Gå til innhold

FlyLady

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Det hender at jeg også blir sittende å tulle på nett når jeg egentlig skulle ha jobba med hovedfaget, eller i det minste gjort noe annet fornuftig. Jeg har funnet ut at stoppeklokka er en god venn. Setter den på 15 minutter, og sier at det er min rasjon med tid forran pc'en. Når den ringer gjør jeg noe fornuftig, og når det er tid for neste pause igjen får jeg lov til å surfe på KG i 15 minutter til. Det største problemet er jo nesten at man glemmer tiden der man sitter, så det er bra med en påminnelse.

I dag skal jeg ut i hagen. Tar ikke med stoppeklokka da, men passer på å gjøre passelig små og overkommelige oppgaver, slik at jeg ikke blir utslitt og overveldet. Nå er gulrotfrøene i jorda, og i dag følger nok salaten etter :)

Når det gjelder Kellys missions, så gjør jeg dem sporadisk, men slett ikke hver dag. Tar dem dersom det passer og jeg har lysst. Er derimot nøye på å holde hotspots ryddige, dte har vært vårt største problem hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var bortreist hele forrige uke jeg, så da gjorde jeg ingenting!

Har nå fått med meg at det er soverommets tur denne uka. Føler ikke at Kellys missions passer meg nå, men har lagt merke til at vår eneste skrivebordsskuff ser ut som om den er høygravid... Hvis ikke jeg får lettet litt på trykket der går det snart heden - og det vil jeg jo ikke!

Så dagens oppdrag blir å tømme skuffen helt og forsøke å kaste rundt halvparten av det som var i den.... Eventuelt finne alternative oppbevaringsplasser. (Men da må jeg kaste noe derfra.... ser for meg at dette kan bli et onsdag - torsdag - fredag-prosjekt).

Ellers har mannen fått byttet ut veggskapene på badet vårt. Da falt det seg naturlig å kvitte seg med nesten tomme flasker som hadde gjemt seg bakerst i hjørnene og den vonde tannpastaen vi sparte for en krisesituasjon. Herlig med mer plass! Og penere er de også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Jeg får en venninne på besøk neste torsdag-lørdag så da bare MÅ vi jo rydde, så motivasjonen er i alle fall på plass. Så snart jeg er ferdig med middagen (som spises forran pc'n siden jeg er alene hjemme i dag, og ville ha litt KG-tid også innimellom arbeidet mitt) skal jeg gå igang med sånne her 15 minutter arbeid, 15 minutter noe annet.... det skal vare en stund, det skal SYNES!

I pinsa skal vi bort, så jeg må sørge for rene klær også, jeg har allerede starta vaskemaskina før jeg begynte å lage maten. Dersom det VIRKELIG synes at jeg har jobba i dag, så motiverer jo det sambo til å være flink også, og han skal ikke jobbe 1. juni, så da har han en del timer han kan være flink, slik jeg har nå fordi han ikke kommer hjem før i 9-10-tida i kveld, han skulle på f9otballkamp et stykke herifra (Brann mot ett eller annet lag, andre runde i cupen)

Soverommet er ukens sone, men det er alle de andre rommene jeg prioriterer, fordi soverommet er det eneste rommet hun IKKE ser de dagene hun er her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Malama

Jepp, vi sto på forrige uke, og det så ganske presentabelt ut her når min venninne dukket opp på fredag.

Det var bare EN dags besøk, men vi rydda i ei uke... med du så fornlyd jeg er med resultatet.

Og vi er klar over at det trengtes ei uke med rydding fordi vi hadde vært slappe med rutinene våre. Og vi vet også at det blir sånn igjen i løpet v et par uker om vi ikke er flinke med rutinene våre.

Vår forsøksløsning denne gangen er at vi er blitt enige om noen "felles rutiner" som skal utføres hver dag, begge deltar ettersom hvor mye tid vi har den dagen. Disse er lagt inn i et regneark, hvor vi enkelt merker av hva vi har gjort den enkelte dagen. Ukesoppgaver er også lagt inn, der holder det jo med ett kryss hver dag.

Dette gjør vi nå fordi han ikke ser i min kontroll-journal, da han føler den er "privat", men vi er enige om å være sammen om dette. Ved å se hva vi ideelt burde gjøre hver dag, og hva som reelt er avkrysset, ser vi jo hvor flinke vi er, noe som i seg selv motiverer tiø å få på plass alle kryssene.

Hva med dere andre? Flyr dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min utfordring til dere: 27 fling boogie på mailen din. Altså SLETT 27 mail nå, og meld tilbake her når dere har gjort det. Nå skal jeg sette i gang!

KJØR! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Sletter mail så fort jeg har lest dem jeg... De som jeg har liggende er mail med passord i etc, og de kan jeg ikke slette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sletter aldri mail (bortsett fra spam og reminders fra flylady), og vil heller ikke gjøre det.

Men vi flyr vidre, huset ser slettes ikke værst ut, og klesvasken holder seg på et akseptabelt nivå :) Jobber med gjesterommet nå, har en komode som skal på fyllinga før det egentlig er mulig å få orden der inne. Men det er mest hagen det går i for tida. Nå har det vært så dårlig vær at jeg ikke gidder gå ut og fryse, men tar litt hver dag når det er fint vær og jeg faktisk er hjemme. Har i alle fall fått gjort mye mer enn i fjor på denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

687 mailer slettet.

Men sånn rundt 500 av dem gjaldt et par forum da, Kg og et annet, så sender meg mail om svar på innlegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Og i dag har vi i alle fall tatt de "15 i sonen", selv om jeg ikke vet om det var akkurat 15 minutter, da vi ikke har noen timer, og ikke titta på klokka, men vi fikk da gjort en del i alle fall, det synes, og jeg er fornøyd.

Vi har jo denne "sjekklisten" min også, det gjenstår en del for dagen, men det er en del sånn småpjask som jeg gjør utover kvelden, kjøkkenvasken (må jo vente til han er ferdig med oppvasken) og å finne frem klær til i morgen etc.

Ja, vi skal holde det ryddig og trivelig her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elenath

Må si de har blitt bedre på småpratinga på mail. Meldte meg inn igjen nå etter en lengre pause (det trengs vist litt flylady hjelp her igjen ) :oops: og får bare relevante mailr. Ikke dårlig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama
Må si de har blitt bedre på småpratinga på mail. Meldte meg inn igjen nå etter en lengre pause (det trengs vist litt flylady hjelp her igjen ) :oops: og får bare relevante mailr. Ikke dårlig. :)

Den norske lista?

De snakka om å dele den i to, en for relevant og en for skravling... JEg droppa ut derfra fordi jeg ikke orka de skravlemailene, men nå klarer jeg meg utmerket med nettsiden jeg da... Får de amerikanske mailene, men til alle merkelige tider på døgnet, ikke tilpasset norsk tidssone det nei, men det gjør ikke så mye, jeg leser dem egentlig ikke, men klarer meg bra likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elenath

Ja, kanskje de har delt det. Får hvertfall kun de mailene jeg ønsker. Fikk fnatt av all skravlinga. :-?

Den amerikanske kom til litt psyke tider ja. Jeg bruker mailene når jeg er hjemme på dagtid, skal begynne å jobbe heltid i sommer og da må vi nok gjøre ting annerledes ja. Men til høsten blir det nok lettere å henge med igjen - etter at skolen begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg brukt 15 minutter (og litt til tror jeg) på å rydde i "roteskuffen" i komoden. Der var det medisiner og sånn. Kasta ut medisiner som var gått ut på dato, men mest "og sånn" som var av typen kjekkt å ha. Utrolig hva man samler på. I morra tror jeg at jeg skal ta utfordringa på å rydde soverommet. Kanskje jeg får kasta noen plastbokser fra kjøkkenskapet før jeg legger meg, er visst flere der enn vi noen gang kommer til å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt dårlig med flying i det siste desverre, men syns det begynner å ta seg litt op igjen...

Men jeg har da klart å skaffe meg førerkort, så jeg har da gjort noe fornuftig!

Men nå skal jeg virkelig ta meg selv litt i nakkeskinnet og få gjennomført 15 minutter sonearbeid hver dag (og kanskje en liten 5 - 15 minutter andre steder der det åpenbart trengs!)

Har forøvrig meldt meg ut av mailinglista (usa) for det endte bare opp med at jeg brukte masse tid på å slette dem... Nå leser jeg heller Kellys mission hver dag og bruker fantasien litt i tillegg. Det er ikke farlig å bruke hodet........

Keep going!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi virkelig ikke gjort noe som helst, for vi er slappe og har hodepine begge to. Gadd ikke engang lage mat, så vi bestilte pizza. Har i det minste rydda opp tom pizzaeske og glass, så blir det ikke bomba her bare fordi vi er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Malama

I to dager har jeg ikke gjort en ting, vært mye vekke hele ettermiddagene/kveldene nemlig. Men sambo var hjemme i går da, så han gjorde litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på lista og registrert meg, men etter en uke har jeg nå meldt meg ut. Helt ærlig, må jeg ha mail som sier GÅ Å LEGG DEG? Tror de kunne kuttet pent på antall mail, de er jo virkelig med på å skape data-avhengige folk med støv på hjernen. :hoho:

Får heller følge med på nettsiden innimellom tenker jeg.

Hva med å starte en ny Fly Lady lenke hver måned? Blir svett av sånne som er 18-20 sider (og vanskeligere å følge med hvis man ikke har sjekket på en stund osv).

Foreslår ny lenke 1. juli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på lista og registrert meg, men etter en uke har jeg nå meldt meg ut. Helt ærlig, må jeg ha mail som sier GÅ Å LEGG DEG? Tror de kunne kuttet pent på antall mail, de er jo virkelig med på å skape data-avhengige folk med støv på hjernen. :hoho:

Jeg sletter samtlige reminders uten å engang se på dem. Hadde de enda passet med vår tidssone skulle jeg ha vurdert det. Jeg leser en del testemonials som ren underholdning (om jeg gidder), og leser de nye mailene skrevet av Flylady og hennes team (noen er jo gamle mailer på nytt igjen) dersom jeg føler at det som skrives angår meg. Om man sorterer på denne måten blir det ikke så mye mail å lese egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...