Gå til innhold

Hvilken er den minst pene bunaden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Dalma

Synes i grunn det er mange jævlige bunader, men på grunn av nasjonalfølelsen de gir liker jeg dem litt likevel. Nordlandsbunaden skjønner jeg virkelig ikke at så mange synes er flott og Svalbardsbunaden er grell, og ellers er jeg ganske enig i det meste som har blitt nevnt her i tråden.

Før likte jeg best de mørke, enkle bunadene, men nå finner jeg dem heller uinteressante, selv om de jo ikke stygge. Nå er hardangerbunaden favoritten. Den er nydelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensdrakt med brygger brodert på kragen. (!)

Anonymous poster hash: 04a5d...cfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunader= KJÆRRINGklær. Hvorfor tror dere folk ikke går med bunad look a like kjoler ellers? Det er så stygt at jeg ler godt inni meg hver gang jeg ser folk i bunad :fnise:



Anonymous poster hash: 416f8...3dc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordlandsbunad blir nok kåret til den peneste fordi den dekker et stort område, noe som gjør at folk som har den selvfølgelig stemmer på den, og da blir det mange. Det er ikke Norges fineste bunad, langt derifra.

Hardangerbunaden er i en klasse for seg selv. I tilegg er Åmli veldig fin.

Anonymous poster hash: 3e81d...533

Den dekker egentlig bare Nordland, men de fleste fra Troms og Finnmark bruker også den, noe som er utrolig kjedelig for oss fra Nordland. Nordlandsbunaden er rett og slett blitt oppbrukt pga. dette, og jeg har ikke lyst på den.

Anonymous poster hash: 20e56...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallingdals bunaden er grell, ikke syntes jeg den sorte vestfoldsbunaden er så lekker heller, og den hvite grafferbunaden.. Selv har jeg den i sort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, den blomstrete der definitivt! Husker ikke hva den heter, for har ikke så peiling på bunader, men den der har jeg merket meg som lite pen! Og den kler ikke mange kropper heller!

Men MÅ bare poste bilde av de jeg synes er finest, selv om jeg vet tråden ikke er ute etter det. Bare måå ;)

Den blomstrete så jeg live i dag, herregud, den er enda styggere i virkeligheten. Tenk å designe et "skjørt" som går over puppene!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne

10325414_1532371840323514_10153253143272

Anonymous poster hash: 3e81d...533

Synes den er fin jeg. Fint at det er så mye "tydelig" sølv

Anonymous poster hash: 3e81d...533

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen på oslobunaden er så grell.



Anonymous poster hash: 20e56...5a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen andre bilder. Den blomstrete var en av de jeg kunne fått som konfirmant..

Fordelen er vel at den vil passe hele livet enten man er gravid, eller ikke? Men med en stor byste, så føler jeg skjørtet står veldig ut med engang..

Tror den rett og slett blir for lite figursydd for meg. Og det er litt for mye som foregår på skjørtet.

Nedre-Hallingdal_kvadrat_medium.jpg

Nes_kvadrat_large.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noen andre bilder. Den blomstrete var en av de jeg kunne fått som konfirmant..

Fordelen er vel at den vil passe hele livet enten man er gravid, eller ikke? Men med en stor byste, så føler jeg skjørtet står veldig ut med engang..

Tror den rett og slett blir for lite figursydd for meg. Og det er litt for mye som foregår på skjørtet.

Nedre-Hallingdal_kvadrat_medium.jpg

Nes_kvadrat_large.jpg

Den har utrolig fint sølv da

Anonymous poster hash: 3e81d...533

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunader= KJÆRRINGklær. Hvorfor tror dere folk ikke går med bunad look a like kjoler ellers? Det er så stygt at jeg ler godt inni meg hver gang jeg ser folk i bunad :fnise:

Anonymous poster hash: 416f8...3dc

Hvor gammel er du? 14?

Jeg synes det finnes noen snertne, fine bunader som ikke ser ut som noe kjerringplagg - deriblant min egen bunad. Kunne gjerne brukt den mye mer enn jeg gjør, men når en normal bunad koster fra 20 000 kroner (?) og oppover så sier det seg selv at man må velge anledningene med omhu :)

Anonymous poster hash: b75fc...4cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne

10325414_1532371840323514_10153253143272

Anonymous poster hash: 3e81d...533

Bilde hvor man ser hele:

trysilbunaden-forfra.jpg

Er den så stygg? Har veldig lyst på bunad, men Trysilbunaden (avbildet) er egentlig den eneste jeg føler det er riktig å bruke. Synes ikke den er stygg, men kanskje litt kjedelig... hva synes dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde hvor man ser hele:

trysilbunaden-forfra.jpg

Er den så stygg? Har veldig lyst på bunad, men Trysilbunaden (avbildet) er egentlig den eneste jeg føler det er riktig å bruke. Synes ikke den er stygg, men kanskje litt kjedelig... hva synes dere?

Jeg har den og jeg synes ikke den er kjedelig. Den er kjempefin og dekker jo et lite område, noe som gjør at ikke så mange har den. Synes den er kjempefin faktisk, kunne aldri tenke meg å ha noe annet (som da hadde blit Sør-østerdal, Marie Aaen eller Hedmarksbunad).

Anonymous poster hash: 3e81d...533

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den og jeg synes ikke den er kjedelig. Den er kjempefin og dekker jo et lite område, noe som gjør at ikke så mange har den. Synes den er kjempefin faktisk, kunne aldri tenke meg å ha noe annet (som da hadde blit Sør-østerdal, Marie Aaen eller Hedmarksbunad).

Anonymous poster hash: 3e81d...533

Hvorfor skulle du kunne ha Marie Aaen eller Sør-Østerdal, men ikke Nord-Østerdal? Correct me if I'm wrong, men Marie Aaen er vel festbunad for Nord-Østerdal og dekker samme område som kvinnebunaden fra Nord-Østerdal? Ikke Sør-Østerdal..

Anonymous poster hash: 91253...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skulle du kunne ha Marie Aaen eller Sør-Østerdal, men ikke Nord-Østerdal? Correct me if I'm wrong, men Marie Aaen er vel festbunad for Nord-Østerdal og dekker samme område som kvinnebunaden fra Nord-Østerdal? Ikke Sør-Østerdal..

Anonymous poster hash: 91253...93e

Marie Aaen kunne jeg få arvet. Vet at det er feil, men er mange Sør-østerdøler som bruker denne. Tror kanskje den er billigere enn både Sør- og Nord-Østerdal, da disse er mer "eksklusive".

Den er forresten heller ikke fin, derfor jeg valgte den bort fremfor å få en ny Trysilbunad.

Anonymous poster hash: 3e81d...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde hvor man ser hele:

trysilbunaden-forfra.jpg

Er den så stygg? Har veldig lyst på bunad, men Trysilbunaden (avbildet) er egentlig den eneste jeg føler det er riktig å bruke. Synes ikke den er stygg, men kanskje litt kjedelig... hva synes dere?

Og en ting jeg glemte å si om den. Hva slags sølv du bruker har mye å si for om den er fin eller ikke. Den har ikke eget sølv, eneste er en Trysil-Knut nål. Mange erstatter søljen med denne nåla, det er ikke pent. Jeg bruker min nål nederst der lenken slutter, også har jeg to søljer på skjorta. Dette gjør en stort forskell for helhetsuttrykket.

Anonymous poster hash: 3e81d...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting jeg glemte å si om den. Hva slags sølv du bruker har mye å si for om den er fin eller ikke. Den har ikke eget sølv, eneste er en Trysil-Knut nål. Mange erstatter søljen med denne nåla, det er ikke pent. Jeg bruker min nål nederst der lenken slutter, også har jeg to søljer på skjorta. Dette gjør en stort forskell for helhetsuttrykket.

Anonymous poster hash: 3e81d...533

Takk for svar og tips :) Hvis jeg bestemmer meg for å få sydd en kommer jeg absolutt til å bruke søljer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie Aaen kunne jeg få arvet. Vet at det er feil, men er mange Sør-østerdøler som bruker denne. Tror kanskje den er billigere enn både Sør- og Nord-Østerdal, da disse er mer "eksklusive".

Den er forresten heller ikke fin, derfor jeg valgte den bort fremfor å få en ny Trysilbunad.

Anonymous poster hash: 3e81d...533

Skjønner. Veldig enig med deg i at trysilbunaden er finere enn Marie Aaen!

Anonymous poster hash: 91253...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...