Gå til innhold

Har dere sparekonto til barnet/barna deres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker å opprette en sparekonto til datteren vår hvor vi kan sette inn et beløp per måned. Men er litt usikker på hvordan konto vi skal ha, på mitt navn/mannen sitt eller barnet sitt navn. Hvor mye skal man egentlig sette av hver måned og skal vi bestemme hva pengene skal gå til den dagen de skal brukes osv.?

Masse tanker her nå. Så lurer litt på hva dere har gjort eller hva dere syns?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er en lang tråd om dette etsteds. Let og du vil finne:)

Oki, takk :) Da skal jeg prøve å finne den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne funnet den frem for deg, men jeg surfer fra mobilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare her:

Vi sparer til junior vår i DNB, Pox & Pia Sparekonto. Vi setter inn barnetrygden (rundet opp til kr 1000,-) + 200,- fra hver av oss foreldrene hver måned, samt litt penger til bursdag og jul. I tillegg spares det på barnets sparebøsse, som tømmes med jevne mellomrom og settes på samme konto. Kontoen står i barnets navn.

Ang hva som lønner seg - i hvilket navn kontoen skal stå - kommer det an på hva tanken er med kontoen. Er tanken at pengene skal stå på konto og godgjøre seg til barnet selv fyller 18 år, kan det stå i barnets navn. Overformynderiet tar juridisk sett over forvaltningen av barnets formue i det den overstiger kr 75.000,- (inntil barnet selv blir myndig). Men dette har ingen praktisk betydning med mindre dere ønsker å bruke av disse pengene før barnet fyller 18. Da må dere i såfall søke overformynderiet om å bruke av pengene, og det må da være til barnets beste at pengene brukes. (Man kan få avslag på søknaden). Det kan være krøkkete og upraktisk, men det er dette som trygger barnets midler på best mulig måte. Dersom det spares i ditt eller farens navn, tilhører pengene juridisk sett kontoeier.

Når man sparer til barna sine, sparer man jo gjerne med tanke på at pengene skal brukes til f.eks studier, førerkort, bil, innskudd i bolig eller lignende. Der kommer det igjen inn hvorvidt man skal spare i barnets navn eller foreldrenes. Sparer man i barnets navn, kan man uansett intensjoner, risikere at barnet bruker opp hele kontoen fullstendig hodeløst. Har man spart i eget navn, kan man selv porsjonere ut pengene til de formålene man hadde tenkt. Vi har allikevel satset på å spare i barnets navn, og håper på at vi klarer å oppdra barnet til å ha et sunt syn på penger og økonomi når den dagen kommer at h*n selv skal disponere kontoen.

En annen ting å tenke på ang å spare i barnets navn, kontra foreldrenes navn, er om det skulle skje noe med en av eller begge foreldrene. Sitter man da f.eks med boliggjeld osv (eller om man for den saks skyld skulle gå personlig konkurs), vil midler i boet (inkl kontoen man har i eget navn, men sparer til barnet på) kunne måtte gå til å dekke gjeld. Står derimot kontoen i barnets navn, kan ikke pengene røres ifbm oppgjør av boet.

For oss ble det iallfall mest riktig å velge å spare i barnets navn. Det er da vi kan være mest sikre på at det er nettopp barnet som får pengene til slutt, (nesten) uansett hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigert skrivefeil i sparekontonavnet.

For å svare her:

Vi sparer til junior vår i DNB, FOX & Pia Sparekonto. Vi setter inn barnetrygden (rundet opp til kr 1000,-) + 200,- fra hver av oss foreldrene hver måned, samt litt penger til bursdag og jul. I tillegg spares det på barnets sparebøsse, som tømmes med jevne mellomrom og settes på samme konto. Kontoen står i barnets navn.

Ang hva som lønner seg - i hvilket navn kontoen skal stå - kommer det an på hva tanken er med kontoen. Er tanken at pengene skal stå på konto og godgjøre seg til barnet selv fyller 18 år, kan det stå i barnets navn. Overformynderiet tar juridisk sett over forvaltningen av barnets formue i det den overstiger kr 75.000,- (inntil barnet selv blir myndig). Men dette har ingen praktisk betydning med mindre dere ønsker å bruke av disse pengene før barnet fyller 18. Da må dere i såfall søke overformynderiet om å bruke av pengene, og det må da være til barnets beste at pengene brukes. (Man kan få avslag på søknaden). Det kan være krøkkete og upraktisk, men det er dette som trygger barnets midler på best mulig måte. Dersom det spares i ditt eller farens navn, tilhører pengene juridisk sett kontoeier.

Når man sparer til barna sine, sparer man jo gjerne med tanke på at pengene skal brukes til f.eks studier, førerkort, bil, innskudd i bolig eller lignende. Der kommer det igjen inn hvorvidt man skal spare i barnets navn eller foreldrenes. Sparer man i barnets navn, kan man uansett intensjoner, risikere at barnet bruker opp hele kontoen fullstendig hodeløst. Har man spart i eget navn, kan man selv porsjonere ut pengene til de formålene man hadde tenkt. Vi har allikevel satset på å spare i barnets navn, og håper på at vi klarer å oppdra barnet til å ha et sunt syn på penger og økonomi når den dagen kommer at h*n selv skal disponere kontoen.

En annen ting å tenke på ang å spare i barnets navn, kontra foreldrenes navn, er om det skulle skje noe med en av eller begge foreldrene. Sitter man da f.eks med boliggjeld osv (eller om man for den saks skyld skulle gå personlig konkurs), vil midler i boet (inkl kontoen man har i eget navn, men sparer til barnet på) kunne måtte gå til å dekke gjeld. Står derimot kontoen i barnets navn, kan ikke pengene røres ifbm oppgjør av boet.

For oss ble det iallfall mest riktig å velge å spare i barnets navn. Det er da vi kan være mest sikre på at det er nettopp barnet som får pengene til slutt, (nesten) uansett hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting å tenke på hvis man sparer til barnet i sitt eget navn er at beløpet man gir til barnet når det feks er 20 år, skal begynne å studere etc, er innrapporteringspliktig, og vil spise av fribeløpet i arveavgiftsgrunnlaget. Eventuelt vil man måtte betale arveavgift av det om summen overstiger 470 000,- (etter dagens satser). Man har lov til å gi 0,5 G i året (i underkant av 40 000) avgiftsfritt, og ved å overføre til en konto i barnets navn holder man seg antakelig innenfor denne årlige grensen (med mindre man sparer veldig mye).

Vi sparer også i Fox og Pia. At overformynderiet overtar pengene når man runder 80 000 ser jeg ikke på som noe problem - det er jo bare for å sørge for at det er barnet som får glede av pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Michelet

Sparer 250kr(+pengegaver blir satt inn her) i mnd på sparekonto i mitt navn.

Jeg husker tilbake til da jeg var 18 og hadde 0 pengevett,så tar ikke sjansen på at barnet får fri tilgang på pengene på 18årsdagen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette penger i barnets navn er toppen av idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde selv vært fint istand til å ta vare på en stor sum penger da jeg var 18. Og jeg gjorde det forsåvidt også, da jeg arvet noen hundre tusen fra min farmor da jeg var på den alderen.

Men det går vel an å sperre kontoen slik at ingen parter kan røre pengene uten den andres samtykke, fram til en eventuell leilighet anskaffes eller liknende. Jeg har hatt sånne ordninger på depositumet til leiligheter jeg har leiet, så jeg regner med at det kan gjøres sånn i fremtiden også.

Jeg er nemlig ikke interessert i å sponse russetid og fest og fyll - det får de finansiere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nr 321865

Hvis man sparer i barnets navn er det veldig viktig at kontoen er merket med at den skal unntas overformynderiets klamme hender, hvis ikke risikerer man at de overtar styringen hvis barnets samlede formue overstiger 75 000, og da vet man ikke hva de kan finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en konto i barnets navn hvor jeg setter inn litt penger nå og da, men for det meste er det pengegaver fra familie. Det er vel 20 000 kroner der nå, og barnet er seks år gammelt, så pluss renter så holder det vel egentlig.

Har også en annen konto hvor jeg sparer til mine utgifter relatert til barnet (lappen (som jeg har tenkt å gi i gave), konfirmasjon ect.). Der har jeg spart en del allerede, og dersom hun vil trenge hjelp til boligkjøp ect. så kan jo dette brukes.

Hadde egentlig tenkt å la mer av pengene stå i hennes navn pga. arveavgift osv. men har kommet frem til at jeg helst ser hun lærer seg å spare selv også. Så får disse pengene være til hjelp dersom hun skulle trenge det, men jeg vil ikke at det skal være noe hun får uten videre. Selv fikk jeg egentlig ikke noe av foreldrene mine (eller jo, masse så klart, men mer i form av et trygt hjem, oppfordringer til å spare og forsikringer om at HVIS jeg skulle trenge noe så måtte jeg komme til dem og spørre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig en konto i mitt navn som jeg setter inn barnetrygden pluss det som måtte komme av penger utenom. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal fortsette å spare sånn eller om jeg skal opprette i barnets navn. Det er jo dette med stipend og slikt på videregående, har man penger på konto får man ikke stipend har jeg skjønt. Og dette med overformynderiet. Men helt reellt, hva kan overformynderiet gjøre? Annet enn å nekte å betale ut til foreldre? Og er det slik at en konto i barnets navn blir tilgjengelig og helt åpent disponibel i det barnet fyller 18?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Misteltein

Jeg har en sparekonto hvor det står litt diverse pengegaver på. Nå har jeg begynt med 100 kroner i måneden til denne kontoen. Jeg har også en konto som jeg sparer til litt uforutsette utgifter, eller kanskje når det bare er noe som han trenger..... Nå må garderoben fornyes snart, og da blir det godt med litt ekstra penger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreløpig en konto i mitt navn som jeg setter inn barnetrygden pluss det som måtte komme av penger utenom. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal fortsette å spare sånn eller om jeg skal opprette i barnets navn. Det er jo dette med stipend og slikt på videregående, har man penger på konto får man ikke stipend har jeg skjønt. Og dette med overformynderiet. Men helt reellt, hva kan overformynderiet gjøre? Annet enn å nekte å betale ut til foreldre? Og er det slik at en konto i barnets navn blir tilgjengelig og helt åpent disponibel i det barnet fyller 18?

Grunnstipend på vgs beregnes etter foreldrenes inntekt/formue, og ikke barnets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sparer i barnets navn er det veldig viktig at kontoen er merket med at den skal unntas overformynderiets klamme hender, hvis ikke risikerer man at de overtar styringen hvis barnets samlede formue overstiger 75 000, og da vet man ikke hva de kan finne på.

Hva slags dårlig erfaring har du med overformynderiet?

Slik jeg har forstått det skal de bare "oppbevare" pengene til barnet blir myndig, og overtar dem selv. De har vel ikke noe mer tilgang til dem enn det banken har?

Opplys meg gjerne - min eneste erfaring med dem er gjennom søsteren min, som fikk sin arv beslaglagt av overformynderiet fram til hun ble 18, og overtok selv. Var ikke noe problem det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

<Jeg sparer et lite beløp hver måned. Og bruker. Til nødvendig klær og sko.

Har dere råd til å spare til barnet og ikke bruke så opprett konto i eget navn. Da har dere råderett over pengene. I barnets navn og over et visst beløp så overtar overformynderiet og bra er det. Samtdig så vet dere ingenting om framtiden og det kan faktisk bli en situasjon hvor det er tvingende nødvendig å bruke disse kronene for å få familien AS til å gå i hop. Da hjelper det at kronene står i eget navn og ikke i barns navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spare nei! :ler:

Har i løpet av april og mai betalt over 10000 til ferieleir, 15000 til kulturskolen (samlefaktura for et semester), 7000 til orkestertur og 6500 til utenlandscup. Venter på faktura for to kurs de skal på i løpet av sommeren, regner med 4-5000 på hver.

Jeg sparer ikke ei krone, men jeg betaler det de skal ha og jobber med å få ned huslånet. Har null og niks dårlig samvittighet, de skal få morsarven sin og vel så det. Men å sette av penger hver måned når jeg omtrent ikke har råd til klær til meg selv- nope, der går grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 kontoer til poden. En jeg har opprettet i mitt navn. Der setter jeg inn litt av barnetrygden (250-300 pr mnd) og evt. penger fra bursdager og jul.

Den andre kontoen har bestemoren opprettet i barnets navn. Hun sparer 100,- hver mnd på denne kontoen.

Nå er poden snart 3 år og har ca 11 000,- på konto :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...