Gå til innhold

Synes alle at bunard er fint?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kaster inn en gloheit fakkel her og sier: Jeg liker ikke bunader. Jeg synes det ser fælt og gammalmodig ut, og jeg tenker på gård fra 1800-tallet med tømmerhus og kyr rundt over alle veier. Jeg liker dem ikke rett og slett ikke.

Men er det slik at alle synes det er flott, eller er det noe dere sier bare fordi dere må og noe dere har bare fordi alle andre har det?

Nei, bunad er for det første stygt. Og for det andre har det ingenting med gårder på 1800-tallet å gjøre. Bunader ble oppfunnet på 1930- og 1940- og 1950-tallet ("Oslobunaden" f.eks.). Det store flertallet av alle bunader er funnet opp på 1930-1950-tallet og har ingenting med tradisjon å gjøre, og er sydd billig i Estland eller Kina. Så det er omtrent like ekte som Disneyland, og like kommerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, bunad er for det første stygt. Og for det andre har det ingenting med gårder på 1800-tallet å gjøre. Bunader ble oppfunnet på 1930- og 1940- og 1950-tallet ("Oslobunaden" f.eks.). Det store flertallet av alle bunader er funnet opp på 1930-1950-tallet og har ingenting med tradisjon å gjøre, og er sydd billig i Estland eller Kina. Så det er omtrent like ekte som Disneyland, og like kommerst.

Absolutt ikke alle som er sydd i utlandet. Mamma har sydd min, bestemor sydde hardangersømen på skjorta og ei bekjent av farmor har montert den :) jeg kommer også til å sy selv om jeg får en datter som vil ha bunad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bunad er for det første stygt. Og for det andre har det ingenting med gårder på 1800-tallet å gjøre. Bunader ble oppfunnet på 1930- og 1940- og 1950-tallet ("Oslobunaden" f.eks.). Det store flertallet av alle bunader er funnet opp på 1930-1950-tallet og har ingenting med tradisjon å gjøre, og er sydd billig i Estland eller Kina. Så det er omtrent like ekte som Disneyland, og like kommerst.

Jaha ja.. Hvilke bunader tenker du på da? For alle bunader i Norge går ikke under det du snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha ja.. Hvilke bunader tenker du på da? For alle bunader i Norge går ikke under det du snakker om her.

Jeg sa det store flertallet. Leste du ikke artikkelen i Aftenposten?

Selvfølgelig finnes det noen som syr bunadene selv. Men det er neppe mer enn 5-10 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha ja.. Hvilke bunader tenker du på da? For alle bunader i Norge går ikke under det du snakker om her.

Jeg tenker på bunader av typen

-Nordlandsbunad

-Oslobunad

-Askerbunad

Osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bunad er for det første stygt. Og for det andre har det ingenting med gårder på 1800-tallet å gjøre. Bunader ble oppfunnet på 1930- og 1940- og 1950-tallet ("Oslobunaden" f.eks.). Det store flertallet av alle bunader er funnet opp på 1930-1950-tallet og har ingenting med tradisjon å gjøre, og er sydd billig i Estland eller Kina. Så det er omtrent like ekte som Disneyland, og like kommerst.

Som eg har forklart i fleire trådar her, så er bunad eit tradisjonsplagg, og ikkje "finni opp" på 1900-talet. Alle har noko med tradisjon og gjera - bunadane byggjer på gamal norsk drakttradisjon. I dei ulike bygdene og regionane i Noreg brukte folk på landet gjerne veldig enkle bunadar til kvardags, og meir pynta til fest. I løpet av 1800-talet vart bygdene meir og meir prega av kjolemoten i byane, pga tettare samanknytning av by og land. Dermed byrja bygdefolk å bruke bymote framfor stakkar og nikkersbukser. På slutten av 1800-talet var bunad heilt "ut" (sjølv stakk og liv var kvardagsplagg fleire stader til langt utpå 1900-talet), men etterkvart som Noreg vart ein sjølvstendig nasjon, voks interessa for det nasjonale og gamal draktskikk. Dermed byrja rekonstrueringa av bunadar utover mot 1920-30-talet. Fleire av bunadane er veldig like dei opprinnelege, andre er meir kontruerte. Men ingen er "oppfinni på 1930-talet", som du påstår. Heller ikkje vert dei sydd i utlandet, men ved husfliden i dei ulike fylkene, eller folk syr sjølv. Sjølvsagt kan ein kjøpe seg ein "kinabunad" viss ein vil ha noko billeg og dårleg, men det er fyrst dei siste åra det har vorte mogleg, og ikkje er det vanleg heller. Dei aller, aller fleste vel skikkelege, tradisjonsrike plagg. Skaff deg kunnskap før du uttalar deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker på bunader av typen

-Nordlandsbunad

-Oslobunad

-Askerbunad

Osv. osv.

Nordlandsbunaden kom på 20-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...