Gå til innhold

Hvilken er den minst pene bunaden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange av disse bunadene som blir postet her som liksom skal være stygge er jo kjempeflotte :)



Anonymous poster hash: e056c...5bb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fusa-038.jpg

Dette blir litt for mye for meg.

Haha! Ser ut som hun har en jævla kork på hodet. Ser skikkelig nisseaktig og bondsk ut. Hadde jeg oppholdt med i området de bruker den der på 17. mai hadde jeg ledd inni meg.

Anonymous poster hash: 8814e...b08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Er selv rogalending. Jeg har lite til overs for Karmøybunaden, fargene er så grelle at det blir 'overkill'. Dog er den finere i mørkeblå, but still..

4108425436.jpg?v=1264612589&cv=126461258

Når jeg ser mannsbunaden her så tar jeg tilbake det jeg sa, hehe. Visste ikke at Karmøy hadde egen bunad en gang. Jeg mente vel at den mannsbunaden som hører til den typiske Jelsabunaden er fin. (Får ikke knotet inn et bilde på dette nettbrettet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken bunad der er. Men det er en bunad der det er en stor skinnlapp over ræva (menn). Ser helt dass ut.

Anonymous poster hash: 8814e...b08

Bergmannsdrakt?

IMG_1645.jpg

Er ikke en bunad da, men har samme "status" kan man si.

Anonymous poster hash: d0d7f...8f5

Anonymous poster hash: d0d7f...8f5

Anonymous poster hash: d0d7f...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker mange av de mer spesielle bunadene, jeg. Syns en del av de helsvarte bunadene med diskret broderier blir litt kjedelige, selv om de ikke er stygge. Liker mao godt bl.a. den fra Setesdal som så mange misliker.

Men hvit bunad må jeg si jeg på generelt grunnlag ikke har sansen for. Ikke den lyseblå Oslo-bunaden heller. Eller den fra Selbu med det uflatterende livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

e056c...5bb

Og disse store hodeplaggene er for å signalisere at man har status som gift. Mindre hodeplagg er for ugifte ungpiker.

Samme med mange belter i livet. Er de enkle er de ugift, er de virkelig påkostet og påpyntet er de gifte.

Man må ha en del kunnskap om hva ting betyr symbolsk sett for å sette pris på denne tradisjonen i dag.

Hver trå og hver søm betyr noe. De som kjøper bunad fordi det er hot har ikke fått med seg noe.

Endret av Wonders
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og disse store hodeplaggene er for å signalisere at man har status som gift. Mindre hodeplagg er for ugifte ungpiker.

Samme med mange belter i livet. Er de enkle er de ugift er de virkelig påkostet og påpyntet er de gifte.

Man må ha en del kunnskap om hva ting betyr symbolsk sett for å sette pris på denne tradisjonen i dag.

Hver trå og hver søm betyr noe. De som kjøper bunad fordi det er hot har ikke fått med seg noe.

Jeg skulle gjerne plusset innlegget ditt flere ganger. :blomst: Jeg skulle ønske flere ville sette seg inn i hva de forskjellige detaljene på bunaden egentlig betyr.

Anonymous poster hash: 2fc21...ed7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vossebunad

Nordmørebunad

Grafferbunad

Oslobunaden

Romerikebunaden

Solør og odalen bunad

Fanabunaden

Anonymous poster hash: 91941...26c

Som bunadsnerd må jeg bare påpeke at det altså er to ulike Solør-Odalsbunader. Den ene er brodert og ser slik ut, og den andre er med brokadeliv. Sistnevnte ser slik ut. Kan jo være greit å spesifisere hvilken du mener. Hvis du ikke mener begge er like heslige da, det er selvsagt også lov :fnise:

Morsomt i denne tråden, for noen av de som er nevnt her er definitivt mine favoritter! Synes alle bunader har sin sjarm, men jeg ser for meg at Selbubunaden er er vanskelig å få til å se flatterende ut på de aller fleste...

Anonymous poster hash: 33b71...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne plusset innlegget ditt flere ganger. :blomst: Jeg skulle ønske flere ville sette seg inn i hva de forskjellige detaljene på bunaden egentlig betyr.

Anonymous poster hash: 2fc21...ed7

Takk takk. Vil bare si det er mye bunadpoliti og synsere som opfører seg råttent. Man trenger ikke fagutdanning for å se når noe ikke er pent, men man må være ganske snever for å ikke sette pris på noe så grenseløst korretkt som en norsk folkedrakt.

Selv har jeg en komplett Marie Aaen drakt fra Hedmark. En 17. mai stod to personer å stirret på meg veldig. Tydelig diskusjon på gang. Så kom de bort til meg.

Vi snakket litt om bunaden og dens forskjellige betydninger...og når de to endelig introduserer seg selv er det selveste Aaen selv jeg snakker med!!! De stod for rekonstruksjon av bunaden på 50 tallet. Den jeg stod med og kunne så mye om....

Det satte skikkelig støkk i meg. Godt jeg hadde lært meg min egen historie tidlig, så jeg kunne bære drakten med hevet hode.

For hva er vitsen med et plagg pakket med historisk bakgrunn om historiene blir borte og det blir et moteplagg?

Hvem bryr seg om du har en bunad fra der du kommer i fra om du ikke vet hva hverken søljene eller fargene egentlig står for??

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergmannsdrakt?

IMG_1645.jpg

Er ikke en bunad da, men har samme "status" kan man si.

Anonymous poster hash: d0d7f...8f5

Anonymous poster hash: d0d7f...8f5

Anonymous poster hash: d0d7f...8f5

Er det mulig? :daane:

Noe så uflatterende. Damene ser ut som om de har lagt på seg 40 kg pga. drakten.

Anonymous poster hash: 20e56...5a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden jeg tenker at "åh, den bunaden var stygg!", men sånn generelt synes jeg de bunadene uten liv, altså de som bare henger fra puppene og ned, blir veldig sekkete og lite flatterende. Jeg ville heller latt være å ha bunad enn å gå med noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk takk. Vil bare si det er mye bunadpoliti og synsere som opfører seg råttent. Man trenger ikke fagutdanning for å se når noe ikke er pent, men man må være ganske snever for å ikke sette pris på noe så grenseløst korretkt som en norsk folkedrakt.

Selv har jeg en komplett Marie Aaen drakt fra Hedmark. En 17. mai stod to personer å stirret på meg veldig. Tydelig diskusjon på gang. Så kom de bort til meg.

Vi snakket litt om bunaden og dens forskjellige betydninger...og når de to endelig introduserer seg selv er det selveste Aaen selv jeg snakker med!!! De stod for rekonstruksjon av bunaden på 50 tallet. Den jeg stod med og kunne så mye om....

Det satte skikkelig støkk i meg. Godt jeg hadde lært meg min egen historie tidlig, så jeg kunne bære drakten med hevet hode.

For hva er vitsen med et plagg pakket med historisk bakgrunn om historiene blir borte og det blir et moteplagg?

Hvem bryr seg om du har en bunad fra der du kommer i fra om du ikke vet hva hverken søljene eller fargene egentlig står for??

Jeg kommer fra selveste Marie Aaen-land. Der er det delt i to leire: Marie Aaen eller gammel Nord-Østerdalsbunad. Så jeg syns Marie Aaen er noe av det styggeste som fins. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Setesdalbunaden er jo søt, da :) Har ingen spesifikke jeg syns er stygge, men er generelt ikke så glad i hvite bunader. Spesielt hvis skjorta er sånn neeesten lik fargen på kjolen. Sånn som løkendrakta. Den kan du få med vanlig linskjorte eller silkeskjorte, og med silkeskjorta til er den ikke fin, altså. Helt ok med hvit skjorte. Tror bare jeg er så vant til å se bunader at jeg ikke tenker over hvor stygt det faktisk kan være! Men de som går over puppene, som de på bilde over her, hehe, ikke favoritten akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra selveste Marie Aaen-land. Der er det delt i to leire: Marie Aaen eller gammel Nord-Østerdalsbunad. Så jeg syns Marie Aaen er noe av det styggeste som fins. ;)

Enig. Så fæle broderier og ikke minst farger. Man kan også velge sør-østerdalsbunad. Ihvertfall noen, det er den fineste av de:)

Anonymous poster hash: 3e81d...533

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nordlandsbunaden er bare oppskrytt. Særlig den blå, den grønne er faktisk den fineste.



Anonymous poster hash: 3e81d...533
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlandsbunaden er bare oppskrytt. Særlig den blå, den grønne er faktisk den fineste.

Anonymous poster hash: 3e81d...533

Den er jo kjempefin, men det virker som om folk graver langt tilbake i slekta etter tilknytning til Nordland, og derfor er det alt for mange som har den. Blir litt lei når nesten alle har samme bunaden.

Anonymous poster hash: 20e56...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlandsbunaden er bare oppskrytt. Særlig den blå, den grønne er faktisk den fineste.

Anonymous poster hash: 3e81d...533

Uenig.

Jeg synes for øvrig ingen bunader er direkte stygge, men det er jo noen som er finere enn andre. Generelt sett synes jeg de fleste er flotte :)

Anonymous poster hash: 42edb...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuza

Nordlandsbunaden er den jeg synest er minst pen. Særlig den blå, broderiene og det fæle skjerfet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...