Gå til innhold

Gramatikk og skrive feil


Gjest .-L-.

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie

Jeg går på universitetet for folk som ikke kan skrive (Naturvitere)

Det finnes da mange naturvitere som kan skrive. Dessuten, på sivilingeniørutdanningen ved NTNU i Trondheim, teller norskkarakteren veldig mye ved opptak, nettopp fordi de ønsker å utdanne ingeniører som kan skrive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Alyssa.

For min del kjenner jeg ganske fort at jeg blir irritert når jeg ser gjentatte skrivefeil. Skal ikke prate for alle, men det virker som at det er flere og flere som gir blanke i å lære seg grammatikk og rettskriving, og bare skylder på dysleksi.

Nok til å gjøre meg irritert, ihvertfall.

I hvert fall*.

Beklager, kunne ikke dy meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hvoran man uttaler seg synes nå jeg. Og skal man kommentere det så synes jeg man også bør svare på trådens tema også.

Men jeg ser mange som kun kommenterer feilen og stort sett på et frekk måte og gjerne feil som mest sansynlig er en tastbom rett og slett. Mange ganger ser jeg folk kommentere ting som er skrevet feil en gang, men riktig flere ganger. Det er unødvendig.

Synes det minner meg mer om leppeslenging enn å faktisk lære noen noe i de fleste tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde et øyeblikk du hadde skrevet 19 sider på en norskeksamen. Såg for meg den stakkars sensoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eksamen idag, og jeg må jo si at når man sitter der med penn og skriver 19 sider så blir det ganske dårlig rettskriving. Jeg fikk heldigvis gått igjennom teksten min og rettet mye, og fikk gjort mange uleselige bokstaver leselig. Det er irriterende, men siden jeg ikke er er spessielt flink å formulere meg skriftelig må jeg bruke en del tid på å rette alt.

Kan nevne at jeg aldri likte Norsk på skolen. Det eneste jeg egentlig kunne tenkt meg å lære i fra Norsken, var å skrive gode, sakelige tekster med kildekritikk og diverse. Straffen for å slacke i Norsken er i dag dårlig skriving på kg og 10-15 minutter av eksamenstiden som må gå til å rette teksten, og å gjøre den forståelig.

Hvis du lærer deg enkle ting som at norsk skrives med liten forbokstav, så kommer det til å bli mye enklere for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke selve skrivefeilene som er mitt største problem, men det at folk ikke har interesse av å skrive korrekt. Jeg skriver langt fra perfekt selv, men jeg ønsker å skrive så bra som mulig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver langt fra korrekt, men allikevel blir jeg irritert over andre sine feil.

Det går mest på feil som f.eks.;

-Hvem bil har du?

Bruk av hun, når det skal være henne.

Og bruk av sms-forkortninger.

Og konsekvent bruk av "jaffal" :kjefte:

Kommafeil og andre småtabber gjør jeg ofte selv.

Og det er fritt fram å påpeke de, sånn at jeg om mulig lærer noe på mine gamle dager. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også fort at folk er litt "dumme" når noe de skriver er fullt av skrivefeil. Men jeg ler bare høyt av folk som skriver masse feil på FB. Spesielt om det er folk som er generelt høy på pæra. Da leser jeg det høyt til mannen min, mens jeg skratt ler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg skriver langt fra korrekt, men allikevel blir jeg irritert over andre sine feil.

Det går mest på feil som f.eks.;

-Hvem bil har du?

Bruk av hun, når det skal være henne.

Og bruk av sms-forkortninger.

Og konsekvent bruk av "jaffal" :kjefte:

"Hvem bil" og "jeg snakket med hun" har jeg ikke noe mot, ettersom det gir teksten litt dialektpreg, noe som bare er sjarmerende i enkelte sammenhenger, etter min mening. Og "jaffal" er vel mest en tullestavemåte, noe jeg også liker. Det som svir mest i øynene hos meg, er feil bruk av stor bokstav. Det gjør direkte vondt, kjenner jeg.

Uansett synes jeg at det å rette på andres språkfeil er veldig utidig, og noe som skaper et lite hyggelig diskusjonsklima. "If you can't win an argument, correct their grammar instead", som det heter på engelsk. Særdeles lite fruktbart, og dessuten som sagt særdeles lite hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvem bil" og "jeg snakket med hun" har jeg ikke noe mot, ettersom det gir teksten litt dialektpreg, noe som bare er sjarmerende i enkelte sammenhenger, etter min mening. Og "jaffal" er vel mest en tullestavemåte, noe jeg også liker. Det som svir mest i øynene hos meg, er feil bruk av stor bokstav. Det gjør direkte vondt, kjenner jeg.

Uansett synes jeg at det å rette på andres språkfeil er veldig utidig, og noe som skaper et lite hyggelig diskusjonsklima. "If you can't win an argument, correct their grammar instead", som det heter på engelsk. Særdeles lite fruktbart, og dessuten som sagt særdeles lite hyggelig.

Ikke enig! Fordi det virker som at unge ikke gidder å bry seg om disse feilene.

Og om jeg ikke klarer å stave restaurant, interresant osv. Så vil jeg gjerne korrigeres:).

Endret av Best
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Det finnes da mange naturvitere som kan skrive. Dessuten, på sivilingeniørutdanningen ved NTNU i Trondheim, teller norskkarakteren veldig mye ved opptak, nettopp fordi de ønsker å utdanne ingeniører som kan skrive.

Vel, det går fint ann å lære folk skrivemåte. Når sensor retter min eksamen, så ser han på forståelsen jeg viser, ikke om jeg glemmer komma eller har skrivefeil. Dog, jeg må desverre annerkjenne at man også blir bedømt av skrivefeil. Spesielt her på kg. Jeg synes det er kjipt, men slik er det. Jeg har alltid vært sterkere muntelig enn hva jeg er skriftelig.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Dog, jeg må desverre annerkjenne at man også blir bedømt av skrivefeil. Spesielt her på kg. Jeg synes det er kjipt, men slik er det. Jeg har alltid vært sterkere muntelig enn hva jeg er skriftelig.

Men klart at hvordan man skriver og ordlegger seg har noe å si! Og da spesielt i fora som KG, hvor det jo bare er skriftlig kommunikasjon som gjelder. Selv blir jeg ille berørt over folk som ikke kan skrive - de fremstår jo som veldig ubehjelpelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Men klart at hvordan man skriver og ordlegger seg har noe å si! Og da spesielt i fora som KG, hvor det jo bare er skriftlig kommunikasjon som gjelder. Selv blir jeg ille berørt over folk som ikke kan skrive - de fremstår jo som veldig ubehjelpelige.

I mitt hodet så er folk ubehelpelige når de ikke er virkelighetsorientert. Dvs, dersom jeg ikke hadde annerkjennet at skrivemåte er viktig så hadde jeg etter mitt eget syn vært ubehjelpelig.

Som sagt, å bedømme folk ut i fra skrivemåte kan være ganske idiotisk. Folk er flinke til forskjellige ting. For å snu dette på spissen, så kan jeg si at de som ikke har talent for matte er dumme. Fakta er at det ikke er sant.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Ikke enig! Fordi det virker som at ung ikke gidder å bry seg om disse feilene.

Men det er jo ikke feil om det er dialekt/muntlig språk man ønsker å få frem, da. På samme måte som at det ikke er feil dersom en trønder skriver "itj", eller om en person fra Stavanger skriver "gysla". Det er derimot muntlig språk, og det er helt greit å ikke like det, altså, men det er ikke nødvendigvis feil etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke at skrivefeil osv ikke har noe å si for eksamenen din? Da må du tro om igjen. Førsteinntrykket er det viktigste, spesielt for en sensor, og skrivefeil i massevis drar dette inntrykket ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Du tror ikke at skrivefeil osv ikke har noe å si for eksamenen din? Da må du tro om igjen. Førsteinntrykket er det viktigste, spesielt for en sensor, og skrivefeil i massevis drar dette inntrykket ned.

Faktisk så har ikke det så mye å si for oss. Det å ha en ryddig og fin eksamensoppsett/disposisjon, det kommer faktisk foran.

Hadde din påstand vært riktig, hadde ikke jeg fått noen A'er i det hele tatt. Sier det igjen, for naturvitere går det først og fremst på forståelse. Skrivefeil og skrivemåte er ikke det første man ser på.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, det går fint ann å lære folk skrivemåte. Når sensor retter min eksamen, så ser han på forståelsen jeg viser, ikke om jeg glemmer komma eller har skrivefeil. Dog, jeg må desverre annerkjenne at man også blir bedømt av skrivefeil. Spesielt her på kg. Jeg synes det er kjipt, men slik er det. Jeg har alltid vært sterkere muntelig enn hva jeg er skriftelig.

Du blir bedømt av sensor også. Første bud der jeg studerer, er å gjøre det lett for sensor. En god innledning og et godt språk, så har du sensor med deg og ikke mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Kommafeil og andre småtabber gjør jeg ofte selv.

Og det er fritt fram å påpeke de, sånn at jeg om mulig lærer noe på mine gamle dager. :fnise:

Hehe, ser forresten at du selv begår en feil som garantert kommer fra talespråket ditt, nemlig at du bruker "de" som objektsform.

For øvrig synes jeg det er ganske gjennomgående her på KG at folk som er opphengt i å rette på andres skrivefeil, ikke skriver spesielt godt selv, og dessuten at de helt tydelig ikke har språkutdannelse. Så hvorfor de da ønsker å utnevne seg selv til en slags 'KGs norsklærere', er meg et stort mysterium.

Du tror ikke at skrivefeil osv ikke har noe å si for eksamenen din? Da må du tro om igjen. Førsteinntrykket er det viktigste, spesielt for en sensor, og skrivefeil i massevis drar dette inntrykket ned.

Nemlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Du blir bedømt av sensor også. Første bud der jeg studerer, er å gjøre det lett for sensor. En god innledning og et godt språk, så har du sensor med deg og ikke mot deg.

Jeg prøver å godt jeg kan å lage gode disposisjoner, og jeg prøver å få til et ryddig eksamensoppsett, men jeg har nok mange skrivefeil og jeg skriver i tillegg ganske stygt. Alikavel, det har godt veldig fint meg meg på tross av skrivefeil og dårlig bruk av komma.

Endret av .-L-.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å godt jeg kan å lage gode disposisjoner og ha et ryddig eksamensoppsett, men jeg har nok mange skrivefeil og jeg skriver i tillegg ganske stygt. Alikavel, det har godt veldig fint meg meg på tross av skrivefeil og dårlig bruk av komma.

Du kan øve deg på grammatikk og å skrive penere samtidig. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...