Gå til innhold

Visste dere at Rose og Jack fra Titanic IKKE er ekte personer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16. How true to actual events was the (James Cameron) Movie Titanic?

The movie viewer must realize that in this movie, the Titanic story was simply a background of events for a fictitious romance. Jack Dawson and Rose were not aboard Titanic. (This webmaster gets a lot of e-mail asking why Jack and Rose don't appear on the passenger list; THEY WERE NOT REAL PASSENGERS folks) While an extensive amount of preparatory research with close attention to detail was conducted for the making of the movie, many facts and character portrayals were not accurate. Most likely due to production time constraints, many facts/events were omitted, such as the Californian incident. As Titanic producer James Cameron commented, "This is a fictitious love story, not a Titanic documentary." Cameron does has a real life fascination of Titanic. He has personally financed a couple of trips down to the wreck site and produced an excellent factual documentary exploring rooms and specific areas of the ship never before seen.

http://www.titanic-whitestarships.com/TandOWSS%20FAQ.htm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig vet jeg at historien om Jack og Rose bare er oppdiktet! Det er da selvsagt.

Forøvrig har jeg også en kjæreste som er opptatt av Titanic, og da mener jeg selvfølgelig den virkelige hendelsen, ikke filmen fra 1997. Hva er så rart med det at en mann er det? Er det noe umandig med å interessere seg for skip og historie? :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har jeg visst det. En del av de andre karakterene (besetning på båten, Bruce Ismay og han...hjelp, nå står det stille her, en av konstruktørene av båten.....Thomas Andrews) er basert på reelle personer, men Jack og Rose er 100% oppdiktet.

Har forøvrig vært fascinert av den reelle historien siden jeg leste en "sjømannsbok" som tilhørte min far da jeg var ca. 10-12 år gammel.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg også visst at de ikke var ekte. Det var en "J.Dawson" på Titanic, men det visste ikke James Cameron før etterpå, så Jack er heller ikke inspirert av ham.

Jeg ble selv svært interessert i historien om Titanic etter jeg så filmen for første gang, og har sett en haug med dokumentarer nå siste uka. I dag skal jeg se filmen på kino i 3D igjen, gleder meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den gamle damen er også oppdiktet, skuespilt av Gloria Stuart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurer ikke meg, Rainbow! Jeg veit hvor flott innlegget mitt var, og du kan like gjerne innrømme at du bare ikke greide å holde fingra av fatet, først som sist! høhøh

Haha, seriøst? Jeg veit ikke hvor mye de tjente på den da den først kom, men det må jo ha vært mye, om de tar den risken der... Jeg har egentlig aldri sett den, jeg :sjenert:

Ja, du har jo rett, når jeg så innlegget ditt bare MÅTTE jeg trykke på "rediger" istedet for "svar". :fnise:

Her er et sitat fra Dagsavisens anmeldelse:

"James Cameron er ikke en fyr som gjør ting halvhjertet: med hjelp av 300 teknikere og 18 millioner dollar har han brukt lengre tid på å forvandle «Titanic» til 3D enn han brukte på innspillingen av filmen. Så de tekniske skavankene som vanligvis hemmer etterkonverteringen er så godt som fraværende."

Hmmm, det der var jo feil sitat....*lete videre*

Du må se den, da! Jeg så den fire ganger som 17-åring, hehe!

Endret av Rainbow81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje jeg misforsto da jeg leste det og at det var tid og ikke penger det var snakk om! Jaja, sorry! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, beklager, jeg mente ikke at menn er rare som interesserer seg for Titanic, jeg var overtrøtt og trodde at de var superopptatt av historien om Rose og Jack, det var bare det, unnskyld!

Og haha, jeg føler meg ganske dum som ikke har tenkt over det før, men jeg har ikke gått rundt og virkelig trodd de var ekte og sagt det til andre, jeg har bare ikke tenkt over at de var helt oppdikta før jeg plutselig fikk vite det, og det gikk opp et lysglimt :ler:

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle damen er også oppdiktet, skuespilt av Gloria Stuart.

Det er jo logisk, siden den gamle damen er Rose. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest santus

Jeg vet at historien mellom turtelduene er oppdiktet, men jeg velger å late som at det er basert på en sann historie.

Vakker film! Jack er forresten RÅHEIT i den filmen.. :rodmer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo logisk, siden den gamle damen er Rose. ;)

Mjo, men så at noen trodde selve damen var med i Titanic selv om historien var oppdiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maria_Marihøne

Ja, siden jeg i 1997 fortsatt var helt Leonardo-opphengt så visste jeg det, og en million andre unyttige ting, siden jeg den gang leste alt jeg kom over som hadde noe som helst med Leo å gjøre :sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, litt overraska over at noen kunne tro de var ekte personer. Men er jo enda verre igjen med alle de som nylig har uttrykt hvor overrasket de var over at selve Titanic fantes. Da begynner jeg bli skeptisk... :fnise:

Ellers så var jo de fleste på båten faktiske personer. Hele mannskapet (Kaptein Smith, Murdock, Lightoller, Lowe osv), Bruce Ismay, Thomas Andrews, samt alle Rose peker ut for Jack når han besøker dem på første klasse (John Jacob Astor, skipets rikeste mann, hans gravide kone, Benjamin Guggenheim som var der med elskerinnen sin osv).

Selv det eldre paret som lå sammen på sengen var ekte mennesker, selv om det ikke var sånn de egentlig døde.

Er helt opphengt av Titanic (den ekte hendelsen, altså) selv, og synes de faktiske menneskene i bakgrunnen er mye mer interessante enn Rose og Jack!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mjo, men så at noen trodde selve damen var med i Titanic selv om historien var oppdiktet.

Jeg skjønner deg faktisk litt. Av de aller største Hollywood-produksjonene er det svært sjeldent at så gamle skuespillere blir brukt. For det første er det ikke så ofte at filmene omhandler eldre personer, og når de først gjør det er det ofte "yngre" skuespillere som får jobben, og Stuart var vel nesten 90 år da Titanic kom? Er jo selvsagt ikke lett å caste veldig gamle personer, da helsa kan være et problem, men det er langt vanligere i europeiske filmer enn blant amerikanske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det skal være så selvsagt...

Det er klart, i filmer blir alt overdrevet, nye elementer blir lagt til historien. Men om det hadde vært en dame som faktisk hadde møtt en mann på båten, forelsket seg, og hun hadde overlevd mens han døde - det er jo ikke urealistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

Det finnes faktisk mennesker som ikke viste at filmen Titanic var basert på en sann historie

0sZn6.png

Endret av Eugene Onegin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...