Gå til innhold

Hvor mye penger vil du betale for Breiviks sikkerhet ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bryr meg ikke om Breiviks sikkerhet og hadde på ingen måte blitt lei meg om han ble skadet eller drept, men jeg er opptatt av at samfunnet på beskyttes mot han og hvis politikortesje er nødvendig for å få til det så får det koste hva det vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Politikortesjer skal kjøre mot fartsretningen. Dette gis det klart signal om! At de ikke velger å gjøre seg klar midt på natta for å kjøre er det også gode grunner til. Og når fokuset er på penger i den tråden, så ville jo det også blitt vesentlig dyrere med så mange på vakt midt på natta.

Dette er neppe korrekt samfunnsøkonomisk regnestykke. Forsinkelse av trafikken på flere minutter midt i rushtrafikken er ikke billig.

Hvis de ikke hadde kjørt i rushen så kunne de muligens også klart seg med færre menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som kjørte på hvem er vel ganske tydelig utifra disse bildene...

http://static.vg.no/uploaded/image/2012/5/16/breivik_834.jpg

FS00028065.jpg?updated=160520121313

Og farten var lav.

Det ser ut som om Alfaen har kjørt på politibilen, men smellen anslår jeg på øyemål, ut i fra skaden, til å ha skjedd i ca 2x15km /t etter at en eller to av de har bremset ned.

Det er klinkende klart at det er bilen som kommer kjørende mot kjøreretning (politibilen) som lager farlig situasjon. Før eller senere er det tydeligvis en sjåfør som ikke får med seg hele trafikkbildet, og da blir det kræsj. Det er en grunn til at vi ikke har lov til å kjøre mot kjøreretningen.

Jeg mener at dette er en fullstendig unødvendig situasjon, som skyldes at de trasser seg til å kjøre midt i verste morgenrushet gjennom Norges verste trafikkorkområde med fryktelig underkapasitet.

Hadde det vært opp til meg så skulle Breivik få sitte i celle i kjelleren på tinghuset under hele rettsalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om Alfaen har kjørt på politibilen, men smellen anslår jeg på øyemål, ut i fra skaden, til å ha skjedd i ca 2x15km /t etter at en eller to av de har bremset ned.

Det er klinkende klart at det er bilen som kommer kjørende mot kjøreretning (politibilen) som lager farlig situasjon. Før eller senere er det tydeligvis en sjåfør som ikke får med seg hele trafikkbildet, og da blir det kræsj. Det er en grunn til at vi ikke har lov til å kjøre mot kjøreretningen.

Jeg mener at dette er en fullstendig unødvendig situasjon, som skyldes at de trasser seg til å kjøre midt i verste morgenrushet gjennom Norges verste trafikkorkområde med fryktelig underkapasitet.

Hadde det vært opp til meg så skulle Breivik få sitte i celle i kjelleren på tinghuset under hele rettsalen.

Det er fint at det ikke er opp til deg da, siden du ikke er opptatt av demokratiet i en sak som dette. Du har tydeligvis en agenda og lar det gå ut over politiet som bare gjør sin forpliktede jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint at det ikke er opp til deg da, siden du ikke er opptatt av demokratiet i en sak som dette. Du har tydeligvis en agenda og lar det gå ut over politiet som bare gjør sin forpliktede jobb.

Er det politiet sin jobb å kjøre rundkjøringer feil vei, og risikere helse og materielle verdier? hva har det med demokrati å gjøre. Det er jo bare elendig politihåndverk spør du meg.

Er det mer demokratisk og stikk i strid med folkeviljen bruke flere millioner enn nødvendig på å eskortere den skurken med ressurser som er Obama og Putin verdig?

Fy, så forbanna jeg hadde blitt om en poltibil dukket opp fra intet rett foran bilen min på vei ut av ei rundkjøring og påførte meg og bilen min skade. Sorry. Det er ikke verdt det. Da kan heller terroristen sitte i Tinghuskjelleren til rettsaken blir ferdig.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klinkende klart at det er bilen som kommer kjørende mot kjøreretning (politibilen) som lager farlig situasjon. Før eller senere er det tydeligvis en sjåfør som ikke får med seg hele trafikkbildet, og da blir det kræsj. Det er en grunn til at vi ikke har lov til å kjøre mot kjøreretningen.

Vel, hele poenget var jo å sperre veien. At alfa-bilisten ikke var våken er hans feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hele poenget var jo å sperre veien. At alfa-bilisten ikke var våken er hans feil.

Jeg vet ikke hva som har blitt brukt av blålys og sirener her. Men de har iallfall feilet. Vanligvis så har de en motorsykkelpolitimann til å dirigere trafikken helt til kortesjen har passert.

Å slenge seg foran en bil på vei ut av rundkjøring er ikke bra politihåndverk. Man forventer ikke å få en bil susende inn fra venstre kjørende motsatt i rundkjøringa.

Politiet leker tydeligvis superimportant , og skal vise seg i etterkant av en terroraksjon der de ikke hadde kommunikasjonen helt oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slenge seg foran en bil på vei ut av rundkjøring er ikke bra politihåndverk. Man forventer ikke å få en bil susende inn fra venstre kjørende motsatt i rundkjøringa.

Så du på? Dette virker ikke som et særlig sannsynlig scenario

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hard Ride

Jeg synes det er greit å koste på litt, og det er greit at trafikken må lide på enkelte steder. Det er bedre å gjøre det slik, enn å spare penger og velge en jalla-metode med dårligere sikkerhet.

Det hadde vært enda verre om kortesjen faktisk ble angrepet, og om Breivik ble reddet av høyreekstremister fordi Norge nok en gang undervurderte sikkerhetsbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetsopplegget rundt Anders Behring Breivik koster svært mange millioner kroner.

Vi bruker mye mere penger på dette enn på skolebarns sikkerhet eller på sikkerheten til jenter på byen som er utsatt for voldtektsforsøk.

Så hvor mye vil du betale for å beskytte Anders Behring Breivik mot tilfeldig vold. Hvorfor er det viktig for deg at hans sikkerhet prioriteres fremfor din eller dine barns sikkerhet ?

Breivik fraktes hver dag i høy fart gjennom boligområder hvor det finnes skolebarn langs veien. Er du villig til å godta at disse barna har en øket risiko for å bli kjørt ihjel av kolonnen eller motorsyklene som beskytter Breivik ? Er prisen av et ihjelkjørt skolebarn verdt å betale hvis det gjør at Anders Behring Breivik føler seg litt ekstra trygg ?

Du betaler, valget er ditt !

Kan du dokumentere dette?

Det er ikke viktig for meg at A.B.B sin sikkerhet prioriteres fremfor min egen eller andre sin. Derimot er det viktig for meg at alle norske statsborgere behandles likt i henhold til norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkulykken viser egentlig klart hva som er poenget mitt til å begynne med:

Når vi prioriterer Breiviks sikkerhet går det ut over andre, denne gangen en bilist som blir påkjørt av politiet. At det var en bil og ikke et barn som ble truffet er kanskje tilfeldig. De to gangene jeg så eskorten før denne ulykken skjedde tenkte jeg at dette må da være farlig. Det tenker jeg fortsatt.

Det er over ti biler og motorsykler involvert i frakten av ABB frem og tilbake gjennom byen. I tillegg har man helikoptre. Jeg tvile rpå at dette er nødvendig for å sikre demokratiet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trafikkulykken viser egentlig klart hva som er poenget mitt til å begynne med:

Når vi prioriterer Breiviks sikkerhet går det ut over andre, denne gangen en bilist som blir påkjørt av politiet. At det var en bil og ikke et barn som ble truffet er kanskje tilfeldig. De to gangene jeg så eskorten før denne ulykken skjedde tenkte jeg at dette må da være farlig. Det tenker jeg fortsatt.

Det er over ti biler og motorsykler involvert i frakten av ABB frem og tilbake gjennom byen. I tillegg har man helikoptre. Jeg tvile rpå at dette er nødvendig for å sikre demokratiet i Norge.

Hvorfor ønsker du å gjøre det lettere å befri Breivik? For det er jo det du sitter og argumenterer for også når du ønsker mindre sikkerhet rundt Breivik. Ikke bare "Breiviks sikkerhet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker du å gjøre det lettere å befri Breivik? For det er jo det du sitter og argumenterer for også når du ønsker mindre sikkerhet rundt Breivik. Ikke bare "Breiviks sikkerhet".

Jeg tenker litt annerledes her.

Pkt 1, risikoen for at noen vil befri Breivik er lavere enn for alle andre fanger

Risikobildet er annerledes her. Det er først og fremst politmennene som eskorterer Breivik som må beskyttes, mot angrep fra aggressive sørgende. Hvis aggressive sørgende vil ta hevn, så kan man risikere liv og helse til følgepolitiet i en aksjon.

Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan gjøre dette enklere og billigere. Og også sikrere. Den cowboykjøringa som kortesjen driver med er helt uforsvarlig, og altfor farlig. Å kjøre mot kjøreretningen er å ta risko, og å lage fare. På vei inn i rundkjøringa så passerer de også ett antall småbarn på ca 7 år , kanskje i fotgjengerfelt, på skoleevei.

Jeg kan se noen muligheter:

Løsning A: Kjør klokka 5.30, før rushtrafikken.

Løsning B: La terroristen få bo i kjelleren på Tinghuset.(Mitt førstevalg).

Løsning C: Det finnes celler og fengsler på Grønland også. Det blir iallfall kortere kjørevei derfra. Det burde ikke være umulig at en fange i Oslo Kretsfengsel byttet plass med Breivik. da får de vel heller forsterke vaktholdet der, og eventuelt sveise ett par ekstra gittere.

Jeg reagerer på skjeiv prioritering, og føler at Politiet prioriterer tidenes kjendisterrorist foran russeungdom på Tryvann. Ungdom som faktisk er eksponert for fare av typen full og ustabil ungdom.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pkt 1, risikoen for at noen vil befri Breivik er lavere enn for alle andre fanger

Risikobildet er annerledes her. Det er først og fremst politmennene som eskorterer Breivik som må beskyttes, mot angrep fra aggressive sørgende. Hvis aggressive sørgende vil ta hevn, så kan man risikere liv og helse til følgepolitiet i en aksjon.

Av en eller annen grunn tror jeg faktisk politiet har mer peiling på hvordan risikobildet ser ut enn du gjør, med tanke på at dette er profesjonelle folk som jobber med dette. Du er en sivil observatør, som åpenbart har dine egne interesser lagt ut for deg med grunnlag for at du ikke liker at de påvirker trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Av en eller annen grunn tror jeg faktisk politiet har mer peiling på hvordan risikobildet ser ut enn du gjør, med tanke på at dette er profesjonelle folk som jobber med dette. Du er en sivil observatør, som åpenbart har dine egne interesser lagt ut for deg med grunnlag for at du ikke liker at de påvirker trafikken.

Hadde du likt at biler påvirket trafikken i motsatt kjøreretning?

Det er ingen tvil om at politikortesjen skaper farlige situasjoner, og når farene som blir skapt er større enn sikkerhetsgevinsten, så er det noe som skurrer.

Jeg har sett mange små skolebarn langs den veien, i kortesjens tidsrom.

Hvordan kan du påstå at politiet forstår hva de driver med når de lager farlige situasjoner og faktisk har skapt en trafikkulykke? Jeg tror de har fått oppdrag og vedtak tredd ned over hodet på seg , fordi høyere ledelse ikke ønsker å bruke cella på Tinghuset til å lagre terroristen. cella på Tinghuset er liten og dårlig, med elendig levestandard, og tilfredstillerer sannsynligvis ikke kravspesifikasjoner. Men skal vi risikere sikkerheten til småskolebarn i Bærum, og andre trafikanter, bare fordi ei celle ikke er bra nok for terroristen?

Hvorfor ble ikke den cella pusset opp før rettsaken?

Hva med Oslo Kretsfengsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Hvor mye vil jeg betale for Breiviks sikkerhet?

Ikke ei krone i grunnen.

Men jeg har vel ikke noe valg. Hverken jeg eller de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel trusselen mot Breivik fengslet, så da blir jo plutselig sikkerheten mindre kritisk.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10061696

Så vidt jeg husker er det en militant person som er sint på Breivik. Jeg tror det er den pågrepede, men det kan hende at jeg surrer litt her. Det kan selvfølgelig være flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...