Gå til innhold

Hvor mye penger vil du betale for Breiviks sikkerhet ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkerhetsopplegget rundt Anders Behring Breivik koster svært mange millioner kroner.

Vi bruker mye mere penger på dette enn på skolebarns sikkerhet eller på sikkerheten til jenter på byen som er utsatt for voldtektsforsøk.

Så hvor mye vil du betale for å beskytte Anders Behring Breivik mot tilfeldig vold. Hvorfor er det viktig for deg at hans sikkerhet prioriteres fremfor din eller dine barns sikkerhet ?

Breivik fraktes hver dag i høy fart gjennom boligområder hvor det finnes skolebarn langs veien. Er du villig til å godta at disse barna har en øket risiko for å bli kjørt ihjel av kolonnen eller motorsyklene som beskytter Breivik ? Er prisen av et ihjelkjørt skolebarn verdt å betale hvis det gjør at Anders Behring Breivik føler seg litt ekstra trygg ?

Du betaler, valget er ditt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er villig til å betale for å opprettholde en rettsstat, derunder hører det å kunne frakte Breivik til og fra rettssalen slik at han får en riktig dom. At skolebarn blir påkjørt av kolonnen ser jeg som særdeles lite sannsynlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har TS tenkt på at sikkerhetsopplegget rundt Breivik også skal sikre at han ikke rømmer? Er du villig til å la Breivik rusle ned til tinghuset på egenhånd for spare penger?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rasjonelle delen av meg er selvsagt opptatt av alle menneskers sikkerhet, koste hva det koste vil nærmest.

Den emosjonelle meg bryr seg fint lite om hans sikkerhet, og syns ikke dette bør prioirteres og tenker at han burde få lov til å sosialisere seg med de andre kriminelle i fengselet i fred og ro :sjenert:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en del av det større samfunn er jeg villig til å skatte av lønna for at rettsystemet og samfunnet skal gå rundt.

Og det er av hensyn til det øvrige samfunn, og ikke for den tiltaltes personlige sikkerhet. Hadde ikke landets lover beskyttet ham selv etter disse handlingene, hadde jeg ikke vært villig til å betale en krone for at denne mannen skal ha en urørt kropp og sjel. For 'vanlige' folk respekterer jeg deres sikkerhet av hensyn til vedkommendes rett til å leve godt på lik linje som meg, når det derimot gjelder voldsutøvere respekterer jeg deres sikkerhet av hensyn til at jeg selv ikke skal komme til å bryte loven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg er enig i de siste innleggene om demokrati og rettssikkerhet. jeg er også villig til å betale for at man gjennomfører en saklig rettsprosess.

Det er prioriteringen av Breiviks personlige sikkerhet jeg reagerer på. Den koster så mye at det må gå på bekostning av andres sikkerhet og velferd. Det er jeg uenig i. Kanskje man burde prioritert flere politifolk på gatene i Oslo hvor mennesker faktisk blir voldtatt og drept fra tid til annen.

Breiviks kolonne gjennom boligstrøkene i Bærum har jeg sett to ganger. Motorsyklene som skal stenge kryssene fortløpende kjører i svært høy hastighet i 30 og 40 soner og at dette utgjør en risiko for skolebarn i området er helt reellt. Jeg ble i hvert fall skremt da jeg så måten dette foregikk på.

Hva med sikkerheten til andre fanger som kan være vel så utsatt som Breivik (f.eks tystere) hva med kreftpasienter som det koster 10 millioner å behandle ? Sorry, men de pengene bruker vi faktisk ikke i Norge. Da lar man vedkommende dø i stedet. Ingen er verdt 10 millioner i Norge. Bortsett fra Breivik da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig for meg at rettsaken blir riktig gjennomført, og hvis det er vurdert til at dette er det som trengs så er det ok for meg. Det gjelder vel dessuten ikke bare breiviks sikkerhet, det gjelder vel også sikkerheten til de politifolkene som kjører kolonnen.

Og uansett, med tanke på hva breivik faktisk har kostet det norske samfunnet er dette bare småpenger. Så økonomisk er det ok, men det er ikke greit hvis politiet kjører på en måte som setter liv i fare, hvis de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er viktig fordi det er norsk lov.

DEtte blir bare så dumt og erketypisk norsk. Det var også norsk lov å titte i ræva på Morgan Andersen da han ble arrestert, men hadde de brukt huet, så ville de ha forstått at det var NULL grunn til å gjøre det. Men det gjorde det, fordi det var norsk lov, og i Norge skal man helst være firkantet mulig, og legge all sunn fornuft til side for byråkrati og lovverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig for meg at rettsaken blir riktig gjennomført, og hvis det er vurdert til at dette er det som trengs så er det ok for meg. Det gjelder vel dessuten ikke bare breiviks sikkerhet, det gjelder vel også sikkerheten til de politifolkene som kjører kolonnen.

Og uansett, med tanke på hva breivik faktisk har kostet det norske samfunnet er dette bare småpenger. Så økonomisk er det ok, men det er ikke greit hvis politiet kjører på en måte som setter liv i fare, hvis de gjør det.

Politiet løser bare pålagte oppgaver så hensikten med det første innlegget mitt var ikke å kritisere dem. De gjør bare det de er bedt om.

Det jeg reagerer på er den enorme sikkerheten rundt akkurat denne ene personen. Man kan utmerket være en demokratisk nasjon med rettssikkerhet uten å sette inn så enrome sikkerhetstiltak.

Og selv om vi har mye penger i Norge så bør vi prioritere dem riktig. Jeg velger å prioritere sikkerheten til alminnelige borgere fremfor sikkerheten til Breivik. Hvis det gjør at risikoen for at han blir skadet øker noe er det en risiko jeg er villig til å ta. heller det enn flere voldtekter på Grunerløkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du betaler, valget er ditt" ... Fail! Jeg har intet å si i denne saken, beklageligvis.

De bruker skattepengene våre som de vil.

Likt som jeg overhodet ikke er interessert at skattepengene mine går til arbeidsløse innvandrere, jeg har ingenting jeg skulle ha sagt.

De gjør som de vil uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandlingen handler om mer enn bare Breivik, det må dere da forstå. Staten vil vel vise seg fram, og man kan ikke ha noe shabby greier når man først skal ta hånd om Norges mest hatede person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger bruker vi på å sikre skoleveier i Norge da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hvor mye penger bruker vi på å sikre skoleveier i Norge da ?

I disse dager går det meste til sirkus Breivik, det er slik ting fungerer her på nisseberget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvor mye vil du betale for å beskytte Anders Behring Breivik mot tilfeldig vold.

Så mye som trengs

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

måkte inn i en perosnbil i full fart.

Hvordan vet du at det var det som skjedde? Er du sikker på at det ikke er personbilen som har skylda? Det er personbilen som skal følge innstrukser når en politikortesje kommer. At noen forsøker å legge skylda over på politiet på sviktende grunnlag er forkastelig.

Du må gjerne mene at kun en politibil uten sikring skal følge Breivik. Alt etter hvilken agenda en angriper har, er da konsekvensen at en bilbombe vil kunne drepe politimannen og Breivik, mens et par skudd kunne drepe politimannen, mens Breivik kunne blitt fri. Er det noe slikt du ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det var det som skjedde? Er du sikker på at det ikke er personbilen som har skylda? Det er personbilen som skal følge innstrukser når en politikortesje kommer. At noen forsøker å legge skylda over på politiet på sviktende grunnlag er forkastelig.

Du må gjerne mene at kun en politibil uten sikring skal følge Breivik. Alt etter hvilken agenda en angriper har, er da konsekvensen at en bilbombe vil kunne drepe politimannen og Breivik, mens et par skudd kunne drepe politimannen, mens Breivik kunne blitt fri. Er det noe slikt du ønsker?

Politibilen kjørte mot fartsretningen i en rundkjøring, og smellen var såpass ille at bilene ble temmelig krøllete.

Dette kunne de ha gjort mye mer elegant. De kunne f.eks kjørt inn klokka 0530 på morgenen, og det finnes venteceller i kjelleren på Tinghuset. At kortesjer kjører i feil felt er å risikere menigmanns liv og helse på et såpass drøyt nivå at sikkerhetsopplegget er en større trussel mot den almene sikkerhet enn den sikkerhetsgevinsten den gir.

Det ser ut som om Prosjekt Breivik har fått midler uten begrensninger, og det blir feil. Også de bør ta hensyn, tenke smart og velge billige og ufarlige løsninger.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politibilen kjørte mot fartsretningen i en rundkjøring, og smellen var såpass ille at bilene ble temmelig krøllete.

Dette kunne de ha gjort mye mer elegant. De kunne f.eks kjørt inn klokka 0530 på morgenen, og det finnes venteceller i kjelleren på Tinghuset. At kortesjer kjører i feil felt er å risikere menigmanns liv og helse på et såpass drøyt nivå at sikkerhetsopplegget er en større trussel mot den almene sikkerhet enn den sikkerhetsgevinsten den gir.

Det ser ut som om Prosjekt Breivik har fått midler uten begrensninger, og det blir feil. Også de bør ta hensyn, tenke smart og velge billige og ufarlige løsninger.

Politikortesjer skal kjøre mot fartsretningen. Dette gis det klart signal om! At de ikke velger å gjøre seg klar midt på natta for å kjøre er det også gode grunner til. Og når fokuset er på penger i den tråden, så ville jo det også blitt vesentlig dyrere med så mange på vakt midt på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å bidra til (gjennom skatten) et sikkerhetsopplegg som gjør at Breivik ikke stikker av.

Men utgiftene til Breivik blir enorme. Når alle utgifter til rettssak, oppbygning av regjeringskvartalet og utøya, utgifter til sikring av ILA og lønnsutgifter til politibetjenter og advokater er tatt med kommer dette til å være i milliardklassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...