Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er media så ivrige med å stemple alle antiislamister som "høyreekstremister"? Jeg ser gjerne et forbud mot islam, fordi det er en ideologi som bryter med flere menneskerettigheter og, slik jeg har lest Koranen (i flere utgaver) og kjenner standard ateistisk moral, ikke fører noe godt med seg uansett hvor mye godvilje man legger til. Såvidt meg bekjent er jeg tilhenger av multikulturalisme. Jeg liker mange kulturer fra alle deler av verden. Det typisk norske er ikke noe jeg opphøyer. Hudfarger er meg revnende likegyldig. Jeg holder meg litt til venstre for sentrum i de aller fleste politiske saker. Hvorfor blir jeg da omtalt som høyreekstremist? Fordi jeg er betalt medlem av SIAN og sympatiserer med EDL? Hva galt har SIAN eller EDL gjort?. Alle dere som slenger dritt om EDL; gå inn på nettsidene deres og les selv hva de egentlig står for. Jeg tror dere vil bli litt overrasket, for det er ganske fjernt fra hvordan de fremstilles i media. Ha i minne at det faktisk er en del som går med hijab til politiuniformen i England, samt at de har shariadomstoler for den muslimske delen av befolkningen. Med tilstander som i Luton og Malmø er det ikke rart folk reagerer og organiserer seg i motbevegelser.

Er det virkelig rettferdig å stemple islamkritikerere som høyreekstremister?

Dere som mener det; har dere lest hele Koranen? I hvilke(n) utgave®/oversettelse®? Kjenner dere begrepet hudud? Vet dere hva disse innebærer? Tror dere taqqiyah kun praktiseres av sjiaer? Hvilket forhold har egentlig muslimer til Koranen? Basert på innholdet i Koranen og det forholdet muslimer har til den: hvordan kan islam da være bra for samfunnet vårt? Hva er det i min islamkritikk som gjør meg høyreekstremistisk?

..og nå tar jeg ikke engang Hadith med i betraktningen. Jeg forholder meg kun til Koranen, da jeg mener deler av den er ille nok til å legitimere antiislamistiske bevegelser.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. En er ikke ekstremist ved å være kritisk til noe. En kritisk person kan ta forholdene til betraktning og prøve å ikke dømme urett i sin søken etter målet, noe en ekstremist vil for enhver pris benekte for å sitt ideal av saken mest synlig.

Media vil vise det som vekker interesse, og i disse tider vil en overdriving av 'muslimene sitt stanpunkt' og 'motstanderne sitt standpunkt' være mye verdt for å vekke interesse. For min del føler jeg media er urettferdig og utrivelig mot begge parter til hver sin tid, og slike forhold liker jeg ikke uansett hvilket standpunkt jeg selv har til saken.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen her som anser seg som kvalifiserte til å svare? Har dere ikke lest Koranen(e)? Har ingen lagt merke til den vanlige praksisen med å sette likhetstegn mellom islamkritikk og høyreekstremisme? Ingen som reagerer på det, eller har en forklaring på hvorfor det likhetstegnet har havnet der?

• Liker 1
Skrevet

Nei. En er ikke ekstremist ved å være kritisk til noe. En kritisk person kan ta forholdene til betraktning og prøve å ikke dømme urett i sin søken etter målet, noe en ekstremist vil for enhver pris benekte for å sitt ideal av saken mest synlig.

Media vil vise det som vekker interesse, og i disse tider vil en overdriving av 'muslimene sitt stanpunkt' og 'motstanderne sitt standpunkt' være mye verdt for å vekke interesse. For min del føler jeg media er urettferdig og utrivelig mot begge parter til hver sin tid, og slike forhold liker jeg ikke uansett hvilket standpunkt jeg selv har til saken.

Har ikke media alltid referert til islamkritikere som høyrevridde? Mener de høyrevridde som i liberale og frihetsforkjempende? Om islam er en totalitær ideologi (den er), må jo antibevegelsen være en åpen og liberal ideologi. "Liberale" er ikke det første man tenker på når "høyreekstremister" spyttes ut som ordet er for giftig til å holde inne i munnen.

• Liker 6
Skrevet

Er det ingen her som anser seg som kvalifiserte til å svare? Har dere ikke lest Koranen(e)? Har ingen lagt merke til den vanlige praksisen med å sette likhetstegn mellom islamkritikk og høyreekstremisme? Ingen som reagerer på det, eller har en forklaring på hvorfor det likhetstegnet har havnet der?

Dette er sludder. Det er ingen som setter noe likhetstegn mellom islamkritikk og høyre-ekstremisme. De to tingene har ikke nødvendigvis noe med hverandre å gjøre.

Jeg er f.eks selv ganske kritisk til islam i egenskap av å være ateist. For øvrig er jeg veldig lite ekstrem.

Men at organisasjoner som EDL og lignende blir anklaget for høyre-ekstremisme, har jeg ikke noe problem med å forstå, for de nøyer seg ikke med å være kritiske til islam, de har sitt eget lille politiske prosjekt i tillegg.

• Liker 2
Skrevet

Dette er sludder. Det er ingen som setter noe likhetstegn mellom islamkritikk og høyre-ekstremisme. De to tingene har ikke nødvendigvis noe med hverandre å gjøre.

Jeg er f.eks selv ganske kritisk til islam i egenskap av å være ateist. For øvrig er jeg veldig lite ekstrem.

Men at organisasjoner som EDL og lignende blir anklaget for høyre-ekstremisme, har jeg ikke noe problem med å forstå, for de nøyer seg ikke med å være kritiske til islam, de har sitt eget lille politiske prosjekt i tillegg.

Hva slags lite politisk prosjekt? Kilder, foruten subjektiv journalistikk?

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg ser ikkje problemet. Vil du ha forbod mot ein bestemt religion så har du allereie der brote menneskerettane. Du vil finne enkeltelement i alle religionar som på ulike måtar støter an mot enkelte av menneskerettane, men dette må balanserast og menneskerettane vernast ved hjelp av nasjonale lovverk og internasjonale konvensjonar, ikkje ved forbod mot religionar. Nasjonal rett skal uansett alltid stå over religiøs jurisdiksjon når det kjem for domstolane.

• Liker 6
Skrevet

Nei for å komme med kritikk av islam og utfordringene med innvandring til norge trenger en ikke være høyreekstrem. Men en person som er medlem av Sian og EDL er i mine øyne høyreekstrem, nazist og rasist.

Når en diskuterer med en slik person så blir en presset over mot den andre ytterpunktet i innvandringsdebatten

• Liker 6
Skrevet

Nei for å komme med kritikk av islam og utfordringene med innvandring til norge trenger en ikke være høyreekstrem. Men en person som er medlem av Sian og EDL er i mine øyne høyreekstrem, nazist og rasist.

Når en diskuterer med en slik person så blir en presset over mot den andre ytterpunktet i innvandringsdebatten

Du er temmelig fordomsfull. Du kjenner ikke meg i det hele tatt, men tillater deg allikevel å komme med slike karakteristikker.

Rasist?! Nei, jeg har både venner og bekjente, samt flere adopterte familiemedlemmer av alle mulige etnisiteter. Flere "afrikanere" (nordmenn) fra ulike deler av Afrika (Marokko, Nigeria, Rwanda, Eritrea og Kenya), "asiatere" (nordmenn) fra ulike deler av Asia, inkl. en fra Iran og en god kollega fra Irak, en fra India, samt flere tyrkiske kurdere og en fra Armenia. Jeg har også flere bekjente fra Bosnia. (Ingen av disse er muslimer).

Nazist?! Jeg har riktignok ikke noe mer til overs for jødedom enn islam, men jeg føler ikke meg selv eller mine barn truet av jødisk invasjon i nabolaget, eller jøders trusler om hellig krig og verdensovertakelse.

Høyreekstrem?! Nei, så lenge jeg kan huske har jeg stemt venstrepolitisk. Vurderte å melde meg inn i Unge Høyre etter en invitasjon i fjortenårsalderen, men det ble med den flyktige tanken. Har siden vært innom både RV (medlem) og SV (velger). Stemmer nå Venstre.

Jeg har ellers, i tillegg til å gi de vanlige donasjonene, gjort egenninnsats i størrelse flere timer i uka i lengre perioder for å skaffe midler til UNICEF, Redd Barna og Amnnesty International. Jeg synes ikke jeg passer til de skjellsordene du slenger etter meg.

Har du lest hele Koranen? (I norsk, avstumpet reklameversjon eller en av de engelske som er mer direkte oversatt?)

Har du noen kjennskap til SIAN utenom hva du _tror_ om organisasjonen fra fremstillingen i norsk media?

Har ennå ikke fått noe svar på hva det er som gjør EDL til en rasistisk, nazistisk, høyreekstrem organisasjon. Sist jeg sjekket var de først og fremst interesserte i å fjerne islams innflytelse i politi og rettsvesen i England, og i å hindre utviklingen mot et muslimsk flertall i befolkningen. Er det høyreekstremt?

• Liker 5
Skrevet

Eg ser ikkje problemet. Vil du ha forbod mot ein bestemt religion så har du allereie der brote menneskerettane. Du vil finne enkeltelement i alle religionar som på ulike måtar støter an mot enkelte av menneskerettane, men dette må balanserast og menneskerettane vernast ved hjelp av nasjonale lovverk og internasjonale konvensjonar, ikkje ved forbod mot religionar. Nasjonal rett skal uansett alltid stå over religiøs jurisdiksjon når det kjem for domstolane.

Har du lest hele Koranen? Noen av de engelske oversettelsene? Jeg har saumfart dem på jakt etter avvik og forskjellige fortolkninger. De sier alle noe radikalt forskjellig fra den norske oversettelsen, som er oversatt av en velmenende prest. Han har "omformulert" en rekke "detaljer" i sin iver etter å bygge broer mellom motstridende kulturer.

Islam er i seg selv et eneste stort brudd på menneskerettighetene. I Tyskland tillater de ikke nazisme. Om det ikke skal være greit å forby islam, er ikke det å forby nazisme også et brudd på livssynsfriheten? Ingen har tatt tak i Tyskland for det, av en god grunn. Rasistiske uttalelser er forbudt i Norge, men Koranen som inneholder så mange kjønnsdiskriminerende og "rasisiske" uttalelser (sjikanerer ateister), den skal være lovlig?! ..og vi skal attpåtil tillate at barn opplæres til å tro at den er sannheten om livet, universet og alt? Noen trenger å få opp gluggene for hva muslimene egentlig tror på.

Les Koranen(e) du.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er media så ivrige med å stemple alle antiislamister som "høyreekstremister"?

Fordi de på den måten kan putte Høyre og FrP i bås med nazistene?

Jeg ser gjerne et forbud mot islam, fordi det er en ideologi som bryter med flere menneskerettigheter

Religioner bryter ikke rettigheter.

Er det virkelig rettferdig å stemple islamkritikerere som høyreekstremister?

Sosialister bryr seg ikke om hva som er rettferdig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke media alltid referert til islamkritikere som høyrevridde? Mener de høyrevridde som i liberale og frihetsforkjempende? Om islam er en totalitær ideologi (den er), må jo antibevegelsen være en åpen og liberal ideologi. "Liberale" er ikke det første man tenker på når "høyreekstremister" spyttes ut som ordet er for giftig til å holde inne i munnen.

Sosialister grupperer sammen alt de ikke liker og kaller dem høyreekstreme. Selv om liberalister og nasjonalister ikke har noe som helst til sammen med hverandre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Islam er i seg selv et eneste stort brudd på menneskerettighetene.

Går ut fra at du mener FNs menneskerettigheter. Kan du forklare hvorfor FN er en godkjent autoritet når det gjelder definisjon av rettigheter, mens Koranen ikke er det?

AnonymBruker
Skrevet

Men en person som er medlem av Sian og EDL er i mine øyne høyreekstrem, nazist og rasist.

Der tar du skammelig feil.

• Liker 4
Skrevet

Men en person som er medlem av Sian og EDL er i mine øyne høyreekstrem, nazist og rasist.

Sånne som deg gjør meg litt kvalm. Virker som det er typisk å slenge "rasist" etter de fleste i Norge som stiller seg negativ til deler av dagens innvandring.

• Liker 4
Skrevet

Går ut fra at du mener FNs menneskerettigheter. Kan du forklare hvorfor FN er en godkjent autoritet når det gjelder definisjon av rettigheter, mens Koranen ikke er det?

Fordi FN er en sammenslutning av alle verdens nasjoner, mens Koranen er en gammel religiøs tekst fra et begrenset område av verden. Fordi flertallet av verdens befolkning ikke er muslimer og derfor heller ikke har noe forhold til Koranen. Fordi Koranen promoterer systematisk undertrykkelse og vold mot kvinner, og fordi den _påbyr_ groteske handlinger som kapping av hender for simpelt tyveri, uavhengig av hva forholdene bak tyveriet av f.eks. mat eller penger skyldes.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Islam er i seg selv et eneste stort brudd på menneskerettighetene. I Tyskland tillater de ikke nazisme. Om det ikke skal være greit å forby islam, er ikke det å forby nazisme også et brudd på livssynsfriheten? Ingen har tatt tak i Tyskland for det, av en god grunn. Rasistiske uttalelser er forbudt i Norge, men Koranen som inneholder så mange kjønnsdiskriminerende og "rasisiske" uttalelser (sjikanerer ateister), den skal være lovlig?! ..og vi skal attpåtil tillate at barn opplæres til å tro at den er sannheten om livet, universet og alt? Noen trenger å få opp gluggene for hva muslimene egentlig tror på.

Les Koranen(e) du.

Riktig nok var det ikke meg du siterte, men min umettelige interesse for religioner har ført meg igjennom en rekke ulike men hellige skrifter langt mer enn én gang. Hva gjelder islam har jeg ikke funnet nevneverdig som tilsier verdensutslettelse eller et ønske om å vandalisere ikke-troende uansett aktuelle situasjon, med mindre man selv går aktivt inn for å dra deler av suraene ut av kontekst og tolke alt i værste hensikt, noe ekstremistene er noen vitterlige eksemplarer av. Selvsagt vil deler alle sammensatte livssyn alltid fremkalle kritikk hos andre, men det er ikke tross det sagt at en hel religion kan klandres for total hat og ondskap.

Dette med religion er nok subjektiv og en religiøs mot en ikke-troende vil ha helt andre ting å si om samme tekst og dens hensikt, men jeg har troen på at det skal være mulig å holde en forsvarlig debatt om temaet uten å angripe person eller gå utenfor sak. Om du vil, kan du godt føre debatt om dine referanser rundt islams hensikt i en tråd hvor det er egnet, og jeg vil så fremt jeg har tid delta med min oppfattelse av samme tekst eller andre religiøse skrifter.

.

Endret av yes2yes
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke islamister stort sett høyreekstremister selv?

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener helt bestemt at disse totalitære kontrollfreakene, det være seg kommunister, nazister, fascister eller muslimer, hører hjemme på VENSTREsiden. Helt ytterst til vestre. Det man finner ytterst på høyresiden er sosialdarwinister og anarkister. Innenfor ytterpunktene har man sosialister på venstresiden og liberale på høyresiden.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener helt bestemt at disse totalitære kontrollfreakene, det være seg kommunister, nazister, fascister eller muslimer, hører hjemme på VENSTREsiden. Helt ytterst til vestre. Det man finner ytterst på høyresiden er sosialdarwinister og anarkister. Innenfor ytterpunktene har man sosialister på venstresiden og liberale på høyresiden.

Hva med å lese en bok????

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...