Gå til innhold

Fra bok til film - Hva har du blitt mest skuffet over?


Gjest Gjest_Dreamdrops

Anbefalte innlegg

Husker jeg synes Bridget Jones bøkene var hysterisk morsomme. Lo meg gjennom de, men filmene var ikke morsomme i det hele tatt.

Likte ikke filmene til DaVinci koden eller Engler og Demoner noe særlig heller. De var mye mer spennende i boka enn på filmen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Men ofte synes jeg det har vært fint å lese bøkene etterpå, for da får man gjerne svar på en del ting man ble sittende igjen å lure på etter å ha lest filmen. Jeg har stort sett hatt gode leseropplevelser når jeg har lest boka bak filmen. Jeg tror derimot ikke det motsatte har skjedd; at jeg virkelig har likt en film der jeg har lest boka først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmatiseringen av Camilla Läckbergs krimbøker, sveriges krimdronning. Gledet meg som en unge til det skulle lages serie om filmene, steinhuggeren for eksempel. Det var så dårlig at jeg rett og slett bare mått slå av tven! Han som spilte hovedpersonen var jo ikke akkurat lik han i boka i det hele tatt!!! :rasende::kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette motsier trådtittelen, så vil jeg nevne et eksempel der filmen levde opp til boken. "Barnepiken", eller på engelsk "The Help". Fantastisk i begge versjoner!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet unntak er filmen slumdog millionaire. Gutten som hadde svaret på alt, som boken heter er en helt grei bok, sånn passe underholdene. Filmen derimot syntes jeg er helt fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette motsier trådtittelen, så vil jeg nevne et eksempel der filmen levde opp til boken. "Barnepiken", eller på engelsk "The Help". Fantastisk i begge versjoner!

Syntes faktisk filmen er hakket bedre enn boka! Men så syntes jeg boken bare var sånn passe og da. Filmen var morsom og sjarmerende, også hjelper det jo selvsagt på at det er Emma Stone som har hovedrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som regel er bøkene mye bedre enn filmene/TV-seriene, men jeg har faktisk oppdaget et unntak! Nemlig True Blood. Nå har jeg bare lest første boka, men jeg regner med at de andre er noenlunde av samme kvalitet. Og for noe makkverk! Stinker kiosklitteratur lang vei, og jeg fikk til tider følelsen av at boka var skrevet av en 15-åring.

TV-serien er derimot kul. Eller, den var kul. Første og andre sesong rocket. Nå er serien blitt ganske tåpelig den og, dessverre.

Haha jeg er heelt uenig! Elsket bøkene, har lest alle som har kommet ut. Ikke akkurat høyverdig litteratur men innmari underholdende^^ Prøvde meg på serien før jeg leste bøkene, men likte den ikke.. synes det ble for blodig og mye sex og jeg likte ikke dialekten deres (teit jeg vet, men syntes det var vanskelig å følge serien uten teksting). Serien fokuserte også mye på vampyrblod som dop i starten, det handler jo ikke bøkene om.. men har hørt at de nyeste sesongene likner mer på bøkene.

Note to self: Ikke les Perfume: Story of a murderer - jeg liker nemlig den filmen veldig godt!

Jeg likte både boken og filmen jeg faktisk. Leste boken først og elsket den også så jeg filmen mye senere og syntes den var ganske bra den også,selv om den var litt annerledes enn boken og jeg som nevnt ikke er noen stor fan av filmatiseringer. Men tror kanskje ikke boken er like spennende når man har sett filmen? Boken var mye mer creepy iallfall. Synes godt du kan lese den, spesiell bok:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, forresten. Den nye filmatiseringen av The Three Musketeers!!!!

Jeg så en halvtime, og så måtte jeg bare gi meg. Skal egentlig ikke dømme før man har sett hele, men det gikk rett og slett ikke. Jeg elsker bøkene, og de hadde ødelagt ALT!!

Å herregud, det må være en av de dårligste filmene jeg har sett noensinne. :spy: For meg er Alexandre Dumas hellig, og det er rett og slett blasfemi å gjøre noe sånt mot en av bøkene hans. Lurer på hva skaperne har tenkt av og til altså. ''Nææææsj, duellering sånn som de gjorde i gamle dager er bare døllt. Vi hiver D'Artagnan oppå taket på Notre Dame, det MÅ jo bare bli kult.'' :klaske: (For ikke å snakke om luftskipene. Aaarg, kjenner jeg blir sint bare jeg tenker på den filmen :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummitarzan. Jeg forventer ikke at noen er så gamle at de aner hva dette er for bok eller film... Men jeg leste den boken når jeg var liten, en av de første bøkene jeg leste faktisk. Så så jeg filmen sammen med klassen min. Jeg ble så skuffet. :(

Kirkegaard har gjort så mye komisk og fortalt så mye morsomt i boken som ble helt platt og kjedelig i filmen. Nå er det jo flere sivilisasjoner siden jeg så filmen, men jeg mener å huske at slutten på filmen også var annerledes enn den var i boken.

Siden så jeg "Den uendelige historien" og ble like skuffet over den. Det eneste som ikke skuffet meg var prinsessen. Wow, jeg ble forelsket. Det var vel også min første "film-forelskelse" også. *sukk* Nåja...

Jeg er bare 24 men husker godt Gummitarzan, læreren leste den for oss på barneskolen. Har dog ikke sett filmen. Har lest og sett Den Uendelige Historie da, men husker ikke helt filmen ettersom jeg var ganske liten da jeg så den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes filmen P.S. I love you var bedre enn boka, men jeg så filmen først og leste boka etterpå.

Ellers er filmatiseringen av love in the time of cholera hysterisk dårlig, det er som en parodi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmatiseringen av "My sister's keeper" likte jeg ikke i det hele tatt, ble veldig skuffet. Likte ikke at de gjorde om på slutten. Eller så ble jeg også skuffet av Twilight filmene, spesielt den første. Filmen er bare awkward i mine øyne, og jeg har vanskelig for å forstå at folk ble "forelsket" i Twilight etter å ha sett den filmen. Men det er bare min mening da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmatiseringen av Camilla Läckbergs krimbøker, sveriges krimdronning. Gledet meg som en unge til det skulle lages serie om filmene, steinhuggeren for eksempel. Det var så dårlig at jeg rett og slett bare mått slå av tven! Han som spilte hovedpersonen var jo ikke akkurat lik han i boka i det hele tatt!!! :rasende::kjempesinna:

HELT ENIG! :kjefte: Skulle akkurat til å skrive et langt innlegg om dette, men så fant jeg ditt :fnise:

Ufattelig skuffende rett og slett, jeg måtte bare skru av tv'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes filmen P.S. I love you var bedre enn boka, men jeg så filmen først og leste boka etterpå.

Historiemessig likte jeg boka best, men jeg er sykt svak for Gerard Butler, så jeg har ofte sittet i sofaen en høstkveld med is på fanget og grått fordi han dør, og fordi han er såååå fin... :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i Queen of the Damned og Fatso. Sovna under den engelske/amerikanske versjonen av The Girl With the Dragon Tattoo. Har rett og slett ikke turt å se Knerten-filmene. Vil beholde inntrykket fra da mamma leste dem til meg som liten. Gremmes over alle Knerten-plastfigurene rundt omkring. La nå ungene finne sin egen kvist!

Ble skuffet over Den som frykter ulven og De gales hus også.

Ellers syns jeg filmatiseringene av Elling er mye bedre enn bøkene. We need to talk about Kevin var også en god filmatisering (og en god bok).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste blir vel dårligere på film enn i bokform.

Bridget Jones og Stolthet og Fordom (Som forøvrig egentlig er samme historie) er nok de to som har irritert meg mest...

Bridget Jones er ikke det brødhuet hun fremstilles som i filmen(e).

Og stolthet og fordom gjorde jo også smarte folk dumme, og overfladiske.

Liker også Twilight bøkene, men ikke filmene så mye. (Den første skuffet vel aller mest.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"jeg fatter ikke hvordan hun får det til" leste jeg for et par uker siden. likte den ikke noe særlig. så jeg måtte da se filmen med sjp bare for å se hvordan de takla filmatisere den! og da ble jeg bare sur, de hadde bare beholdt 10 % av plottet fra boka.... for noe møg. hadde jeg vært forfatteren hadde jeg blitt hissig. men fikk vel godt betalt for å selge rettighetene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til dags dato ikke sett en film som er bedre enn boka:P

Men må som noen tidligere har nevnt, nevne PS I love you. HERREGUD, for en skuffelse.. Boka var såååå fin, filmen var tragisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Har til dags dato ikke sett en film som er bedre enn boka:P

Men må som noen tidligere har nevnt, nevne PS I love you. HERREGUD, for en skuffelse.. Boka var såååå fin, filmen var tragisk!

The Green Mile er ikke langt unna :) Der er både boken og filmen fantastiske begge to; har faktisk litt vanskeligheter med å bestemme meg for hvilken jeg liker best. Filmen er såpass sterk og så utrolig godt fremført at de i hvert fall er på lik linje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christiane F.! Den boka gjorde sterkt inntrykk på meg da jeg var yngre, og er en av de beste bøkene jeg har lest. Filmen var utrolig skuffende. Veldig lite detaljer fra boka (skjønner jo at det ikke blir tid til det i filmen, men likevel..) slett skuespill og veldig mye som manglet fra boka av de viktigste tingene. I tillegg følte jeg at man måtte ha lest boka på forhånd, for å skjønne seg på filmen. Det skal ikke være nødvendig. Venninna mi som jeg så den sammen med, måtte få full forklaring fra meg for å skjønne sammenhengene i filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...