AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #21 Skrevet 12. mai 2012 Hei. Jeg skriver ikke dette innlegget for å såre noen, eller tråkke andre på tærne, men jeg føler for å få ut noen meninger.. Vi lever i et samfunn hvor "alle skal være slanke for å være lykkelig". Det kan vi takke media for. Pga dette utnytter alle mulig bransjer seg av dere som er "uheldig" og ikke ligner på glansbildene som florerer i media, blader, osv. Dere må forstå at kalorier inn er kalorier ut. Disse diettene, pulverne, vibrasjonsbåndene, shakene osv er bare tullpiss. Du får en fin start, men du mister vekt fordi musklene din er det første som forsvinner. Noe som resulterer til lavere hvileforbrenning, og du legger på deg raskere. Jeg er selv slank, og har vært det hele livet. Men ikke uten at jeg "jobbet" for det. Jeg har alltid sluttet å spise når jeg kjenner at jeg har spist nok, og jeg spiser ikke uten at jeg faktisk vet at jeg trenger det.. Jeg har holdt på med idrett siden jeg var 4 år, og etter jeg sluttet så er jeg aktiv på treningssenter. MEN det var en periode jeg var utenlands i 4mnd Jeg drakk som en løve, og spiste mer enn noe skulle tro. Jeg la på meg over 10cm rundt midjen, hoften, rumpa, over 7kg rent fett. Jeg fikk cellulitter og følte meg som en søppeldynge innvendig. Jeg fikk for første gang kjenne på hvordan det var å slanke seg på ekte. Jeg følte det bare gikk en vei, og jeg holdt nesten på å gi opp. Jeg følte jeg var så tykk at det gjorde ikke noe om jeg spiste det jeg ville.. For jeg var jo tykk uansett så da er det ikke noe vits å bry seg om kroppen.. Jeg prøvde lavkarbo, men det gikk jeg bare enda mer opp i vekt av. Så sluttet jeg på lavkarbo, og tenkte "jeg må prøve å spise slik jeg gjorde før.." Det vil si: jeg spiste havregrøt til frokost, epler/banan til mellommåltid. To egg og en stor salat til lunsj. Tre knekkebrød/brød med pålegg etter skolen, så midag (med masse grønnsaker, kjøtt, og lite ris), så trente jeg som vanlig (ikke masse løping, men styrke), og jeg spiste masse proteiner samt melk etter trening. Jeg spiste gjerne godteri flere ganger i uka, men da kompanserte jeg med å gå meg en tur etterpå eller lignende. Før jeg kjøper meg en sjokolade spørr jeg meg selv "vil jeg egentlig ha denne?". Nei. Det er som oftest ikke det. Denne tankegangen bruker jeg alltid. Når jeg spiser kake, "har jeg egentlig lyst på tre stykker til?" så kjenner jeg etter, og vet med meg selv at kroppen er fornøyd. Gradvis fikk jeg kontroll på meg selv. Jeg hadde gått rundt i 1 år og tenkt på mat KONSTANT. Det var akkurat som om at jo mer opptatt jeg ble av å spise "riktig" jo dårligere gikk det.Jeg gikk bare mer og mer opp i vekt, og var godterisyk HELE TIDEN. Jeg har nå kommet tilbake til formen min jeg hadde før denne "tykketiden" min. Jeg er så glad for det.. For jeg følte meg ikke vel, jeg følte meg ikke som meg selv... Jeg har aldri vært borti den typen selvfølelse før, og forstår nå hvorfor alle de som sliter med fedme gjør det. Det føles som en lang tunnel som aldri tar slutt.. Det tok lang tid for meg. Jeg droppet badevekta, og gikk heller eller målebåndet. Som er mer gunstig og realistisk. KONKLUSJON: Jeg er slank. Fordi jeg trener, fordi jeg spiser etter "magefølelsen", og fordi jeg koser meg godteri med god samvittighet. Jeg spiser usunt, og sunt. Alt med måte. Venninene mine som sier de legger på seg uten grunn, og som misuner meg spiser: loff til frokost, iste til mellommåltid med, pastasalat til lunsj, vaffel som "lunsjkos", og en brus. Gud vet hva de spiser etter skolen... Du blir hva du spiser. Bruk hodet ditt. Kjenn på hva kroppen din egentlig vil ha. Og STOPP å lese reklamer om slanking. For du må føle instinket ditt. Det er det eneste som går an. Du trenger ikke en gang trene dersom du spiser de kaloriene kroppen din trenger, og ikke noe utover det. Du glemte genetikk. Jeg kan la være å trene og spise så mye junk og sjokolade uten å legge på meg et gram eller få en eneste cellulitt. Min venninne må passe seg veldig for å ikke legge på seg. Ellers var det ikke akkurat newsflash du kom med... 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #22 Skrevet 12. mai 2012 Du glemte genetikk. Jeg kan la være å trene og spise så mye junk og sjokolade uten å legge på meg et gram eller få en eneste cellulitt. Min venninne må passe seg veldig for å ikke legge på seg. Ellers var det ikke akkurat newsflash du kom med... Nei, det var det ikke, men se på kostholdsforumet, ALLE de trådene der folk lurer på om slankepiller er bra, om atkins er bra, om ditten er bra, om det er for tidlig å starte på sommerkroppen, om det er for sent å starte på sommerkroppen, om hva slags raske løsninger som finnes osv. Da skulle man tro at ts sitt innlegg var newsflash, folk følger jo ikke med og leter etter snarveier over alt, hele tiden. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2012 #23 Skrevet 12. mai 2012 Hvor mange av jødene kom ut fra konsentrasjonsleierne overvektige...? Too sooon! 2
Gjest anonym Skrevet 12. mai 2012 #25 Skrevet 12. mai 2012 Du glemte genetikk. Jeg kan la være å trene og spise så mye junk og sjokolade uten å legge på meg et gram eller få en eneste cellulitt. Min venninne må passe seg veldig for å ikke legge på seg. Ellers var det ikke akkurat newsflash du kom med... New flash er ingenting innen slanking, men en vekker er kanskje en fin ting av og til.. Bare kast øynene over bladhylla neste gang du er i butikken... kanskje du er tynnfeit du da
kråkefjas Skrevet 13. mai 2012 #26 Skrevet 13. mai 2012 Hva med de som faktisk har det? Kjenner en som spiser sunt, trener mye og er i veldi god form. Han har dårlig forbrenning grunnet diverse årsaker og vil derfor aldri klare å bli tynn. Hørt sånt tull. Ja det finnes sykdommer som kan svekke forbrenningen, men det finnes ingen sykdommer som samtidig tryller overskuddskaloriene ned i halsen. Han blir tynn som alle andre bare han spiser mindre enn han forbrenner 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #27 Skrevet 13. mai 2012 Hvor mange av jødene kom ut fra konsentrasjonsleierne overvektige...? Du må da forstå at mennesker med hormonforstyrrelser eller andre slike sykdommer også skal spise. Det er klart man sulter når man sulter, men ikke alt er verd en slank kropp. 1
Ryvre Skrevet 13. mai 2012 #28 Skrevet 13. mai 2012 Hørt sånt tull. Ja det finnes sykdommer som kan svekke forbrenningen, men det finnes ingen sykdommer som samtidig tryller overskuddskaloriene ned i halsen. Han blir tynn som alle andre bare han spiser mindre enn han forbrenner Feil. Han har vært hos leger og spesialister, han gjør alt riktig, han går likevel ikke ned i vekt. Han spiser mindre enn han forbrenner. 1
Djungelvrål Skrevet 13. mai 2012 #29 Skrevet 13. mai 2012 Glemte å si noe angående forbrenning. Det er faktisk ingen som har merkbart høyere forbrenning enn andre, dette er vitenskaplig bevisst. Det kan være snakk om bittelitt høyere, men ikke slik at det har noe å si! Hvis jeg jogger i 30 min og en 150kg mann jogger i 30 min, så ville han uansett ha forbrent mye mer kalorier enn meg pga vekten hans er så høy. Tenk på det, dere som tror dere har "lav forbrenning", mener dere virkelig at dere f.eks forbrenner 200kcal mindre ved 60 minutters aktivitet enn der andre ville gjort? Tror ikke det. Alt som har noe å si på hvor mye man f.eks forbrenner i timen er alder, kjønn og vekt. Så slutt å vær så late og kom dere heller ut og tren! ;-) Tror heller ikke så mye på dette med høy eller lav forbrenning, men legg merke til de som sier de har høy forbrenning. De er gjerne personer som ikke klarer å sitte stille lenge, rastløse mennesker. Folk som gjør mye husarbeid, folk som holder på i hagen, folk som konstant pusser opp og har alltid prosjekter på gang, folk som heller går til butikken istedet for å kjøre. Sånt forbrenner man fort 500 kalorier ekstra per dag av. 2
kråkefjas Skrevet 13. mai 2012 #30 Skrevet 13. mai 2012 Feil. Han har vært hos leger og spesialister, han gjør alt riktig, han går likevel ikke ned i vekt. Han spiser mindre enn han forbrenner. Ok. Hvor kommer overskuddet fra da? Er det noen som forer han mens han sover? Han spiser helt åpenbart ikke mindre enn han forbrenner. Energi kan ikke skapes eller ødelegges. Bare endre form. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #31 Skrevet 13. mai 2012 Ok. Hvor kommer overskuddet fra da? Er det noen som forer han mens han sover? Han spiser helt åpenbart ikke mindre enn han forbrenner. Energi kan ikke skapes eller ødelegges. Bare endre form. Så du utelukker at det finnes sykdommer som ødelegger balansen mellom inn- og ut med tanke på forbrenning? 2
Ryvre Skrevet 13. mai 2012 #32 Skrevet 13. mai 2012 Ok. Hvor kommer overskuddet fra da? Er det noen som forer han mens han sover? Han spiser helt åpenbart ikke mindre enn han forbrenner. Energi kan ikke skapes eller ødelegges. Bare endre form. Ingen som vet. Han spiser sunt og trener masse. Faktisk på nivå som en idrettsutøver. Likevel har han en ganske stor mage og er "rund" 1
kråkefjas Skrevet 13. mai 2012 #33 Skrevet 13. mai 2012 Så du utelukker at det finnes sykdommer som ødelegger balansen mellom inn- og ut med tanke på forbrenning? Det kan man glatt utelukke ja. Det er fysisk umulig, og ville i så måte revolusjonert vitenskapen. Dessuten ville det løst verdens sultproblemer. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #34 Skrevet 13. mai 2012 Du trenger ikke en gang trene dersom du spiser de kaloriene kroppen din trenger, og ikke noe utover det. Man trenger ikke trene dersom det eneste målet er å være slank eller tynn, men dersom man har et mål om å være sunn både innvendig og utvendig bør man absolutt trene. Det nytter ikke med et slankt ytre dersom hjertet strever hardt og lungekapasiteten er dårlig. Kondis og muskelstyrke er faktisk viktig det også dersom kroppen skal være sunn, og da må man trene.
kråkefjas Skrevet 13. mai 2012 #35 Skrevet 13. mai 2012 Ingen som vet. Han spiser sunt og trener masse. Faktisk på nivå som en idrettsutøver. Likevel har han en ganske stor mage og er "rund" Uansett hvor mye han trener og hvor lite han spiser. Er han feit så spiser han mer enn han forbrenner. Det er faktisk så enkelt. Kroppen er ikke istand til å ta energi fra andre ting enn fett, karbohydrater, proteiner, alkohol og vitaminer. Kroppen kan ikke plukke energi fra løse luften.
Djungelvrål Skrevet 13. mai 2012 #36 Skrevet 13. mai 2012 Man trenger ikke trene dersom det eneste målet er å være slank eller tynn, men dersom man har et mål om å være sunn både innvendig og utvendig bør man absolutt trene. Det nytter ikke med et slankt ytre dersom hjertet strever hardt og lungekapasiteten er dårlig. Kondis og muskelstyrke er faktisk viktig det også dersom kroppen skal være sunn, og da må man trene. Ja det er absolutt bedre å være lubben og trent enn tynn og helt utrent, det er noe forskere har kommet fram til. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2012 #37 Skrevet 13. mai 2012 Så du utelukker at det finnes sykdommer som ødelegger balansen mellom inn- og ut med tanke på forbrenning? Det kan man glatt utelukke ja. Det er fysisk umulig, og ville i så måte revolusjonert vitenskapen. Dessuten ville det løst verdens sultproblemer. Så hypotyreose er fysisk umulig? Mange går opp i vekt til tross for mindre matlyst. Det verste er likevel at vektnedgang blir mye vanskeligere når skjoldbruskkjertelen er redusert eller ødelagt, og til tider nesten umulig. Man kan sikkert få alle verdens underernærte til å bli tykkere av å fjerne skjoldbruskkjertelen på dem, og således løse problemet. I tillegg vil de jo spise mindre pga nedsatt appetitt. En vinn-vinn situasjon kanskje? Neppe særlig smart løsning nei. 1
Gjest anonym Skrevet 13. mai 2012 #38 Skrevet 13. mai 2012 Man trenger ikke trene dersom det eneste målet er å være slank eller tynn, men dersom man har et mål om å være sunn både innvendig og utvendig bør man absolutt trene. Det nytter ikke med et slankt ytre dersom hjertet strever hardt og lungekapasiteten er dårlig. Kondis og muskelstyrke er faktisk viktig det også dersom kroppen skal være sunn, og da må man trene. POENGET med den setningen var at det er for stort fokus på treningen. Det kan være lite motivasjon å smette inn i tights som viser alt for mange, og trene i seg selv, kan være belastnende og vondt når vekta er for høy. Det er mange med "de ekstra kiloene " som pusher seg så mye på trening en periode, men mister all motivasjon når de ikke klarer treningen ofte nok en periode. Det handler bare om å trene.. Du ser jo etter jul/påske. "slik trener du vekk jula", "kom i sommerformen" osv.. Jeg er enig i med at hvis man vil få helsefordeler så er trening sunt, og nødvendig. Men det er ikke vits dersom midjemålet er for høyt..
Gjest anonym Skrevet 13. mai 2012 #39 Skrevet 13. mai 2012 Hørt sånt tull. Ja det finnes sykdommer som kan svekke forbrenningen, men det finnes ingen sykdommer som samtidig tryller overskuddskaloriene ned i halsen. Han blir tynn som alle andre bare han spiser mindre enn han forbrenner JEG HAR EN IDÉ: Meld han på Robinsons ekspedisjon. Jeg har ikke troa på den "han gjør alt riktig", for hadde det vært riktig hadde det fungert 1
kråkefjas Skrevet 13. mai 2012 #40 Skrevet 13. mai 2012 (endret) Så hypotyreose er fysisk umulig? Mange går opp i vekt til tross for mindre matlyst. Det verste er likevel at vektnedgang blir mye vanskeligere når skjoldbruskkjertelen er redusert eller ødelagt, og til tider nesten umulig. Man kan sikkert få alle verdens underernærte til å bli tykkere av å fjerne skjoldbruskkjertelen på dem, og således løse problemet. I tillegg vil de jo spise mindre pga nedsatt appetitt. En vinn-vinn situasjon kanskje? Neppe særlig smart løsning nei. Hva er det du ikke forstår her? Hypotyreose endrer da ikke noe som helst på sammenhengen mellom energi inn og ut. Det gir bare lavere ut. Tar du inn 500kcal så kan ikke kroppen lagre 1000 uansett hvor mange sykdommer du måtte ha. Endret 13. mai 2012 av kråkjefjas 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå