noen grunn for å være så j**** sur. Så ofte så slenger jeg på en :) for å understreke at jeg ikke er verken sur eller sint, eller mente noe galt med innlegget jeg skrev, i tilfeller hvor jeg antar at noen kommer til å tolket det jeg skriver nedlatende.

• Liker 1
Skrevet

akkuratt det smilefjeset kan jeg ikke helt forstå at kan forbindes med en hersketeknikk.... Siden man ikke hører tonefallet til hverandre igjennom datan, så oppstår det mange misforståelser stadigvekk. Jeg har opplevd så mange ganger å skrive noe, og få slengt dritt tilbake om at jeg ikke har noen grunn for å være så j**** sur. Så ofte så slenger jeg på en :) for å understreke at jeg ikke er verken sur eller sint, eller mente noe galt med innlegget jeg skrev, i tilfeller hvor jeg antar at noen kommer til å tolket det jeg skriver nedlatende.

Vel, du må da forstå at folk oppfatter ting forskjellig :filer:

:ler: Kunne ikke dy meg! Men ja, skjønner hva du mener, men jeg har ved flere anledninger oppfatter smile-smiley som helt upassende ift til innholdet i innlegget, og da syns jeg ofte den smileyen blir like nedlatende som mange av de andre smiley-eksemplene.

• Liker 1
Gjest Nenya82
Skrevet

Det er vel der endel av "problemet" ligger,at på nettet er det vanskelig å vite hva andre egentlig mener for man ser ikke eller hører den man prater med.Alt folk skriver kan jo i teorien bli oppfattet som noe negativt.

Jeg er ikke flink til å bruke smileyer så mye av det jeg skriver kan jo sikkert misoppfattes,men syns ofte at det blir så overdrevet med masse smileyer i alle innlegg jeg skriver :)

Gjest Hard Ride
Skrevet

Jeg synes denne er en av de verste: :filer:

Enig i den, jeg husker en AB som brukte den i nesten alle innleggene hvor han/hun svarte til meg.

Noe annet som er blandt det mest irriterende for min del er folk som sier at du tar feil uten å forklare hvorfor eller komme med noe form for begrunnelse.

Gjest Vampen
Skrevet (endret)

du må for all del fortsette å lufte hva du synes om meg i "offentlighet". Jeg gidder ikke å bruke energi på å verken bry meg eller krangle med deg. Det er godt mulig jeg er forferdelig slem, fæl og ekkel, men jeg har ihvertfall til gode å ha et så stort behov for å henge ut brukere at jeg må bruke alle muligheter til å dele min mening om dem. Men for all del, at du nå gjør det åpenlyst er en klar fremgang. Selv om det er en smule ironisk at du velger å gjøre det i en tråd om hersketeknikker..

Så om du får noe ut av det, carry on. Du får heller tilgi meg for at jeg ikke gidder å bidra, og legger den ballen død.

Endret av Sulosi
  • Liker 4
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vel, du må da forstå at folk oppfatter ting forskjellig :filer:

:ler: Kunne ikke dy meg! Men ja, skjønner hva du mener, men jeg har ved flere anledninger oppfatter smile-smiley som helt upassende ift til innholdet i innlegget, og da syns jeg ofte den smileyen blir like nedlatende som mange av de andre smiley-eksemplene.

Jeg kan nok ha brukt :) på en måte som kan virke nedlatende, uten å mene det.

Det hender jeg slenger den på i enkelte tilfeller der jeg ser at debatten kan gå rett til helvete i tolkninger i verste meninger, for å vise at dette er mine meninger og at jeg ikke er sur selv om jeg er dypt uenig.

men jeg ser at den kan bli oppfattet feil :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...