Gå til innhold

Hersketeknikk på KG

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har ikke tenkt over dette med hersketeknikker og folk som bruker den før nå.

det var en som hersket med meg på et annet forum, og det var veldig sårende, jeg slettet brukeren der inne.

hun drog fram ting jeg hadde sakt opp til 1.5 år siden og tok det fram i dag fra når jeg var nybegynner i emnet.

og når jeg hadde blitt litt dreven og ville gi råd til andre så siterte jeg svar fra annerkjente faktabøker og det var vist nok "feil"..

det er veldig sårende når folk prøver å herske over en :tristbla:

men heldigvis sier det mer om dem en om meg :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet (endret)

Å spørre om alder er ikke alltid en hersketeknikk, jeg husker det var en bruker som skrev et innlegg hvor folk begynte å tvile fordi innlegget virket såpass umodent. Jeg spurte om brukeren var ung, og det viste seg at hun faktisk var 14 år, og da tror jeg det gikk et lys opp for en del brukere når de innså at de ikke kommuniserte med en voksen person, men en uerfaren tenåring.

Alder kan av og til bringe kontekst til diskusjonen som gjør at den blir mer "sivilisert".

Enig i den, det er ikke alltid det er vondt ment, og noen ganger er det relevant for saken. Men jeg tenker mer på typen: "Herregud, hvor gammel er du, egentlig? Du vi virker ikke særlig moden i hvert fall".

Ikke alltid den er så åpenbar, men man merker fort hvor man vil med spørsmålet.

Endret av Maria_Marihøne
Skrevet (endret)

Åh, det skal alltid være så hyggelig og fint og flott og pyntelig her inne og ingen må bli lei seg og vi skal bare være snille mot hverandre.

Deler av innlegg er slettet, se egen ryddemelding lengre nede i tråden.

Mvh Sulosi.

Endret av Sulosi
  • Liker 1
Gjest Hard Ride
Skrevet (endret)

Åh, det skal alltid være så hyggelig og fint og flott og pyntelig her inne og ingen må bli lei seg og vi skal bare være snille mot hverandre.

Så send henne en PM da

Endret av Sulosi
Skrevet

Så send henne en PM da

Nei, jeg vil fortelle det åpent her hva jeg føler.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Vet ikke om det er hersketeknikk akkurat, men noen av brukerne her inne ignorerer andre brukere. De har "sine" de samtaler med og da noen andre kommer med innspill bare fortsetter de, som om de "eier" tråden. De er liksom med i en "kg-klikk" hvor de ikke "ser" andre brukere, virker dt som....

Legger også merke til at på tråden hvor man kan legge ut bilder av seg selv så er det de samme folkene som legger ut bilder av seg selv og kommenterer visse andre brukere hele tiden. Kommer det bilde av noen som ikke er med i denne klikken så kommenterer de ikke de nye. Kun de i klikken som er pene, søte og vakre.....

Deler av innlegget er slettet, se egen ryddemelding lengre nede i tråden.

Mvh Sulosi.

Endret av Sulosi
  • Liker 6
Skrevet

Hersketeknikk er å svekke eller prøve å svekke ei anna ved å poengtere noe uvesentlig ved vedkommende som man vil at skal få han/henne til å ikke virke i stand til å føre sine argumenter og spørsmål videre. I en sunn diskusjon er det mangel på argumenter som stopper samtalen, og ikke mangel på folkeskikk.

Det er på langt nær slik at alle som bruker en 'hersketeknikk' gjør det helt bevisst hele tia, for grenser for hva en synes er greit å kommentere og hva mottakeren synes er greit å få kan variere enormt. Litt basisregler har vi dog, og min er: ikke kommenter om du ønsker å svekke personen fremfor personens sak.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke like mye hersketeknikk å navngi diverse brukere og snakke stygt om de "bak ryggen" deres som noen gjør her? Dere prøver å svekke dømmekraften til enkeltbrukere.

• Liker 1
Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Vet ikke om det er hersketeknikk akkurat, men noen av brukerne her inne ignorerer andre brukere. De har "sine" de samtaler med og da noen andre kommer med innspill bare fortsetter de, som om de "eier" tråden. De er liksom med i en "kg-klikk" hvor de ikke "ser" andre brukere, virker dt som....

Legger også merke til at på tråden hvor man kan legge ut bilder av seg selv så er det de samme folkene som legger ut bilder av seg selv og kommenterer visse andre brukere hele tiden. Kommer det bilde av noen som ikke er med i denne klikken så kommenterer de ikke de nye. Kun de i klikken som er pene, søte og vakre.....

Her er jeg ikke enig. Jeg er langt ifra med i noen som helst klikk og er for de fleste litt "ukjent" her inne enda. Likevel opplever jeg å få mange fine kommentarer hvis jeg legger ut bilde. Kan ikke se at noen blir oversett og ignorert der. At noen legger ut bilder oftere der enn andre er vel greit, noen liker å eksponere seg mer enn andre. Og er de pen så blir de kommentert. ikkeno problem, synes jeg.

Endret av Sulosi
  • Liker 2
Gjest Nenya82
Skrevet

Hm,ok.Visste ikke at ;) var noe negativt.Ikke sånn jeg bruker den i hvertfall,men kommer jo an på sammenhengen.Alle smileyer kan jo i teorien bety noe negativt.

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke like mye hersketeknikk å navngi diverse brukere og snakke stygt om de "bak ryggen" deres som noen gjør her? Dere prøver å svekke dømmekraften til enkeltbrukere.

Om så ikke hersketeknikk, så er det absolutt veldig destruktivt, og hensikten med å navngi er sjeldent edelt ment. En privat samtale med den det gjelder er langt mer effektivt vil jeg mene.

I enkelte tilfeller er det greit, men da skal vedkommende personlig ha spurt om h*n er inkludert i den det debatteres om. Å dra fra navn i en sammenheng hvor en kun vil dømme ned folk, og samtidig unnlate å gi høflige tips om mulige forbedringer vedkommende kan gjøre, ser jeg på som ønske om krangel.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser mye av det her på KG dessverre.. Feks så jeg akkurat i en diskusjon om hvilke hudpleieprodukter som var gode en bruker som skrev "alle som har en millimeter peiling på hudpleie vet jo at...". Det blir litt sånn "mine argumenter er bedre enn dine". Jeg synes det er litt unødvendig.

Skrevet (endret)

Regner du dette som hersketeknikk?

Syns det bare er koselig jeg, litt sånn typisk kvinnfolk :gjeiper:

Endret av Sulosi
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke sansen for at navn blir nevnt spesifikt. Det var ikke dette som opprinnelig var tema for tråden. TS ønsket å vite hva hersketeknikker er, ikke hvem som bruker de.

Hvis noen ønsker å diskutere om hvilke medlemmer som er de verste til å bruke hersketeknikker, så foreslår jeg heller at dere starter en egen tråd. Denne tråden bør handle om hersketeknikker generelt, og de uavhengig hvem de kommer fra.

• Liker 3
Skrevet

Det er sant. Jeg vet at jeg har en tendens til å skrive "men det er da helt åpenbart at..", "du kan da ikke for alvor mene at.." og lignende i diskusjoner, hvilket sikkert kan fremstå som noe nedlatende for motdebattanten. Uten at det er motivasjonen bak for min del.

Dette gjør jeg også. En uvilje mot å møte dumhet med respekt er ikke det samme som å bruke hersketeknikker.

Noen ganger må man bare dra til med en :murvegg: også.. :fnise:

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Helt klart! Å spørre etter alder trenger ikke i seg selv å være hersketeknikk, det var mer måten det formuleres på jeg var enig med.

Folk formulerer seg akkurat sånn de vil. Du får bare leve med det! Dette betyr ikke at det er hersketeknikk for det.

Jeg tror du har et behov for å "bestemme" hvordan andre skal formulere seg.

Kan banne på at det var du som spurte en moderator pent om å sende noe til meg for over en måned siden. Det funket ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Sende noe til deg..?

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Sende noe til deg..?

Sikkert en advarsel, eventuelt en død fisk :popcorn:

• Liker 3
Gjest NozMonster
Skrevet

Vet ikke om det er hersketeknikk akkurat, men noen av brukerne her inne ignorerer andre brukere. De har "sine" de samtaler med og da noen andre kommer med innspill bare fortsetter de, som om de "eier" tråden. Noen som gjør dette MYE er Noz Monster og Vampen. De er liksom med i en "kg-klikk" hvor de ikke "ser" andre brukere, virker dt som....

Det finnes jo ingen grenser fra hva jeg skal få kjeft for her inne :overrasket:

Først for jeg kjeft fordi jeg responderer til alle som skriver noe om meg eller spør meg om noe (dette er fra en annen tråd vel og merke), og så får jeg kjeft fordi jeg overser så mange? :klo:

om jeg overser/ignoerer noen, så må det være ubevisst/at jeg ufrivillig ikke har sett noen skrive noe som jeg burde respondert på, for jeg kan ikke helt fatte at jeg ignorerer så himla mange..

• Liker 3
Skrevet

Tråden er rydden for navngivning av enkeltbrukere.

Mvh Sulosi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...