Gjest BettyBoop Skrevet 18. april 2012 #21 Skrevet 18. april 2012 Dette begynner å bli noen år siden men skal prøve å gjenfortelle det så godt jeg kan. Jeg sov på rom med søskenbarnet mitt en gang vi var på besøk der. Jeg lå i en seng, og han lå på en sovesofa ved siden av.. Han begynte å komme nærmere og nærmere min seng, og la hånda bort på meg å sånn. Jeg dytta han vekk et par ganger, men bare latet som jeg sov. Han begynner å reise seg i fra sovesofaen og legger seg over meg, mellom lårene mine. Jeg prøvde å presse dem igjen, men jeg sa ingenting. Til slutt fikk han dratt lårene mine fra hverandre, og hadde sex med meg. Jeg var 13 år da dette skjedde, og søskenbarnet mitt var 18. Høres det ut som en voldtekt? Jeg føler jeg burde sagt at han skulle slutte..!! Den her har liggi i gnagd i meg i flere år nå.. Voldtekt i aller høyeste grad. Han hadde sex med deg uten samtykke. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 18. april 2012 #22 Skrevet 18. april 2012 Men jeg føler det er litt min feil og. Fordi jeg ikke dytta han av eller sa noe.. DET ER IKKE DIN FEIL!!!! Du får ikke LOV til å ha skyldfølelse for dette her. Du gjorde ingenting som tilsa at det skulle være greit for han å ha sex med deg. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 18. april 2012 #23 Skrevet 18. april 2012 Skal dem ikke ha skylden i det, aldri uansett? det voldtektet som ble gjort har jeg ikke tatt med her altså. Seksuel lavalder, ikke ta den opp engang. Det er det som er poenget med den seksuelle lavalderen. Dvs at den under den alderen selv om h..n samtykket etter loven ikke har samtykkekompetanse. 1
Vulpes Skrevet 18. april 2012 #24 Skrevet 18. april 2012 Definitivt voldtekt. Men du gjør rett i å holde det skjult for familien. En fyr som er syk nok til å voldta søskenbarnet sitt, er mer en kapabel nok til å lyve så det holder til alle. Det blir ord mot ord, og dine foreldre vil støtte deg, og hans foreldre vil støtte ham. Og familien er ødelagt. MEN: Når du blir gammel nok (vet ikke hvor mange år siden det er snakk om jeg) så MÅ du ta et oppgjør med søskenbarnet på en eller annen måte. Han må få VITE at du har hatt, og har det jævlig på grunn av det han gjorde. Hvem vet? Kanskje han til og med har en ærlig forklaring på det som skjedde? I bestefall kanskje noe slikt: http://www.forskning.no/artikler/2007/mai/1180439832.77 Hvis familien blir ødelagt er det fordi han voldtok henne. Ikke fordi hun sa ifra. Som "gjest" nevnte, tenk om han har gjort det mot flere enn henne? Tenk om han vil gjøre det igjen? 2
Tidus Skrevet 18. april 2012 #25 Skrevet 18. april 2012 Hvis familien blir ødelagt er det fordi han voldtok henne. Ikke fordi hun sa ifra. Som "gjest" nevnte, tenk om han har gjort det mot flere enn henne? Tenk om han vil gjøre det igjen? Selvsagt er voldtekten årsaken, men hva kan hun gjøre for å overbevise hans kjernefamilie om at han lyver om han skulle gjøre det? Ville du trodd på din niese eller din egen sønn?
Vulpes Skrevet 18. april 2012 #26 Skrevet 18. april 2012 Selvsagt er voldtekten årsaken, men hva kan hun gjøre for å overbevise hans kjernefamilie om at han lyver om han skulle gjøre det? Ville du trodd på din niese eller din egen sønn? Nå har jeg barn, så den situasjonen er for meg ganske fjern. Men om en niese som var en ærlig og ålreit person og ikke kjent for å lyve hadde kommet med såpass grove anklager, hadde jeg tatt dem på alvor. 1
Tidus Skrevet 18. april 2012 #27 Skrevet 18. april 2012 Nå har jeg barn, så den situasjonen er for meg ganske fjern. Men om en niese som var en ærlig og ålreit person og ikke kjent for å lyve hadde kommet med såpass grove anklager, hadde jeg tatt dem på alvor. Joda, men uansett så ville du trodd på din sønn om han sverget på at det ikke var sant. Og niesens foreldre ville trodd på henne, og familien ville blitt splittet.
Vulpes Skrevet 18. april 2012 #28 Skrevet 18. april 2012 Joda, men uansett så ville du trodd på din sønn om han sverget på at det ikke var sant. Og niesens foreldre ville trodd på henne, og familien ville blitt splittet. Vet faktisk ikke helt. Selv om jeg er utrolig glad i en person betyr det ikke automatisk at jeg blir blind. Og i mange slike tilfeller vil vel gutten ha gitt signaler flere ganger i løpet av oppveksten om at han kanskje ikke hadde helt riktige holdninger eller oppførsel overfor jenter. Jeg kjenner til et tilfelle av voldtekt innenfor en familie, og overgriperen der er helt tydelig ikke riktig naglet i hodet, og det er absolutt ikke vanskelig å tro på at han er skyldig i det han har gjort. Så klart er det umulig å forutsi hvordan denne familien vil reagere, men det synes jeg ikke TS skal måtte tenke på eller føle ansvar for.
Tidus Skrevet 18. april 2012 #29 Skrevet 18. april 2012 Vet faktisk ikke helt. Selv om jeg er utrolig glad i en person betyr det ikke automatisk at jeg blir blind. Og i mange slike tilfeller vil vel gutten ha gitt signaler flere ganger i løpet av oppveksten om at han kanskje ikke hadde helt riktige holdninger eller oppførsel overfor jenter. Jeg kjenner til et tilfelle av voldtekt innenfor en familie, og overgriperen der er helt tydelig ikke riktig naglet i hodet, og det er absolutt ikke vanskelig å tro på at han er skyldig i det han har gjort. Så klart er det umulig å forutsi hvordan denne familien vil reagere, men det synes jeg ikke TS skal måtte tenke på eller føle ansvar for. Joda. Men dersom gutten ikke har gitt slike signaler? Hva om han for eksempel har sex-somnia som jeg foreslo? Eller hva om han virkelig ikke følte at han voldtok henne? De fleste voldtektsmenn er også 100 % normale ellers i hverdagen så vidt jeg har skjønt. Det er i alle fall ikke særlig lurt å oppmuntre henne til å si det til familien før hun har snakka med fyren selv. Ellers ender det garantert i strid.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #30 Skrevet 18. april 2012 Ikke så mye når det gjelder jente på 13 å en gutt på 18, her er det vel litt kulturkrasj må jeg si, så er egentlig ikke vits å diskutere det lenger, for det som er greit i en annen kultur betyr ikke at det er like greit i din kultur Å det andre. Er enig med deg at voldtekt/overgrep offeret skal ikke ha skylda, men ellers, ser du i danmark, der kan gjerne jenta bli straffet for å ha lurt den eldre mannen til sex, får så å annmelde han å robbe han for penger, erstatning. Det synes jeg faktisk er på sin plass Den pussen der var IKKE med meningen! 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #31 Skrevet 18. april 2012 Joda. Men dersom gutten ikke har gitt slike signaler? Hva om han for eksempel har sex-somnia som jeg foreslo? Eller hva om han virkelig ikke følte at han voldtok henne? De fleste voldtektsmenn er også 100 % normale ellers i hverdagen så vidt jeg har skjønt. Det er i alle fall ikke særlig lurt å oppmuntre henne til å si det til familien før hun har snakka med fyren selv. Ellers ender det garantert i strid. Selv om han "ikke følte at han voldtok henne" er det fremdeles feil å pule sitt eget søskenbarn.
Tidus Skrevet 18. april 2012 #32 Skrevet 18. april 2012 Selv om han "ikke følte at han voldtok henne" er det fremdeles feil å pule sitt eget søskenbarn. Der er vi helt enige.
pantertante Skrevet 18. april 2012 #33 Skrevet 18. april 2012 Joda. Men dersom gutten ikke har gitt slike signaler? Hva om han for eksempel har sex-somnia som jeg foreslo? Eller hva om han virkelig ikke følte at han voldtok henne? De fleste voldtektsmenn er også 100 % normale ellers i hverdagen så vidt jeg har skjønt. Hvorfor forsvarer du en 18 år gammel gutt/mann som har voldtatt sin 13 år gamle kusine?
Tidus Skrevet 18. april 2012 #34 Skrevet 18. april 2012 Hvorfor forsvarer du en 18 år gammel gutt/mann som har voldtatt sin 13 år gamle kusine? Gjør jeg? Eller forsvarer jeg henne fra å gjøre noe drastisk uten å gjøre vurderinger først? 1
pantertante Skrevet 18. april 2012 #35 Skrevet 18. april 2012 Gjør jeg? Eller forsvarer jeg henne fra å gjøre noe drastisk uten å gjøre vurderinger først? Du prøver da å finne unnskyldninger for at han gjorde det han gjorde. Og jeg kan ikke se at du forsvarer henne. Eller mener du at du råder henne?
Vulpes Skrevet 18. april 2012 #36 Skrevet 18. april 2012 Joda. Men dersom gutten ikke har gitt slike signaler? Hva om han for eksempel har sex-somnia som jeg foreslo? Eller hva om han virkelig ikke følte at han voldtok henne? De fleste voldtektsmenn er også 100 % normale ellers i hverdagen så vidt jeg har skjønt. Det er i alle fall ikke særlig lurt å oppmuntre henne til å si det til familien før hun har snakka med fyren selv. Ellers ender det garantert i strid. Å diskutere hva han tenke og følte føler jeg blir på siden av temaet. Ingen av oss kan vite det uansett. Det er heller ikke sikkert at hun føler seg i stand til å snakke med fyren. Hvis hun gjør det og har lyst til å gjøre det selv er det kanskje en god idé. Men det er absolutt ikke noe jeg synes hun bør gjøre før hun forteller det til f.eks. foreldre og/eller søsken. Gjør jeg? Eller forsvarer jeg henne fra å gjøre noe drastisk uten å gjøre vurderinger først? Du mener det helt sikkert godt, men jeg synes advarslene dine er ganske drøye. Det du gjør er å fortelle en jente som ble voldtatt som 13-åring at hun ikke bør si ifra til familien om hva som har skjedd, fordi det kan forstyrre familiefreden. Jeg har ikke ord for hvor feil jeg synes det er å mene noe sånt. 1
Tidus Skrevet 18. april 2012 #37 Skrevet 18. april 2012 Å diskutere hva han tenke og følte føler jeg blir på siden av temaet. Ingen av oss kan vite det uansett. Det er heller ikke sikkert at hun føler seg i stand til å snakke med fyren. Hvis hun gjør det og har lyst til å gjøre det selv er det kanskje en god idé. Men det er absolutt ikke noe jeg synes hun bør gjøre før hun forteller det til f.eks. foreldre og/eller søsken. Du mener det helt sikkert godt, men jeg synes advarslene dine er ganske drøye. Det du gjør er å fortelle en jente som ble voldtatt som 13-åring at hun ikke bør si ifra til familien om hva som har skjedd, fordi det kan forstyrre familiefreden. Jeg har ikke ord for hvor feil jeg synes det er å mene noe sånt. Du får synes det er feil, det er forståelig. Men jeg sier ikke hva hun MÅ eller BØR gjøre her. Jeg sier hva JEG mener er lurt. Og det har da vitterlig du også gjort?
Tidus Skrevet 18. april 2012 #38 Skrevet 18. april 2012 Du prøver da å finne unnskyldninger for at han gjorde det han gjorde. Og jeg kan ikke se at du forsvarer henne. Eller mener du at du råder henne? Jeg finner ikke unnskyldninger, bare antyder at det finnes to sider av en sak. Det er uansett sykt hva som har skjedd her, men det er ikke sikkert at det har skjedd i kaldt blod, selv om det er det mest sannsynlige.
Vulpes Skrevet 18. april 2012 #39 Skrevet 18. april 2012 Du får synes det er feil, det er forståelig. Men jeg sier ikke hva hun MÅ eller BØR gjøre her. Jeg sier hva JEG mener er lurt. Og det har da vitterlig du også gjort? Du har blant annet skrevet... "Definitivt voldtekt. Men du gjør rett i å holde det skjult for familien. En fyr som er syk nok til å voldta søskenbarnet sitt, er mer en kapabel nok til å lyve så det holder til alle. Det blir ord mot ord, og dine foreldre vil støtte deg, og hans foreldre vil støtte ham. Og familien er ødelagt. MEN: Når du blir gammel nok (vet ikke hvor mange år siden det er snakk om jeg) så MÅ du ta et oppgjør med søskenbarnet på en eller annen måte. Han må få VITE at du har hatt, og har det jævlig på grunn av det han gjorde. " Synes egentlig det er litt pirk å fokusere på hvorvidt man sa "jeg synes at du skal", "du bør" eller "du må", men sånn siden du tok det opp selv så...
Tidus Skrevet 18. april 2012 #40 Skrevet 18. april 2012 Du har blant annet skrevet... "Definitivt voldtekt. Men du gjør rett i å holde det skjult for familien. En fyr som er syk nok til å voldta søskenbarnet sitt, er mer en kapabel nok til å lyve så det holder til alle. Det blir ord mot ord, og dine foreldre vil støtte deg, og hans foreldre vil støtte ham. Og familien er ødelagt. MEN: Når du blir gammel nok (vet ikke hvor mange år siden det er snakk om jeg) så MÅ du ta et oppgjør med søskenbarnet på en eller annen måte. Han må få VITE at du har hatt, og har det jævlig på grunn av det han gjorde. " Synes egentlig det er litt pirk å fokusere på hvorvidt man sa "jeg synes at du skal", "du bør" eller "du må", men sånn siden du tok det opp selv så... Nå var det ikke dette innlegget vi snakket om, var det? Men ja, jeg står for at jeg sa MÅ akkurat der. Han kommer til å nekte i en eventuelt rettsak uansett...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå