Gå til innhold

Derfor er du feit

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvor mye han trener og hvor lite han spiser. Er han feit så spiser han mer enn han forbrenner. Det er faktisk så enkelt. Kroppen er ikke istand til å ta energi fra andre ting enn fett, karbohydrater, proteiner, alkohol og vitaminer. Kroppen kan ikke plukke energi fra løse luften.

Du er ikke den skarpeste kniven i skuffa, skjønner jeg. Alkohol brytes ikke ned til energi på samme måte som karbohydrater, protein og fett. Kroppen omdanner alkohol først til et stoff som heter acetaldehyd, og deretter omdannes dette til eddiksyre. Eddiksyre er ikke et stoff kroppen bruker til energi.

Vitaminer bidrar til kroppens forbrenning og funksjoner, men gir ikke energi i seg selv.

Det er bare karbohydrater, fett og proteiner som omdannes til energi i kroppen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du er ikke den skarpeste kniven i skuffa, skjønner jeg. Alkohol brytes ikke ned til energi på samme måte som karbohydrater, protein og fett. Kroppen omdanner alkohol først til et stoff som heter acetaldehyd, og deretter omdannes dette til eddiksyre. Eddiksyre er ikke et stoff kroppen bruker til energi.

Vitaminer bidrar til kroppens forbrenning og funksjoner, men gir ikke energi i seg selv.

Det er bare karbohydrater, fett og proteiner som omdannes til energi i kroppen.

Ligemåde. Alkohol inneholder 7kcal per gram, men på grunn av en heftig prosess i leveren sitter man igjen med et overskudd på 5kcal per gram. Skulle ønske du hadde rett og at man kunne drikke så mye alkohol man ville uten å legge på seg. Men dessverre.

Vitaminer har også energi. Men mengden vitaminer man får i seg er ikke så stor at det normalt sett regnes med. Nevnte det bare for å unngå flisespikkere.

Endret av kråkjefjas
AnonymBruker
Skrevet

POENGET med den setningen var at det er for stort fokus på treningen. Det kan være lite motivasjon å smette inn i tights som viser alt for mange, og trene i seg selv, kan være belastnende og vondt når vekta er for høy. Det er mange med "de ekstra kiloene " som pusher seg så mye på trening en periode, men mister all motivasjon når de ikke klarer treningen ofte nok en periode.

Det handler bare om å trene.. Du ser jo etter jul/påske. "slik trener du vekk jula", "kom i sommerformen" osv..

Jeg er enig i med at hvis man vil få helsefordeler så er trening sunt, og nødvendig. Men det er ikke vits dersom midjemålet er for høyt..

Såklart er det ikke vits å hive seg ut i intens trening med en utrent kropp til både kroppen og psyken skriker om nåde, men det betyr jo ikke at trening ikke er noen vits. Jeg synes forresten at trening er mye lettere å motivere meg til enn store endringer i kosthold, så slett ikke alle synes trening er uoverkommelig og kostholdsendringer lettere.

At det ikke er noen vits i å trene dersom midjemålet er for høyt er en drøy påstand. En fast mage med muskler ser bedre og slankere ut enn en tynn mage med lite muskler. Og jo, trim er også slankende så lenge man ikke veier opp for kaloriforbrenningen med å spise mer.

AnonymBruker
Skrevet

Ligemåde. Alkohol inneholder 7kcal per gram, men på grunn av en heftig prosess i leveren sitter man igjen med et overskudd på 5kcal per gram. Skulle ønske du hadde rett og at man kunne drikke så mye alkohol man ville uten å legge på seg. Men dessverre.

Vitaminer har også energi. Men mengden vitaminer man får i seg er ikke så stor at det normalt sett regnes med. Nevnte det bare for å unngå flisespikkere.

Ja, karbohydrater. Ikke alkohol i seg selv som et eget energistoff.

• Liker 1
Skrevet

Ja, karbohydrater. Ikke alkohol i seg selv som et eget energistoff.

Så man kan drikke ubegrenset med ren sprit, som er fri for karbohydrater?

Jeg er nok redd du tar feil. Kroppen evner meget fint å ta opp energi fra alkohol.

AnonymBruker
Skrevet

Så man kan drikke ubegrenset med ren sprit, som er fri for karbohydrater?

Jeg er nok redd du tar feil. Kroppen evner meget fint å ta opp energi fra alkohol.

Energi i form av karbohydrater ja.

Min flisespikkende mening var bare at det man får energi av og legger på seg av er karbohydrater, fett og proteiner. Ikke noe annet. Alkohol og alle andre ting man tar energi av og evt legger på seg av består av ett eller flere av disse næringsstoffene. Alkohol er ikke en egen energikilde i tillegg til karbohydrater, fett og proteiner sånn som du fremstilte det.

Vitaminer er ikke et energigivende næringsstoff. Hvis du fortsetter å påstå dette må du gjerne komme med kilder. Vitaminer virker inn på forbrenningen og virker som en forgasser i kroppen, de er ikke energigivende i seg selv uansett hvor store mengder man spiser av dem.

Gjest anonym
Skrevet

Såklart er det ikke vits å hive seg ut i intens trening med en utrent kropp til både kroppen og psyken skriker om nåde, men det betyr jo ikke at trening ikke er noen vits. Jeg synes forresten at trening er mye lettere å motivere meg til enn store endringer i kosthold, så slett ikke alle synes trening er uoverkommelig og kostholdsendringer lettere.

At det ikke er noen vits i å trene dersom midjemålet er for høyt er en drøy påstand. En fast mage med muskler ser bedre og slankere ut enn en tynn mage med lite muskler. Og jo, trim er også slankende så lenge man ikke veier opp for kaloriforbrenningen med å spise mer.

Jeg skriver det grovt for å understreke et poeng. Dettte med midjemålet:

La oss si du har et midjemål over 150cm da. Det er fettet i overkroppen som er det farligste. Derfor er det ikke en idé å skulle begynne å overbelaste hjertet ditt når det allerede er overblastet!

Jeg er HELT enig at en trent mage er mye finere enn bare en "slank" mage. Men poenget var ikke det som er fint, men det som er sunt for kroppens indre. Tror ikke en person som har en BMI på 30 tenker på sixpacken dersom legen sier " du må gå ned i vekt"...

Skrevet

Energi i form av karbohydrater ja.

Min flisespikkende mening var bare at det man får energi av og legger på seg av er karbohydrater, fett og proteiner. Ikke noe annet. Alkohol og alle andre ting man tar energi av og evt legger på seg av består av ett eller flere av disse næringsstoffene. Alkohol er ikke en egen energikilde i tillegg til karbohydrater, fett og proteiner sånn som du fremstilte det.

Du fremstår veldig bastant til å ha så lite peiling. Veldig rare påstander du kommer med.

Alkohol er energi på lik linje med fett, karbo og protein. Du kan jo f.eks bare ta en titt på næringsinnholdet i en spritflaske. En liter sprit 40% inneholder ca 2500 nedbrytbare kcal for menneskekroppen. Ingen av disse er fra karbohydrater, fett eller protein. Ikke bare er det energi, det er til og med den energikilden som førsteprioriteres av kroppen.

Vitaminer kan vi la ligge. De utgjør uansett bare en promille av totalen

Gjest gjest
Skrevet

Jeg utelukker ikke at hormoner og selvsagt gener kan bestemme om en har lett for å legge på seg eller ikke, og selv er jeg vel en av de heldige som enten forbrenner mengder i søvne eller på annet mystisk vis, da jeg er rimelig sikker på at jeg spiser mer enn jeg strengt tatt skulle kunne forbrenne i løpet av en dag, og likevel er tynn. Jeg spiser variert, men ikke noe utover normalt sunt, og spiser godteri flere ganger i uka. Det fins sikkert overvektige som ikke spiser mer enn meg.

Men selv har jeg bare opplevd de tilfellene der selvbedrag er faktor nr 1.

Har en venninne som er kanskje 30-40 kilo overvektig. Hun teller kalorier hver dag, men utelater kakestykket til lunsj, sjokoladen på vei hjem, den lille godteriskåla til ettermiddagskosen ved tv'n eller potetgullposen til kvelds, fordi "det var et unntak" eller "jeg hadde så lavt blodsukker" eller "det var veldig lite uansett, dessuten spiste jeg veldig lite til middag" eller noe annet. Hun er en mester i å finne på unnskyldninger for seg selv, og hun tror på de. Hun konsumerer temmelig mye øl på en uke, går ut for å ta én som blir til 5, under påskuddet "jeg skal jo trene i morra, dessuten skal jeg ikke ut på en stund nå". Treninga er kanskje 10 minutter rolig gange, men gir henne god samvittighet i en uke eller to, til neste gang hun "trener". Er hun på besøk, forsyner hun seg mye mer enn de andre, og unnskylder seg med "å beklager, men jeg er så utrolig sulten!". Hun fortrenger delvis at hun er ganske stor, delvis skylder hun på at hun er det pga gener, stoffskifte, hormoner etc, dette fordi kaloriinntaket etter hennes regnemetoder (med alskens utelatelser) ikke skulle være for høyt. I hennes hode spiser hun ikke mer enn meg. I tillegg er hun deppa pga flere ting som kan relateres til overvekten, men klarer likevel ikke se hvilke endringer som må gjøres, og har egentlig bare gitt opp. Det er utrolig håpløst å stå på siden og bare se på, men det er ikke mye man kan si når hun ikke ser det selv.

• Liker 2
Gjest Smart(ere)
Skrevet

Verste jeg vet er feitinger som påstår de har dårlig forbrenning.

Verste jeg vet er idioter som tror at de blir store av å gjøre andre små.

Skam deg, Kråkefjaks!

• Liker 3
Skrevet

Jeg utelukker ikke at hormoner og selvsagt gener kan bestemme om en har lett for å legge på seg eller ikke

Det er det ingen som utelukker heller. Men det er likevel alt for mange som påstår at man kan legge på seg ved å spise mindre enn man forbrenner.

Sykdommer, hormoner og genetikk kan selvfølgelig gi en svakere eller sterkere forbrenning, men de kan aldri skape energi som ikke tilføres via matveien.

Gjest gjest
Skrevet

Det er det ingen som utelukker heller. Men det er likevel alt for mange som påstår at man kan legge på seg ved å spise mindre enn man forbrenner.

Sykdommer, hormoner og genetikk kan selvfølgelig gi en svakere eller sterkere forbrenning, men de kan aldri skape energi som ikke tilføres via matveien.

Ja nei leste du resten av det jeg skrev og, eller? Poenget mitt var vel nettopp at selv om det KAN være tilfelle at enkelte vil slite med vektnedgang pga det, er det tydeligvis slik at det også fort blir en hvilepute, grunn til selvbedrag eller en unnskyldning for veldig mange som bare hadde trengt en livsstilsendring, og som ikke er klar over hvordan de faktisk lever.

Når det gjelder dette med energi inn og ut, så er det vel mange som mener at det er mer komplisert enn som så. Spiser du ikke, blir du selvsagt ikke feit, fordi kroppen ikke tilføres energi, men fra et visst minimumspunkt handler det vel mer om hvordan kroppen takler den tilførte energien. Vi vet at det fins folk med sykdommer eller genfeil som gjør de feite (f.eks http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=285281), så man kan jo ha i bakhodet at de fins før man i sitt stille sinn dømmer alle feite nord og ned. Kan jo forestille meg hvor tungt det må være å leve utelukkende på kaninfor hele livet for å unngå å bli feit. Men jeg tør nesten ikke skrive dette i frykt for å gi vann på mølla til alle de som innbiller seg de bare spiser kaninfor (jamfør det første jeg skrev) og ikke skjønner tegninga...

Skrevet

Når det gjelder dette med energi inn og ut, så er det vel mange som mener at det er mer komplisert enn som så.

Det er ikke mere komplisert enn som så. Kroppen kan ikke skape energi av ingenting.

• Liker 1
Skrevet

Helt enig! Dietter er bare tull! Man går fort ned, men jammen fort opp igjen, og hvis man først skeier ut er det stor sannsynlighet at man virkelig går på en smell. Lavkarbo er det dummeste jeg har hørt om. Ja, det er bra å spise mye proteiner og mindre karbohydrater, men det høye inntaket av fett kan virkelig ikke være sunt for folk. Kolesterolet stiger jo til værs.

Det som er felles for alle dietter, som jeg tror er hovedårsaken til at mange går ned i vekt er et lavere inntak av sukker. Så hvorfor ikke bare gjeninnføre lørdagsgodt?

Det er ikke nødvendigvis hva man spiser, men hvor mye. Spis mindre, tren mer.

Gjest gjest
Skrevet

Det er ikke mere komplisert enn som så. Kroppen kan ikke skape energi av ingenting.

Og igjen ville det hjulpet om du leste LITT videre... Herreminhatt

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor var jeg overvektig når jeg levde som en anorektiker?

Når jeg ikke klarte å spise på flere dager, og når jeg først klarte å spise så kastet jeg det bare opp igjen.

Og nei, dette var ikke over en periode på et par uker, dette var over en periode på et par år.

Skrevet

Når jeg ikke klarte å spise på flere dager, og når jeg først klarte å spise så kastet jeg det bare opp igjen.

Og nei, dette var ikke over en periode på et par uker, dette var over en periode på et par år.

Jeg vet ikke. Jeg observerte deg ikke.

Men mener du altså at kroppen din klarte å ta energi fra andre ting enn karbohydrater, protein, fett og alkohol? Hva da isåfall? Hvis det er tilfelle bør du forskes på. Det ville revolusjonert vitenskapen.

• Liker 1
Gjest gjest
Skrevet

og tada, neste setning var "Spiser du ikke, blir du selvsagt ikke feit, fordi kroppen ikke tilføres energi, men fra et visst minimumspunkt handler det vel mer om hvordan kroppen takler den tilførte energien."

Men du leser tydeligvis bare det du vil lese.

Skrevet

Det høres fantastisk ut!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...