AnonymBruker Skrevet 20. april 2012 #21 Skrevet 20. april 2012 Jeg er russ i år og gleder meg massssse til å sprute på sånne pyser som deg På en annen side: på skolen vår er det ikke lov å sprute vann på noen som ikke er med på leken. Ender med utvisning. De som ikke vil være med på leken får beskjed om å skrive en X på handa. Kanskje du kunne foreslått det for rektor
Gjest Rivera Skrevet 20. april 2012 #22 Skrevet 20. april 2012 (endret) Jeg synes virkelig at skolen din burde hatt regler når det kommer til russetiden. På min skole må russestyret skrive under på at ingen av reglene skolen har satt opp skal brytes. Her er det bare lov til å sprute vann på skoleplassen, så de som ikke ønsker å bli sprutet på, bruker en annen inngang og unngår skoleplassen i friminuttene (vi har flere uteområder slik at de som ønsker å gå ut fortsatt har muligheten til det). Det er i tillegg bare vann som er tillatt. Russen har det utrolig kjekt til tross for disse reglene (som jeg ikke synes er for strenge) da det alltid finnes folk som ønsker å bli dynket. Endret 20. april 2012 av Rivera
Antlers Skrevet 20. april 2012 #23 Skrevet 20. april 2012 (endret) Jeg er russ i år og gleder meg massssse til å sprute på sånne pyser som deg På en annen side: på skolen vår er det ikke lov å sprute vann på noen som ikke er med på leken. Ender med utvisning. De som ikke vil være med på leken får beskjed om å skrive en X på handa. Kanskje du kunne foreslått det for rektor Man skal da virkelig ikke måtte tusje en x på handa (og samtidig sørge for å holde nevnte hånd godt synlig) for å unngå å bli plaget - eller i noen tilfeller direkte terrorisert - av folk i røde og blå bukser! Har ingenting i mot at russen finner på sprell. De kan krabbe gjennom matbutikker, prompe høylytt i timen, gå med brødsko, sprute ned medruss med vanngevær, eller løpe nakne rundt i skolegården så mye de bare vil for min del. Det øyeblikket det går utover uskyldige er det overhodet ikke morsomt lenger, og selv om det å bli sprutet vann på ikke er farlig (om man ikke blander alt mulig rart i vannet, da - her liker de f.eks å blande vannet med urin), er det ubehagelig, og noe man ikke skal utsettes for bare fordi man møter opp som normalt til undervisningen. Dessverre er det ikke all russ som nøyer seg med vannkrig. Mye av det de gjør kan faktisk betegnes som overgrep og frihetsberøvelse. Det blir hverken mer morsomt eller mer lovlig bare fordi du har på deg en rød/blå bukse. Ble litt imponert over AB i innlegg #12, som fant en flott måte å løse problemet på. Det går tydeligvis an å ha det gøy, også når folk er med på leken av fri vilje Endret 20. april 2012 av Antlers 4
Bullet Skrevet 20. april 2012 #24 Skrevet 20. april 2012 Jeg er russ i år og gleder meg massssse til å sprute på sånne pyser som deg På en annen side: på skolen vår er det ikke lov å sprute vann på noen som ikke er med på leken. Ender med utvisning. De som ikke vil være med på leken får beskjed om å skrive en X på handa. Kanskje du kunne foreslått det for rektor Jeg er også satt opp på den såkalte "svartelista" på skolen og jeg er ikke førsteklassing engang. Har en venninne i russestyret som har planer om å ha det gøy med meg. Kan nevnes at hun mobbet meg og ødela livet mitt som barn, så hun liker egentlig at jeg har det jævlig. Blir koselig når hun kommer med vanngeværet oppi trynet på meg og jeg tar frem flasken min med Olden vann og eddik, og tømmer dette i det lange, blonde håret hennes. Blir enda koseligere å ta med en pakke med egg og kaste det på den stygge, forbanna russen. Og DU kan forresten komme bort til meg å sprute vann på meg også, siden du syns at jeg er pysete fordi jeg hater russen og ikke liker å bli sprutet vann på. Da skal du få smake litt asfalt min gode russevenn!!! Russen oppfører seg som en gjeng drittunger og jeg kan ikke forstå at å sprute vann på en gjeng uskyldige førsteklassinger er noen som helst morsom form av feiring fordi de er ferdige med skoletiden. Forstår det bare ikke. Men men, de skal være forsiktige med hvilke førsteklassinger eller andre elever de kødder med - noen er enda mer kreative enn russen og kan få seg en skikkelig artig opplevelse. Typen min har vært russ to ganger i tillegg til president, så har sanket sammen noen fantastisk gode ideer til hvordan JEG personlig kan ta knekken på russen om de prøver seg. Gleder meg faktisk en smule, jeg. Siden jeg er i dine sko trådstarter, så kan du jo prøve å gjøre som jeg skal (har skrevet det lenger over her). I tillegg ta med deg skifteklær og ekstra sminke + rettetang osv på skolen. Og gå gjerne med en paraply i sekken. Gå aldri alene til skolen og få gjerne noen til å kjøre deg. Jeg har dessverre ingen å gå med til skolen, men har typen min som henter meg når jeg er ferdig. Gå 10-15 minutter senere til skolen og si til læreren at du rett og slett ble sen på grunn av den forbanna russen. Å gå tidligere er det ikke noen vits i, tror russen er tidlig på plass. :gjeiper: 2
Strange Doll Skrevet 20. april 2012 #25 Skrevet 20. april 2012 Jeg er russ i år selv, og tenker egentlig at det med russen og vannspruting og lignende er sånn man egentlig må tåle.. Jeg har vært gjennom mitt med russen tidligere, og vet det ikke er moro.... men det er egentlig ikke så mye å gjøre med det, desverre. 1
Gjest Snorkebolla Skrevet 21. april 2012 #26 Skrevet 21. april 2012 Feiring har ikke noe med å sprute ned folk å gjøre. En eller ei som fikk pcen ødelagt på min skole for 2 år siden. Hadde det skjedd meg hadde russen havnet på legevakta for de spruter ned en haug uten samtykke. Når jeg var liten var det gøy, men nå har man telefon i lomma, pc under armen/i sekken...
AnonymBruker Skrevet 21. april 2012 #27 Skrevet 21. april 2012 På min skole var russen helt ville. Da jeg gikk første året måtte jeg gå omveier og alt mulig for å unngå russen. Gikk alltid ut bakdøra på skolen pga russen sto ved hovedinngangen klare til å dynke deg. Jeg synes ikke noe om å dynke andre. Greit nok med en liten sprut, men å dynke andre som det russen gjorde på min skole er tåpelig. På terror dagen holdt jeg meg hjemme. Synes forresten det burde ha vært strengere regler. Å bli ned sprutet er IKKE gøy 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #28 Skrevet 22. april 2012 Jeg gruer meg så inderlig til de begynner å sprute... Jeg sliter med angst og angsten blir enda verre med tanke på den russen. Jeg er jo hun jenta med svart hår og svarte klær som ser ned i bakken hele tiden og ikke har noen venner, og jeg gruer meg såååå utrolig fælt. Har allerede alt for mye fravær, så jeg kan ikke skulke. Men er det noen her som har vært russ, så vet om russen står leeenge utenfor hovedinngangene? Må russen inn til time akkurat sånn som alle andre elever, eller får de faktisk lov til å stå ute og sprute ned førsteklassingene? Herregud så jeg gruer meg. Jeg er så redd. 1
Gjest Rivera Skrevet 22. april 2012 #29 Skrevet 22. april 2012 Jeg gruer meg så inderlig til de begynner å sprute... Jeg sliter med angst og angsten blir enda verre med tanke på den russen. Jeg er jo hun jenta med svart hår og svarte klær som ser ned i bakken hele tiden og ikke har noen venner, og jeg gruer meg såååå utrolig fælt. Har allerede alt for mye fravær, så jeg kan ikke skulke. Men er det noen her som har vært russ, så vet om russen står leeenge utenfor hovedinngangene? Må russen inn til time akkurat sånn som alle andre elever, eller får de faktisk lov til å stå ute og sprute ned førsteklassingene? Herregud så jeg gruer meg. Jeg er så redd. Vi må gå til klasserommet når det ringer. Det er jo undervisning selv om det er russetid. Bare så det er sagt så synes jeg ikke at det å være russ automatisk gir oss rettigheter til å sprute vann på dem som ikke ønsker det, men hvis jeg var deg ville jeg gått litt tidligere til skolen. Hverdagen til russen består ofte av å drikke ganske mye, så jeg tviler sterkt på at den største delen av russekullet orker/er i form til å stille tidlig på skolen. Her dukker de fleste opp ca. 5 minutter før undervisningen begynner. Håper russetiden ikke blir så ille som du tror
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #30 Skrevet 22. april 2012 Vi må gå til klasserommet når det ringer. Det er jo undervisning selv om det er russetid. Bare så det er sagt så synes jeg ikke at det å være russ automatisk gir oss rettigheter til å sprute vann på dem som ikke ønsker det, men hvis jeg var deg ville jeg gått litt tidligere til skolen. Hverdagen til russen består ofte av å drikke ganske mye, så jeg tviler sterkt på at den største delen av russekullet orker/er i form til å stille tidlig på skolen. Her dukker de fleste opp ca. 5 minutter før undervisningen begynner. Håper russetiden ikke blir så ille som du tror Tusen takk for svar. Vell, etter slik jeg forsto det (har en venninne som er russ, hun har ført meg opp på "svartelisten" og alt, hun skal terrorisere meg skikkelig sier hun og hun bryr seg ikke om at jeg har angst og ikke liker det...), så skal de virkelig "ta av" på mandag, og da regner jeg med de er der ganske så tidlig... Derfor vil jeg faktisk heller komme litt for sent på mandag, men heller møte opp en smule tidligere de andre dagene. Vil bare se om russen er der eller ikke om jeg møter opp for sent, så ser jeg på tirsdag om de er der veldig tidlig. Heldigvis starter jeg ikke til normal skoletid andre dager enn mandag, så håper det går fint...
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #31 Skrevet 22. april 2012 Jeg gruer meg så inderlig til de begynner å sprute... Jeg sliter med angst og angsten blir enda verre med tanke på den russen. Jeg er jo hun jenta med svart hår og svarte klær som ser ned i bakken hele tiden og ikke har noen venner, og jeg gruer meg såååå utrolig fælt. Har allerede alt for mye fravær, så jeg kan ikke skulke. Men er det noen her som har vært russ, så vet om russen står leeenge utenfor hovedinngangene? Må russen inn til time akkurat sånn som alle andre elever, eller får de faktisk lov til å stå ute og sprute ned førsteklassingene? Herregud så jeg gruer meg. Jeg er så redd. Hvorfor er du "hun jenta med svart hår og svarte klær" når du tydeligvis vet at dette er akkurat riktig måte å bli enda mer utsatt på? Hva med å kle deg i helt "normale" klær, blå jeans og grønn jakke f.eks, kanskje det hjelper til at du kan føle deg mer som en i mengden? Det kan hjelpe på angsten å ikke føle seg uglesett hele tiden. 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #32 Skrevet 22. april 2012 Hvorfor er du "hun jenta med svart hår og svarte klær" når du tydeligvis vet at dette er akkurat riktig måte å bli enda mer utsatt på? Hva med å kle deg i helt "normale" klær, blå jeans og grønn jakke f.eks, kanskje det hjelper til at du kan føle deg mer som en i mengden? Det kan hjelpe på angsten å ikke føle seg uglesett hele tiden. Jeg tør ikke. Redd for at folk skal le av meg. Dessuten kler jeg ikke noe annet enn posete, svarte klær slik at man ikke ser meg så veldig godt.. Føler meg ikke lagt merke til i det hele tatt egentlig, men redd for at jeg skal bli en ordentlig "target" under russetiden.
Dolce Skrevet 22. april 2012 #33 Skrevet 22. april 2012 Jeg gruer meg så inderlig til de begynner å sprute... Jeg sliter med angst og angsten blir enda verre med tanke på den russen. Jeg er jo hun jenta med svart hår og svarte klær som ser ned i bakken hele tiden og ikke har noen venner, og jeg gruer meg såååå utrolig fælt. Har allerede alt for mye fravær, så jeg kan ikke skulke. Men er det noen her som har vært russ, så vet om russen står leeenge utenfor hovedinngangene? Må russen inn til time akkurat sånn som alle andre elever, eller får de faktisk lov til å stå ute og sprute ned førsteklassingene? Herregud så jeg gruer meg. Jeg er så redd. Ring en av lærerne, enten hovedlæreren din eller en annen lærer som kjenner deg og som du liker. Evt. rektor. Skolen er faktisk ansvarlig for at du skal ha en trygg skoledag, og dette gjelder på hele skolens område. Mulig jeg er en gammel og sur kjerring, men jeg kan vel heller ikke skjønne hva som er så gøy med å fysisk gå løs på andre. Og jeg er glad for at dette ikke var eller er tradisjon i byen der jeg selv var russ. Vi hadde "siste skoledag" der vi herjet og bråkte fælt både utenfor og inne på skolen, men vi gikk ikke til angrep på eller plagde andre elever fysisk. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #34 Skrevet 22. april 2012 Ring en av lærerne, enten hovedlæreren din eller en annen lærer som kjenner deg og som du liker. Evt. rektor. Skolen er faktisk ansvarlig for at du skal ha en trygg skoledag, og dette gjelder på hele skolens område. Mulig jeg er en gammel og sur kjerring, men jeg kan vel heller ikke skjønne hva som er så gøy med å fysisk gå løs på andre. Og jeg er glad for at dette ikke var eller er tradisjon i byen der jeg selv var russ. Vi hadde "siste skoledag" der vi herjet og bråkte fælt både utenfor og inne på skolen, men vi gikk ikke til angrep på eller plagde andre elever fysisk. Jeg skal snakke med rådgiveren (som jeg liker veldig godt) på mandag angående noe helt annet som gjelder skolen, skal jeg da ta opp dette med russen? Men jeg vil jo ikke hindre russen i å ha det gøy! Vil ikke være en brems på en måte, vil ikke at russen skal slutte å sprute vann bare pga meg. Men kan jo nevne i forbi farten at jeg ikke liker det og er ikke med på leken.. Takk for svar
Dolce Skrevet 22. april 2012 #35 Skrevet 22. april 2012 Men jeg vil jo ikke hindre russen i å ha det gøy! Vil ikke være en brems på en måte, vil ikke at russen skal slutte å sprute vann bare pga meg. Men kan jo nevne i forbi farten at jeg ikke liker det og er ikke med på leken.. Nei, jeg mente ikke at du skal hindre russen i det som tydeligvis er en tradisjon på din skole. Men jeg mener at lærerne/skolen er ansvarlig for å finne en løsning for deg (og kanskje andre) som er redde og/eller ikke vil være med på dette. Hvis du er så redd som du skriver her, må du ikke bare "nevne i forbifarten at du ikke liker det". Fortell tydelig hvor redd du er. Ellers er det mulig at rådgiveren ikke forstår hvor ille dette faktisk er for deg.
Orchideae Skrevet 22. april 2012 #36 Skrevet 22. april 2012 Jeg er russ i år selv, og tenker egentlig at det med russen og vannspruting og lignende er sånn man egentlig må tåle.. Jeg har vært gjennom mitt med russen tidligere, og vet det ikke er moro.... men det er egentlig ikke så mye å gjøre med det, desverre. Nei, man må ikke tåle det. Du hadde aldri godtatt det om du opplevde dette andre steder. Makan til holdninger!!! 6
Orchideae Skrevet 22. april 2012 #37 Skrevet 22. april 2012 Tusen takk for svar. Vell, etter slik jeg forsto det (har en venninne som er russ, hun har ført meg opp på "svartelisten" og alt, hun skal terrorisere meg skikkelig sier hun og hun bryr seg ikke om at jeg har angst og ikke liker det...), så skal de virkelig "ta av" på mandag, og da regner jeg med de er der ganske så tidlig... Derfor vil jeg faktisk heller komme litt for sent på mandag, men heller møte opp en smule tidligere de andre dagene. Vil bare se om russen er der eller ikke om jeg møter opp for sent, så ser jeg på tirsdag om de er der veldig tidlig. Heldigvis starter jeg ikke til normal skoletid andre dager enn mandag, så håper det går fint... Hvor god vennine er hun egentlig da?? 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #38 Skrevet 22. april 2012 Jeg er russ i år selv, og tenker egentlig at det med russen og vannspruting og lignende er sånn man egentlig må tåle.. Jeg har vært gjennom mitt med russen tidligere, og vet det ikke er moro.... men det er egentlig ikke så mye å gjøre med det, desverre. Haha, for et komplett idiotisk innlegg! Ikke så mye å gjøre med?? Det er kjipt å bli sprutet på, men gøy å sprute, liksom? 6
Edvarda Skrevet 22. april 2012 #39 Skrevet 22. april 2012 Hvor i all verden er rektor og skoleledelse på disse skolene? Det er jo helt uhørt å ikke greie å holde såpass styr på russen at de andre elevene føler seg noenlunde trygge. 2
Gjest Nymeria Skrevet 22. april 2012 #40 Skrevet 22. april 2012 (endret) Snakk med rådgiveren din om hva du skal gjøre med disse dagene, det kan hende du kan få litt slingringsmonn i forhold til å bli hjemme/komme sent når det er såpass ille. Selv skulket jeg alltid terrordagene da jeg gikk på vgs. Inkludert året da jeg var russ selv. Jeg synes faktisk ikke det er greit, selv om de skulle holde på med bare vann. I min tid var det flere som fikk ødelagt mobiltelefoner og klær, som andre sier ble vannet blandet med eddik eller urin, og av og til hev de melposer etter de som nettopp hadde blitt dynket. Vi hadde også svartelister, og det var ofte de som var outsidere og litt utenfor skolemiljøet som var "gøy" å ta, så det var disse som havnet på listene. Endret 22. april 2012 av Nymeria
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå