Gå til innhold

Gramatikk og skrive feil


Gjest .-L-.

Anbefalte innlegg

Sier det igjen, for naturvitere går det først og fremst på forståelse. Skrivefeil og skrivemåte er ikke det første man ser på.

Synes du ikke det er litt flaut å drive med vitenskap, og så er det du skriver fullt av feil?

Uansett, personlig har jeg vært så heldig at språk ligger naturlig for meg, så jeg trenger ikke anstrenge meg mye for å skrive ordentlig. Jeg forstår at det ikke er slik for alle, og skjønner også at det viktigste for deg er å være så kompetent som mulig innen ditt fagfelt, så får du forbedre skrivingen din om du får anledning til det. Det vil garantert hjelpe deg senere i livet om du vil framstille deg som en profesjonell og seriøs kandidat til jobber som skal søkes på og det som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke den som reagerer voldsomt på skrivefeil hos andre, til det har jeg lest for mange elevbesvarelser. Men som sensor får du gjerne inn veldig mange oppgaver, og de med mange skrivefeil havner nederst i bunken, igjen og igjen.. Helt til man nå stave seg gjennom den. Derfor er nok dine skrivefeil viktigere enn du tror.

Jeg er nok over gjennomsnittet opphengt i rettskriving, men er langt fra feilfri selv. Når det er sagt, så er orddelingsfeil noe av det styggeste jeg ser. Det ødelegger virkelig lysten til å fortsette å lese. På en god andreplass kommer de/dykk på nynorsk, men det er neppe relevant i denne tråden. (Siden du har skrevet på bokmål her inne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på universitetet for folk som ikke kan skrive (Naturvitere)

Jeg studerer naturvitenskap og teknologi, og jeg er meget pedantisk når det gjelder språk. Jeg kan ikke utstå skrivefeil og er en av de som korrigerer andres skrivefeil her på forumet. Medstudentene mine er også veldig flink til å skrive, men nå må vi ha et høyt snitt for å komme inn - så de fleste har gode karakterer i språkfag også.

Hilsen en som studerer master i teknologi og som hadde seksere i norsk skriftlig på videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg skrev dette rett før jeg gikk å la meg i sted. Satt oppe ganske lenge i går og hadde en ganske krevende og lang eksamen i dag. Var bare ikke helt med når jeg skrev :)

Jeg prøver faktisk å rette opp i feilskrivingen min, men det er ikke lett så lett. Noen er flink i matte, andre er flink i Norsk.

Det er jo 100x antall ord jeg skriver feil, og jeg sliter også til tider med å sette ordene riktig sammen. For eksempel, skrive feil --> Skrivefeil. Dette kommer ikke naturlig for meg i det hele tatt. Jeg må faktisk bruke mye tid på å rette tekstene. Selv om jeg bruker tid på å rette de, er det fremdeles mange skrivefeil.

Det ene utelukker vel ikke det andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ser forresten at du selv begår en feil som garantert kommer fra talespråket ditt, nemlig at du bruker "de"

Hovedgrunnen til den tabben er at eg ikkje brukar mitt eige målføre nynorsk, men knotar på bokmål. :jepp:

Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er flinke i språk, og noen er flinke i matte. Riktig det, men man kan jo gjøre en innsats.

Jeg hadde en foreleser på masternivå for en stund siden, som hadde en del skrivefeil. Førsteinntrykket var ikke helt godt, men det forandret seg etter noen uker. Han er en dyktig, høyt utdannet mann, men jeg kan ikke fatte og begripe at han ikke gjør noe med rettskrivingen sin...

Jeg er et språkmenneske, men jeg kan da gangetabellen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke enig! Fordi det virker som at unge ikke gidder å bry seg om disse feilene.

Og om jeg ikke klarer å stave restaurant, interresant osv. Så vil jeg gjerne korrigeres:).

Interessant* :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er flinke i språk, og noen er flinke i matte. Riktig det, men man kan jo gjøre en innsats.

Jeg hadde en foreleser på masternivå for en stund siden, som hadde en del skrivefeil. Førsteinntrykket var ikke helt godt, men det forandret seg etter noen uker. Han er en dyktig, høyt utdannet mann, men jeg kan ikke fatte og begripe at han ikke gjør noe med rettskrivingen sin...

Jeg er et språkmenneske, men jeg kan da gangetabellen for det.

Nettopp! Dessverre virker det som at mange har lett for å skylde på at "de bare ikke er sterk i rettskrivning" istedenfor å forsøke å forbedre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er flinke i språk, og noen er flinke i matte. Riktig det, men man kan jo gjøre en innsats.

Jeg hadde en foreleser på masternivå for en stund siden, som hadde en del skrivefeil. Førsteinntrykket var ikke helt godt, men det forandret seg etter noen uker. Han er en dyktig, høyt utdannet mann, men jeg kan ikke fatte og begripe at han ikke gjør noe med rettskrivingen sin...

Jeg er et språkmenneske, men jeg kan da gangetabellen for det.

He he, matte er nok veldig mye mer enn gangetabell, og jeg forventer at elever som har fullført videregående kan en god del mer enn gangetabell når det gjelder matte. Men jeg blir stadig overraset over det lave nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Synes du ikke det er litt flaut å drive med vitenskap, og så er det du skriver fullt av feil?

Jeg er ikke flau i det hele tatt. Som sagt, jeg trenger først og fremst å forså hva jeg holder på med.

Det vil garantert hjelpe deg senere i livet om du vil framstille deg som en profesjonell og seriøs kandidat til jobber som skal søkes på og det som er.

Det er derfor jeg prøver å bli bedre på å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Jeg studerer naturvitenskap og teknologi, og jeg er meget pedantisk når det gjelder språk. Jeg kan ikke utstå skrivefeil og er en av de som korrigerer andres skrivefeil her på forumet. Medstudentene mine er også veldig flink til å skrive, men nå må vi ha et høyt snitt for å komme inn - så de fleste har gode karakterer i språkfag også.

Hilsen en som studerer master i teknologi og som hadde seksere i norsk skriftlig på videregående.

Det er vel bare en myte at naturvitere er dårlige i språk :)

Dog, det gjelder for mitt vedkommende.

Så tror jeg at dersom jeg hadde giddet å lært meg norsk når jeg var liten så hadde jeg ikke hatt problemene jeg har nå.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at folk er flinke til forskjellige ting :P

Ja, det har du rett i - men jeg tror at hvis du legger litt innsats i å lære deg det, så vil du nok beherske det etterhvert. Må også supplere at jeg ikke dømmer mennesker som har skrivefeil, for alt jeg vet kan det være snakk om dysleksi. Og hvordan hadde dere som er veldig flink i språkfag reagert om noen hadde uttalt at dere er mindre intelligente fordi dere ikke kan løse tredjegradslikninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest .-L-.

Ja, det har du rett i - men jeg tror at hvis du legger litt innsats i å lære deg det, så vil du nok beherske det etterhvert. Må også supplere at jeg ikke dømmer mennesker som har skrivefeil, for alt jeg vet kan det være snakk om dysleksi.

Ja jeg er enig. Dette er noe jeg bare må lære meg, og jeg har godt av å bli bedre på det.

Og hvordan hadde dere som er veldig flink i språkfag reagert om noen hadde uttalt at dere er mindre intelligente fordi dere ikke kan løse tredjegradslikninger?

Tror ikke de hadde likt at deres intelligens hadde blitt bedømt ut i fra om de kan løse en likning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, matte er nok veldig mye mer enn gangetabell, og jeg forventer at elever som har fullført videregående kan en god del mer enn gangetabell når det gjelder matte. Men jeg blir stadig overraset over det lave nivået.

Joda, jeg vet det. Bare et dumt eksempel. Det jeg mener å si er at selv om jeg er et språkmenneske, så prøver jeg så godt jeg kan å lære/følge med/få med meg annen viktig kunnskap også. Kunnskap er rett og slett makt, uansett hva det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke de hadde likt at deres intelligens hadde blitt bedømt ut i fra om de kan løse en likning.

Nettopp.

Jeg er, som sagt, en av de som korrigerer en del. Årsaken til at jeg gjør det, er fordi det er en fordel for den personen det gjelder. Jeg setter også pris på at andre korrigerer meg, så jeg reagerer ikke merkverdig på det. Jeg ville bare si at jeg ikke dømmer noen som skriver feil, selv om jeg retter på skrivefeilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Interessant* :)

F**n :fnise: der burde jeg visst bedre., er helt sikker på at jeg klarer å stave det til vanlig...

Interessant, interessant, interessant, interessant.... *øve seg.

Endret av Best
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F**n :fnise: der burde jeg visst bedre., er helt sikker på at jeg klarer å stave det til vanlig...

Interessant, interessant, interessant, interessant.... *øve seg.

F**n, du er jaggu best Best! :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...