Gå til innhold

Derfor er du feit

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver det grovt for å understreke et poeng. Dettte med midjemålet:

La oss si du har et midjemål over 150cm da. Det er fettet i overkroppen som er det farligste. Derfor er det ikke en idé å skulle begynne å overbelaste hjertet ditt når det allerede er overblastet!

Jeg er HELT enig at en trent mage er mye finere enn bare en "slank" mage. Men poenget var ikke det som er fint, men det som er sunt for kroppens indre. Tror ikke en person som har en BMI på 30 tenker på sixpacken dersom legen sier " du må gå ned i vekt"...

Så lenge man starter rolig og øker på etterhvert, da helst med hjelp fra lege og/eller personlig trener er det ikke farlig for hjertet å trimme bare fordi midjemålet er stort. Man skal være ekstremt overvektig før det er "farlig" å trimme.

Jeg har forøvrig BMI på over 30 og tenker magemuskler selv om jeg ikke sikter mot beinhard sixpack. En fastere mage betyr ikke nødvendigvis full sixpack. Nå er ikke jeg 150 rundt livet da, men har mye mage å hanskes med.

Du fremstår veldig bastant til å ha så lite peiling. Veldig rare påstander du kommer med.

Alkohol er energi på lik linje med fett, karbo og protein. Du kan jo f.eks bare ta en titt på næringsinnholdet i en spritflaske. En liter sprit 40% inneholder ca 2500 nedbrytbare kcal for menneskekroppen. Ingen av disse er fra karbohydrater, fett eller protein. Ikke bare er det energi, det er til og med den energikilden som førsteprioriteres av kroppen.

Vitaminer kan vi la ligge. De utgjør uansett bare en promille av totalen

Siden du mener jeg har så lite peiling, kan du kanskje vise til kilder som sier noe om hva det er i alkoholen som brukes som energi i kroppen da, dersom du mener det ikke er karbohydrater? Hva er det i alkohol som brytes ned i kroppen og hvilket energigivende stoff blir det brutt ned til da? Du må også gjerne vise kilder som sier at alkohol er den energikilden som førsteprioriteres av kroppen.

Og ja vi lar vitaminene ligge, så slipper du å lete frem kilder på at det er energigivende stoffer ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og tada, neste setning var "Spiser du ikke, blir du selvsagt ikke feit, fordi kroppen ikke tilføres energi, men fra et visst minimumspunkt handler det vel mer om hvordan kroppen takler den tilførte energien."

Men du leser tydeligvis bare det du vil lese.

Ingen kropper kan ta opp mer enn det som regnes som metaboliserbar energi i en matvare. Men noen kan ta opp mindre. Det taler ikke akkurat tjukkasenes fordel.

Skrevet

Det høres fantastisk ut!

Jaha? Syns det var forferdelig jeg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Du blir hva du spiser. Bruk hodet ditt. Kjenn på hva kroppen din egentlig vil ha. Og STOPP å lese reklamer om slanking. For du må føle instinket ditt. Det er det eneste som går an. Du trenger ikke en gang trene dersom du spiser de kaloriene kroppen din trenger, og ikke noe utover det.

:klappe:

Helt enig!

Med andre ord, lytt til kroppen din.

Det funker på det aller aller meste. Blader og annet tull er bare en distraksjon. Bruk den forbrukermakta dere har, og slutt å finansiere dritten. Da må de enten legge ned, eller slutte å skrive om alle de nyttesløse kurene.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som bestrider dette da?

Åpne visse typer ukeblad, og du vil finne nok av eksempler.

Skrevet (endret)

Siden du mener jeg har så lite peiling, kan du kanskje vise til kilder som sier noe om hva det er i alkoholen som brukes som energi i kroppen da, dersom du mener det ikke er karbohydrater? Hva er det i alkohol som brytes ned i kroppen og hvilket energigivende stoff blir det brutt ned til da? Du må også gjerne vise kilder som sier at alkohol er den energikilden som førsteprioriteres av kroppen.

Det er alkoholen i seg selv som brukes som energi. Selve etanolen. Så er det jo ofte noe karbohydrater i tillegg i en alkoholholdig drikk, men jeg snakker altså om selve etanolen. En menneskekropp kan ta opp ca 7kcal av ett gram etanol.

Finner det noget merkelig å dokumentere noe som jeg regner som en selvfølgelighet, men siden du ber om det så værsågod.

"With 7 calories per gram, the number of calories in alcohol is second only after fat (9 cals/g).

The calories in alcohol are metabolised first by the body"

http://www.nutracheck.co.uk/calories/calories_in_alcohol/Alcohol.html

"Alkohol har førsteprioritet i kroppens stoffskifte."

http://www.klikk.no/helse/dinkost/article382697.ece

"The key to determining whether you need alcohol is to understand what alcohol is and how it is processed in your body. Calories provide energy for our bodies to function. We get calories from carbohydrates, protein, fat, and alcohol. For each gram, you get a set number of calories.1 gram Calories

Carbohydrates 4

Protein 4

Fat 9

Alcohol 7"

http://www.medicinenet.com/alcohol_and_nutrition/article.htm

Endret av kråkjefjas
  • Liker 1
Gjest Blubberella
Skrevet

Forskere med nytt lys på hvorfor noen er feit og noen er tynn: Lenke

Interessant forskning. Det viser at folk kanskje har mer forskjellige kropper enn man tror.

Jeg er forøvrig enig i at lettvinte løsninger er mindre smart. Mange glemmer det faktum at de har brukt flere år på å legge på seg, og da kan de ikke forvente å gå ned i vekt kjempefort. Kroppen trenger tid til å venne seg til annerledes kosthold, mer trim og den nye størrelsen. I tillegg trenger psyken tid til å tilpasse seg. Hvis man gir seg i kast med intense dietter og beinhard trening vil man gjerne gå lei og gi opp, og så legger man kanskje på seg alt igjen pluss litt til.

Folk burde slutte å slanke seg og heller tenke livsstilsendring. Det vil si bedre kosthold og mer aktivitet, men da i doser man vet man kan leve med resten av livet :)

• Liker 1
Skrevet

Jaha? Syns det var forferdelig jeg.

Tenk hva forskning på deg kan gjøre med barn i afrika hvis dette er sant!

De kan bli feite og gode uten å spise noen ting

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er alkoholen i seg selv som brukes som energi. Selve etanolen. Så er det jo ofte noe karbohydrater i tillegg i en alkoholholdig drikk, men jeg snakker altså om selve etanolen. En menneskekropp kan ta opp ca 7kcal av ett gram etanol.

Finner det noget merkelig å dokumentere noe som jeg regner som en selvfølgelighet, men siden du ber om det så værsågod.

"With 7 calories per gram, the number of calories in alcohol is second only after fat (9 cals/g).

The calories in alcohol are metabolised first by the body"

http://www.nutracheck.co.uk/calories/calories_in_alcohol/Alcohol.html

"Alkohol har førsteprioritet i kroppens stoffskifte."

http://www.klikk.no/helse/dinkost/article382697.ece

"The key to determining whether you need alcohol is to understand what alcohol is and how it is processed in your body. Calories provide energy for our bodies to function. We get calories from carbohydrates, protein, fat, and alcohol. For each gram, you get a set number of calories.1 gram Calories

Carbohydrates 4

Protein 4

Fat 9

Alcohol 7"

http://www.medicinenet.com/alcohol_and_nutrition/article.htm

Ok, så lærte jeg noe nytt idag :)

Men det at kroppen prioriterer alokoholforbrenning før forbrenning av annen energi henger jo sammen med at kroppen vil bli kvitt giftstoffene, ikke at alkohol er den foretrukne formen for energi i kroppen.

Skrevet

Glemte å si noe angående forbrenning. Det er faktisk ingen som har merkbart høyere forbrenning enn andre, dette er vitenskaplig bevisst. Det kan være snakk om bittelitt høyere, men ikke slik at det har noe å si! Hvis jeg jogger i 30 min og en 150kg mann jogger i 30 min, så ville han uansett ha forbrent mye mer kalorier enn meg pga vekten hans er så høy. Tenk på det, dere som tror dere har "lav forbrenning", mener dere virkelig at dere f.eks forbrenner 200kcal mindre ved 60 minutters aktivitet enn der andre ville gjort? Tror ikke det. Alt som har noe å si på hvor mye man f.eks forbrenner i timen er alder, kjønn og vekt. Så slutt å vær så late og kom dere heller ut og tren! ;-)

Det er vel stort sett hvileforbrenningen som er arvelig?

En som bærer på mye vekt vil selvsagt brenne mye mer kalorier på samme distanse, siden det krever mer energi å flytte mer masse (basic fysikk). Vedkommende vil også ha ganske kraftige muskler, fordi h*n er nødt til å bære rundt på mer vekt i det daglige. Men en som drar på mer kg, og er utrent, vil selvsagt også bli fortere utslitt. Derfor er det kanskje lurt å drive litt vekttrening på si, for utvikle større muskler som kan klare den ekstra treningsbelastningen?

Ser definitivt ut til at kråkjefjas er inne på noe her.

Wiki:

Etanol gir mye energi ved forbrenning. Før kunstig ernæring med direkte tilførsel i blodårene av sukker, fettoppløsninger og aminosyreoppløsninger ble lett tilgjengelig, ble det benyttet intravenøs tilførsel av etanoloppløsning som energitilførsel for pasienter. I norsk litteratur ble det anbefalt en moderat mengde etanol som ikke ville gi rus, men engelsk litteratur anga en noe større mengde etanol som ville ha en positiv psykisk effekt på pasienten.

Digger de retningslinjene de hadde i England. :lur:

Skrevet

Ok, så lærte jeg noe nytt idag :)

Men det at kroppen prioriterer alokoholforbrenning før forbrenning av annen energi henger jo sammen med at kroppen vil bli kvitt giftstoffene, ikke at alkohol er den foretrukne formen for energi i kroppen.

Ingen årsak. Så vær forsiktig med spriten heretter.

Nja, på en måte. Kroppen er jo ikke et tenkende organ som vet om det er gift eller ei. Den bare reagerer på de kjemiske reaksjoner som oppstår. Det er etanolens egenskaper som gjør at det blir slik. Noe av den blir tatt opp allerede i slimhinnene i munnen og magesekken. Det er det ingen andre næringsstoffer som gjør.

En god og oppklarende artikkel som forklarer det bedre enn meg

http://www.healthchecksystems.com/alcohol.htm

Skrevet

Ser definitivt ut til at kråkjefjas er inne på noe her.

Wiki:

Digger de retningslinjene de hadde i England. :lur:

Ja. Det er også derfor st. bernhardshundene hadde en tønne med sprit under haka, og ikke juice.

Gjest anonym
Skrevet

Åpne visse typer ukeblad, og du vil finne nok av eksempler.

Det er faktsik helt tragisk. Hvert ENESTE jenteblad fronter et ideal som bare 2% i verden kanskje har. De er i tillegg retusjert. Helt fra jenter begynner å lese TOPP så får de en innføring av hvordan man skal se ut...

Vi kan takke media for at spiseforstyrrelser finnes..takk. Tror ikke anoreksia var et problem for 150år siden feks, og heller ikke i Afrika....

Hadde ikke media vært så opptatt av alt var perfekt ville folk godtatt seg selv, og ikke hatt urealistiske mål til seg selv.

Ingen av reklamemodellene har kviser, pus over munnen, blåmerker, nupper, babyhår, hår på armene, hår på lårene, tynt hår på hodet, ringer under øynene, små pupper selv om BMI deres er under 18. Slike ting som de fleste har. At vi i det hele tatt lar oss påvirke av disse "fantasimenneskene"... Trist.. :(

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Når hypotyreose er årsaken til nedsatt forbrenning, og dermed vektøkning, og selv om man spiser sunt og er aktiv hele dagen, hva gjør man da? Og er et dypere stemmeleie et vanlig symptom i tillegg?

Jeg skulle tatt disse rundene hos legen IGJEN, for jeg har ALLE symptomene som gikk an å ha :sad: Jeg strever hele tiden, spiser "riktig" og er aktiv hele dagen, og allikevel sliter jeg med vekta.

• Liker 1
Gjest gjest
Skrevet

Folket trenger mer kunnskap om kosthold enn de trenger om feks nynorsk.

Beste uttalelse på KG ever

Gjest MissPennyfeather
Skrevet (endret)

Vi kan takke media for at spiseforstyrrelser finnes..takk. Tror ikke anoreksia var et problem for 150år siden feks, og heller ikke i Afrika....

Ett av de første dokumenterte tilfellene av anorexia nervosa er pasienten kalt "Miss A", som først ble avbildet i 1866. I følge mine beregninger er det 146 år siden.

Du kan også lese mer om spiseforstyrrelser i et historisk perspektiv her.

Jeg er lei av at folk skylder på media for alt, som om mennesker med spisefortyrrelser er sauer i flokk som følger den tynneste lederen. Jeg sluttet ikke å spise fordi jeg ville bli tynn, jeg trodde det ville gi meg kontroll. Dette gjelder mange. På et underbevisst plan handler det om kontroll, som manifesterer seg i en trang til å kontrollere kroppen og matinntaket. Du våkner ikke en dag og har en alvorlig spiseforstyrrelse fordi du har sett tynne mennesker på TV. Mange jeg gikk på skolen med "ville" være anorektiske fordi de ville bli tynne, men de klarte det ikke fordi de ikke hadde frykten som drev dem.

Når det er sagt så skal jeg være den første til å innrømme at grunnen til mine ekstra kilo er helt og holdent min egen feil. Etter årevis med fokus på ingenting annet enn mat og trening, dog i en mer sykelig form enn det som er diskutert her, gadd jeg bare ikke mer. Når jeg endelig klarte å gi litt slipp, ville jeg bare spise, og la vær og trene. Jeg ville bare ha noen dager uten fokus på det jeg stappa i meg, hvor jeg kunne være litt fri. Nå prøver jeg å kvitte meg med de ekstra kiloene på en sunn måte, men det er sinnsykt vanskelig å ikke spinne ut av kontroll igjen og havne rett tilbake der hvor jeg var. Men det er min feil fordi jeg har vært redd og ikke tatt tak i det, ikke TVen, forbrenningen eller noe annet. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men jeg tror flere feitinger enn meg selv må stikker fingeren i jorda og ta det for det det er. Jeg er også genetisk predisponert for overvekt, men det betyr bare at jeg må jobbe hardere, ikke at jeg må unngå å jobbe.

Og bare for ordens skyld så pressiserer jeg at dette gjelder de som ikke har sykdommer.

Endret av MissPennyfeather
AnonymBruker
Skrevet

Når hypotyreose er årsaken til nedsatt forbrenning, og dermed vektøkning, og selv om man spiser sunt og er aktiv hele dagen, hva gjør man da? Og er et dypere stemmeleie et vanlig symptom i tillegg?

Jeg skulle tatt disse rundene hos legen IGJEN, for jeg har ALLE symptomene som gikk an å ha :sad: Jeg strever hele tiden, spiser "riktig" og er aktiv hele dagen, og allikevel sliter jeg med vekta.

Til det uthevede: Ja.

Hva vekt og hypothyreose angår, så ser jeg det for meg slik: Tenk deg en tønne med en tappekran nederst. En annen kran på toppen som det renner vann fra og ned i tønna. All den tid det renner like mye vann inn som ut, så er vannstanden konstant. Skrur man ned på kranøverst så det kommer litt mindre vann inn, går vannstanden ned. Har man hypothyreose er det som at noe blokkerer den nederste krana, og vannet slipper ikke ut i samme tempo som vanlig, og da øker vannstanden. Kanskje fungerer det å kompensere ved å skru ned vannmengden som renner inn, men man må jo uansett ha et minimum av vann inn.

Gjest Gjest
Skrevet

Til det uthevede: Ja.

Hva vekt og hypothyreose angår, så ser jeg det for meg slik: Tenk deg en tønne med en tappekran nederst. En annen kran på toppen som det renner vann fra og ned i tønna. All den tid det renner like mye vann inn som ut, så er vannstanden konstant. Skrur man ned på kranøverst så det kommer litt mindre vann inn, går vannstanden ned. Har man hypothyreose er det som at noe blokkerer den nederste krana, og vannet slipper ikke ut i samme tempo som vanlig, og da øker vannstanden. Kanskje fungerer det å kompensere ved å skru ned vannmengden som renner inn, men man må jo uansett ha et minimum av vann inn.

Jeg tror jeg må ta den runden igjen, iallfall høre med legen hva h*n mener, er så sikker på at d er noe galt som er gærnt :popcorn: Jeg tok prøver for mange år siden, men d ble sånn halveis avslutta :sad:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...