Gå til innhold

Hvilken er den minst pene bunaden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns Gudbrandsdals festbunad er heselig stygg! Beklager, men jeg liker den ikke! Beltestakken er den aller fineste :rodmer:

Enig i at beltestakken er nydelig, spesielt i lilla.

Men at Gudbrandsdals festbunad er heslig? Langt derifra! Jeg ønsket meg den til konfirmasjonen, men fikk en annen istedet. Moren min har den og syns den er for tung. Aldeles ikke stygg! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nedre Hallingdal og setesdal bunadane er rett og slett lite flatterande

Jeg syns derimot de er blant de fineste. :) Liker generelt bedre litt spesielle framfor "kjedelige" bunader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Bergensbunaden og Oslobunaden er mindre pene, likeså trønderbunaden. Ikke bunad, men må si at kystdrakten er helt grusom!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlandsbunad ikke fin? Det er jo den fineste av alle!! :O

Romeriksbunaden er IKKE fin:s Ei østfoldbunaden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Åh, hvorfor har dette utviklet seg til å bli enda en "den fineste jeg bunaden jeg vet (og dessuten tar de som synes xx-bunaden er stygg heeelt feil)"-tråd?

Ingen har gått inn i alle "fineste bunad"-trådene og motsagt noen der! La nå oss som synes nordlandsbunaden er urstygg få lov til å ha et fristed der vi kan mene akkurat det uten at noen protesterer ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns bunader fra Nedre Hallingdal med storblomstret forkle ser ut som en bunad med bestemorgardiner på. Eller en heslig, gammel sofa:

Min lenke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit bergensbunad er rett og slett grusomt. Ser ut som en marsipankake som har stått alt for lenge i solen...

Men de andre fargene er fine:)

Endret av altflyter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg synest faktisk dei rutastakkane er ganske fine, eg. Dei ser liksom meir "ekte" ut enn mange av dei andre bunadane - altså dei ser ut som noko folk faktisk kan tenkjast å ha brukt ein gong i tida - mange bunadar ser veldig konstruerte ut. Men eg er einig i at den du linka til ikkje var av dei finaste... Men rondastakken med rutaliv er fin, synest eg (den med stripete stakk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest faktisk dei rutastakkane er ganske fine, eg. Dei ser liksom meir "ekte" ut enn mange av dei andre bunadane - altså dei ser ut som noko folk faktisk kan tenkjast å ha brukt ein gong i tida - mange bunadar ser veldig konstruerte ut. Men eg er einig i at den du linka til ikkje var av dei finaste... Men rondastakken med rutaliv er fin, synest eg (den med stripete stakk).

Jo, men nå begynner du å blande dem sammen. En rutastakk er rutete.

En rondastakk er rondut, dialektordet for stripete.

Ronder= striper.

Fjellkjeden Rondane har nemlig fått sitt navn etter snøstripene på den, som ligger året rundt. Det betyr altså ikke, som mange tror at stakken har navn etter fjellene, men etter stripene.

Ei Rond = en stripe. Ei rond, ronden, fleire ronder alle rondene.

Ein ronda stakk. Adjektivet for stripete.

Eventuelt "ronda" = stripen, i bestemt form entall.

Akkurat som en stakk kan være "rutut" eller "ruta", når den er rutete.

Rutastakken har tilhørighet i Hallingdal og Valdres, Østerdalen og på Lesja.

Rondastakken i Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, men nå begynner du å blande dem sammen. En rutastakk er rutete.

En rondastakk er rondut, dialektordet for stripete.

Ronder= striper.

Fjellkjeden Rondane har nemlig fått sitt navn etter snøstripene på den, som ligger året rundt. Det betyr altså ikke, som mange tror at stakken har navn etter fjellene, men etter stripene.

Ei Rond = en stripe. Ei rond, ronden, fleire ronder alle rondene.

Ein ronda stakk. Adjektivet for stripete.

Eventuelt "ronda" = stripen, i bestemt form entall.

Akkurat som en stakk kan være "rutut" eller "ruta", når den er rutete.

Rutastakken har tilhørighet i Hallingdal og Valdres, Østerdalen og på Lesja.

Rondastakken i Gudbrandsdalen.

Eg nytta berre rondastakken som døme på ein lignande bunad, fordi han har rutete liv... Han heiter jo rondastakk og rutaliv? Og er liksom litt i same "stilen" som rutastakkane. Beklager viss eg fornærma nokon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg nytta berre rondastakken som døme på ein lignande bunad, fordi han har rutete liv... Han heiter jo rondastakk og rutaliv? Og er liksom litt i same "stilen" som rutastakkane. Beklager viss eg fornærma nokon ;)

Nei, du fornærmet slett ikke. Og jeg forstår bedre når du avgrenser og sier du mente rutaliv. Det er jo ruter i nøyaktig samme stilen. :Nikke:

Men etter min smak er stakken penere med ronder, striper, enn når hele drakten er i rutet stoff. :eeeh:

Men jeg forstår hva du mener med å si at det nok har vært en livkjole som faktisk var i daglig bruk, mens andre bærer mer preg av å være rene konstruksjoner. Men pent er det etter min mening fortastt ikke. Gruff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du fornærmet slett ikke. Og jeg forstår bedre når du avgrenser og sier du mente rutaliv. Det er jo ruter i nøyaktig samme stilen. :Nikke:

Men etter min smak er stakken penere med ronder, striper, enn når hele drakten er i rutet stoff. :eeeh:

Men jeg forstår hva du mener med å si at det nok har vært en livkjole som faktisk var i daglig bruk, mens andre bærer mer preg av å være rene konstruksjoner. Men pent er det etter min mening fortastt ikke. Gruff.

Ja, det vert liksom i same gata ;) Og ja, rondastakk/rutaliv er definitivt penare enn "heil" rutastakk. Rutastakk vert mest som ein kjole, ikkje bunad... Men desse stakkane er jo nokon av dei få me veit har vore i bruk i omtrent same form som dei har i dag, og det er jo positivt. Stakk og liv (enkel bunad av div. slag) var jo dagleg antrekk for kvinner på landet, og viss du kom skikkeleg på bygda, fantes det eldre kvinner som brukte det heilt til 1960-70-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totendrakta er grusom uansett om den er til mann eller dame. Er heller ikke videre begeistra for Rutaliv og Rondastakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...