Gjest thedoglady Skrevet 3. mai 2012 #21 Skrevet 3. mai 2012 Nei, men det er vanlig å stole på sin samboer, men skal være med neste gang. Han ble og sjokkert over at han fikk de medisine og ville ikke heller ta de, han trenger til spesialist ikke få anti deprresiver etter kun to blodprøver. Han fikk dette FORDI de ikke fant noe på blodprøvene, for å se om det kanskje hjalp med sykdoms symptomene, mange her er tydeligvis enige i at leger burde fortsette å være pilletrillere. Drugs hjelper faktisk ikke for alt.
Gjest thedoglady Skrevet 3. mai 2012 #22 Skrevet 3. mai 2012 Hvordan hadde dere følt dere om dere ble overført med folk som ville få dere til å føle dere som ubruktelige samboere? Han forteller meg jo hva som skjer, man merker når folk er deprimert, tro meg. Han er en oppegående gutt som trener, jobber, spiser sunt og regelmessig og ikke har noen historie med psykiske lidelser, han er fysisk syk og er nok noen ting i kroppen hans som har blitt ødelagt av kyssesyken han har hatt, som f.eks ensymet som bryter ned alkohol.
Daria Skrevet 3. mai 2012 #23 Skrevet 3. mai 2012 Det er vel ingen som sier at du er en ubrukelig samboer, bare at du ikke er lege. Det hender faktisk at legene ser ting som pasienten selv og/eller de nærmeste ikke ser, også når det gjelder depresjon. 5
Gjest thedoglady Skrevet 3. mai 2012 #24 Skrevet 3. mai 2012 Hna har ingen symptomer på depresjon, vært deprimert selv og vet hvordan det er, ingen tegn til depresjon der. Han ga det fordi han sa : jeg kan ikke hjelpe deg mer, tatt to blodprøver som ikke viser noe, må bare eksprementere.
Gjest Bobler Skrevet 3. mai 2012 #25 Skrevet 3. mai 2012 Hna har ingen symptomer på depresjon, vært deprimert selv og vet hvordan det er, ingen tegn til depresjon der. Han ga det fordi han sa : jeg kan ikke hjelpe deg mer, tatt to blodprøver som ikke viser noe, må bare eksprementere. Men selv om du har vært deprimert betyr ikke det at du ser depresjon selv. Det er mange forskjellige måter å være deprimert på. Som Daria sier, du er ikke en lege. Og du vet heller ikke hva som har blitt sagt på det legekontoret. Kanskje samboeren din er flau, og ikke ønsker å si nøyaktig hva som ble sagt. Selvfølgelig kan det være at legen er dårlig og at de medisinene ikke har noe for seg. Men da foreslår jeg at han bytter lege. Men du er så skråsikker, og bastant og mener at du vet alt. Men det gjør du jo ikke, det som er poenget. 1
Gjest thedoglady Skrevet 3. mai 2012 #26 Skrevet 3. mai 2012 Han har LOVT meg at dette ikke er tilfelle, herregud, dere mener jo nesten at jeg bare skal tenke: DU kjære samboer, du ER deprimert, ta nå disse pillene, har du tatt pillene dine idag??? Og han svarer: men jeg vil ikke ta de , jeg vil ha en grunndig sjekk av virus o.l. og evt bytte lege igjen. Neeei lille samboer ta pillene dine... Du må ta pillene dine. Herregud da hadde han iallefall BLITT deprimert. Man skal ikke stole såå på en lege, jeg sier jo han ville gi det til han bare for å SE om det funket på han.
Gjest thedoglady Skrevet 3. mai 2012 #28 Skrevet 3. mai 2012 Gir han en sjanse til, om ikke bytter han.
Daria Skrevet 3. mai 2012 #29 Skrevet 3. mai 2012 Man skal ikke stole såå på en lege, jeg sier jo han ville gi det til han bare for å SE om det funket på han. Og for en del så viser det seg at det virker, selv om de ikke trodde de var deprimerte på forhånd. Virker det ikke, så vil legen se det og utrede videre -gjør h*n ikke det, ville jeg byttet lege. Å avfeie et behandlingstilbud før det er prøvd, fordi du mener du vet best er arrogant og uansvarlig. Ja, det finnes leger som tar feil, men stort sett vet de mer om hva de driver med enn folk uten medisinsk utdannelse. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #30 Skrevet 3. mai 2012 Noen ganger finner man ikke ut med en gang hva som feiler en pasient. Da har man to valg: prøve ut en medisinering for å evt. stille diagnosen ex juvantibus (dvs. at virkning av medisinen "bekrefter" diagnosen), eller la være å gjøre noe. Hva ville du vært mest fornøyd med, en lege som prøver å gjøre noe eller som ikke prøver å gjøre noe? Man har erfaring med at en del medisiner kan hjelpe på diffuse symptomer uten at man gi en klar forklaring på årsak og virkning. Leger har studert medisin, og vet dette. Jeg forstår at du synes dette virker merkelig. Og kanskje har legen vært for dårlig til å kommunisere og forklare hvorfor han velger å gjøre som han gjør, men man har også et ansvar som pasient å spørre hvis det er noe man ikke forstår. Diffuse plager er kjempevanskelig for legen å finne ut av. Man kan gjøre standardundersøkelser, men har man ikke noen klare organsymptomer er det veldig vanskelig å gjøre supplerende undersøkelser som røntgen/CT/MR, utvidede blodprøver osv., fordi man ikke vet hva man skal lete etter. Så mitt råd er at dere venter, lar samboeren teste ut medisinen - og hjelper det ikke, skal han selvsagt gå tilbake til legen og bli vurdert på nytt. Og du er ingen dårlig samboer. Du bekymrer deg for ham, og det er selvfølgelig helt forståelig. 1
Gjest thedoglady Skrevet 3. mai 2012 #31 Skrevet 3. mai 2012 Og for en del så viser det seg at det virker, selv om de ikke trodde de var deprimerte på forhånd. Virker det ikke, så vil legen se det og utrede videre -gjør h*n ikke det, ville jeg byttet lege. Å avfeie et behandlingstilbud før det er prøvd, fordi du mener du vet best er arrogant og uansvarlig. Ja, det finnes leger som tar feil, men stort sett vet de mer om hva de driver med enn folk uten medisinsk utdannelse. Ehm, men han er ikke deprimert, og for å ta sånne ting som faktisk kan gjøre enn både steril, impontent, faktis deprimert og flat skal det en nøyere vurdering til, og det av alt, for er ikke dette han vil falle på, han kom ikke dit for å få antidepressiver, men svar. Han velger vel for faen selv om han vil ta dette,han ønsker jo ikke disse bivirkingene, og han vil heller være småsyk enn flat.
Gjest thedoglady Skrevet 3. mai 2012 #32 Skrevet 3. mai 2012 Antideprresiver er for de som synes det er bedre å være flate enn å være seg selv , han vil komme NED av de, ikke opp, det er en dratisk medisin. Han vil faktisk ikke bli steril , da vil han da heller være småsyk. Eller miste evnen til å ha sex eller føle seg glad og spille fotball og ha det fint.
Gjest Purple Haze Skrevet 3. mai 2012 #33 Skrevet 3. mai 2012 Blir man steril av antidepressiva? Uansett, om legen mener han skal prøve Cipralex, har han sikkert sine grunner til det. Om de ikke virker, kan det bare seponeres.
Gjest thedoglady Skrevet 3. mai 2012 #34 Skrevet 3. mai 2012 Det er feil medisin for han, ja man kan bli det og inpotent.
Gjest kl Skrevet 3. mai 2012 #35 Skrevet 3. mai 2012 Antidepresivia kan i noen tilfeller hjelpe mot smerter. Har han smerter når han er småsyk?
Gjest thedoglady Skrevet 3. mai 2012 #36 Skrevet 3. mai 2012 Nei, bare føler seg slapp og sånn forkjølet , sånn små influensa symptomer.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2012 #37 Skrevet 3. mai 2012 Forstår din frustrasjon over legen. Ble selv diagnostisert psykisk da legen mente å ikke finne annen årsak etter få mnd. Får bare si heldigvis har jeg medisinallergi så legen turte ikke eksprimentere med piller på meg. (enkelte fordeler har slik allergi også ser det ut til ) Men jeg -ble- deprimert og fikk angst etterhvert PÅ GRUNN AV at jeg ikke nådde frem, ikke fikk hjelp og begynte tro på legen. Men da jeg gikk til privat gikk det ikke lang tid før de fant ut hva problemene var. De klarte fint se igjennom de ekstraplagene jeg hadde fått med psyken i tillegg på det tidspunkt. Det var faktisk flere FYSISKE plager. Et av de fysiske plagene hadde jeg hatt helt siden barndommen, hvor legen alltid har avfeid plagene og ikke gjort noe.. Ja for uten piller i store kvantum. Jo mer smerter jo mer piller.. ( Enkelte leger mener nå, at jeg muligens har fått medisin allergien min på grunn av overforbruk av piller tidligere. Piller skrevet ut av leger som ga opp å finne selve årsaken til plagene !)
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #38 Skrevet 3. mai 2012 Nei, bare føler seg slapp og sånn forkjølet , sånn små influensa symptomer. Hmm, noen mulighet for at han kan ha blitt bitt av flått? Skjønner godt at det er veldig frustrerende og bare få tilbud om antidepressiva uten at legen gidder å sjekke mer. Har samme erfaring selv, etter en samtale med legen og uten at han tok noen blodprøver, sto jeg med resept på antidepressive i hånda fordi han mente vi skulle prøve dette først. Jeg nektet, ble sendt til psykolog som kunne bekrefte at jeg ikke var deprimert. Enda mente fastlegen min at jeg burde begynne på tablettene, sånn i tilfelle. Det viste seg 3 år senere at jeg har en kronisk infeksjon i kroppen, som er årsaken til at jeg har vært veldig dårlig.
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2012 #39 Skrevet 3. mai 2012 Hmm, noen mulighet for at han kan ha blitt bitt av flått? Skjønner godt at det er veldig frustrerende og bare få tilbud om antidepressiva uten at legen gidder å sjekke mer. Har samme erfaring selv, etter en samtale med legen og uten at han tok noen blodprøver, sto jeg med resept på antidepressive i hånda fordi han mente vi skulle prøve dette først. Jeg nektet, ble sendt til psykolog som kunne bekrefte at jeg ikke var deprimert. Enda mente fastlegen min at jeg burde begynne på tablettene, sånn i tilfelle. Det viste seg 3 år senere at jeg har en kronisk infeksjon i kroppen, som er årsaken til at jeg har vært veldig dårlig. Hehe..er jo noe tragikomisk da,,, en må bare se det slik så en ikke griner... Min lege var fast bestemt på at mine plager bare var psykisk. Ble ikke begeistret for at jeg nektet å starte opp med piller, men sendte meg til psykolog. I løpet av 3 år har jeg vert hos hele 5 psykologer til utredning og samtaler. Hos 2 av disse har vært noen svært grundige tester med spørreskjema på flere hundre spørsmål hvor de sjekker noen kontrollspørsmål og får frem noen grafer (eller hva det heter) + samtaler etterpå. Lå vist godt innenfor normalen ALLE konkluderte med at plagene mine ikke var årsak i det psykiske, men et fysisk problem Likevel ville ikke fastlegene tro på dette. Jeg fikk diagnoser til slutt, etter mange år, det var uten tvil fysisk. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2012 #40 Skrevet 3. mai 2012 Antideprresiver er for de som synes det er bedre å være flate enn å være seg selv , han vil komme NED av de, ikke opp, det er en dratisk medisin. Han vil faktisk ikke bli steril , da vil han da heller være småsyk. Eller miste evnen til å ha sex eller føle seg glad og spille fotball og ha det fint. Man blir da for faen ikke steril av antidepressiva. Hvor gammel er du? Skulle tro du var 14 år. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå