Gå til innhold

Gramatikk og skrive feil


Gjest .-L-.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor er dette så viktig for en stor del av kg brukere?

Grammatikk og skrivefeil*

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi skrive- og grammatikkfeil kan føre til misforståelser, og gjør kommunikasjon vanskeligere. Se bare på din overskrift. Mente du "en skrivefeil", eller "å skrive feil"? Du har garantert sett skoleeksempelet med "drep ham, ikke vent til jeg kommer" ørten ganger. Lærte du ikke noe om viktigheten av korrekt språk der? Når man skriver har man ikke fordelen av uttale og setningsmelodi og slikt som kan hjelpe å få frem budskapet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette så viktig for en stor del av kg brukere?

Sier seg vel selv at man ønsker å kommunisere uten å måtte tyde koder. Dessuten er det vanskelig å ta folk som skriver dårlig seriøst.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn handler det om kommunikasjon. Dersom en tekst inneholder feil kan dette virke forstyrrende, og i verste fall føre til at budskapet ikke kommer fram.

Svært mange synes også at skrivefeil ser dumt ut, og mange skrivefeil gir et dårlig inntrykk av den som skriver. I en kommunikasjonssituasjon med lyd og/eller video får man mange inntrykk i tillegg til det som blir sagt. Det samme gjelder ikke for skrift.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette så viktig for en stor del av kg brukere?

For min del kjenner jeg ganske fort at jeg blir irritert når jeg ser gjentatte skrivefeil. Skal ikke prate for alle, men det virker som at det er flere og flere som gir blanke i å lære seg grammatikk og rettskriving, og bare skylder på dysleksi.

Nok til å gjøre meg irritert, ihvertfall.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grammatikk og skrivefeil*

Hihihi.. Måtte bare gi en pluss :fnise:

For å være helt ærlig så er dette viktig for meg fordi jeg rett og slett er skremt over nivået på dagens skoleelever når det kommer til rettskriving. Mange unge kan nesten ikke skrive idag, selv om de ikke har utfordringer/diagnoser knyttet til skriving og læring.

Et annet aspekt er at jeg ikke tenker så veldig pent om mennesker som ikke kan sitt eget språk på skriftlig basis :sjenert: Det er en ting å ha lese- og skrivevansker, det har jeg full respekt for. Men har du samme utgangspunkt som meg selv, men likevel ikke har evnet/brydd deg om å lære deg gramatikk så ser jeg rett og slett ned på deg. Kan ikke noe for det, egentlig. Jeg har sikkert mine feil jeg og, jeg er langt fra perfekt. Men på et forum, der språket ikke er så veldig formelt og man bruker slang og dialekttilhørende uttrykk, bør det være et minimumskrav, og det er skremmende mange som ikke en gang evner å se orddelingsfeil og artikkelfeil...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihihi.. Måtte bare gi en pluss :fnise:

For å være helt ærlig så er dette viktig for meg fordi jeg rett og slett er skremt over nivået på dagens skoleelever når det kommer til rettskriving. Mange unge kan nesten ikke skrive idag, selv om de ikke har utfordringer/diagnoser knyttet til skriving og læring.

Et annet aspekt er at jeg ikke tenker så veldig pent om mennesker som ikke kan sitt eget språk på skriftlig basis :sjenert: Det er en ting å ha lese- og skrivevansker, det har jeg full respekt for. Men har du samme utgangspunkt som meg selv, men likevel ikke har evnet/brydd deg om å lære deg gramatikk så ser jeg rett og slett ned på deg. Kan ikke noe for det, egentlig. Jeg har sikkert mine feil jeg og, jeg er langt fra perfekt. Men på et forum, der språket ikke er så veldig formelt og man bruker slang og dialekttilhørende uttrykk, bør det være et minimumskrav, og det er skremmende mange som ikke en gang evner å se orddelingsfeil og artikkelfeil...

Samme AB her. Og DER var den :fnise: . Måtte le av meg selv nå. Grammatikk*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det mest fordi det er vanskelig å ta noen seriøst når innleggene deres kryr av skrivefeil. Dessuten blir det veldig distraherende å lese, og man sitter igjen med et dårlig inntrykk selv om det som ble sagt i utgangspunktet var veldig smart. Det å bruke store ord virker litt mot sin hensikt når man ikke staver dem riktig. Jeg er ikke noe rettskrivingsgeni (rettskrivningsgeni? :fnise: ) selv, men jeg må innrømme at skrivefeil i annenhver setning ofte irriterer meg. Jeg pleier likevel å holde det for meg selv, og jeg synes enkelte KG-brukere er LITT for flinke til å peke på andres feil. Jeg synes det er unødvendig å latterliggjøre folk på den måten (med mindre det faktisk er morsomt, sånn som kommentaren lenger opp :fnise: )

Folk er flinke til forskjellige ting, men jeg tenker likevel at det å skrive tilnærmet korrekt norsk er så grunnleggende at det overrasker meg når folk klarer å stave helt alminnelige ord feil, selv om jeg helt sikkert gjør det selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Hadde eksamen idag, og jeg må jo si at når man sitter der med penn og skriver 19 sider så blir det ganske dårlig rettskriving. Jeg fikk heldigvis gått igjennom teksten min og rettet mye, og fikk gjort mange uleselige bokstaver leselig. Det er irriterende, men siden jeg ikke er er spessielt flink å formulere meg skriftelig må jeg bruke en del tid på å rette alt.

Kan nevne at jeg aldri likte Norsk på skolen. Det eneste jeg egentlig kunne tenkt meg å lære i fra Norsken, var å skrive gode, sakelige tekster med kildekritikk og diverse. Straffen for å slacke i Norsken er i dag dårlig skriving på kg og 10-15 minutter av eksamenstiden som må gå til å rette teksten, og å gjøre den forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare gi deg et lite tips om at "norsk" skal skrives med liten "n".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hard Ride

Hehe, den måtte jo komme.

Det er vel ikke slik at du skrev tittelen feil med vilje, for å trolle de som er interessert i dette temaet, nemlig rettskriving?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

19 sider?? Kan jeg spørre hvilken eksamen det var? Altså hvilket år du går?

Jeg går på universitetet for folk som ikke kan skrive (Naturvitere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest .-L-.

Det er vel ikke slik at du skrev tittelen feil med vilje, for å trolle de som er interessert i dette temaet, nemlig rettskriving?

Neida, jeg skrev dette rett før jeg gikk å la meg i sted. Satt oppe ganske lenge i går og hadde en ganske krevende og lang eksamen i dag. Var bare ikke helt med når jeg skrev :)

Jeg prøver faktisk å rette opp i feilskrivingen min, men det er ikke lett så lett. Noen er flink i matte, andre er flink i Norsk.

Det er jo 100x antall ord jeg skriver feil, og jeg sliter også til tider med å sette ordene riktig sammen. For eksempel, skrive feil --> Skrivefeil. Dette kommer ikke naturlig for meg i det hele tatt. Jeg må faktisk bruke mye tid på å rette tekstene. Selv om jeg bruker tid på å rette de, er det fremdeles mange skrivefeil.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig? Når noen skriver veldig, veldig dårlig får jeg følelsen av at de er dumme. :sjenert: Hvis jeg treffer den personen irl senere, blir jeg overrasket over at personen klarer å uttrykke seg bra muntlig. Hvis jeg kjenner personen fra før er det greiere, for da vet jeg at personen ikke er dum, og kan ta det som skrives litt mer seriøst, selv om det er fullt av feil. Uansett er det veldig slitsomt å lese noe som er dårlig skrevet.

såm når folk skriver uten tegn setting og uten å skille mellom store og små bokstaver og uten kommaer og med masse ord delings feil og de ikke kan forskjell på og og å og de ikke hvet vordan ord skrives eller om det er dobel konsonant eller o eller å så blir det fryktelig masete skrevet og man får nesten litt ånde nød bare av å lese det og man gidder ikke lese særlig langt for det er ikke noe som deler det opp og mange ganger lager ikke folk avsnitt en gang og da er det bare en vegg av tekst og når det er masse feil i tileg orker ikke folk å lese det.

Ganske slitsomt, er det ikke? ;)

Men nå skal det sies at jeg ikke har lagt spesielt merke til deg, L, selv om jeg har en egen evne til å irritere meg over språkfeil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Helt ærlig? Når noen skriver veldig, veldig dårlig får jeg følelsen av at de er dumme. :sjenert: Hvis jeg treffer den personen irl senere, blir jeg overrasket over at personen klarer å uttrykke seg bra muntlig. Hvis jeg kjenner personen fra før er det greiere, for da vet jeg at personen ikke er dum, og kan ta det som skrives litt mer seriøst, selv om det er fullt av feil. Uansett er det veldig slitsomt å lese noe som er dårlig skrevet.

Jeg er ganske annerledes, for jeg bedømmer folk ut i fra hva de kommer med, ikke skrivefeil.

såm når folk skriver uten tegn setting og uten å skille mellom store og små bokstaver og uten kommaer og med masse ord delings feil og de ikke kan forskjell på og og å og de ikke hvet vordan ord skrives eller om det er dobel konsonant eller o eller å så blir det fryktelig masete skrevet og man får nesten litt ånde nød bare av å lese det og man gidder ikke lese særlig langt for det er ikke noe som deler det opp og mange ganger lager ikke folk avsnitt en gang og da er det bare en vegg av tekst og når det er masse feil i tileg orker ikke folk å lese det.

Ganske slitsomt, er det ikke? ;)

Var ikke så alt for kjekt å lese nei.

Men nå skal det sies at jeg ikke har lagt spesielt merke til deg, L, selv om jeg har en egen evne til å irritere meg over språkfeil.

Du skulle sett skrivemåten min for 4-5 måneder siden. Den var ikke så forståelig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er viktig å kunne skrive rett, selvsagt, men jeg pleier ikke henge meg opp i andres skrivefeil. Trur aldri at jeg har misforstått noe her inne, og noen har jo faktisk lese- og skrivevansker og jeg syns ikke at det at folk ikke liker skrivefeil skal stoppe personer med lese- og skrivevansker fra å skrive f.eks her inne. En skrivefeil i blant skader ikke, men at noen ikke har lært å skrive ordentlig fordi de ikke har orket å lære eller at skolen følger dårlig opp er veldig synd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...