Gå til innhold

Er så frustrert over legene

Fremhevede innlegg

Gjest thedoglady
Skrevet

Hei,

har en samboer som er mye syk, småsyk uten at de finner årsak.

Spesielt etter alkohol inntakk, men dette går bra, han jobber og trener.

Han vil likevel sjekke at alt er som det skal, det er gjort, ingenting galt funnet, de vil nå eksprimentere å se,

GITT HAN ANTIDEPPRESSIVER, Cirpaflex.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!!!! :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du cipralex??

Hva sier samboeren din om dette da?

Har han hentet ut tablettene og tar dem?

Kan ikke helt se for meg at legen vil eksperimtere. Han forskriver nok tablettene fordi han tror disse kan hjelpe, dermed tror han nok at samboeren din er deprimert. Man kan være deprimert selv om man jobber og trener. Det fins mange grader av depresjon. Og om samboeren din faktisk henter ut tablettene og tar de? så har han selv kanskje litt tro på at han er deprimert og at tablettene kan hjelpe.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor trenger du gjøre noe? Hva med å inntil videre stole på at legene faktisk vet hva de gjør?

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

En kan bli deprimert AV å gå lenge med plager en ikke finner ut av.

Er på en måte en bivirkning av å ikke få noe klarhet i hva som er årsak til plagene.

Mulig en kan trenge medisiner en stund for å dempe på denne type depresjon.

Men en må ikke stoppe å finne ut av hva hovedårsak til problemet er samtidig.

Er litt slik som "hva kom først og hva kom som årsak av det"

Kom plagene først er det de som må undersøkes og ikke gi opp. Selv om det kan være vanskelig når tiden går.

Hjelper av og til å bytte lege å få nye innspill i saken.

Legene har en tendens med at om de ikke finner ut umiddelbart eller innen få mnd hva problemet er gir de bare opp. Ofte må en dessverre gjøre mesteparten av jobben selv med å finne ut av ting.

Leger er ikke spesialister og enkelte leger er veldig trege med å sende videre når det er behov for det.

Var depresjonen der FØR plagene kom, -kan det- være årsak til problemet.

Skjønner du hva jeg mener ?

• Liker 1
Skrevet

Du skal da ikke gjøre noen ting. Hvorfor skulle du gjøre noe? :vetikke:

Det kan jo hende at han faktisk er deprimert. Man får dårligere immunforsvar av depresjoner.

Hvis han ikke syns at pillene hjelper etter noen mnd, så kan han slutte.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Forutsetter her at han faktisk ikke er deprimert, evntuelt kun har depresjonssymptomer pga at han er syk: Har han vurdert en annen lege? (Ikke som i "på samme kontor", men en som ikke kjenner til at han er "mistenkt" for å ha noe tull med psyken)

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje legen har en lukurativ avtale med Lundbeck?

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje legen har en lukurativ avtale med Lundbeck?

Neppe, men et foredrag eller ti kan fint få enkelte leger til å tro at SSRI er løsningen på alt.

AnonymBruker
Skrevet

Det fins faktisk en god del leger som mener antidepressiva er løsningen når de ikke gidder å finne løsningen på pasientens problem. Mange med lavt stoffskifte har diffuse symptomer som med godvilje kan ligne depresjon. Andre sykdommer kan også ligne. En lege faren min hadde mente at han BURDE være deprimert, så mye galt som det var med ham, og dyttet på ham zoloft... Mange som får SSRI burde ikke fått det, men ordentlig hjelp. Ofte behandler de bare symptomene og ikke årsaken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare et par kommentarer:

Jo, en del leger er spesialister (ble nevnt at de ikke er det)

VIl forøvrig minne om at å ha en psykisk lidelse kan være både svært farlig og plagsomt, så hvorfor skal ikke det bli tatt like seriøst som en somatisk lidelse. (vs. å "ha noe tull med psyken")

Gjest Gjest
Skrevet

Bare et par kommentarer:

Jo, en del leger er spesialister (ble nevnt at de ikke er det)

VIl forøvrig minne om at å ha en psykisk lidelse kan være både svært farlig og plagsomt, så hvorfor skal ikke det bli tatt like seriøst som en somatisk lidelse. (vs. å "ha noe tull med psyken")

Det er trolig meg du sikter til.

Jeg er kronisk deprimert og har sterk angst, og VET hvor mye det sliter på helsen. Men, jeg vet også hvor lett det er at leger ser for seg at alt skyldes depresjonen.

Resultatet er at jeg har hatt flere ubehandlede fysiske sykdommer, inknudert kyssesyken, prolaps, b12 mangel og litt annet knask.

Det hele har endt med at jeg har byttet lege, og tok ikke med meg journalen. Etter det ble min fysiske helse tatt på alvor.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være kjæresten din er mer deprimert enn du tror, du vet jo ikke hva han har fortalt legen..

• Liker 3
Skrevet

TS- Jeg syns ikke du trenger å gjøre noen ting. Det får være opp til samboeren din om han ønsker å gå på cirpralex eller ikke.

Skrevet

Det er trolig meg du sikter til.

Jeg er kronisk deprimert og har sterk angst, og VET hvor mye det sliter på helsen. Men, jeg vet også hvor lett det er at leger ser for seg at alt skyldes depresjonen.

Resultatet er at jeg har hatt flere ubehandlede fysiske sykdommer, inknudert kyssesyken, prolaps, b12 mangel og litt annet knask.

Det hele har endt med at jeg har byttet lege, og tok ikke med meg journalen. Etter det ble min fysiske helse tatt på alvor.

Litt utenfor emne, men har lest at det er større dødelighet bladt psykisk syke nettopp av de grunner du nevner her. At de somatiske lidelsene ikke blir behandlet fordi mange leger tror det er symptomer som kommer av de psykiske problemene. Her har legene en lang vei å gå.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

har en samboer som er mye syk, småsyk uten at de finner årsak.

Spesielt etter alkoholinntak, men dette går bra, han jobber og trener.

Han vil likevel sjekke at alt er som det skal, det er gjort, ingenting galt funnet, de vil nå eksprimentere å se,

GITT HAN ANTIDEPRESSIVER, Cirpaflex.

Han har da krav på en fullstendig undersøkelse, slik at alle andre forklaringer på plagene hans er utelukket. Han har krav på en sikker diagnose, og dette kan forutsette en meget omfattende somatisk utredning først. Dersom slik utredning tar mer enn et par uker, bør han klage til fylkeslegen. Det burde innføres en lov som gir alle pasienter krav på fullstendig og korrekt diagnose innen 1-2 uker etter første legebesøk, uansett hva som feiler dem og uansett hvor komplekst tilfellet er. Dersom ikke dette oppnås, bør pasienten ha krav på erstatning for hver dag som går over tidsfristen.

Gjest thedoglady
Skrevet

Herregud , sier jeg.

Han er IKKE deprimert, han har hatt kyssesyken og har alkohol intolleranse, han er IKKE deprimert , er jo det som er problemmet.

Legen ga han det i tro om at det hjalp for at han hele tiden er småsyk, eller spes etter alkoholinntakk.

Ikke snakk som om dere tror JEG er en dårlig samboer og at han er en person som ikke kan åpne seg for meg, han trenger sjekk av indre organer , er noe som ikke er som det skal, det er ikke psykisk, mennesker er ikke dyr som skal tvangfores!!!

Skrevet

Jeg tror, og det er og min lille personlige erfaring, at enkelte leger er for kjappe med å gi ut antideppresive midler.

Og akkurat det kan man gjerne stille spørsmålstegn ved. Det er også fortalt at i perioden etter de har begynt med antideppresive midler også vil ha en høyere fare for å ta eget liv, og skal dermed ikke være alene.

Samtidig vil jeg si til ts at han har ansvar for eget liv, ikke du. Om han velger å ta tablettene så får det være hans valg, du kan selvsagt fortelle han hva du mener og synes, men det er like fullt hans valg.

I tillegg kan det være ting han diskuterer med legen men ikke med deg.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud , sier jeg.

Han er IKKE deprimert, han har hatt kyssesyken og har alkohol intolleranse, han er IKKE deprimert , er jo det som er problemmet.

Legen ga han det i tro om at det hjalp for at han hele tiden er småsyk, eller spes etter alkoholinntakk.

Ikke snakk som om dere tror JEG er en dårlig samboer og at han er en person som ikke kan åpne seg for meg, han trenger sjekk av indre organer , er noe som ikke er som det skal, det er ikke psykisk, mennesker er ikke dyr som skal tvangfores!!!

Ser ut til at han ikke trenger legene, du har jo kartlagt problemene så :P jeg vil tro legene ikke skriver ut antidep pga mann din er "småsyk" hele tiden, vil heller tro det er noen underliggende problemer som du eventuelt ikke vet om.

Ville snakket med sambo og spurt om det var greit at du kunne blitt med til legene neste gang.

• Liker 1
Gjest thedoglady
Skrevet

Nei, dette her orker ikke jeg høre på, jeg vet akkuratt hva han fortalte legen, legen mente de kanskje kunne gjøre noe med han, ingenting mer, jeg vet jo hva som er problemmet hans som han ønsker å få bukt med, og det hjelper ikke anti depressive mot , hallo...

Jeg har lang erfaring med antidepressive middler og vet at det er ikke noe han burde ta, det burde man ikke ta med mindre man må det, jeg er ingen liten jentunge som sitter her å tror jeg har peiling, jeg vil faktisk min samboers beste.

Gjest Bobler
Skrevet

Nei, dette her orker ikke jeg høre på, jeg vet akkuratt hva han fortalte legen, legen mente de kanskje kunne gjøre noe med han, ingenting mer, jeg vet jo hva som er problemmet hans som han ønsker å få bukt med, og det hjelper ikke anti depressive mot , hallo...

Jeg har lang erfaring med antidepressive middler og vet at det er ikke noe han burde ta, det burde man ikke ta med mindre man må det, jeg er ingen liten jentunge som sitter her å tror jeg har peiling, jeg vil faktisk min samboers beste.

Var du med han til legen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...