Gjest Quake Skrevet 22. april 2012 #41 Skrevet 22. april 2012 Jeg er russ i år selv, og tenker egentlig at det med russen og vannspruting og lignende er sånn man egentlig må tåle.. Jeg har vært gjennom mitt med russen tidligere, og vet det ikke er moro.... men det er egentlig ikke så mye å gjøre med det, desverre. Tøv, masse man kan gjøre med det. Man kan anmelde, ha tett samarbeid mellom skole, russ og politi. Det satt en stor stopper for terroren russen bedrev med her. Nå er det bare "frivillig terror", folk som vil ha vannkrig møtes ved siden av skolen, de som ikke vil går ikke dit. Folk som deg holder den idiotiske tradisjonen vedlike. Burde virkelig ikke være nødvendig. 6
Utropstegn Skrevet 22. april 2012 #42 Skrevet 22. april 2012 Når jeg var russ var alle så kleine at vi ikke kom tidligere på skolen! Men vet det er veldig forskjellige russetradisjoner rundt om i landet. Tror det beste du kan gjøre er å ikke virke interessert i det de holder på med, russen gjør jo dette for at det skal være gøy for dem. Og virker du upåaktet blir det heller ikke så gøy for dem, og russ må på skolen de som alle andre. Men er veldig mange lærere som gir litt slækk i russetiden, rett å slett fordi det ikke nytter. Det er synd, men sant. Tror du gjør vondt verre hvis gjør et stort vesen uten av det, skjønner at du gruer deg. Men du må nesten bare ta som det kommer og prøve å heve deg over det. Hvis du oppfører deg riktig kan du slippe gjennom resten av russetiden, husk at ofte kan det være morsomt å fremprovosere reaksjoner. Min erfaring tilsier også at mange russ har utrolig mye planer og alt skal bli SÅ jævlig, bare vent og gru dere! Men at de ikke får gjennomført det, ikke alle som er like ivrige på å være drittsekk. Det tar jo tross alt litt tid. Det å skape frykt er jo ofte det de ønsker å gjøre mest, det dabber nok av i løpet av russetiden. Man blir sliten av å feste 24/7.
Dolce Skrevet 22. april 2012 #43 Skrevet 22. april 2012 Dessuten slår det meg at ordet "terrordager" er mer enn litt feil i disse dager. Håper at russen ihvertfall finner et annet ord....
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #44 Skrevet 22. april 2012 Har ikke lest alle svarene, så vet ikke om noen har svart dette før.. På vår skole har vi ihvertfall en "hvile-liste" der det er noen få stykker som er "freda" fra russen. De vil absolutt ikke ha noe med russen å gjøre, og russen lar dem være i fred. Det kan jo være du kan si noe av det samme til noen på skolen din? Ingen skal trenge å grue seg så mye til å gå på skolen på grunn av russen. Håper du finner ut av det
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #45 Skrevet 22. april 2012 Jeg er hun anonyme brukeren som er livredd russen (er ikke jeg som startet innlegget). Men uansett: Jeg gruer meg SÅ UFATTELIG til skolen i morgen! Jeg har allerede begynt å få angstanfall, kjenner at kroppen er urolig, jeg er kvalm og hodet mitt verker. I tillegg er det like før jeg begynner å gråte. Jeg gruer meg så ufattelig! Husker jeg gikk til skolen sist uke, og da så jeg noen med rød bukse og trodde det var en russ, og da fikk jeg et sinnssykt stikk i magen som nesten tok pusten ifra meg. Så redd er jeg dem, faktisk. Og hva skal jeg gjøre i morgen, når jeg kommer til skolen og der står hundre stk utenfor inngangen? Jeg har ingen som kan hente meg eller kjøre meg til skolen heller, ikke før neste uke når kjæresten min kommer... Ellers må jeg gå, har en litt lang vei å gå (kvarter ca), og er livredd for at dem skal følge ETTER meg! Jeg er så redd for at jeg er et ordentlig mål for dem siden jeg hele tiden går alene og ser så "annerledes" ut... Assosierer hele greia med mobbing, og har opplevd mobbing før. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det jeg, jeg kan jo ikke droppe skolen gjennom hele russetiden heller. Men til dere som har vært russ: Måtte dere gå til timen med en gang det ringte, eller fikk dere lov til å stå utenfor og sprute ned alle førsteklassingene som eventuelt kom for seint? Og gjorde dere det HVER DAG? Må jeg venne meg til å bli vannet ned hver eneste dag? Huffff...
Bullet Skrevet 22. april 2012 #46 Skrevet 22. april 2012 Jeg er russ i år selv, og tenker egentlig at det med russen og vannspruting og lignende er sånn man egentlig må tåle.. Jeg har vært gjennom mitt med russen tidligere, og vet det ikke er moro.... men det er egentlig ikke så mye å gjøre med det, desverre. Nei, det er ikke noe man må tåle. Uskyldige førsteklassinger på VGS er ikke med på leken, det er iallefall svært få av dem som digger å bli sprutet ned med vann hver eneste dag på skolen. Det er noe som kan gjøres med det, nemlig å forby det! Jeg kan ikke forstå hva dere finner så morsomt med å sprute ned andre elever med vann? Er det morsomt å ydmyke andre og gjøre narr av dem? I så tilfelle burde dere skamme dere. Når jeg selv er russ, kommer jeg overhodet ikke til å terrorisere de stakkars førsteklassingene. Eventuelt bare de jeg kjenner, men liker de det ikke så skal jeg heller slutte. Syns slikt bare er fælt, og forstår ikke hvorfor det skal være så festlig. Dritt russ. 3
Dolce Skrevet 22. april 2012 #47 Skrevet 22. april 2012 Jeg er hun anonyme brukeren som er livredd russen (er ikke jeg som startet innlegget). Men uansett: Jeg gruer meg SÅ UFATTELIG til skolen i morgen! Jeg har allerede begynt å få angstanfall, kjenner at kroppen er urolig, jeg er kvalm og hodet mitt verker. I tillegg er det like før jeg begynner å gråte. Jeg gruer meg så ufattelig! Husker jeg gikk til skolen sist uke, og da så jeg noen med rød bukse og trodde det var en russ, og da fikk jeg et sinnssykt stikk i magen som nesten tok pusten ifra meg. Så redd er jeg dem, faktisk. Og hva skal jeg gjøre i morgen, når jeg kommer til skolen og der står hundre stk utenfor inngangen? Jeg har ingen som kan hente meg eller kjøre meg til skolen heller, ikke før neste uke når kjæresten min kommer... Ellers må jeg gå, har en litt lang vei å gå (kvarter ca), og er livredd for at dem skal følge ETTER meg! Jeg er så redd for at jeg er et ordentlig mål for dem siden jeg hele tiden går alene og ser så "annerledes" ut... Assosierer hele greia med mobbing, og har opplevd mobbing før. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det jeg, jeg kan jo ikke droppe skolen gjennom hele russetiden heller. Men til dere som har vært russ: Måtte dere gå til timen med en gang det ringte, eller fikk dere lov til å stå utenfor og sprute ned alle førsteklassingene som eventuelt kom for seint? Og gjorde dere det HVER DAG? Må jeg venne meg til å bli vannet ned hver eneste dag? Huffff... TS, ikke gå på skolen i morgen til første time. Dra på skolen først når du har denne avtalen med rådgiveren, og snakk med henne/ham (se mitt tidligere innlegg). Si tydelig ifra hvordan du har det. Jeg er bortimot helt sikker på at du vil få hjelp! Lykke til
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #48 Skrevet 22. april 2012 TS, ikke gå på skolen i morgen til første time. Dra på skolen først når du har denne avtalen med rådgiveren, og snakk med henne/ham (se mitt tidligere innlegg). Si tydelig ifra hvordan du har det. Jeg er bortimot helt sikker på at du vil få hjelp! Lykke til Takk for svar. Er det jeg har tenkt til, å vente med å gå. Skolen starter 08:45, så tror ikke jeg kommer til å være der før ca. halv 10. Da er forhåpentligvis ikke russen der, får prøve å finne ut når de er der og når de ikke er der... Takk.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #49 Skrevet 22. april 2012 Lat som du snakker i mobil, eller melder med noen! Da kan ikke de sprute vann på deg! Isåfall kan du forlange at de skal erstatte mobilen min!
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #50 Skrevet 22. april 2012 Lat som du snakker i mobil, eller melder med noen! Da kan ikke de sprute vann på deg! Isåfall kan du forlange at de skal erstatte mobilen min! Har tenkt på dette, men hva om de spruter uansett? Jeg er jo som sagt student og jeg har ikke råd til ny mobil om de ødelegger den.
Strange Doll Skrevet 22. april 2012 #51 Skrevet 22. april 2012 Selvølfgelig skal man ikke sprute på folk når de snakker i mobil eller gir utrykk for at de ikke ønsker det! Tror nok mitt innlegg ble misforstått her, og det er forståelig. Det jeg mente er at om man får vann på seg av russen så er det ikke så mye å gjøre med det, og jeg mente ikke jeg synes det er ok at de som ikke er med på leken blir sprutet ned med vilje. Men man må tåle det om man skulle få noe vann på seg! Vi har hatt møte med politi og rektor på vår skole og fått klare og strenge regler på hva som er lov og hva som ikke er det. Personlig har jeg ikke tenkt å kjøpe vanngæver engang. Beklager at dette tydelig ble misforstått. Jeg mente som jeg sier nå at det skjer at man kan bli litt våt i russetiden og man må tåle det, men jeg mener ikke det er ok med dynking og lignende. Vi har ikke terrorsjef på skolen vår i år. Dette valgte vi å ikke ha pga det som har hendt. Jeg vil anbefale TS og andre som er redd for russen å snakke med russepresidenten. Hun/han har et ansvar for å sørge for at russetiden blir en god tid, også for de som ikke er russ.
Strange Doll Skrevet 22. april 2012 #52 Skrevet 22. april 2012 Har tenkt på dette, men hva om de spruter uansett? Jeg er jo som sagt student og jeg har ikke råd til ny mobil om de ødelegger den. Om russen ødelegger eiendeler for noen så skal de erstatte. Jeg fikk ødelagt min mobil med vann i fjor, og den ble erstattet av den som sprutet. Surt for han, greit for meg.
Aussie Skrevet 22. april 2012 #53 Skrevet 22. april 2012 (endret) Ble kidnappet av russen når jeg gikk førsteåret. Var litt i overkant. Når jeg selv var russ, så var jeg først og fremst opptatt med å lese, men var med på en og annen feiring og det var en morsom tid. Men fordi jeg selv husket hvor kjipt det var å bli utsatt for skøyerstrekene fra russen, så holdt jeg meg unna når de bedrev med den slags. Skjønner egentlig ikke hva som er så festlig med å plage folk, og da spesielt de som tydelig gir signaler om at dette liker de ikke, eller at de opplever det som skremmende. Endret 22. april 2012 av Aussie
Aussie Skrevet 23. april 2012 #55 Skrevet 23. april 2012 (endret) :tristbla: Hehe, neinei, de var snille med meg, faktisk. De spurte om hvor jeg bodde, kjørte, parkerte 15 min unna - jeg slapp å ta kollektivet i rushtiden den dagen. Prisen var riktignok dyvåte klær, sko og hår :gjeiper: Det var litt merkelig at de valgte meg, men jeg tror nok at det var fordi jeg gjorde meg besvær med å unngå å møte på russen at jeg ble lagt merke til etterhvert.. :gjeiper: Mitt råd til deg er at du MÅ prate med noen som kan formidle dette videre, kanskje russepresidenten er et godt forslag? Fortell gjerne om din angst - eller at du er redd. De må ta deg på alvor, og ikke tenk på at du er kjip. Skolen skal være et trygt sted for alle! Og som en slags start, kan du kanskje bruke en gammel mobil og lat som om du snakker i den? Og som flere her sier; prøv å lat som om du ikke bryr deg. Ikke lett, vet, men bare til du har fått pratet med noen. Lykke til! Endret 23. april 2012 av Aussie
Dolce Skrevet 23. april 2012 #56 Skrevet 23. april 2012 TS, håper du forteller oss hvordan det gikk i dag? Fikk du snakket med rådgiver?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #57 Skrevet 23. april 2012 Jeg turte ikke gå til skolen. Så jeg ble liggende hjemme.. Men i morgen har jeg bare 2 timer, så da skal jeg på skolen, så da får jeg se hvordan det går + få snakket med rådgiver. Huff, gruer meg.
Delusion Skrevet 23. april 2012 #58 Skrevet 23. april 2012 Jeg turte ikke gå til skolen. Så jeg ble liggende hjemme.. Men i morgen har jeg bare 2 timer, så da skal jeg på skolen, så da får jeg se hvordan det går + få snakket med rådgiver. Huff, gruer meg. Hei kjære deg, jeg vet hvordan det er å føle seg såpass utrygg på skolen Hvis du vil, må du bare sende meg en personlig melding - om du vil prate litt og lette på tanker og bekymringer i ny og ne? 1
Dolce Skrevet 23. april 2012 #59 Skrevet 23. april 2012 Hei kjære deg, jeg vet hvordan det er å føle seg såpass utrygg på skolen Hvis du vil, må du bare sende meg en personlig melding - om du vil prate litt og lette på tanker og bekymringer i ny og ne? TS, du kan også sende PM til meg. Jeg er en voksen dame som har "vært ute noen vinterdager og -netter" selv. Jeg tror vi er flere her inne som gjerne vil hjelpe deg og som skjønner hvordan du har det.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2012 #60 Skrevet 23. april 2012 Tusen takk, så snille dere er. Kan hende jeg gjør det, får se hva som skjer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå