Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vis oss statistikken for voldtekter generelt, som vi "tydeligvis" ikke har sett. Innvandrerne er nemlig overrepresentert der også relativt sett i forhold til den øvrige befolkningen.

Vel:

Statsborgerskap og landbakgrunn – gjerningsperson

Majoriteten av de registrerte gjerningsmennene i anmeldte voldtekter til Oslo i 2010 har norsk

statsborgerskap, liksom de har hatt ved alle de foregående voldtektsundersøkelsene. I 2010 gjaldt dette

61,2% av gjerningsmennene, hvilket er relativt stabilt med materialet fra 2007 (60,3 %). En relativt høy andel, 12,5%, av de registrerte gjerningsmennene har bakgrunn fra andre deler av Europa, og til sammen har nær ¾ av gjerningsmennene i 2010 har europeisk statsborgerskap. Ellers kommer 10,5% fra Afrika, 9,2% fra Midt-Østen, 4,6% fra Asia og 2,0% fra Amerika.51 (…..)

Når man bryter voldtektsanmeldelser ned på type voldtekt og identifiserte mistenkte/siktedes

landbakgrunn, nærmer man seg et nyansert bilde av forholdet mellom voldtekt og etnisitet. Grove

generaliseringer som har gitt inntrykk av at voldtektsmenn kun er utlendinger – og i hovedsak muslimer -viser seg utilstrekkelige og feilaktige. Nedenfor framgår det at den største gruppen (11,8%) av gjerningsmenn blant samtlige 152 kjente mistenkte/siktede personer var norske og anmeldt for

relasjonsvoldtekt. Dette kan til en viss grad tilskrives at gjerningsmenn i relasjonsvoldtekter i større grad er identifisert personer enn de som anmeldes i andre typer voldtekter. Men også de neste store gruppene omhandler personer med norsk bakgrunn; 10% var norske personer anmeldt for festrelaterte overgrep, 9,2% var norske anmeldt for sårbarhetsvoldtekter. Betydelige grupper blant de kjente sikta/mistenkte er også de 7,9% av europeisk herkomst og som anmeldes for festrelaterte voldtekter. Dernest følger 7,9% med bakgrunn fra Midt-Østen som er anmeldt for relasjonsvoldtekter. (….)

Den etniske profilen varierer innenfor de ulike voldtektstypene, men for samtlige unntatt overfallsvoldtekt er norske gjerningspersoner den største gruppen. For de festrelaterte voldtektene er det i tillegg til de norske (32,7%), en stor andel med annen europeisk bakgrunn (24,5%). Sammen med de norske utgjør europeere over halvparten av de kjente gjerningspersonene. Gjerningsmenn fra Midt-Østen, som er sterkt tilstede blant de identifiserte gjerningsmenn bak overfallsvoldtektene, er underrepresentert i denne festrelaterte voldtektstypen.

All statestikk finnes her:

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/oslo/Vedlegg_1309.pdf. fra side 51.

I Om du skulle ønske å lese mer statestikk: https://www.politi.no/vedlegg/lokale_vedlegg/politidirektoratet/Vedlegg_87.pdf. (som egentlig viser det samme som vampen sier)

I en holdningsundersøkelse som Amnesty presenterte sammen med Reform - Ressurssenter for menn april 2006, kom det frem at:

Amnesty International Norge og Reform – ressurssenter for menn, lanserte 25. april 2007 en felles rapport: Hvem bryr seg? En rapport om menns holdninger til vold mot kvinner.

Dette er noen av resultatene:

• Annenhver mann mener en kvinne er helt eller delvis ansvarlig for å ha blitt utsatt for seksuelle overgrep dersom hun flørter åpenlyst

• Fire av ti menn oppfatter vold mot kvinner som et samfunnsproblem i Norge

• Fire av ti menn kjenner til en mann i sin omgangskrets eller sitt nærmiljø som har utøvet vold mot kvinner

• To av tre menn utrykker at de ville ha grepet inn for å stoppe en voldshandling

• Tre av fire menn mener at menns vold mot en kvinnelig partner aldri kan rettferdiggjøres. Likevel legger mange menn hele eller deler av ansvaret for å bli utsatt for overgrep på kvinner

• Yngre menn opplever vold mot kvinner i mindre grad som et samfunnsproblem, og snakker mindre om det

Så altså halvparten av norske menn mener en kvinne er helt eller delvis ansvarlig for å ha blitt utsatt for seksuelle overgrep dersom hun flørter åpenlyst. Undersøkelsen bekreftet også at unge menn preges av gammeldags holdninger til seksuelle overgrep.

http://www.amnesty.no/aktuelt/flere-nyheter/arkiv-reportasjer/ny-rapport-fra-amnesty-og-reform.

Statistikk er kjedelige greier når det kommer til generaliseringer

Videoannonse
Annonse
Gjest Bandit
Skrevet

Og her har man tatt høyde for antall innvandrere totalt ut i fra hver gruppe også antar jeg? Ellers er jo tallene fullstendig verdiløse.

Morsomt også at du henger deg på en undersøkelse som er såpass kontroversiell som den er.

Skrevet

Og her har man tatt høyde for antall innvandrere totalt ut i fra hver gruppe også antar jeg? Ellers er jo tallene fullstendig verdiløse.

Morsomt også at du henger deg på en undersøkelse som er såpass kontroversiell som den er.

Morsomt og morsomt, skratlo ikke av mitt eget innleg for å si det slik, men hver sin sans for humor.

Antar du har lest undersøkelsen og således slipper å spøre, siden du vet så mye om den mener jeg. og hvilken av de var det du refererte til foresten? den 1, 2 eller 3 linken min?

Gjest Bandit
Skrevet

Morsomt og morsomt, skratlo ikke av mitt eget innleg for å si det slik, men hver sin sans for humor.

Antar du har lest undersøkelsen og således slipper å spøre, siden du vet så mye om den mener jeg. og hvilken av de var det du refererte til foresten? den 1, 2 eller 3 linken min?

Jeg synes alltid det er morsomt når man trekker inn undersøkelser som den amnesty hadde, for å slå fram et poeng angående hvilket forkvaklende kvinnesyn menn har. Og fremsatt på den måten du gjør her, så er det virkelig skremmende. Heldigvis går det an å gå bak denne fasaden og se hvordan spørsmålene er lagt opp, og da skjønner man mer hva bakgrunnen for undersøkelsen var.

Jo, vi trenger holdningsendring blant enkelte menn i Norge. EN voldtekt er EN for mye. Men å lage undersøkelser som skal støtte opp om dette til enhver pris, er ikke veien å gå. Da virker det mot sin sak.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1756294.ece#.T6Dfbqs9WJo

Skrevet (endret)

Jeg synes alltid det er morsomt når man trekker inn undersøkelser som den amnesty hadde, for å slå fram et poeng angående hvilket forkvaklende kvinnesyn menn har. Og fremsatt på den måten du gjør her, så er det virkelig skremmende. Heldigvis går det an å gå bak denne fasaden og se hvordan spørsmålene er lagt opp, og da skjønner man mer hva bakgrunnen for undersøkelsen var.

Jo, vi trenger holdningsendring blant enkelte menn i Norge. EN voldtekt er EN for mye. Men å lage undersøkelser som skal støtte opp om dette til enhver pris, er ikke veien å gå. Da virker det mot sin sak.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1756294.ece#.T6Dfbqs9WJo

Så å si alle statistikker kan manipuleres ut i fra det ståsted en selv er i, det vart etterlyst statistikk på et område det slett ikke er mye statistikk å komme med, ikke fordi voldtekter ikke skjer av både etniske nordmenn og utlendinger, men på grunnlag av mange mørketall. men både poleti, dixi tjenesten, http://www.dixi.no/dixi-forside.74299.no.html?gclid=CK-EqN6K4a8CFUtYmAodn1kSCw. krisesentere har de samme dataene, basert på både offer og overgriper.

Morsomt eller ei, så antar jeg at politiet ikke vrir sine spørsmål slik at menn blir lokket inn i en felle med lumske spørsmål. For i statestikken til poletiet kommer og det klart frem holdninger og en del andre ting. Så da lurer jeg på hva man da kan komme på av ynnskyldninger...

Endret av skreppamedleppa
Gjest Bandit
Skrevet

Så å si alle statistikker kan manipuleres ut i fra det ståsted en selv er i, det vart etterlyst statistikk på et område det slett ikke er mye statistikk å komme med, ikke fordi voldtekter ikke skjer av både etniske nordmenn og utlendinger, men på grunnlag av mange mørketall. men både poleti, dixi tjenesten, http://www.dixi.no/dixi-forside.74299.no.html?gclid=CK-EqN6K4a8CFUtYmAodn1kSCw. krisesentere har de samme dataene, basert på både offer og overgriper.

Morsomt eller ei, så antar jeg at politiet ikke vrir sine spørsmål slik at menn blir lokket inn i en felle med lumske spørsmål. For i statestikken til poletiet kommer og det klart frem holdninger og en del andre ting. Så da lurer jeg på hva man da kan komme på av ynnskyldninger...

Nå var det kun den holdningsundersøkelsen fra amnesty jeg reagerte på. Jeg er da ikke interessert i å forsvare voldtekt i det hele tatt. Jeg skrev da også at om det skjer EN voldtekt er det EN for mye. Men når en undersøkelse har så store mangler som den fra amnesty må man få lov til å si ifra.

Men jeg står for det at så lenge man ikke ser på det store bildet og setter gruppene opp mot hverandre, vil en sammenligning av slike saker være fullstendig ubrukelig.

Kan vi nå gå tilbake til trådens opprinnelige tema? Hylle den norske mannen? Det er jo så stor pågang fra kvinnene på dette forumet.

Skrevet

Nå var det kun den holdningsundersøkelsen fra amnesty jeg reagerte på. Jeg er da ikke interessert i å forsvare voldtekt i det hele tatt. Jeg skrev da også at om det skjer EN voldtekt er det EN for mye. Men når en undersøkelse har så store mangler som den fra amnesty må man få lov til å si ifra.

Men jeg står for det at så lenge man ikke ser på det store bildet og setter gruppene opp mot hverandre, vil en sammenligning av slike saker være fullstendig ubrukelig.

Kan vi nå gå tilbake til trådens opprinnelige tema? Hylle den norske mannen? Det er jo så stor pågang fra kvinnene på dette forumet.

mnæ… Kan snakke god ord om både min far, bror, et par gode venner og kjæreste, fortryllende mennesker alle sammen, og ikke minst ekte etniske nordmenn ikke utvannet, innvandret eller utvandret på et par generasjoner som ser ut til å være trådens hoved tema.

Gjest Bandit
Skrevet

mnæ… Kan snakke god ord om både min far, bror, et par gode venner og kjæreste, fortryllende mennesker alle sammen, og ikke minst ekte etniske nordmenn ikke utvannet, innvandret eller utvandret på et par generasjoner som ser ut til å være trådens hoved tema.

Det var bare et lite punkt av mange, og hovedtemaet var det å hylle norske menn. Fremdeles er det ikke EN eneste kvinne som har hyllet oss i denne tråden. Merkelig hvor vanskelig det skal være å få noe positivt fra dagens kvinner. Norske kvinner. Dere har en vanvittig jobb å gjøre når det gjelder komplimenter. ;)

Skrevet

Det var bare et lite punkt av mange, og hovedtemaet var det å hylle norske menn. Fremdeles er det ikke EN eneste kvinne som har hyllet oss i denne tråden. Merkelig hvor vanskelig det skal være å få noe positivt fra dagens kvinner. Norske kvinner. Dere har en vanvittig jobb å gjøre når det gjelder komplimenter. ;)

Hey, jeg har gjort min jobb jeg, jeg har rost norske menn :Nikke:

Fortryllende, flotte humoristiske menn, og kjæresten er til og med super deilig med klærne av, men jeg liker gjenomgangs temaet som og er en del av HI, alle skal ikke få, og i motsetning til ts så ser ikke jeg på etnisitet når komplimenter skal hagle fritt imellom tastene, idioten er fremdeles en idiot om han kommer fra sverige eller Norge og hvorfor skal man rose en idiot? Fordi han er flink til å snakke norsk? Doesn't make seance

Skrevet

Vel:

Det var akkurat den samme rapporten jeg tenkte på. Utrolig at man kan tolke den så forskjellig.

Skrevet

Som tråden sier, la oss hylle de norske menn, og komme med innspill til hva som kan bli enda bedre med dem.

Positivt:

-Kroppsbygningen: De fleste er høye, med robuste, brede, sterke kropper.

-Mangfoldet. Nordmenn er generelt ganske mangfoldige, vi har kroppsbyggere, punkere, rånere, friluftsmenn, kasanovaer, ubermaskuline, forfengelige, sosser, osv. Noe for enhver smak.

-Kvinnesynet, likestilte. Tåler å ha kvinner som sjefer.

-Det avslappede forholdet til damer: roper og hyler ikke etter kvinner når de går ut, og slikt som er vanlig i mange sørlige land.

-Moralen: Norske menn gjør dumme ting de og, men disse voldtektsbølgene i Oslo er det ikke norske som står for. Dvs, de har en god moral. De er også mer vant til å se lettkledde kvinner.

-Flere og flere menn blir mer opptatt av å se bra ut. +++

-Det går an å snakke med menn ute, uten at de skal tro at det er noe mer.

-Menn har vanligvis kvinnelige venner, og kvinner har vanligvis mannlige venner. Uten problemer.

Hva kan bli bedre:

-Noen bør bli mer rasjonelle. Tenk før man handler/selvkontroll

-Godta at kvinner kan være minst like dyktige.

Ja, du får fortsette å tro det :filer:

• Liker 1
Skrevet

Det var akkurat den samme rapporten jeg tenkte på. Utrolig at man kan tolke den så forskjellig.

Når du siterer meg, er det da mulig å si hvilken link du refererer til? Kjekt med gjettekonkuranse, men ganske unødvendig.

3 linker med forskjellige raporter fra forskjellige årstall og forskjellige instanser, hvilken er det vi tolker forskjellig?

Jeg siterte en rapport i fra politiet hvordan du tolker det er jo opp til deg, men jeg skrev bare ordrett hva politiet adderende har skrevet. (for uten om admesty undersøkelsen)

Hvordan tolker du politiets rapporter da? Dixi senterets undersøkelser, statistikker fra krisesenteret?

Voldekt kom ikke med innvandring.

• Liker 1
Gjest Vampen
Skrevet

Men kjære Bandit, det er da ikke det det dreier seg om! Jeg gir faktisk komplimenter til representanter for gruppen "norske menn" titt og ofte. ;) I likhet med de aller fleste norske kvinner, så kan jeg ramse opp mange norske menn jeg sitter pris på, og hva som gjør jeg at jeg setter pris på dem. Men det er da like stort mangfold innen gruppen norske menn, som det er innen gruppen norske kvinner? Og det er det som gjør at jeg synes det er vanskelig å hylle en gruppe som helhet. Noe av det jeg virkelig liker med en av mine favoritter innen norske menn er f.eks at han liker å lese, og at vi kan ha fantastiske samtaler om litteratur. Skal jeg da hylle alle norske menn for at de liker å lese? Erfaringsmessig vet jeg jo at det ikke stemmer. ;) Eller kan jeg hylle den nevnte mannen for den individuelle egenskapen, og heller hylle andre norske menn, på et et individuelt nivå, for deres flotte egenskaper? Hvorfor er det et problem at man sliter med å hylle en gruppe? Er det ikke bedre å hylles for den du er, ikke din etniske tilhørighet? Har du virkelig så mye til felles med alle andre norske menn at en hyllest til deg er en hyllest til alle andre med samme etniske bakgrunn og utovertiss?

• Liker 1
Gjest Bandit
Skrevet

Når du siterer meg, er det da mulig å si hvilken link du refererer til? Kjekt med gjettekonkuranse, men ganske unødvendig.

3 linker med forskjellige raporter fra forskjellige årstall og forskjellige instanser, hvilken er det vi tolker forskjellig?

Jeg siterte en rapport i fra politiet hvordan du tolker det er jo opp til deg, men jeg skrev bare ordrett hva politiet adderende har skrevet. (for uten om admesty undersøkelsen)

Hvordan tolker du politiets rapporter da? Dixi senterets undersøkelser, statistikker fra krisesenteret?

Voldekt kom ikke med innvandring.

Men overfallsvoldtekter er da også et problem, er du ikke enig? Jeg ser du har unnlatt å nevne akkurat denne posten.

Gjest Bandit
Skrevet

Men kjære Bandit, det er da ikke det det dreier seg om! Jeg gir faktisk komplimenter til representanter for gruppen "norske menn" titt og ofte. ;) I likhet med de aller fleste norske kvinner, så kan jeg ramse opp mange norske menn jeg sitter pris på, og hva som gjør jeg at jeg setter pris på dem. Men det er da like stort mangfold innen gruppen norske menn, som det er innen gruppen norske kvinner? Og det er det som gjør at jeg synes det er vanskelig å hylle en gruppe som helhet. Noe av det jeg virkelig liker med en av mine favoritter innen norske menn er f.eks at han liker å lese, og at vi kan ha fantastiske samtaler om litteratur. Skal jeg da hylle alle norske menn for at de liker å lese? Erfaringsmessig vet jeg jo at det ikke stemmer. ;) Eller kan jeg hylle den nevnte mannen for den individuelle egenskapen, og heller hylle andre norske menn, på et et individuelt nivå, for deres flotte egenskaper? Hvorfor er det et problem at man sliter med å hylle en gruppe? Er det ikke bedre å hylles for den du er, ikke din etniske tilhørighet? Har du virkelig så mye til felles med alle andre norske menn at en hyllest til deg er en hyllest til alle andre med samme etniske bakgrunn og utovertiss?

Selv om jeg har opplevd masse drit med norske kvinner, ville jeg selvsagt ha vært med på en hyllest til dem. Dere er da flotte. UTEN at jeg behøver å ytre at dere er bedre eller dårligere enn asiatiske, latina, eller sør-europeiske kvinner av den grunn.

Norske menn får altfor mye drit på dette forumet, og når man oppretter en tråd som hyllest, så klarer ikke EN eneste kvinne å komme med noe positivt. Man bare raser mot ETT lite punkt, som selvsagt var flåsete.... og det var der man fremhevet norske menn på moral foran andre.... Resten ble fullstendig oversett. Du må jo se at jeg har et poeng... :ler:

Gjest Vampen
Skrevet

Selv om jeg har opplevd masse drit med norske kvinner, ville jeg selvsagt ha vært med på en hyllest til dem. Dere er da flotte. UTEN at jeg behøver å ytre at dere er bedre eller dårligere enn asiatiske, latina, eller sør-europeiske kvinner av den grunn.

Norske menn får altfor mye drit på dette forumet, og når man oppretter en tråd som hyllest, så klarer ikke EN eneste kvinne å komme med noe positivt. Man bare raser mot ETT lite punkt, som selvsagt var flåsete.... og det var der man fremhevet norske menn på moral foran andre.... Resten ble fullstendig oversett. Du må jo se at jeg har et poeng... :ler:

Jeg synes i grunn det er rart om du kan finne mye å hylle norske kvinner som gruppe for. Jeg kjenner nemlig svært mange norske kvinner som IKKE er flotte på noe som helst vis. ;) Akkurat som jeg kjenner mange norske menn som er veldig uflotte. Og like lite som jeg liker å hylle eller kritisere grupper, liker jeg å sammenligne grupper. At jeg kommenterte det ene punktet var tilfeldig, det kunne like godt ha vært de andre.

Så, for å oppsummere, jeg tar selvfølgelig gjerne en hyllest av meg, som det fantastiske individet jeg ER, men en generell hylling av kombinasjonen av kjønnet og etnisiteten min gir meg fint lite. Halvparten vil jeg sikkert ikke kjenne meg igjen i engang. :lur:

Gjest Bandit
Skrevet

Jeg synes i grunn det er rart om du kan finne mye å hylle norske kvinner som gruppe for. Jeg kjenner nemlig svært mange norske kvinner som IKKE er flotte på noe som helst vis. ;) Akkurat som jeg kjenner mange norske menn som er veldig uflotte. Og like lite som jeg liker å hylle eller kritisere grupper, liker jeg å sammenligne grupper. At jeg kommenterte det ene punktet var tilfeldig, det kunne like godt ha vært de andre.

Så, for å oppsummere, jeg tar selvfølgelig gjerne en hyllest av meg, som det fantastiske individet jeg ER, men en generell hylling av kombinasjonen av kjønnet og etnisiteten min gir meg fint lite. Halvparten vil jeg sikkert ikke kjenne meg igjen i engang. :lur:

Hvis man ikke klarer å generalisere, blir det vanskelig å diskutere kjønn. Tenk på det... ;)

Jeg vet om mange norske kvinner som ikke fortjener noen hyllest, men som en generalisering har jeg ikke noe imot å hylle den norske kvinne. Selv etter å ha vært her inne på KG en god stund nå... :ler:

Gjest Katten.
Skrevet

offer-moral-support-encouragement-ecard-someecards.jpg

Til tross for dét, er jeg fortsatt norsk. Potensielt kattsk.

Gjest Vampen
Skrevet

Hvis man ikke klarer å generalisere, blir det vanskelig å diskutere kjønn. Tenk på det... ;)

Jeg vet om mange norske kvinner som ikke fortjener noen hyllest, men som en generalisering har jeg ikke noe imot å hylle den norske kvinne. Selv etter å ha vært her inne på KG en god stund nå... :ler:

Men hvorfor skal man generalisere noe slikt? Hva er målet? Og jeg synes egentlig alle de enorme generlaiseringene er problemet med alle diskusjoner om kjønn. ;)

• Liker 1
Skrevet

Men overfallsvoldtekter er da også et problem, er du ikke enig? Jeg ser du har unnlatt å nevne akkurat denne posten.

Selvsagt er jeg ikke uenig, men her er det snakk om at også innvandrere var på toppen av alle voldektsformer, de toppet listen for alt de, mens norske etniske menn er fantastiske menn med god moral, de er bare playere de som har blitt lurt opp i stry av kvinner. Slik ble det faktisk fremlagt av flere her i tråden. Det fikk meg til å reagere, statistikk ble som sagt etterlyst og siden jeg kjedet meg så mye i natt skumleste jeg igjennom er politi rapport på flere 10 talls sider.

Og jeg har faktisk nevnt med feit skrift:

men for samtlige unntatt overfallsvoldtekt er norske gjerningspersoner den største gruppen.

Å gi komplimenter er jeg vanligvis ikke på latsiden med å gi, (der det hører hjemme) men denne tråden får jeg nesten litt makk av, norsk mann=god moral, super sexy og fantastisk… Kjenner noen norske menn som ikke passer beskrivelsen, men de skyver vi under teppet, man kan gjøre det med de som ikke passer inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...