Gå til innhold

100% Sykmeldt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan sjefen min be meg møte opp på jobb,til personalmøte (som forsåvidt er betalt timer til alle oppmøtte) når jeg går 100% sykmeldt?

Da ber jo sjefen min stille på jobb de timene det møte vil vare og det er vel ikke lov i Norge når man er 100% sykemeldt,eller tar jeg feil?

Noe som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :/

Gjest Hannee
Skrevet

Tror at er man sykemeldt skal man heller ikke på noen møter. Man skal ikke på jobb.

Gjest Hannee
Skrevet

Håper du blir frisk igjen og at du har det bra :klemmer:

Skrevet

Er det jeg tror også,men finner egentlig ikke noe skikkelig svar noen steder.

Dette er jo tross alt snakk om vanlige arbeidstimer,bare i møteform,og da mener jeg at jeg har lov til å avstå,men vært greit med flere synspunkt eller en link som kan hjelpe meg :)

Skrevet

Takk for det Hannee,det håper jeg også. Selv om det tar litt tid :)

Skrevet

Thanks! Fant iallefall flere som er enig i meg på snartmamma-forumet :)

Skrevet

Om noen andre har noe formening om dette hører jeg gjerne ifra dere :)

Skrevet

Hvis det er et vanlig personalmøte med alle så har du ingen plikt til å møte, men det kan jo være at det skal tas opp noe viktig som kan ha betydning for din arbeidsplass. Da får du kjenne på formen selv om du orker eller ikke.

Er du sykemeldt i mer enn 4 uker, så plikter du å dukke opp på en oppfølgingssamtale (så sant du er i stand til dette), men dette skal skje på dine premisser.

• Liker 1
Gjest Mahareth
Skrevet

Nei, sjefen din kan ikke forlange at du kommer på personalmøter under sykemelding. Gjør du det likevel så har du rett på betalt for det, men da må du oppgi dette til nav/arbeidsplass hvis de betaler sykepenger. Det gjør du enkelt når du fyller ut skjema på del D, der fører du opp timene under spørsmålet om du har jobbet noe i perioden du krever sykepenger for.

Du kan selvfølgelig også velge å se på møtet som noe du gjør på eget initiativ, og ikke føre det opp noe sted. Det gjør jeg, for jeg vil gjerne ha med meg det som skjer på personalmøter, selv om jeg ikke skal jobbe der det nærmeste året.

• Liker 3
Skrevet

Dette er ett vanlig personalmøte ja,så det har ingenting med oppfølging av meg som sykmeldt og gjøre.

Skrevet

be sjefen drite og dra...

jeg var 100% sykemeldt med lungebtendelse og ble bedt om å gå på peronal møtet eller få sparken... hun fikk arbeidstilsynet på nakken, spesielt siden jeg hadde trusselen på sms med hennes nr :D

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

jeg vil tro at du på ingen måte har noen plikt til å møte, selv om gjerne sjefen din fremstiller det sånn. Jeg opplevde noe lignende en gang, og gikk på et møre, hvorpå sjefen utsatte meg for press for å begynne å jobbe igjen så fort som mulig. Antakelig mente hun det var mer effektivt å presse meg ansikt-til-ansikt(uten vitner) enn å skrive dette på sms eller mail, som jo jeg da hadde hatt som bevis

Skrevet

Var det jeg mente selv også,at sjefen kan ikke kreve at jeg skal komme på slikt når man er 100% sykmeldt. Om det er møte eller noe annet går det under lønnet arbeid,og det er jeg sykmeldt ifra,så da er det vel ganske grei skuring ja.

Takk for godt tips Crazyparrotwoman ;)

• Liker 1
Skrevet

Nei. Du har ikke lov og det kan ikke sjefen forlange heller.

Det du kan gjøre er å informere saksbehandler i NAV. Da er du på den sikre siden om det dukker opp problemer med sjefen etterpå.

Sjefen har ikke lov å si opp, forlange at du er på jobb, gjøre endringer i arbeidstimer eller arbeidsinstruks så lenge du er 100% sykemeldt. Rimelig klare regler for det mener jeg.

Se på NAV sine sider http://www.nav.no/Forsiden

Mener dette skal stå på disse sidene. Du kan eventuelt skrive ut og ha i bakhånden om sjefen lager trøbbel.

Er du fagorganisert er dette slike lover og regler de pleier være flinke på også ;-)

Gjest Mahareth
Skrevet

Nei. Du har ikke lov og det kan ikke sjefen forlange heller.

Det du kan gjøre er å informere saksbehandler i NAV. Da er du på den sikre siden om det dukker opp problemer med sjefen etterpå.

Sjefen har ikke lov å si opp, forlange at du er på jobb, gjøre endringer i arbeidstimer eller arbeidsinstruks så lenge du er 100% sykemeldt. Rimelig klare regler for det mener jeg.

Se på NAV sine sider http://www.nav.no/Forsiden

Mener dette skal stå på disse sidene. Du kan eventuelt skrive ut og ha i bakhånden om sjefen lager trøbbel.

Er du fagorganisert er dette slike lover og regler de pleier være flinke på også ;-)

Jeg er elendig på å finne lovtekster og slikt, derfor jeg ikke googler nå, men kan du dokumentere dette?

Spør fordi det er planlagt nedskjæringer på min arbeidsplass, og det ville vært veldig fint for meg om jeg ikke måtte akseptere kutt i min stilling før jeg er tilbake etter sykemelding og permisjon :)

Skrevet

Jeg er elendig på å finne lovtekster og slikt, derfor jeg ikke googler nå, men kan du dokumentere dette?

Spør fordi det er planlagt nedskjæringer på min arbeidsplass, og det ville vært veldig fint for meg om jeg ikke måtte akseptere kutt i min stilling før jeg er tilbake etter sykemelding og permisjon :)

Håper noen andre her er flinke til å lete frem disse lovdataene.

(Sitter med mye smerter i dag, så å lete etter dette orker jeg ikke akkurat nå)

Ble utsatt for mye trakkasering av sjefen min da jeg ble sykemeldt og involverte fagforeningen i et forsøk på å få hjelp derfra.

I denne perioden forsøkte også arb.giver endret både arbeidstid og arbeidsinstruks OG forsøkte si meg opp etter at jeg var 100% sykemeldt. (sjefen likte ikke sykemeldte arbeidere og ønsket ikke tilrettelegge, så det var en måte å forsøke sno seg unna det problemet)

Var mye annet fagforeningen ikke klarte hjelpe meg med, men akkurat DETTE var de svært klar og tydelig på at arbeidsleder IKKE kunne gjøre. Det sto i lovverket fikk jeg beskjed om. Arb.leder la seg langflat med en gang, så her var det vist ingen tvil.

Muligens her http://www.lovdata.no/

Gjest Mahareth
Skrevet

Håper noen andre her er flinke til å lete frem disse lovdataene.

(Sitter med mye smerter i dag, så å lete etter dette orker jeg ikke akkurat nå)

Ble utsatt for mye trakkasering av sjefen min da jeg ble sykemeldt og involverte fagforeningen i et forsøk på å få hjelp derfra.

I denne perioden forsøkte også arb.giver endret både arbeidstid og arbeidsinstruks OG forsøkte si meg opp etter at jeg var 100% sykemeldt. (sjefen likte ikke sykemeldte arbeidere og ønsket ikke tilrettelegge, så det var en måte å forsøke sno seg unna det problemet)

Var mye annet fagforeningen ikke klarte hjelpe meg med, men akkurat DETTE var de svært klar og tydelig på at arbeidsleder IKKE kunne gjøre. Det sto i lovverket fikk jeg beskjed om. Arb.leder la seg langflat med en gang, så her var det vist ingen tvil.

Muligens her http://www.lovdata.no/

Ok, takk for svar :) Da kontakter jeg fagforeningen om jeg trenger det :)

AnonymBruker
Skrevet

Skal du stille på møte, ville jeg sagt i fra til sjefen at du informerer nav om at du har utført jobb for arbeidsgiver så og så mange timer. Regner med at sjefen ikke ønsker dette,s pesielt om du er sykemeldt over arbeidsgiverperioden, som da resulterer i at arbeidsgiver må da betale videre.

De har ikke lov til å kreve noe av deg som sykemeldt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...