Gå til innhold

Synes alle at bunard er fint?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det ingen mellomting mellom de to tingene? :klo:

Hva skulle det være? Bunadstopp med bunadssølv, kort skjørt (typ, på størrelse med ei truse), sorte strømper, høye hæler, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strykebrett

Jeg syns bunad er kjempefint. Kunne gjerne tenkt meg å hatt på bunaden min dersom jeg skulle gifte meg, og dersom jeg skulle bli invitert på slottsmiddag for eksempel. Har hatt på meg bunad i flere gallaanledninger, og det har blitt meget godt mottatt. I tillegg til at den er fin syns jeg det er veldig kjekt å ha en klesdrakt som jeg vet at er innenfor koden i de fineste selskapene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle det være? Bunadstopp med bunadssølv, kort skjørt (typ, på størrelse med ei truse), sorte strømper, høye hæler, osv?

MÅ det være kort skjørt som viser rumpeballer da? Går det virkelig ikke an å finne en mer presentabel kjole enn polyester-helvetet de selger på Motehus f.eks?

Merkelig nok så har jeg klart å finne kjoler som ikke går inn under det du har i tankene. Men det kommer vel litt an på hvor en handler og hvor mye en betaler for det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ det være kort skjørt som viser rumpeballer da? Går det virkelig ikke an å finne en mer presentabel kjole enn polyester-helvetet de selger på Motehus f.eks?

Merkelig nok så har jeg klart å finne kjoler som ikke går inn under det du har i tankene. Men det kommer vel litt an på hvor en handler og hvor mye en betaler for det også.

Tja, det går sikkert fint an å kle seg i det også hvis en ønsker å se ut som en prostituert. Som jo var litt av poenget, en mellomting mellom prostituert og bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det går sikkert fint an å kle seg i det også hvis en ønsker å se ut som en prostituert. Som jo var litt av poenget, en mellomting mellom prostituert og bunad.

Den type kverulering blir bare for dumt. Vet du i det hele tatt hva mellomting i denne sammenhengen betyr?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den type kverulering blir bare for dumt. Vet du i det hele tatt hva mellomting i denne sammenhengen betyr?

Vet du i det hele tatt hva jeg siktet til når jeg skrev innlegget mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du i det hele tatt hva jeg siktet til når jeg skrev innlegget mitt?

Ja det vet jeg men det ble for dumt uansett. Fordi det henger ikke på greip annet i hodet ditt tydeligvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempeglad i bunaden min, og synes det er kjempefint å se andre i bunad også. :) om noen ikke liker det, får de gå i noe annet, ikke verre enn det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Jeg kaster inn en gloheit fakkel her og sier: Jeg liker ikke bunader. Jeg synes det ser fælt og gammalmodig ut, og jeg tenker på gård fra 1800-tallet med tømmerhus og kyr rundt over alle veier. Jeg liker dem ikke rett og slett ikke.

Men er det slik at alle synes det er flott, eller er det noe dere sier bare fordi dere må og noe dere har bare fordi alle andre har det?

Hva er galt med tømmerhus og kyr da? :)

Er det ikke sånn vi levde før i tiden? Syns det er fint at man tar vare på det gamle, og ikke moderniserer alt hele tiden. Noe må man ta vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner meg i alle fall fin i bunad, med bunaden min får ein i alle fall veldig god kroppshaldning, og beltet framhevar midja. Ikkje alle bunadar er like flatterande, sjølvsagt, men eg synest jevnt over at kvinner stort sett ser bra ut i bunad. Smalt liv gjer at ein ser slankare ut, og vidt skjørt skjuler både store rumper og tjukke lår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner meg i alle fall fin i bunad, med bunaden min får ein i alle fall veldig god kroppshaldning, og beltet framhevar midja. Ikkje alle bunadar er like flatterande, sjølvsagt, men eg synest jevnt over at kvinner stort sett ser bra ut i bunad. Smalt liv gjer at ein ser slankare ut, og vidt skjørt skjuler både store rumper og tjukke lår ;)

synes det blir omvendt jeg.Fleste ser stappet ut og lite lekkert. Men det er meg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nenya82

For prisen av en Oslo-3 bunad kunne du fått en bil.

Men det er nettopp det med at det er et bankers antrekk som kan gjøre at bunadsbruk faktisk også trekker litt ned for meg.. Hadde du ikke bedre råd, tenker jeg faktisk.For det er jo faktisk noen som forklarte meg at noen investerer i bunad én gang, nettopp så de skal slippe utgifter til flotte kjoler i brylluper og julaften og annet sånt som de blir invitert til seinere i livet...

Dessuten så er det jo et symptom på dårlig fantasi, og de dekker over at de kanskje ikke har så sikker stilsmak at de greier å finne seg nye kjoler de har tro på at passer til anledningen. Så da blir det å kunne ta på bunaden en trygghet.

Dessuten er det ikke til å stikke under en stol at det er penuniformen for mange unger, akkurat som det var med matrosdresser før.

(Men, hva betyr egentlig fua?)

Jeg tror det er få som investerer i bunad for at de skal slippe å kjøpe kjoler til finere anledninger.De fleste jeg vet om som har bunad har fått den av foreldre/familien til konfirmasjon for eksempel.En fin kjole trenger heller ikke å koste mye så den tror jeg ikke helt på.

Dessuten kan det jo hende at de som går med bunad til finere anledninger faktisk syns at den er det fineste de har i skapet og hva så om de ikke har fantasi eller stilsmak?Alle er ikke like interessert i mote,og de som ikke liker bunad trenger ikke gå med det.

Nå har ikke jeg bunad,kun festdrakt,men jeg ville heller investert i bunad enn å kjøpe bryllupskjole for eksempel.Det er jo også noe som folk gjerne bruker endel penger på,men den kan man bare bruke en dag.Bunaden kan man bruke uansett om man er 20 eller 60,og den går ikke av moten.

Og fua betyr vel rumpa tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker bunader! Spesielt min egen lierbunad. Synes det er så fint å se alle bunadene på 17. mai :) I bryllupet mitt hadde flere av venninnene mine på bunader, det likte jeg :) Bruker min i konfirmasjon, dåp, bryllup og 17. mai og synes det er like stas å ta den på hver gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns bunad er kjempefint. Kunne gjerne tenkt meg å hatt på bunaden min dersom jeg skulle gifte meg, og dersom jeg skulle bli invitert på slottsmiddag for eksempel. Har hatt på meg bunad i flere gallaanledninger, og det har blitt meget godt mottatt. I tillegg til at den er fin syns jeg det er veldig kjekt å ha en klesdrakt som jeg vet at er innenfor koden i de fineste selskapene uansett.

Jeg har ikke hatt på bunaden ved flere gallaanledninger (rett og slett fordi det ikke har vært noen), men jeg har nær slekt som har brukt det under representasjonsmiddager på Slottet. Det er langt fra uvanlig å se bunad under gallamiddager der.

Jeg kunne godt tenkt meg å gifte meg i bunaden min, evnt. leid meg en brudebunad (men jeg tror ikke noen av "mine" distrikter har det).

Som noen nevnte er 17. mai for meg bunad og korpsmusikk. Ikke så rart kanskje, jeg elsker bunaden min og spiller i korps. Trommemarsj gir en merkelig lykkefølelse hos meg. :sjenert:

Jeg føler meg skikkelig staselig i bunaden min. Den går på i år også, selvom den har krympa litt i skapet. Ser skikkelig fruktbar ut. :fnise: Til neste år må jeg krympe eller bunaden vokse, hvis ikke blir det tvangsvoksing på bunaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempefint. Siden jeg har en mor fra Sunnmøre har jeg sunnmørsbunad og jeg elsker den. Føler meg såå fin i den! Jeg elsker alt med 17. mai, jeg. Bunad, tradisjoner og korpsmusikk :jepp:

4146_5F00_1176040041110_5F00_1231362455_5F00_30494361_5F00_3893032_5F00_n.jpg

Maken til min! :)

Jeg synes bunad/folkedrakt er fint, og jeg liker å kle meg i det til passende anledninger. Den gir meg en tilknytning til området der mine forfedre og mødre kom fra, og som jeg selv bor i. Jeg kan ikke fatte at det å være stolt av landet sitt og byen eller regionen sin skal være noe negativt.

Hva skal vi si om de som har festdrakter fra andre land/kontinenter da?

Skal de ikke få lov til å ha dem på seg uten å bli negativt omtalt?

Eller gjelder den negative omtalen og karakteristikkene om å være nasjonalistisk kun for oss fra Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liss`pia

Åh jeg eeeelsker bunader, men bare de fine *fnis*. Jeg liker faktisk best de som ser litt "gamle" ut, ikke type slitt, men de mer tradisjonelle. Kan f.eks.ikke fordra de "moderne" bunadskoene, men foretrekker de tradisjonelle "bootsene" med knyting og det hele. Skal jeg først hive på meg bunad vil jeg kjøre den tradisjonelle stilen og virkelig se gammelnorsk ut, lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Okusan

Men det er nettopp det med at det er et bankers antrekk som kan gjøre at bunadsbruk faktisk også trekker litt ned for meg.. Hadde du ikke bedre råd, tenker jeg faktisk.

Dessuten så er det jo et symptom på dårlig fantasi, og de dekker over at de kanskje ikke har så sikker stilsmak at de greier å finne seg nye kjoler de har tro på at passer til anledningen. Så da blir det å kunne ta på bunaden en trygghet.

Jamen, det er jo helt riktig det! ;)

Når jeg er ferdig med å kle opp alle barna, og mannen, og kjøpe inn nye pensko og stryke skjorter og legge opp skjørtekanter, så er det verken stil, penger eller fantasi igjen til meg, serru. Med en passe kvapsete mammafasong er det ikke noe gøy å kjøpe lekre kjoler heller.

Så du har fullstendig rett, men det er nettopp derfor jeg er så glad i bunaden min på akkurat 17. mai! Det er bare å hoppe i den og sørge for å puste (og spise!) minst mulig resten av dagen.

(og jepp, "fua" betyr rumpe, men det ble jo vennlig forklart over her :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...